Ca 1,5 week geleden ben ik bevallen van een prematuur, ik kon niet meteen beginnen met het geven van borstvoeding en het kolven is eigenlijk pas na een dag of 3 goed opgepakt. Ik kolf nu om de 3 uur en haal makkelijk 100 ml per keer (wel met 2 borsten). Echter de kleine mag maar 50 ml per keer en ik houd nu te veel melk over. Daarbij heb ik het idee dat mijn borsten alleen maar meer melk aanmaken en ik weet niet wat ik nu moet doen? Is dit stuwing en moet de productie nog stabiliseren? Het begint nu namelijk pijn te doen. Tot op heden heb ik de voeding van 3 uur 's nachts overgeslagen wat betreft het kolven, maar vannacht moest ik wel; mijn borsten stonden op springen. Een half uur daarna voelde ze alweer zwaar aan. Als ik meer kolf ben ik bang dat ik nog meer ga aanmaken en ik wil uit die vicieuze cirkel blijven. Overigens aanleggen lukt niet. De kleine hapt goed aan, maar stopt met drinken na ca 2 minuten. Waarschijnlijk produceer ik te veel voor hem en is het drinken aan de borst te vermoeiend. Wat kan ik doen om mijn productie naar beneden te brengen en hopelijk dat de kleine over kan stappen op live borstvoeding ipv afgekolfde melk drinken??
Hoi, Ik vind het heel fijn dat je zo'n goede melkproductie hebt en zou graag willen dat het nog even zo blijft. Zeker bij een prematuur maakt de moeder in eerste instantie veel te veel melk. Maar om ook op langere termijn een goede melkproductie te hebben is het belangrijk om wel 7-8 x daags te blijven kolven. Die overproductie kun je invriezen. Na ongeveer 6 weken zal de productie zich stabileren. Als jouw baby de volle borsten niet aan kan, kun je eerst wat afkolven voor je hem aanlegt. Hij krijgt dan direct al de goed vette melk en zal daar beter op groeien. Schakel een LK in om je baby te begeleiden aan de borst te gaan. Kun je nog in het ziekenhuis terecht om het aanleggen daar te oefenen met de LK?