2 gedachtes over opvoeden

Discussie in 'De lounge' gestart door Happyness, 26 nov 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Stroopie

Stroopie Fanatiek lid

11 jun 2009
    3.158
    11
    38
    Er zijn maar weinig kinderen van 3 jaar, die helemaal zelfstandig hun eigen kamer opruimen. Vaak moet je daar een handje bij helpen. In dat opzich vind ik je wel streng. Dit zou ik doen, bij een kind van ong.10 jaar, want die snapt de consequenties heel goed. Een peuter van 3 jaar nog niet.

Hoe ze tegen d'r oma deed, zou ik ook niet toleren en ook ter plekke corrigeren. Oke, is misschien oma d'r pakkie aan, maar ik zou dat toch afleren.

Dat oma gauw nog een toetje in d'r handen stopte, kan ik me van oma wel indenken. Zoiets zou mijn moeder ook gedaan hebben. Vind ook niet, dat dat gelijk jouw gezag ondermeind.

2. Happyness

Happyness Actief lid

10 sep 2011
    240
    0
    0
    NULL
    NULL
    nee ze keek weg van de tv en ze keek me aan toen ze het zei.

Maar je hebt verder wel gelijk. Daarom vind ik het zo'n lastige situatie! Uiteindelijk is onze dochter de dupe van de meningsverschillen tussen oma, opa en haar ouders... Alleen mn schoonouders blijven erbij dat we te streng zijn en wij blijven erbij dat zij te lief zijn. En zolang we niet bij elkaar in dezelfde ruimte zitten gaat het prima, ieder zn eigen manier. Tot we bij elkaar komen en dan kan ik zeggen wat ik wil, ze luisterd niet, test me uit en haalt het bloed onder mn nagels vandaan.

3. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Hoewel ik erg geloof in consequent zijn en duidelijk is jouw manier niet mijn manier. Naar mijn gevoel laat je volledig geen ruimte voor de leeftijdsontwikkeling van je kind en is het eerder 'b ang' dan gehoorzaam. Ter verduidelijking: gehoorzaam zijn is iets wat een kind WIL zijn en iets doen vanuit angst heeft niets met WILLEN te maken.

Ik denk dat de 'waarheid' ergens tussen jou en je schoonouders ligt.

Je zegt 'best streng'.. ik lees 'zeer streng'

4. babyhope

babyhope VIP lid

23 jun 2009
    16.199
    1.082
    113
    Vrouw
    Mama
    somewhere
    ik geloof best dat het gezellig, als je alles OPGEDRAGEN wordt en niet gewoon zelf kattekwaad mag uithalen, ik bedoel kinderen hebben streken en sommige zijn leuk, je kan niet alles ja mam nee mam maken hoor.en dat haar frietjes koud waren is toch geen probleem zolang ze nog niet klaar is en wilt eten eet ze ook wel een koud frietje..ok dus omdat je man de laagste school heeft gehad en drugs en die dingen doen jullie nu zo *streng* weet je dat het dan alleen maar erger wordt. ik bedoel je kunt je kinderen aanleren en verbieden om die dingen te gaan doen, maar je kunt het toch niet tegenhouden hoor. en je man vraag eens aan hem of hij spijt heeft van die houseparty`s enzo, gegarandeert dat hij er geen spijt van heeft hij had het anders kunnen doen maar geloof me dat hij zich alleen happy heeft gevoeld die tijd.maar goed ieder zijn eigen opvoeding he.

5. babyhope

babyhope VIP lid

23 jun 2009
    16.199
    1.082
    113
    Vrouw
    Mama
    somewhere
    en natuurlijk izjn je schoonouders TE LIEF... dat hoort toch ook

6. Dana

Dana Niet meer actief

hier ben ik het mee eens, natuurlijk is het altijd gezellig in jullie huis (zoals je zegt) maar is dat niet kunstmatig? om papa en mama tevreden te houden?

7. Moon28

Moon28 Niet meer actief

Vind ten eerste dat je te veel verwacht van je 3 jarige. En ten tweede, sluit ik me aan bij karoke.
    Voor de rest zeker even een pluim want zo te lezen doen jullie het heel goed en met veel geduld en liefde. Lees mezelf in jullie manier terug en vandaar mijn eerste punt.

8. pcootje

pcootje VIP lid

17 jun 2009
    5.888
    0
    0
    In ons hutje.
    :$ ze zit toch niet in het leger, kom op ze is 3.

Dat je je regels hebt en streng bent prima, maar verwacht niet dat een kind van die leeftijd het allemaal maar even doet.

Als je kind zo tegen je schoonmoeder kan uitvallen,RAAP OP etc dan is dat puur een herhaling van de kreten die zij naar dr hoofdje geslingerd krijgt door jou.Dit bedenkt ze niet zelf.
    Kreten die in mijn ogen behoorlijk overdreven/gestresst overkomen.

Als je op deze manier doorgaat dan creeer je een bang vogeltje ipv een keurig opgevoed meisje.

Kom op meid,kijk even in de spiegel!

9. Lovely83

Lovely83 VIP lid

29 mei 2008
    20.418
    3.298
    113
    Eens

Wat ik me afvraag, zeggen jullie tegen je schoonouders dat ze strenger moeten zijn waar jullie bij zijn?

10. Moon28

Moon28 Niet meer actief

Dat van kamer opruimen en anders in een zak voor een week weg gaat wel.ver inderdaad. Heb je geen andere consequenties? Hier is het waar we ook zijn stilzitten of time out. Kort geduldig en zeer effectief

11. Yolanthe

Yolanthe VIP lid

@happynes; jammer dat je in het eerste stukje niet alles gezethad wat je in je reactie daarop zegt. Veel mensen lezen alleen je openingspost en blijven dan daarover door gaan.

Ik ben het wel met je eens (je aanvulling in het 2de stukje dan, want in het eerste stukje lijkt het anders in elkaar te zitten dan blijkt uit het 2de stukje).

Ik ben ook heel erg consequent en luisteren moeten ze hier ook. Beleefd zijn tegen anderen hoort er ook bij. Maar je schoonouders roepen dit over zichzelf af en als schoonmoeder gecommandeerd wenst te worden door een 3-jarige? So what laat ze maar lekker, schoonma luistert niet en je dochter heeft het feiloos in de gaten dat het alleen bij oma mag/kan. Vraag eens aan haar wat ze er zelf over zegt?

Hier is het bij oma ook groot feest: als we daar eten en dochter lust iets niet dan krijgt ze wat anders. Gevolg is dat oma dat dus elke keer kan doen omdat dochter het erg leuk vindt. Tja oma`s probleem, hier doen we dat niet en dat weet ze perfect.

Zoon is nog te klein, maar zal het ook vast door krijgen, kan er niet zo mee ziten vind het wel grappig. En aangezien we er geen 7 dagen per week eten mag het best een keer.

12. Happyness

Happyness Actief lid

10 sep 2011
    240
    0
    0
    NULL
    NULL
    we hebben inderdaad ook een stoute stoel maar die word amper gebruikt. Als ze iets doet wat niet mag dan leggen we haar uit dat het niet mag en WAAROM ze dat niet mag doen en dan is het vaak goed.

En geen kattekwaad? Whaha, ze heeft laatst met pen op de muur getekend, ze heeft uit boosheid wel eens haar woezel en pip laptop kapot gegooid omdat ze haar zin niet kreeg. (dat zijn trouwens wel stoute-stoel momenten)

We worden alleen niet boos, die laptop was haar speelgoed en we hebben haar uitgelegd dat ze nu niet meer kan spelen en daarna mocht ze hem zelf in de prullenbak gooien.

Met dat pen op het bahang was ook geen boosheid, gewoon een sopje en een schuursponsje geven en haar lekker laten boenen. daarna mag ze sorry zeggen tegen zowel mijn man als mij en dan is het weer goed.

En alles wat ze uiteindelijk heeft goed gemaakt word ook niet meer aangehaald. Dan is het ook klaar en gaan we verder met de dag.

En ik kan me best voorstellen dat sommige onze opvoeding streng vinden, ik vind andere opvoeding ook niet helemaal mijn manier van doen. Ieder zijn eigen opvoeding.

Kunstmatige gezelligheid? totaal niet, ze heeft de grootste lol in het knutselen en spelen. Ze weet alleen dondersgoed dat als ze niet luisterd, ze het voor zichzelf verpest. Ik waarschuw 2 keer, bij de 3e keer is de pret over.

Ik ben niet strenger dan de meeste moeders, wel consequent. Als ik iets zeg doe ik het ook. Als ik zeg "ik tel tot 3" tel ik ook daadwerkelijk tot 3 en geef ik haar na 3 niet nog een kans.

streng en consequent zijn 2 hele verschillende dingen.

dat weerhoud haar er niet van om regelmatig kattenkwaad uit te halen hoor!! haha echt niet.

13. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Ik heb een strenge opvoeding gehad en JUIST daarom ging ik rare dingen doen overigens.

14. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Overigens ben ik ook wel consequent hoor, maar zonder stoute stoeltjes en zo'n speelgoedzak.

15. Eefke84

Eefke84 Niet meer actief

een kind van drie een muur laten boenen? hmmm nee

die van mij had pas ook op het kozijn getekend. gewoon even met boze stem gevraagd of ze nu helemaal betoeterd was. duidelijk gezegd dat dat niet mag. lijkt me voldoende. en ik heb dat zelf gewoon schoongemaakt

16. Eefke84

Eefke84 Niet meer actief

nou als het hier de spuigaten uitloopt moet ze wel effe op de trap ( lees 2 minuten ofzo) maar met dat speelgoed een week vind ik ook nogal. waarom dan geen dagje bv

17. Bastet

Bastet Niet meer actief

Ik vind dat je het heel goed doet!
    Wel zou ik dan met je schoonouders gaan afspreken dat, wanneer jij er bent, jij corrigeert (als dat nodig is) en dat zij zich er dan niet mee mogen bemoeien.
    Voor je kindje is dat dan een stuk duidelijker.

18. Rylie

Rylie VIP lid

14 jun 2010
    5.757
    490
    83
    Vrouw
    Patissier
    Noord Brabant
    Ik mag niks zeggen over opvoeden van kinderen en wat ik streng vind, heb namelijk nog geen kinderen.

maar denk je echt dat je vriend door zijn opvoeding drus is gaan gebruiken en naar houseparties ging?
    Ik denk dat het er helemaal niks mee te maken heeft. Iemand die heel steng wordt opgevoed kan helemaal los gaan en dan alles doen wat god heeft verboden :p

Je man heeft waarschijnlijk de tijd van zijn leven gehad op die feestjes!

19. Moon28

Moon28 Niet meer actief

Nou, zou zelfde doen als Ts maar dan wel samen en zou dan ook uitleggen dat dit niet de bedoeling is en waarom waarna we daarna papier pakken zodat ze daar verder kan tekenen.
    Kan me wel vinden in Ts en denk dat woorden te letterlijk genomen worden waardoor ze streng en hard overkomt.

20. Moon28

Moon28 Niet meer actief

Zal dat niet aan een persoon liggen? Heb dezelfde opvoeding genoten als broers en.zussen maar zijn allemaal totaal anders door het leven gegaan.

Deel Deze Pagina