Pastasaus maken

Discussion in 'De lounge' started by mamavanmimi, Aug 19, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. mamavanmimi

mamavanmimi Fanatiek lid

May 13, 2010
    2,802
    777
    113
    Tussen de fruitbomen
    Vanavond eens lekker zelf pastasaus maken. Nou zit ik alleen met een probleempje in de volgorde en ingredienten en hopelijk kunnen jullie mij helpen.
    Ik was van plan eerst de spekjes en groenten te roerbakken. Maar dan.... Ik heb zo'n pak passata en blikjes tomatenpuree, maar wat kan ik nu het beste gebruiken?? Ikzelf had eigenlijk de passata gedacht en dan italiaanse kruiden erdoor te doen.
    Maar klopt dit idee een beetje? Hopelijk hebben jullie tips en adviezen......

2. mv3hartendiefjes

mv3hartendiefjes Niet meer actief

ik doe er ook altijd veel verse tomaatjes bij heerlijk en het smaakt super
    de kruiden doe je goed beetje zout erbij en je hebt je heerlijke pastasaus;)

3. Charmed72

Charmed72 Fanatiek lid

Mar 8, 2009
    1,354
    271
    83
    Female
    Volgorde klopt in ieder geval. Misschien als eerste nog een fijngesnipperd uitje fruiten?

4. Bollen

Bollen Fanatiek lid

Jul 22, 2013
    1,422
    7
    38
    NULL
    NULL
    Ik begin altijd met het fruiten van een uitje en een klein beetje knoflook. Daarna doe ik zo'n beetje hetzelfde als jij. Gebruik ook verse tomaten, heerlijk!

5. Wensmamma

Wensmamma Fanatiek lid

Jun 4, 2013
    2,347
    993
    113
    Ik begin altijd met gehakt rul bakken (als ik er gehakt in doe), daarna knoflook + uitje, dan de rest vd groenten en daarna tomaten uit blik + kruiden en zout/peper.

6. Wensmamma

Wensmamma Fanatiek lid

Jun 4, 2013
    2,347
    993
    113
    En af en toe glaasje wijn erbij voor de smaak :)

7. mamavanmimi

mamavanmimi Fanatiek lid

May 13, 2010
    2,802
    777
    113
    Tussen de fruitbomen
    Dat knoflookje is idd ook nog een goede!!
    Verso tomaten zal ik eens kijken of ik die nog heb liggen....
    Dan zal ik strakjes maar eens aan de gang gaan!

8. Poohbeer2

Poohbeer2 Fanatiek lid

Aug 17, 2008
    4,239
    9
    38
    Ik gebruik voor de smaak een bouillonblokje. En dan natuurlijke verse italiaanse kruiden. Basilicum, oregano, knoflook enz
    En inderdaad eerst gehakt rullen, groente erbij en dan de gezeefde tomaten en kruiden

9. 1Hanneke

1Hanneke Fanatiek lid

Apr 4, 2014
    1,698
    423
    83
    Female
    Capelle aan den IJssel
    Ik zou wat tijd laten tussen spekjes en groenten. Ik hou er althans van als spekjes beetje knapperig zijn ;) Soms beetje afgieten tussendoor... groente ligt beetje aan welke, ik doe wel eens broccoli en dat moet best lang, champignons en paprika hoeft pas kort voor de saus. Tomatenpuree doe ik soms extra op het end als ik het te weinig saus vind.

10. Booey

Booey VIP lid

Dec 6, 2006
    5,663
    0
    36
    Radiator Springs
    Spekjes in pastasaus? Volgens mij hoort dat er nou net weer niet in. Wel knoflook, basilicum, tomaat, evt. gehakt, oregano, uitje en een beetje paprikapoeder (niet de scherpe).

11. Blemma

Blemma Fanatiek lid

Mar 11, 2013
    2,472
    16
    38
    Female
    Verpleegkundige in de wijk
    Kan prima met spekjes, geeft weer een eigen smaak eraan.

Doe er ook nog vaak een theelepeltje suiker doorheen omdat ik het anders te zuur vind.

12. mamavanmimi

mamavanmimi Fanatiek lid

May 13, 2010
    2,802
    777
    113
    Tussen de fruitbomen
    De pastasaus is klaar, smaakt prima!!

@booey: spekjes zijn er juist erg lekker door, mijn vader doet dat ook en die saus valt bij iedereen in de smaak. Daarbij zijn mijn meiden dol op spekjes!

Straks nog even de parmesan raspen en we hebben een lekkere maaltijd vanavond:D

13. stes74

stes74 Lid

Mar 3, 2010
    18
    0
    0
    Ik voeg ook altijd ketjap manis toe. Inderdaad om het iets zoeter te krijgen. Als je tomatenpuree gebruikt, moet je dan ook redelijk aanbakken om het zure eraf te krijgen.

Fijn dat het lekker was, heb nu ook zin in pasta! :)

14. blauwespeen

blauwespeen Fanatiek lid

May 20, 2012
    2,133
    0
    0
    NULL
    Gelderland
    en iemand ook nog een saus voor de lasagne dan? ;)

Ik wil de saus maken en daarvan minimaal drie porties invriezen

15. Amethist

Amethist Niet meer actief

Pasta(saus) die ik gisteren gemaakt heb. Het was echt zo ontzettend lekker.

Voor 3-4 personen

250 gram cherry tomaatjes

100 ml olijfolie

zeezout naar smaak

200-250 gram spelt- of boekweit buisjespasta (penne)

15 zongedroogde tomaatjes (uit een potje in de olie of uit een zakje, als ze maar zacht zijn)

2 tenen knoflook, gepeld

een paar takjes verse tijm

25 gram pijnboompitten

een flinke handvol verse bladspinazie per couvert

feta naar smaak

Verwarm de oven voor op 180 celcius. Halveer de cherry tomaatjes en leg ze met het snijvlak naar boven op een bakplaat. Besprenkel ze met een beetje olijfolie en zeezout. Schuif ze minstens 30 minuten (kan ook drie kwartier zijn) in de oven tot ze mooi diep kleuren en beginnen te verschrompelen. Breng voor de pasta ruim water aan de kook en strooi er royaal zout in. Maak in de tussentijd de tomatenpesto (de saus) door de zongedroogde tomaatjes uit het potje (eerst uitlekken) met de knoflooktenen, 80 ml olijfolie, een snuf zeezout en wat tijmblaadjes in een keukenmachine te pureren. Voeg hierna de pijnboompitten toe en pulseer nog een paar maal, maar niet te veel want de pitten moeten een beetje structuur behouden. Als je droge zongedroogde tomaatjes zonder olie hebt gebruikt en het geheel iets te droog vindt, kun je de pesto nadien met wat pastakookwater verdunnen en meer volume geven. Bewaar in dat geval een kopje kookwater als je gaat afgieten. Was en droog de spinazie.

Kook de penne volgens de gebruiksaanwijzing beetgaar en giet de pasta af (vang eventueel een kopje kookvocht op). Doe driekwart van de pesto in de pastapan en doe de penne erin terug. Schep de pasta goed om, zodat de pesto goed binnenin de buisjes gaat zitten. (lekker!) Hussel er nog een flinke scheut olijfolie en eventueel wat zeezout door. Leg op elk bord een flink bedje van spinazie en schep de pasta hier bovenop. Druppel de overgebleven tomatenpesto erover en verkruimel de fetakaas naar smaak over de borden. Verdeel de geroosterde tomaatjes er vervolgens over en bestrooi met wat extra geroosterde pijnboompitten. Serveer direct.

Share This Page