Wij zijn langzaam aan wat aan het nadenken hoe we straks de naschoolseopvang gaan organiseren. Wij hebben nu een gastouder vlakbij wonen. Mijn oudste gaat waarschijnlijk volgend jaar naar een basisschool hier 8 km vandaan. Ik werk in de kraamzorg en meestal een dag of 8 achter elkaar. Ik heb dus flexibele opvang nodig, ik doe ongeveer 1,5 zorg per maand. In groep 1 en 2 is ze op vrijdag vrij. Het lijkt mij het handigst dat als ze vrij is en ik moet werken, ze naar de gastouder gaat hier vlakbij. Dus ook in de vakanties en margedagen, etc. Ik heb gekeken naar de BSO vlakbij de basisschool alleen is flexibele opvang te duur voor ons. Ik geloof dat de uur prijs op 8,80 zit. Dus die optie valt af. Nu moeten we denk ik straks een gastouder zoeken in de buurt van de school. Dat is misschien ook wel handiger omdat ik haar vaak wel zelf naar school kan brengen maar als ik wel vroeg moet beginnen, heb ik ook voor school opvang nodig. En als ik 's nachts al weggeroepen ben, moet mijn man haar naar de opvang kunnen brengen en dat zal dan rond 7 uur zijn. Maar kan ik voor 1 kind 2 verschillende gastouders hebben? Het is voor mij handiger als ze op haar vrije dagen hier in het dorp bij de gastouder is. De jongste gaat daar ook heen en dat scheelt mij gewoon een hoop tijd en gereis.
Waarom niet naar school in de buurt en naar 1 gastouder? Is ook leuk voor als ze wat ouder worden in buiten willen spelen met vriendjes van school.
Tja dat is de keuze die we maken. Wij vinden christelijk (gereformeerd) onderwijs erg belangrijk en die optie hebben we niet dichterbij.
Ik heb er geen ervaring mee, maar ik zou niet weten waarom het niet kan. Mijn zoon gaat na school naar de BSO (3 middagen) en op wo en vr gaat hij vaak bij een vriendje thuis spelen (of er komt een vriendje mee naar ons huis). Dat is natuurlijk heel iets anders dan een gastouder, maar op die leeftijd hebben ze er niet zo'n moeite mee om van opvangadres te wisselen. Voor de KOT mag je meerdere opvangadressen per kind doorgeven, dat maakt niet uit.
Ja dan is het niet anders. Zelf vind ik dicht bij huis en een vast adres prettiger, maar komt vooral omdat onze oudste en jongste erg gevoelig zijn en 2 juffen al lastig vinden. Als een school dichterbij huis geen optie is, zou je kunnen overwegen alleen naar de gastouder bij school te gaan. Is dat geen optie, dan is het niet anders en zal jouw kindje ws niet beter weten en er gewoon in mee gaan.
Ik denk zelf ook dat ze het niet zo'n probleem zal vinden. Naar de gastouder hier in het dorp gaat ze al vanaf 3 maanden dus dat is ze al zo gewend. Ik denk dat zij het ook fijner zal vinden dat ze dan op haar vrije dagen daar naar toe gaat met haar zusje. Ze gaat nu naar de psz en heeft daar ook al andere juffen gekregen en ik merk dat ze dat allemaal prima accepteert en het haar weinig uitmaakt. Een nieuwe gastouder zal natuurlijk wel even moeten wennen. We willen proberen of ze dan bij een gastouder van onze kerk terecht kan, die komt ze dan vaker tegen en de kindjes daar gaan dan naar dezelfde school.
Volgens mij kan het wel belastingtechnisch. Je kunt bij de KOT ook aangeven dat je naar een KDV en een GO gaat, dus meerdere GO's zal voor de belastingdienst geen probleem zijn.
En genoeg kinderen die naast het KDV of GO ook nog een dag naar opa&oma gaan. Dus waarom een extra gastouder dan niet, mits het dan wel structureel is, zodat ze er goed aan kunnen wennen..
Ja, dat is waar. Het zal ongeveer om een dag of 10 gaan per maand waaronder 1 of 2 woensdagmiddagen. Zonodig zou ze in het begin ook standaard 1-2 middagen kunnen gaan als ik vrij ben om goed te wennen.