Niet jullie hoor, don't worry (zo agressief ben ik niet op fora)! Ik had vandaag een student in mijn klas die flink ouder is dan ik en even d'r mening spuide over het feit dat mijn kindje straks naar het KDV gaat. Zo even onderhands toen we terugliepen naar de klas en ik niet meer kon reageren. Ik was in gesprek met een andere student die vroeg hoe het ging met de zwangerschap en of ik al wist wat ik qua opvang ging doen. Daar hebben we goed over nagedacht, informatie opgezocht, een KDV gevonden dat bij onze waarden en normen past (volgens de Vrije School en principes van Rudolf Steiner) en waar we ons vertrouwd bij voelen. Ik kom niet uit een ei, ofzo! Dit kindje is ontzettend gewenst, lang verwacht en we hebben er heel veel voor over. Zegt die studente vervolgens dat ze er helemaal niks van snapt dat mensen "dat kunnen" en dat zij zelf iets anders geregeld had en dat zij het wel goed gedaan had (en nog wat onverstaanbaar geroddel tegen het meisje naast haar).... grrrrrr! Ja, als je wisselde diensten hebt, en je partner ook, en je ouders wonen in de buurt en zijn gezond en bereid tot opvang of je hebt genoeg geld om niet te werken dan kan je er voor kiezen iets anders te doen. Maar ik wordt zo ziek van de mening dat mijn kindje minder welkom is of dat ik bij voorbaat een slechtere moeder ben omdat ik gebruik ga maken van een KDV!! Ik wou dat ik de luxe had van een andere oplossing! En zelfs dan weet ik niet of ik een thuisblijfmamma zou willen zijn. Wij (man en ik) vinden het erg belangrijk dat mamma zich ook blijft ontwikkelen en goed in haar vel zit. Lijkt ons wel goed voor het kindje, zeg maar. Bovendien is het voor een kindje volgens mij niet perse slecht dat het naar de opvang gaat. Bah, het is dat ik haar docent ben, anders was ik de discussie wel aangegaan. Hoe gaan jullie om met dit soort onfundeerde aanvallen? Ik voel me er erg door aangesproken, terwijl ik ook wel weet dat dat niet hoeft. Ik heb er nog geen handvat voor gevonden, denk ik.
Ik weet niet of er echt handvatten te vinden zijn voor dit soort 'bevooroordeelden'.... Het is jullie kindje en jullie hebben keuzes gemaakt over hoe jullie gezinsleven eruit gaat zien. Dat is een bewuste keuzen en ik zou me daarom niet aangesproken voelen als ik jou was!! Prima dat andere mensen er anders over denken, maar die staan niet in jullie schoenen, hebben niet jullie inkomen, niet jullie vaste lasten en niet jullie ambities. En nou klinkt het alsof ik vind dat je je er 'even makkelijk' niets van aan moet trekken, maar dat is veel makkelijk gezegd dan gedaan !! Ik kreeg dezelfde opmerkingen hoor, dus in dat opzicht weet ik precies hoe jij je voelt. Ik heb op een gegeven moment geleerd om de discussie af te kappen door te zeggen dat ik mijn keuze niet ging verdedigen tegen relatief onbekenden en dat ook niemand bepaalt wat ik 's avonds eet, hoe ik mijn huishouden doe en dus ook niet hoe ik de opvang van mijn kind regel. Succes!!
Oh ik zou het me ook erg aangrijpen als me dit zoiets gezegd werd. Mijn zoontje gaat ook naar het kdv en daar zijn we heel blij mee. Ik zou dan ook niet weten waarom het niks zou zijn. Hij leert hier zoveel.
sjonge ik zit zelfs te overwegen of ik josefien toch niet maar een dagje naar het kdv ga brengen ondanks dat het niet nodig is maar omdat ze het zo leuk vind met andere kindjes.... dan val ik zeker helemaal in de catagorie ontaarde moeder hou lekker de eer aan jezelf... als het kdv slecht was zou er niet zo massaal gebruik van gemaakt worden... geen enkele moeder kan het toch verdragen haar kind naar een slechte opvang te brengen???? niks mis met het kdv....en ji hoeft je al helemaal niet te verdedigen meid.....je kind naar een kdv brengen staat los van of het wel of niet gewenst is... wat een gelul zeg... gr Jose
Ik ga de discussie tegenwoordig niet meer aan. Ik heb het in het begin wel gedaan maar werd er echt moe van. Nu gaat het letterlijk het ene oor in en het andere eruit. Ik zie dat mijn kind het ontzettend leuk heeft op het KDV. Hij brabbelt erop los met de andere kindjes. Lijkt soms wel een babyvergadering. Ook organiseert het KDV leuke uitjes met de ouders en kindjes zodat je ook contact onderling met de ouders krijgt. Ikzelf vind dit erg leuk.
Zo heb je altijd wat, ik moet me hier juist vaak verdedigen omdat ik thuis blijf en de baby dus ook. Dat zou niet goed zijn voor de sociale opvoeding en tsja ik ben dus ook heeeeeeeel erg stout. Maar ik ben geen tegenstander van het KDV, dat scheelt Ik weet dat je je als docent in moet houden, maar ergens zou ik och de neiging hebben er een vijftal minuten aan te besteden tijdens de volgende les. En er dan stiekem bij willen zeggen dat het juist egoistisch is om je kind de omgang met andere kinderen te ontzeggen. Maar ok...dat mag dus niet...sjucht....wat een rotmens zeg! (vloek hier dan maar lekker)
Wat een rotopmerking! Ik voel me helemaal niet schuldig dat Zoë naar de KDV gaat. Als je je daarbij goed voelt, dan is het toch prima. Lekker laten lullen.
Oeh daar zou ik ook niet tegen kunnen, bah! Ik ben juist hartstikke blij met de oplossing werken/KDV. Ik zou absoluut geen fulltime thuismama willen zijn en ik vind het KDV perfect voor ons zoontje. Prima opgelost! Ik weet niet wat ik ter plekke zou doen als iemand mij dit zou melden. Ik heb het eigenlijk nog niet meegemaakt. Ik denk dat ik wel zou laten blijken dat ik het er absoluut niet mee eens ben, maar dat ik er niet heel erg op in zou gaan. Verspilde moeite denk ik.
Hier een grote voorstander van het KDV (en begrijp me niet verkeerd, als je bewust kiest om thuis te blijven ook prima, alles wat je doet uit liefde voor je kind is goed toch?) Ik merk dat mijn zoontje het geweldig heeft daar!!! De leidsters zijn super, nu knuffelt hij bijv. de hele tijd met de baby's uit zijn groep in de knuffelhoek......erg leuk voor straks als zijn brusje mag komen in ons gezin. Daarnaast heb ik het nog niet eens over samen delen, lief zijn voorelkaar, wachten op je beurt etc etc etc.......lang leve het KDV!!! Ja er zijn grenzen aan het wegbrengen, maar ook dat is relatief, sommige kunnen niet anders. Maar ik heb bewust voor partime werken gekozen.
Mensen oordelen nu eenmaal makkelijk en helaas maak je je daar als nieuwbaken moeder nog zorgen over ook. Zelf krijg ik dit soort opmerkingen ook regelmatig, maar ik doe heel hard mijn best om me er niets van aan te trekken. Zonde van je energie om je druk te maken over de mening van mensen die zelf (vaak) niet eens kinderen hebben en niet kunnen oordelen over de mogelijkheden die mensen wel of niet hebben. Jij doet wat voor jouw gevoel goed is en wat in jouw mogelijkheden ligt en daar heb je vast goed over nagedacht.
Sorry hoor maar ik val enorm over dit stukje. Hoezo kun je je als thuisblijfmoeder niet ontwikkelen? Sta je dan stil of zo. Ik vind dit een erg kwetsende opmerking. Net als jij het vindt dat die dame een KDV maar niks vindt. Je zegt hier eigenlijk mee dat een thuisblijfmoeder haar kind eigenlijk niks te bieden heeft op het gebied van ontwikkeling et cetera.. Misschien even nadenken voordat je zoiets opmerkt. Je doet nu net als je mede student. Pot verwijt de ketel....
Bosi, ik denk toch dat er wel een verschil is tussen het stukje van zilvervosje en de opmerking van haar student. Hoewel ik ook wel even wat vertwijfeld was toen ik het las hoor. Zilvervosje vertelt wat zij belangrijk voor zichzelf vindt (werken is een manier voor Zilvervosje om zicht te blijven ontwikkelen en goed in haar vel te blijven zitten). Klopt dat een beetje Zilvervosje? Haar studente, zoals ik het begrijp, heeft kritiek op haar persoonlijk. Kritiek die eigenlijk te fel of te onaardig is om rechtstreeks te zeggen (want die studente weet ook wel dat ze grenzen overschrijdt) en daarom deed ze het waarschijnlijk via een medestudente maar wel binnen gehoorsafstand. Ik moet zeggen dat dit gedrag is waar ik een grote hekel aan heb. Als je kritiek hebt moet je het rechtstreeks durven doen en niet op deze manier toch? Zilvervosje, ik begrijp dat dit je raakt en dat je je zo graag zou willen verdedigen maar dat hoeft niet, het is waarschijnlijk de frustratie/verdriet/pijn van deze studente die je zag. Wieweet is ze zelf wel verwaarloosd door haar moeder
Ja misschien is het niet helemaal hetzelfde. Maar ik blijf het een kortzichtige opmerking vinden. Alsof een moeder die thuisblijft minder ontwikkeld is of zich minder zal ontwikkelen dan iemand die werkt. ( al dan niet parttime)
Tsja, ik denk inderdaad wel dat thuisblijfmoeders zich op een bepaald vlak over het algemeen minder ontwikkelen dan moeders die werken (vooral in hogere functies). Dat valt toch niet te ontkennen? En waarom is dat erg? Sommige mensen vinden het prima om zich niet op werkvlak te ontwikkelen en vinden het thuis zijn bij hun kinderen een grote verrijking. Andere moeders, zoals TS en zoals ik, hebben het nodig om die uitdaging vanuit het werk te hebben. Ik zou het gevoel hebben stil te staan in een bepaalde ontwikkeling als ik niet zou werken. Verder bedoelde TS volgens mij niet dat ze haar kind anders niets te bieden heeft, maar dat het voor haar kind belangrijk is dat mama goed in haar vel zit. En ook daarin begrijp ik haar goed. Ik zou veel ongelukkiger zijn als ik fulltime thuismama zou zijn en voel me er veel beter bij om te werken (of in mijn geval nog te studeren). Daarin verschillen mensen nou eenmaal. Het gaat er om dat je je als individu goed voelt.
Dat schrijft ze niet, ze schrijft dat zij zich verder wil ontwikkelen en dat ontwikkelen is voor iedereen verschillend. Jij kan als thuisblijf moeder je misschien prima ontwikkelen, maar zilvervosje is weer een ander persoon en heeft daarvoor wellicht weer andere dingen voor nodig, en dat is volgens mij ook wat ze bedoeld, niet om kwetsend over te komen.
@zilvervosje: je hebt een gefundeerde keus gemaakt en een oplossing gezocht die bij jullie past. Als je zou merken dat het niet werkt kun je altijd nog zoeken naar een oplossing, maar dat lijkt me niet nodig! Dus laat andere lekker hun eigen mening verkondigen, dan moet ze het straks zelf maar 'beter' gaan doen.... Maar wel irritant dat je er niet op kunt reageren.
Ik vraag me wel eens af, hoezo luxe? Bij mij staat het kdv toch echt op de 1e plaats hoor! Gastouder is voor mij echt geen optie, niet professioneel genoeg. Naar mn moeder gaat mijn dochter 1 dag in de week en wordt daar lekker verwend, krijgt alle aandacht enz. Prima voor 1 dag, maar niet meer graag! Het kdv doet tenminste mee met opvoeden en mijn kind leert daar ontzettend veel. Ze gaat er rennend en gillend naar toe en is nooit blij als ik haar op kom halen. Wat is er dan in vresesnaam mis met een kdv? Mensen oordelen zo makkelijk tegenwoordig...
Hmmm... Ze schrijft niet dat je je als thuisblijfmama niet kunt ontwikkelen. Ik denk dat je je (onterecht) aangevallen en aangesproken voelt en tussen de regels door dingen leest die er niet staan. Jammer dat er dan meteen zo fel gereageerd wordt. Ieder zijn ding, toch?!
ik vindt het zowiezo al lef hebben om als student zijnde je leraar aan te spreken op dingen waar ze helemaal niks mee te maken heeft,en al helamaal niet als haar niks gevraagd wordt! mag je je student denk ik best op een nette manier op aanspreken,of ze nu ouder is dan jou of niet,enig respect naar je leraar is toch de normaalste zaak van de wereld
in de tijd dat wij klein waren,was mijn moeder ook altijd thuis...ben nooit naar een kdv geweest,mijn broers ook niet,dat was toen denk ik toch anders dan nu. als onze kleine er is gaat ie er wel 1 dag heen,puur ook voor het contact met andere kinderen,en dat ie misschien wel van andere kids ziet hoe je dingen leert....