2 herhaalde miskramen, onderzoek nodig?

Discussie in 'Miskraam' gestart door PharmD, 4 apr 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. PharmD

    PharmD Lid

    15 mrt 2019
    55
    44
    18
    Vrouw
    Dag dames,

    Ik heb 2 opeenvolgende miskramen achter de rug (ik ben 28). Ik was wel redelijk snel zwanger (ronde 4 en 2). Zijn bloedonderzoeken al nodig of blijven we proberen?
     
  2. Mammielove

    Mammielove Niet meer actief

    Neehoor, ik zou nog even lekker blijven proberen. Miskramen komen helaas erg vaak voor. Volgens mij doen artsen ook niets bij 2 miskramen. Dan moet het minimaal 3x fout gegaan zijn dacht ik.
    Succes!
     
  3. xxmoixx

    xxmoixx VIP lid

    11 jun 2018
    5.312
    4.385
    113
    Vrouw
    Hier hebben we t pas na 4 gedaan. Kan helaas gebeuren, met 2 zeggen ze vaak nog pech. (Maar is natuurlijk alsnog super verdrietig) Volgens mij heb je na 2 wel al recht op een doorverwijzing. Ze kunnen alleen maar beperkt dingen onderzoeken, en bijvoorbeeld chromosoomonderzoek is ook (deels) op eigen kosten.
     
  4. kwebbelsnoes

    kwebbelsnoes VIP lid

    29 okt 2009
    5.925
    2.093
    113
    Vrouw
    Kraamverzorgende
    Tiel
    Ik heb wel een afspraak met de gynaecoloog na 2 miskramen dit jaar, maar ik heb endometriose en 2 jaar geleden een infectie aan mijn eileiders gehad, dus ik krijg in eerste instantie alleen een uitgebreide echo om te kijken hoe mijn eileiders en baarmoeder eruit zien
     
  5. sarah28

    sarah28 Fanatiek lid

    14 feb 2013
    3.605
    1.913
    113
    Het kan vanaf 2 miskramen achter elkaar maar hoeft niet. Ik zou t bij 3 doen
     
  6. 1548

    1548 Niet meer actief

    Hier ook 2 miskramen achter elkaar gehad maar geen onderzoek.
     
  7. San99

    San99 Actief lid

    25 nov 2013
    182
    0
    16
    Ik heb het na twee miskramen wel laten onderzoeken..
     
  8. PharmD

    PharmD Lid

    15 mrt 2019
    55
    44
    18
    Vrouw
    Thanks! Is er bij jullie onderzoek dan iets uitgekomen?
     
  9. AvdY

    AvdY Niet meer actief

    Officieel is het vanaf 2 of meer miskramen. Persoonlijk zou ik het ook laten afhangen van hoe ver je was (bij miskramen <5 weken zou ik het niet doen, maar dat is persoonlijk!) en hoe makkelijk je zwanger wordt. Wij zijn na drie miskramen (waarvan 1x mola) het traject ingegaan. Geen verklaring voor de miskramen gevonden, maar wel als toevalsbevinding een verminderde eicelreserves gevonden, die ik liever niet had geweten gezien er geen behandelopties zijn volgens onze gynaecoloog.
     
  10. Tijgertje88

    Tijgertje88 Fanatiek lid

    6 mrt 2010
    2.765
    350
    83
    Vrouw
    Noord Brabant
    Bij mij hebben ze dat pas na 5 vroege miskramen gedaan.. uiteindelijk nog niks uitgekomen toen
     
  11. vlinderCN

    vlinderCN Fanatiek lid

    21 mei 2018
    4.841
    1.675
    113
    Vrouw
    Ik denk dat het er ook veel mee te maken heeft hoeveel impact het op je heeft, je leeftijd en hoe ver je was...het kost op zich niet veel moeite om het standaard onderzoek in NL te doen. Ik heb dat na 2x wel gedaan, was 8 en 9 weken en zwaar beroerd en 2e helft 30 dus dan heb je niet veel tijd om nog maar paar keer te proberen.
    Het is een Gesprekje van 30min en wat buizen bloed prikken en dan een nabespreking. Na mijn 3e miskraam nu ook naar gent en DD nu om nog uitgebreider onderzoek te laten doen (waarvan ik baal dat ik dat ook niet na de 2e x had gedaan maar ja je verwacht niet dat dit je 3x gebeurt).

    Als je zo snel zwanger bent en geen heftige zwangerschap of lange nasleep (Bij mij duurt het nu al 2 mnd de nasleep) dan kun je ook "gewoon" nog keer proberen
     
  12. Krily

    Krily VIP lid

    20 jul 2017
    5.036
    3.776
    113
    Vrouw
    Wij hebben het pas na 3 miskramen laten doen. Maar dat waren vroege voor de 5 weken en sommige zelfs voor nod. Vaak komt er niets uit helaas. Ik heb nu een afspraak in Gent gaan omdat die beter onderzoeken dan Nederland. Mocht deze zwangerschap weer uitlopen in een miskraam dan gaan we daarheen.
     
  13. MamaZijnIsDeBom

    MamaZijnIsDeBom Fanatiek lid

    10 apr 2018
    2.317
    1.660
    113
    Vrouw
    Ik heb ook 2 miskramen achter elkaar gehad en mocht onderzoeken. Maar heb ook begrepen dat daar zelden iets uitkomt en dat 2 miskramen achter nog steeds geen enkele aanwijzing is dat er iets mis is. Tis waarschijnlijk enorme pech.
     
  14. MamaZijnIsDeBom

    MamaZijnIsDeBom Fanatiek lid

    10 apr 2018
    2.317
    1.660
    113
    Vrouw
    Ow! Ik heb de onderzoeken dus afgeslagen en was de maand erna weer zwanger.
     
  15. kimmaikel24

    kimmaikel24 Fanatiek lid

    22 nov 2012
    1.013
    638
    113
    Ik mocht na 2 jaar en 6 miskramen een chromosoom onderzoek doen.
    Maar toen we dat in werking hadden gezet was ik opnieuw zwanger, en die keer ging het wel goed. Heb uiteindelijk het onderzoek dus niet gedaan.
     
  16. Jolo

    Jolo Fanatiek lid

    29 mrt 2017
    2.931
    2.167
    113
    Vrouw
    Ik ben naar het ziekenhuis gegaan toen we al 1 jaar en 2 maanden bezig waren, maar niet echt omwille van de 2 vroege miskramen, maar omdat hij zei dat we na een jaar hulp zouden krijgen met zwanger worden.
    Omwille van de 2 miskramen hebben ze dan wel wat onderzoeken gedaan. Hysteroscopie, chromosonenonderzoek, stollingsonderzoek,... daar is niets uitgekomen en dus zijn we voor opnieuw een halfjaar naar huis gestuurd geweest.
     
    nneah vindt dit leuk.
  17. Jolo

    Jolo Fanatiek lid

    29 mrt 2017
    2.931
    2.167
    113
    Vrouw
    Ik lees hier precies mijn eigen verhaal :roflmao:
    Ook 2 miskramen en dan 1 mola.
    21 mei beginnen we ook weer met de MMM ! :)
    Fijn om te lezen dat je zwanger bent. Geeft toch weer een beetje hoop. Al blijf ik zo ontzettend veek schrik hebben voor weer een mola, ook al weet ik dat die kans niet zo groot is o_O
     
    AvdY vindt dit leuk.
  18. Raggy81

    Raggy81 Fanatiek lid

    26 mrt 2017
    2.325
    1.411
    113
    Vrouw
    Als je gaat voor onderzoek zou ik Gent adviseren.
    Hier werd ik domweg naar huis gestuurd na meerdere miskramen met de mededeling dat ze niks konden doen.
    Heb destijds ook n officiële klacht ingediend.
    In gent waren ze super. Heb t uiteindelijk zelf stop gezet - mentaal te zwaar - en werd verrassend genoeg spontaan weer zwanger wat goed ging. Nu weer zwanger.
    Dus na minimaal 6 mk / ma , geen uitkomst uit onderzoeken toch zwanger!
     
  19. AvdY

    AvdY Niet meer actief

    Het is gelukkig al bijna eind mei :)
    Volgens de gyn is de kans heel groot dat deze zwangerschap wel goed gaat, wat fijn is, gezien ik niet zo goed ben in zwanger zijn (zoveel last die eerste weken), dan hoeft het nu hopelijk niet "over".
     
  20. Jolo

    Jolo Fanatiek lid

    29 mrt 2017
    2.931
    2.167
    113
    Vrouw
    Ik duim alvast mee voor jou dat het dit keer goed mag gaan en een mooi plakkertje is :thumup: Het kan niet altijd mis blijven gaan he !
     

Deel Deze Pagina