hoe gaat dat met een ingetrokken tepel?

Discussion in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' started by kawaii, Dec 29, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. kawaii

kawaii Fanatiek lid

May 9, 2011
    1,364
    0
    0
    brabant
    Hallo lactatiedeskundige!

Ik ben me flink aan het inlezen over borstvoeding, ben dan wel pas 26 weken zwanger maar weet nu al dat ik graag borstvoeding wil geven. Dit omdat ik zelf chronisch eczeem heb, en helaas, het broertje van mijn vriend ook. Met deze "ellende" van twee kanten in de familie wil ik mijn zoontje alle afweerstoffen meegeven die ik maar kan. Ik weet dat het geen garanties biedt, maar alle beetjes helpen!

Nu heb ik al van kinds af aan een ingetrokken tepel aan de rechterkant. Links is vrij vlak, maar zeker niet ingetrokken. Rechts komt 'ie wel snel tevoorschijn bij kou of stimulatie (ik krijg 'm in 2 seconden naar buiten zeg maar...) , maar normaal gesproken zit hij echt naar binnen en zie je dus alleen een "gaatje". Deze tepel is ook gevoeliger dan de linker, ik denk omdat de huid dunner is? De normale tepel heeft natuurlijk een beetje een "eeltlaagje" kunnen kweken?

Hoe gaat dat met borstvoeding en een ingetrokken tepel? Moet ik voor de borstvoeding de tepel al even naar buiten helpen? En gaat dat niet pijn doen met die dunne huid op die tepel? Ik probeer de tepel nu al regelmatig naar buiten te halen en een beetje te "pesten" om de huid wat dikker te maken. Maar of dat helpt.. ik weet het echt niet!

Enne, nog een hele stomme vraag, ik krijg misschien een geplande keizersnede ivm placenta voor de uitgang. Is nog niet zeker, misschien lukt het wel op de natuurlijke manier. Maar ik vraag me af of een keizersnede gevolgen heeft voor de melkproductie?

Voel me een beetje een nitwit, maar ben graag een beetje voorbereid op wat komen gaat! Bedankt voor je antwoorden alvast!

2. Teddy

Teddy Bekend lid

Oct 20, 2011
    695
    0
    0
    Hoi Kawaii,

Wat goed dat je je zo goed voorbereid op het geven van borstvoeding.

Borstvoeding geven met een ingetrokken tepel kan wat lastiger zijn. Maar als ik lees dat jouw tepel bij koude of stimulatie wel naar buiten komt, dan is dat een heel goed teken. De baby heeft de tepel nodig als richtpunt om op te happen, maar hij zal een grote hap van de borst in de mond moeten nemen om goed te kunnen drinken. De vorm en de maat van de tepel zijn dan van ondergeschikt belang. Het is goed om je tepel alvast te laten wennen aan het naar buiten komen.

Borstvoeding na een keizersnede is geen probleem. De voeding komt soms wat langzamer op gang, maar vaak is dat geen probleem. Vraag in het ziekenhuis waar je gaat bevallen om een gesprek met de lactatiekundige. Zij kan je goed voorlichten over de gang van zaken in het ziekenhuis.

Share This Page