2 jaar beloningssyteem.

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by tammetje81, Jan 2, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. tammetje81

tammetje81 Bekend lid

Dec 6, 2009
    599
    0
    0
    NULL
    NULL
    Onze zoontje wordt over 2 weken 2 jaar.
    Vanochtend heeft hij voor het eerst op zijn potje geplast.
    Hardstikke goed natuurlijk.

Ik zat te denken om met een sticker beloningssysteem te gaan werken. Bij 10 stickers een cadeautje.

Zou hij hier te klein voor zijn? Of zal hij dit goed door hebben en zelf aan gaan geven dat hij moet plassen.

Ik zet hem nu op gezette tijden op het potje en we lezen dan het boekje over het potje en de dieren voor. Hij vindt dit geweldig. Zo heeft hij dus vanochtend geplast. Geeft het nu aan als hij klaar is met plassennof poepen in de luier.

2. Umm85

Umm85 VIP lid

Jun 17, 2007
    26,310
    248
    63
    Female
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Ik zou voorlopig gewoon nog even aankijken hoe het gaat, hij moet nog 2 worden. Denk dat hij het ook nog niet zo zal snappen met dat beloningssysteem. Wanneer hij er plezier in heeft en hij doet zo nu en dan een plas zou ik nog geen beloningssysteem inlassen.

3. Elke1984

Elke1984 Niet meer actief

Ik zou het ook zeker niet doen!

Hij zou misschien extra duwen om er iets uit te krijgen terwijl hij niet echt moet maar anders krijgt hij geen sticker. En dat is heel ongezond voor zijn blaaswerking.

En als hij dan een ongelukje heeft, voelt hij zich misschien ongelukkig of schuldig of... want dan plast hij wel maar krijgt ook geen sticker.

4. mamavanmeisje

mamavanmeisje Fanatiek lid

Jan 17, 2010
    3,076
    0
    0
    Je kunt even proberen hoe het gaat, misschien wel heel erg goed? Wat ik ook deed, andere kinderen stimuleerden het meest. Dus lekker laten kijken naar andere kinderen! Er zijn in de bieb veel leuke boekjes te krijgen.

5. Trees

Trees Niet meer actief

Ik zou het ook niet doen, maar mondeling belonen en prijzen.

Mocht je het wel gaan doen dan zou ik in ieder geval geen tien keer plassen is een cadeautje. Tien keer is echt niet te overzien (veels te ver weg in de toekomst) en te snappen op deze leeftijd. Een sticker mogen plakken is al een beloning op zich! Mocht het een keer misgaan wel goed benadrukken dat het helemaal niet erg is, als het een keer niet lukt.

6. Elke1984

Waarom dat dan wel?

7. Trees

Trees Niet meer actief

Waarom niet?

Ik weet dat er stromingen zijn die tegen mondeling belonen zijn, omdat de motivatie niet meer intrinsiek zou zijn. Ik vind dat te ver gaan en persoonlijk vind ik dan ook niks mis met een 'wat goed van je' of 'wat knap van je'. Het is een manier om positief gedrag, namelijk plassen op een potje' te versterken en mijn inziens kan een complimentje geen kwaad. Er hoeft alleen niet altijd iets materialistisch aan gekoppeld te zijn zoals stickers, cadeaus en dergelijke. Mondeling belonen is vaak voldoende.

8. Kleine Muis

Kleine Muis Actief lid

Dec 20, 2011
    362
    0
    0
    NULL
    NULL
    ik vind dat je er eerst uberhoubt eerst aantoe moet zijn. laten we dat voorop stellen, en dan heb ik het over het plassen an sich. heb je bijv ooit al gemerkt dat hij met dit onderwerp bezig was en er interesse voor had? merk je aan signalen dat hij er klaar voor is? niet onbelangrijk als je met zoiets heftigs als een beloningssysteem wil gaan werken.

persoonlijk ben ik er niet voor. ik ben niet voor omkoperijen. en dat is zoals ik beloningssystemen zie.( ik vraag me af of iemand van net 2 het uberhoubt al zou snappen maar dat ter zijde) als je een paar keer dit of dat doet dan krijg je dat. hoever wil je daarin gaan, hoelang moet zoiets doorgaan. we hebben het niet over een fikse operatie ofzo. dan zou ik wel iets leuks kopen voor naderhand.

eigenlijk kan ik me wel vinden in de uitleg van trees, in combie met het eraan toe zijn.

9. Elke1984

Los van het feit of je al dan niet voor of tegen straffen/belonen bent, lijkt het me bij zindelijkheidstraining gewoon niet gezond. Om de reden die ik al gaf.
    Ook omdat zindelijk worden een normaal biologisch proces is en niets te maken heeft met je goed of slecht gedragen. Net zoals je een baby niet gaat belonen omdat hij goed eet, slaapt, wakker is, plast,.... etc...

10. Trees

Trees Niet meer actief

Ik ben het niet met je eens. Juist omdat het een natuurlijk proces is zal het kind niet hun blaasverwerking gaan verstoren om dat ene complimentje te bemachtigen. Nurture legt de grenzen waarin de nature tot ontwikkeling kan komen, maar wijzigt de nature niet.

Daarnaast is een kind trots als het iets nieuws kan en ik vind dat het kind ook mag horen dat papa en mama trots is. Moet je dan maar negeren met het idee het is de natuur?

Overigens zeg ik ook tegen mijn dochter dat ze lekker heeft geslapen (beloning), glimlach ik tegen haar als ze heerlijk aan het fruit smikkelen is (weer beloning), applaudiseerde ik de eerste keren dat ze liep (ook een beloning), gilde ik het uit van blijdschap toen ze voor het eerst mama zei (gigantische beloning) etc. Allemaal volstrekt normale biologische processen, maar voor het kind en de ouders een mijlpaal en ik beloon deze. Zowel bewust als onbewust. Volgens mij is dat juist volstrekt natuurlijk en inherent aan de menselijke aard.

11. Poohbeer2

Poohbeer2 Fanatiek lid

Aug 17, 2008
    4,239
    9
    38
    Toen het zindelijk worden redelijk goed lukte, dus vaker op de wc dan in de luier, heb ik haar wel een stickervel gegeven.
    Een klein stickertje als het fout ging en een grote als het gelukt was.
    Dus wel altijd een sticker plakken zodat ze niet de indruk kreeg dat het Fout was als ze toch in de luier plaste. Meer om haar aan te moedigen.

12. belize

belize VIP lid

Feb 25, 2009
    11,105
    203
    63

zo erg natuurlijk is het echt niet hoor in een potje plassen.is eigenlijk een onderdeel van de beschaving. we feliciteren onze jongen als hij op wc of po plast en poept. elke keer weer al 4 maanden lang, zo een 8-9 keer per dag. en geen straf wanneer het mis gaat. aan een extra beloning doen we niet. maar we voeden hem op zonder straf en beloning in alles dat we hem proberen te leren.en dat gaat nog steeds goed.

13. DvS

DvS Fanatiek lid

Sep 18, 2007
    1,012
    0
    36
    Noord-Brabant!
    Wij zijn er ook mee bezig geweest, als hij op het potje plaste kreeg hij een beloning. Maar nadat hij beloond was en weer in zijn broekje plaste werd hij erg overstuur en wou daarna niet meer op het potje. Je kunt het proberen maar hij is nog wel jong, ik denk wel dat hij dat zou snappen. Ze zijn slimmer dan je denkt!
    Wij wachten nog even, we merken dat hij er nog niet aan toe is. Komt vanzelf! In de zomer schijnt het vooral erg handig te zijn dit te oefenen met een onderbroekje, zodat ze het echt voelen dat ze nat worden. Geduld... ;)

14. Elke1984

Eten en slaap zijn ook natuurlijke processen en toch zijn deze bij héél veel mensen verstoort. Vaak door een soort van straffen en belonen (al dan niet onbewust).

Verder is het niet zo dat als je niet wilt bewust belonen/straffen, je niet mee kan gaan in het enthousiasme van een kind. Als jij het uitgilt van blijdschap als je kindje 'mama' zegt, toon je je ware emoties en doe je dit niet bewust om je kindje dit gedrag te laten herhalen.
    Iedereen wordt geconditioneerd en iedereen conditioneert anderen maar dit 'gebruiken' om een kind iets wel/niet te laten doen wat jij wilt, vind ik niet juist.

15. Trees

Trees Niet meer actief

Oneens :D ;)

16. tammetje81

tammetje81 Bekend lid

Dec 6, 2009
    599
    0
    0
    NULL
    NULL
    Haha is hier nu een hele discussie gaande zie ik. Bedankt voor jullie reacties. Heb niet eerder kunnen reageren omdat ons zoontje erg ziek is geweest en nog steeds het goed te pakken heeft.

Ik ga eerst maar eens aankijken of het goed blijft gaan als we hem op gezette tijden op het potje zetten. En dan zien we later wel hoe we ermee verder gaan. eerst moet hij maar eens even beter worden!

17. Elke1984

Met welk deel van de zin, het eerste deel of het tweede deel over het 'gebruiken'? :)

18. Bluesky

Bluesky VIP lid

Oct 1, 2007
    5,941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Het eerste wat ik me afvraag is of hij al weet hoeveel 10 is. Want als hij dat niet weet, kan hij het ook niet overzien... ;)

Ik ben het voor de rest eens met het niet belonen met stickers. Zindelijk worden is een natuurlijk proces, wat naar mijn idee echt niet sneller gaat met een beloning. Natuurlijk is dat lastig meten, want je weet niet hoe het gegaan zou zijn zònder beloning, maar uit ervaring weet ik dat het vanzelf gaat als ze er aan toe zijn. Door te belonen leg je juist heel veel druk op de momenten dat het fout gaat, en dat wil je ook weer niet, denk ik. Ik beloon idd ook mondeling, maar verder niet. Het feit dat Jelle van mij een onderbroek aan moest ipv een romper (van mij uit gezien puur praktisch, omdat hij een romper zelf niet los kreeg) was voor hem al beloning genoeg... Hij was ineens groot, vond hij zelf!

19. Trees

Trees Niet meer actief

Tweede deel. Ik zie conditioneren als de manier van onze hersenen om nieuw gedrag in te slijpen en heb daar niet direct een negatieve, maar ook geen positieve associatie bij. Ik zie conditioneren namelijk als een natuurlijke manier om onze hersenen te vormen en daardoor dus nieuw gedrag aan te leren. Onze hersenen maken mijn inziens geen onderscheid tussen bewust en onbewust belonen, maar ook niet of de beloning extern is (mama die zegt 'goed zo') of intern (kind wat trots op zichzelf is). Mondeling belonen, mits op een 'positieve' manier kan een kind helpen om het nieuwe geleerde gedrag sneller onder de knie te krijgen, maar moet ook zeker niet overschat worden. Verstoorde blaaswerking als gevolg van positief belonen is naar mijn idee overschatting van het hele begrip 'mondeling belonen', want zo gevoelig is ons beloningscentrum helemaal niet.

Mijn vakgebied is 'hersenen & gedrag' en vanuit daar kijk ik er waarschijnlijk heel anders naar dan jij, maar juist daarom vind ik ook erg interessant om juist een hele andere mening te horen :). Ik geloof direct dat mijn blik juist door mijn werk ook beperkt kan zijn.

Ik hoop alleen dat TS er geen problemen mee heeft dat we haar topic wat aan het vervuilen zijn ;)

20. belize

belize VIP lid

Feb 25, 2009
    11,105
    203
    63
    conditioneren is een term die je bij dieren gebruikt eigenlijk. kinderen leren en begrijpen. welke methode je gebruikt maakt eigenlijk niet uit.

Share This Page