11 weken zwanger en buikje nog niet helemaal gesloten

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door ccbloom, 23 jan 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ccbloom

ccbloom Lid

12 nov 2010
    92
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dames,

Vandaag hebben wij onze termijnecho gehad. Het zag er op het eerste oog allemaal goed uit. Toch is onze kleine uk nog niet helemaal APK goedgekeurd, want er bleek nog een stukje darm in de navelstreng te zitten. Dit houdt in dat de buikholte nog niet helemaal gesloten is. Geen paniek zei de echoscopiste, die gebeurt vaker op deze termijn. Ik moet nu met 13 weken terug voor een nieuwe echo om te kijken of het dan wel goed is.

Zijn er dames die dit ook hebben gehad?

2. mamaatjevan5

mamaatjevan5 VIP lid

30 sep 2007
    5.584
    2
    38
    Ik heb nog nooit gehoord dat ze dit tijdens de termijn echo al kunnen zien, lijkt mij ook heel sterk anders zou de medische echo ook wel eerder kunnen als 20 weken vreemd verhaal van de echoscopiste

3. oxbow

oxbow Niet meer actief

Heb dit wel vaker gehoord hoor ;) is normaal dat ze eerst nog buiten de buiten de buik zitten en vaak voor de twaalfde week is de buik gesloten.
    Soms gebeurd dit inderdaad niet en sluit het wat later.
    Zelf geen ervaring mee, maar wel vaker gelezen.

TS: ik hoop dat de echo met 13 weken wel goed is. Worden spannende weken, maar zoals ik al eerder zei heb ik het vaker gehoord en was de buik later gesloten.

4. Smurf1985

Smurf1985 Niet meer actief

Bij mij zagen ze het met 10 weken,toen had ik ook de termijnecho.
    Volgens mij VK is dit normaal en trekt het vanzelf weer weg. Ik heb ook geen extra echo gekregen daarom.
    Vind het wel vreemd dat het bij jou dus wel een aandachtspuntje blijkt te zijn...
    Morgen heb ik een pretecho,zal eens vragen of ze er eens na kunnen kijken.

5. BabyAngel

BabyAngel VIP lid

21 dec 2011
    17.861
    14
    38
    Had ik ook bij mijn dochter,darmpjes zaten er ook nog niet helemaal in.
    Uiteindelijk was alles gelukkig goed!

6. Kinderwens87

Kinderwens87 Fanatiek lid

31 aug 2012
    4.175
    1.602
    113
    Vrouw
    Ik mag toch hopen dat de echoscopiste weet waar ze het over heeft;).

Maar ontopic kan me voorstellen dat je even schrikt. Hopelijk is alles mooi gesloten met 13 weken.

7. InLove

InLove Fanatiek lid

11 dec 2009
    3.707
    0
    0
    tegenwoordig wordt bij de termijnecho al gekeken naar afwijkingen, dat vind ik heel positief. Vandaar ook in ons ziekenhuis, tot zeker 12/13weken een inwendige echo om afwijkingen vroegtijdig goed en duidelijk te kunnen zien.

Fijn dat je extra controle krijgt voor de darmpjes, toch een heel belangrijk onderdeel van ukkie.

8. Pantax

Pantax Lid

4 apr 2013
    46
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik had hetzelfde met 10 weken. Het was ook vrij veel darm nog, een zak van ongeveer 8mm, duidelijk te zien op de echo. Als het met 12 weken dicht is, is er niets aan de hand: soms groeit je baby niet helemaal gelijkmatig in de eerste weken en dat trekt weer recht tot week 12 - daarom kijken ze rond de 12-13 weken nog even of alle darmen terug de buik in zijn gegaan.

Mijn baby bleek overigens helemaal okee: met 12 weken was alles weer netjes in de buik. Ik ben inmiddels 15 weken en af en toe voel ik hem schoppen :)

9. BabyAngel

BabyAngel VIP lid

21 dec 2011
    17.861
    14
    38
    Mss was het bij jou altijd al mooi gesloten!
    Bij mij was het vorige keer ook,niks raars aan en het heeft niks met de 20wk echo te maken.
    Vanaf 10-11 wk gaan de darmen via de navelstreng het buikje in,dat wordt gecontroleerd!;)

10. didi2

didi2 Actief lid

31 mrt 2010
    185
    0
    16
    Nee hoor, heel normaal op deze leeftijd. Vanaf 14 weken moet het gesloten zijn. Heel normaal beeld voor 11 weken. Dus gelukkig heeft de echoscopiste er wel verstand van!!!!!

11. ccbloom

ccbloom Lid

12 nov 2010
    92
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dames!

Wat een fijne reacties allemaal!

Mijn "moedergevoel" zegt ook dat het wel goed zit/komt. Maar verstandelijk denk je toch: het komt voor dat het toch mis is. Op internet kom je dan ook afwijkingen zoals trisomie 13 en 18 tegen... Geen fijne vooruitzichten.

Maar deze berichten stemmen mij positief. Het blijkt vaker voor te komen en komt dus in deze gevallen allemaal goed.

Er staat nu een echo gepland op dinsdag 04 februari. Ik houd jullie op de hoogte van de uitslag!

12. Pantax

Pantax Lid

4 apr 2013
    46
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik snap je zorgen hoor, ik heb me ook erg bezorgd gemaakt in de twee weken tussen de 10-weken en de 12-weken echo (viel precies met kerstmis :(). We hebben om trisomie 13 en 18 uit te sluiten de nipt gedaan in Brussel. Gelukkig was bij de echo in Brussel al duidelijk dat het buikje dicht was (en uit de test bleek ook dat alles goed was).

Probeer er niet teveel over te piekeren, de kans is groot dat de darmen met de volgende echo op de goede plek zitten. Sterkte!

13. Astrid040

Astrid040 Bekend lid

4 feb 2011
    652
    252
    43
    Dat is nu nog normaal maar kan een kleine navelbreuk blijken te zijn. Is evt. prima te repareren na de geboorte maar hoeft meestal niet eens, komt best vaak voor. Wel goed dat ze het opmerken, maar is niet iets om je hele verdere zwangerschap zorgen over te maken hoor!

14. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    7.990
    6.741
    113
    zuid-holland zuid
    ik heb het ook gehad! En het is heel normaal, de buikwand hoeft ook pas dicht te zijn met 13 weken. Maar ik heb me er stiekum ook heel erg ongerust over gemaakt.

Ik vind het eigenlijk jammer dat ze hier zo opletten, waarom nemen ze dat dan niet pas mee met de 20 weken echo, als je het gewoon nog niet kunt zien met de termijnecho… zo word je allemaal onnodig bang gemaakt terwijl er echt niks aan de hand is.

15. Pantax

Pantax Lid

4 apr 2013
    46
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik ben met je eens dat het niet zo handig is om tussen de 10 en 12 weken de termijn-echo te doen, omdat er dan nog vaak afwijkingen zichtbaar zijn die met die termijn fysiologisch zijn en dus vanzelf wegtrekken. Zoals een open buikwand.

Maar wachten tot 20 weken zou ik niet doen. Een open buikwand na 12 weken is in 70% van de gevallen een aandoening die niet op zichzelf staat. Trisomie 13 en 18 zijn daarbij de grootste kanshebbers en dat zijn aandoeningen die een kind niet overleeft. Dat wil je níet pas met 20 weken ontdekken, wanneer de keuze om een zwangerschap af te breken nog veel moeilijker is dan met 12.

Maar los van dat alles, Ccbloom: de wachtweken zijn zwaar. Ik vond ze ook zwaar. Maar ook ik was er ergens van overtuigd dat het toch goed zat met ons kind, en gelukkig bleek dat ook zo te zijn. Hou vast aan dat gevoel!

16. ccbloom

ccbloom Lid

12 nov 2010
    92
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo!

Ik had beloofd nog even te laten weten hoe de tweede controle echo was. En ook bij mij heeft de natuur gewoon zijn werk gedaan en zaten de darmen netjes in de buikholte. Fijn! Ik was al enorm gerustgesteld door jullie reacties, maar het is dan toch weer even spannend. Maar we zijn blij dat hij/zij nu wel APK gekeurd is voor nu...

17. birds86

birds86 VIP lid

13 mei 2013
    5.305
    2.002
    113
    Vrouw
    Super! Gefeliciteerd!

18. Quity

Quity Lid

20 jan 2014
    35
    0
    0
    NULL
    NULL

Super!! Gefeliciteerd, wat een opluchting. Nu verder genieten van je zwangerschap!

19. ccbloom

ccbloom Lid

12 nov 2010
    92
    0
    0
    NULL
    NULL
    Thanx ladies!

Jullie ook natuurlijk!

Deel Deze Pagina