2 gedachtes over opvoeden

Discussie in 'De lounge' gestart door Happyness, 26 nov 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Als ze trouwens volledig 'ontspoord' als jullie wat dingen door de vingers zien, dan zit die 'structuur' dr bij haar duidelijk niet in he, dat begrijp je hopelijk wel? Ze gedraagt zich zo omdat jullie dit van haar eisen, niet omdat ze dit zelf doorheeft blijkaar.

2. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Structuur is heel wat anders dan straffen, dreigen, angst

3. Berte

Berte VIP lid

24 feb 2011
    7.029
    3.841
    113
    Vrouw
    Thuis
    Dat denk ik dus ook.

4. annetske

annetske VIP lid

14 sep 2007
    5.112
    1
    0
    Friesland
    Ja dit is wat ik wou zeggen, ik zat te zoeken naar de woorden maar jij omschrijft het goed! ;) ze gedraagd haar idd zo omdat dit geeist wordt, ze is waarsch. gewoon bang dat ze dingen verkeerd gaat doen e.d. Ik vind het echt triest voor een kind van 3 jaar... ze heeft geen ruimte voor haar eigen Ik. Mijn zoon is van dezelfde leeftijd en is ook dwars en heeft een grote mond heel normaal voor deze leeftijd, en een kind moet er ruimte voor kunnen krijgen en zijn of haar eigen ik kunnen gaan ontwikkelen. Ik corrigeer mijn zoon ook als hij een grote mond heeft maar een strafstoel of strafzak kennen wij hier niet in huis. Kan prima zonder dit ;)

5. Tuttie

Tuttie Fanatiek lid

11 jan 2010
    2.855
    0
    36
    ik denk dat je schoonmoeder zoveel door de vingers ziet omdat zij ook wel ziet hoe streng/consequent jij tegen je dochter bent.

6. Polletjepiek

Polletjepiek Niet meer actief

Opvoedingscanon - Test uw kennis

Misschien is het handig voor je om dit eens nader te bekijken. Inloggen, vragenlijst maken (met name pagina 3 van de vragenlijst is wellicht iets voor je)

7. Nynke Jellie

Nynke Jellie Bekend lid

1 okt 2008
    745
    0
    0
    Om op je oorspronkelijke vraag in te gaan, ik denk dat je best eens het gesprek aan kunt gaan met je schoonouders, dat ze het gedrag van je dochter niet hoeven te pikken als dat te ver gaat. Omdat jullie weten dat het anders kan en dat weten je schoonouders ook. En dit vooral ook in hun eigen belang! Tuurlijk is het zo dat je meestal bij opa en oma net even meer mag, en dat is hartstikke leuk! Maar ook daar zijn grenzen en dat mag ze dan ook best weten. Opa en oma hebben uiteindelijk ook alleen zichzelf er maar mee, want zij zijn kapot aan het eind van de dag.

Ik denk dat je het in het gesprek ook zo moet brengen, dat het ook voor hun eigen bestwil is om iets strenger tegen haar te zijn.

Overigens vind ik je niet te streng hoor, zoals ik het lees ben je consequent op een vriendelijke manier. Ik krijg een beetje het beeld dat je vriendelijk vraagt of ze haar spulletjes wil opruimen voor het eten (om een voorbeeld te geven) en haar daarmee de kans geeft om dat te doen, zelf, omdat ze dat zo wil en leuk vindt. Doet ze het niet geef je haar nog drie waarschuwingen waarbij ze de kans krijgt het alsnog te doen en daarna is het gewoon klaar, dan gaan de spullen in de stout tas. In mijn ogen is daar helemaal niks mis mee. Je leert je kind op die manier dat er grenzen zijn. En dat die niet overschreden worden. Klopt dat een beetje met het beeld dat ik heb? :)

8. Vagans

Vagans Niet meer actief

Ik heb niet alles gelezen

Maar of men dit nou een goede of minder goede soort van opvoeding vinden het is JULLIE mannier, en men hoort daar respect voor te hebben!

Ik zou het zeker met je s-moeder over hebben want dit kan natuurlijk niet, en zei hoeft het niet leuk te vinden, zei hoeft het er niet mee eens te zijn, maar ze moet het wel respecteren want het is aan jullie, niet aan haar!!!

9. Happyness

Happyness Actief lid

10 sep 2011
    240
    0
    0
    NULL
    NULL
    dit klopt, ik vraag overigens alles op een vriendelijke manier. Ik ga met haar om zoals ik wil dat ze met ons om gaat alleen dan op een andere manier qua leeftijd.

"liefje, zou je even je jas willen ophangen voor je de tv aanzet?"
    "als je nou eerst even je laarsjes uitdoet, mag je daarna lekker tekenen"

we zeggen nooit: Doe dit, doe dat.
    ik ken genoeg mensen die dat wel zo doen en dat vind ik niet horen. Je vraagt om respect van je kinderen naar jou toe als ouder, ik vind dat dit andersom ook hoort.

En ongeacht dat er velen van jullie een keihard oordeel klaar hebben over mijn opvoeding, ben ik blij dat er sommige zijn die het wel snappen.

en een week in de stoute tas? Phoe dat meiske heeft zo vreselijk veel speelgoed dat ze het niet eens mist. ze is verdrietig als het afgepakt word en na de volgende dag heeft ze het er nooit meer over.

Mocht ze overigens een dag heel lief zijn en iets missen waar ze graag mee zou willen spelen word dit gewoon uit de tas gehaald hoor. Ik vind het gewoon handig zodat ze weer eens nieuwe dingen heeft om mee te spelen. Als je het een tijdje weg houd is het na een week weer "nieuw en interessant", geef je dit de volgende dag terug verdwijnt het tussen de rest van het speelgoed.

Hier is bewust over nagedacht dus.

voor de test heb ik trouwens 28 punten. Er staat gefeliciteerd voor dus waarschijnlijk is het een goede score. Veel vragen zijn gebaseerd op oudere kids en daar heb ik nog niet mee te maken. Wellicht komt dit nog.

"Hoeveel punten heeft u gehaald?
    Gefeliciteerd! U heeft 28 van de 51 vragen correct beantwoord!"

10. Happyness

Happyness Actief lid

10 sep 2011
    240
    0
    0
    NULL
    NULL
    dank je wel.

11. Moon28

Moon28 Niet meer actief

ik heb 27 ;) erg interessant overigens.

12. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

@ts: ik denk dat je het wel goed bedoelt, maar vind je wel te streng en te hard. Je hebt zelf geen opvoeding gehad, je moeder was er niet voor je en dat heeft zijn sporen achter gelaten. Je ging naar een tehuis, daar heerste structuur en dat deed je goed. Maar je moet wel oppassen dat je niet te streng bent. Je kind moet niet bang worden, niet niks meer durven zeggen.

Mijn zoontje heeft ook veel behoefte aan duidelijkheid en ik ben ook consequent, maar voed met zachte hand op. Ik merk dat jij bang bent dat je kind ontspoort als je niet streng opvoedt, maar dat is bull. Kinderen die nooit iets mogen en heel strak gehouden worden, gaan juist dingen stiekem doen en experimenteren, ook liegen ze eerder omdat ze bang zijn.
    Je moet er wel voor waken dat je geen angst creert.

13. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Hoeveel punten heeft u gehaald?
    Gefeliciteerd! U heeft 35 van de 51 vragen correct beantwoord!

valt me niet tegen :p

14. Happyness

Happyness Actief lid

10 sep 2011
    240
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dat klopt wel wat je zegt maar ik denk dat ze niet zo snel zou gaan liegen omdat we eigenlijk niet boos worden op haar. We leggen haar alleen uit wat de consequenties zijn van haar acties op een kinderlijke manier.

"wat doe je nu? Nou is je laptop kapot, kun je niet meer spelen! Nu moet hij in de prullenbak, zonde hoor...!"

Ik heb haar overigens nog nooit kunnen betrappen op "jokken" Alhoewel ik niet echt weet in welke leeftijd dit gaat komen. Misschien dat dit nog komt?

15. blinky

blinky VIP lid

11 feb 2010
    8.249
    2
    38
    huisvrouw
    ossendrecht
    ik vind consequent zijn erg belangrijk en ik denk dat je methodes ook goed zullen werken voor kindjes. maar toen las ik aan het eind dat je kindje pas 3 jaar is en toen schrok ik enorm. ik dacht dat het ging om een kind van een jaar of 8.het spijt me, maar ik vind dat je te streng bent voor een kindje van 3 jaar

16. ALeV84

ALeV84 Fanatiek lid

13 nov 2008
    2.358
    2
    38
    Ik heb ook enorme medelijden met je dochtertje. Hopelijk doe je wat met al deze reacties. Sorry maar zo ga je niet om met een kindje van 3. Tuurlijk kan je je kindje nu al leren om speelgoed op te ruimen maar er consequenties aan verbinden als ze dat niet doet, dat komt later pas. Echt heel zielig :(

17. MamaVanGilani

MamaVanGilani Niet meer actief

Je moet een kind kind laten zijn! Volgens mij ben je een super moeder die het beste voor heeft met haar kinderen.. Maarre vind dit eerlijk gezegt wel heeel ver gaan! Een kind moet kind zijn!! En ik denk hoe harder jij aan dr trekt, hoe meer zij het tegenovergestelde gedrag gaat vertonen!

En vooral als ze pas 3 is....

18. Belle1981

Belle1981 Bekend lid

5 jun 2011
    654
    0
    0
    NULL
    NULL
    Een kind van 3 alleen laten opruimen? waarom help je niet egwoon mee? dan doet een kind van 3 dat vaak gewoon. Of samen koken, zij de tafel dekken. Als je het gewoon vraagt, wil een kind het hel vaak doen. Mijn oudste doet eigenlijk alles wel als ik iets vraag. Als ik bijv. kook en ik vraag: Robin wil je me even helpen, misschien kun je alvast beginnen met de tafel te dekken? dan doet ze dat gewoon. Mijn jongste ook. Ik zou er ook nijdig van worden als mijn man mij toe zou schreeuwen: als je nu niet naar me luistert ga je direct naar bed, dame!
    Logisch dat je respect wilt maar dat moet je dan zelf ook geven. Zoals ik al zei: ga jij niet steigeren als je man iets van je eist en dat ook zo verwoordt?

19. marb

marb VIP lid

21 okt 2007
    11.070
    4.729
    113
    Ik ben het met veel van bovenstaande eens. Ik vind je ook aan de strenge kant.
    Aan de andere kant vind ik wel dat het jullie kind is, dus dat jullie mogen bepalen hoe het opgevoed wordt.

Wat er voor mij wel bij hoort: bij oma is het altijd wat 'makkelijker'. Zo krijgen onze kinderen daar appelsap bij het eten, wat ze thuis niet krijgen.
    Máár: ik vind het absoluut niet oké dat je schoonmoeder jouw beslissing ondermijnt.

Dus: jij mag wel wat minder streng zijn, vooral bij je schoonouders thuis. Maar zij moeten accepteren dat het uiteindelijk jullie beslissing is én dat als jullie iets hebben gezegd dat ze daar dan niet tegenin moeten gaan waar jullie dochter bij is.

20. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Maar je vraagt iets en je accepteert niet dat het antwoord 'nee' kan zijn... dat is toch geen vraag stellen? Als het geen vraag is, moet je geen vraag stellen aan een drie-jarige.. die zijn nog niet thuis in de regels van 'fatsoen'

Deel Deze Pagina