2 jaar en 2 maanden logopedie

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by els1, May 2, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. els1

els1 Actief lid

Jan 23, 2013
    293
    0
    16
    bedankt voor de reacties...mijn gevoel was niet goed en dat was eigenlijk al bij 1.5...hij zei toen alleen mama en aaien...nu zegt hij geen mama meer, alleen papa, en nog wat losse woordjes..ik heb wel het gevoel dat hij mij redelijk begrijpt...maar als ik zijn naam roep als hij tv kijkt bijv. dan hoort of luistert hij niet....ik oefen elke dat wel iets met hem, mijn man leest hem bijna iedere avond voor...het kan best zijn dat het allemaal nog komt...als ik bijvoorbeeld naar iets wijs en hem vraag wat is dat dan zegt hij het woord niet...wel als ik bijv zeg, waar is het huis dat zegt hij daar...
    nou ja het is afwachten ik ben misschien ook wat ongeduldig...

2. kersenflap

kersenflap Niet meer actief

Hier begon onze zoon pas te praten met 3 jaar en 2 maanden. Nooit logopedie gehad tot 4 jaar en 6 maanden toen vinden wij het tijd worden voor de puntjes op de I. En hij was na 5 maanden klaar.

Toevallig laatst met 2 logopedisten over gehad dat ze de woorden niet uit een kind kunnen trekken en dan liever wat later starten tenzij medische redenen

3. taliaa

taliaa VIP lid

Mar 2, 2007
    16,045
    2,182
    113
    Brabant
    Els. Is zijn gehoor wel getest?

Toen onze dochter uitgebreid getest werd sprak ze nog bijna niet. Denk dat je max aan 5 begrijpbare woorden kwam.
    de rest gebaarde ze. Het probleem lag niet in de communicatie dus, ook niet in de taalbegrip(dat was 105) en ook niet aan 'intelligentie'(haar spelniveau lag hoger dan haar leeftijd).
    Er zat tussen de testen en de start van de.logo een aantal weken. In die weken is ze gaan praten. Dwz klanken.
    niet te verstaan.

De de logo is mbv klankgebaren letterklanken gaan aanleren.
    Op de psz waar ze 4 ochtenden zat gaf ik door welke klank en welk gebaar het was en hoe ze hem moesten gebruiken.
    Thuis en in mijn omgeving deed men hetzelfde en zo heeft ze letter voor letter aangeleerd. Weken en maanden zijn er overheen gegaan. En inmiddels dus jaren.

en ik ben nog steeds.blij en dankbaar dat ik en wij hebben doorgezet.
    Ze is nu 4.5 en kan zich uiten.
    ze is er.nog lang niet. Vreemden kunnen haar vaak niet goed volgen en okk in de.klas vinden de kinderen het lastig.
    maar wat was het anders geweest als we niet hadden gehandeld.

Ik vertel mijn ervaring graag als tegenhanger van de 'het komt wel goed, iederkindis anders' verhalen. Want soms komt het dus niet vanzelf.

4. hetlichtje

hetlichtje Fanatiek lid

Dec 3, 2010
    1,061
    0
    36
    NULL
    NULL
    Mijn zoontje heeft nu ook 3 maanden logopedie, gestart met 2 jaar 11 maanden. De laatste weken zie ik vooruitgang, hij probeert nu te praten en zegt sinds kort pa (papa).

In ons nieuwe dorp hebben we een fijne en goede logopediste, goede wijkverpleegkundige (consultatiebureau) en de peuterspeelzaal is helemaal top.

Zonder hun hulp zou mijn jochie over een jaar nog niet praten.

Er zit voor mij heel veel verschil tussen de spelletjes thuis en bij de logopediste. Bij haar wil hij presteren, bij ons juist niet.

Inderdaad genoeg ouders die zeggen: het komt wel goed. Maar bij mijn jochie was dat niet zo geweest. Dat ligt grotendeels echt aan het karakter.

Een kind dat niet durft te praten gaat dat ook niet doen als hij op de kleuterschool zit. Een kind wat niet wil praten, gaat het wel vanzelf doen.

5. Zonnebloem92

Zonnebloem92 VIP lid

Dec 4, 2012
    10,846
    4,213
    113
    Female
    Zuid Holland
    Herkenbaar!
    Zoon word 2 deze maand en nu zo'n 3 maanden logopedie, ondanks dat iedereen zei dat het te vroeg was denk ik dat we er goed aan hebben gedaan.
    Ik zie ook nog geen vooruitgang, hij kan denk ik 10 losse woorden zeggen en verder zijn eigen taal.
    Hij begrijpt alles maar hij lijkt gewoon totaal geen interesse te hebben om je na te zeggen of überhaupt maar iets te proberen.
    Woordjes die hij wel zegt zijn de dingen die hij belangrijk vind (oma, papa, mama, koek, fles, la (bedoeld hij vla en chocolade mee).
    Ik hoop dat hij binnenkort het licht ziet.

Vind het irritantste nog de mensen die zeggen oh praat hij nog steeds niet?!

6. mapepejo

mapepejo Fanatiek lid

Aug 27, 2014
    1,593
    541
    113
    Ja ook heel herkenbaar! En het erge is, daarna komt:" goh wat praat hij toch slecht/ moeilijk/ weinig etc.! Je zou eens dit of dat moeten doen!"

Of nog erger:
    "Heb je al eens aan autisme gedacht? Een spraak- taalachterstand is daar kenmerkend voor hoor!"

:xThnx voor alle "goede bedoelde" adviezen!

7. merah

merah VIP lid

Jun 8, 2009
    13,465
    4,919
    113
    Female
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Wat grappig hoe iedereen er toch weer anders instaat. Onze middelste is nu 2 jaar en 1 maand en zegt nog steeds maar een paar (onduidelijke) woordjes. Twee woorden achter elkaar heeft ze al helemaal niet door.
    Toch maak ik me niet zo druk. Het taalbegrip is goed. En ze hoort goed. Ben overtuigd dat het wel komt.
    Wat betreft logopedie: ook dat heeft tijd nodig. Heel veel oefenen. Het is geen wondermiddel.

8. Juffie26

Juffie26 VIP lid

Oct 24, 2011
    10,011
    1,860
    113
    Hier is het begrip ook goed, hoort goed allemaal getest behalve het praten dat is ver beneden de marge die nog acceptabel is. Stichting die mijn dochtertje nu onderzoekt gaf aan juist deze kinderen goed begeleiding te moeten geven omdat dat niet binnen lijn der verwachting is. Alles is aanwezig intelligentie ook prima daarom juist goed begeleiding bieden omdat zulke kinderen op den duur frustratie kunnen gaan ontwikkelen.

9. oxbow

oxbow Niet meer actief

Hier bij de derde met ruim 2,5 jaar begonnen met logopedie en met goed resultaat en die zagen we al snel.
    Dat hij 4 werd zijn we gestopt omdat hij voor een kleuter goed genoeg praatte.
    Helaas beginnen we na bijna een jaar weer met logo, maar dan omdat hij is gaan stotteren.

Bij de vierde ben ik voor het tweede jaar aal begonnen, omdat ze echt heel weinig woordjes zei.
    We zijn nu bijna een jaar verder, ze wordt in juli 3 jaar oud, maar ze zegt 2 woorden zinnen met de woorden die ze kent, maar de logo vind het bij haar echt zorgelijk, omdat ze in het jaar wel wat vooruit gegaan is, maar niet goed genoeg.
    Wij zijn aan het kijken of ze naar een peuterspeelzaal kan voor kinderen met een taal en spraakachterstand.

10. hetlichtje

hetlichtje Fanatiek lid

Dec 3, 2010
    1,061
    0
    36
    NULL
    NULL

Dat was hier ook zo. Zoontje begrijpt alles en is slim. Hij kan goed communiceren, maar praten is echt wat anders. Wij zijn er erg blij mee dat we zijn gestart met de logopedie. Ik zou niet weten hoe hij zich zou moeten redden in groep 1. De kinderarts, KNO, wijkverpleegkundige en de peuterspeelzaal vonden het hard nodig.

11. Pleak

Pleak Fanatiek lid

May 30, 2011
    3,620
    218
    63
    zuid-holland
    Mijn advies: geef het even tijd. Mocht er geen voldoende vooruitgang in komen, dan aan de bel trekken.

Mijn zoontje sprak ook bijna niet toen hij 2 jaar was en een aantal maanden. Het cb zei: komt vanzelf, de psz zei, komt vanzelf. Als maar 'leuke' opmerkingen als van: je moet boekjes lezen (als of ik dat niet deed!), je moet liedjes zingen, enz. Ik werd er zo onzeker van en mijn gevoel zei mij continu dat er meer aan de hand was!
    Ik heb zelf contact gezocht bij een logopediste en na een half jaar was zij het ook met mij eens dat we verder moesten gaan kijken. Inmiddels is zijn gehoor getest (in orde), heeft hij een ontwikkelingsonderzoek gehad (waar uit kwam dat hij erg ver is in zijn verdere ontwikkeling) en is hij gestart op een peuterbehandelgroep voor kinderen met een taal/spraakontwikkelingsstoornis (tos).

Misschien is jouw zoontje een late prater en komt het idd vanzelf; hij is ook nog maar net gestart met logopedie. Maar... mocht je na een x periode twijfelen, spreek je twijfels dan uit naar de logopediste en die kan dan mee denken aan eventuele ander mogelijkheden om je kindje te helpen.

Share This Page