2 jaar en 2 maanden

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by Modra, Feb 11, 2017.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Modra

Modra Fanatiek lid

Jul 24, 2014
    1,656
    445
    83
    Groningen
    Zo oud zal ons zoontje ongeveer zijn als (wanneer alles goed gaat) zijn broertje of zusje geboren zal worden. :D Ik ben zo benieuwd... Hoe zal hij dan een beetje zijn, wat zal hij kunnen en wat nog niet...

Ik begrijp dat daar een wereld van verschil inzit per kind natuurlijk! Hij heeft nu een aantal woordjes, een stuk of 15 denk ik... En begrijpt korte opdrachtjes en veelgebruikte woorden. Maar zal hij tegen die tijd wat meer kunnen praten, wat meer duidelijk kunnen maken?

Ik vraag me ook af... We willen voor hem een nieuwe kamer maken en de babykamer dan zo laten... Voor hem willen we dan ook een nieuw bedje, met opstaande rand... Maar hij is een moeizame slaper, hij zal er dan nog wel niet in kunnen slapen denk ik...
    Lastig lastig, hoe het allemaal vorm te geven. Komt tijd, komt raad, dat is ook zo, maar ik ben benieuwd.

Ik lees graag ervaringen, hoe ver waren jullie kindjes rond deze leeftijd ten opzicht van toen ze 1,5 jaar oud waren? :)

2. Pepijnn

Pepijnn Fanatiek lid

Jul 8, 2015
    1,835
    368
    83
    Female
    #2 Pepijnn, Feb 11, 2017
    Last edited: Feb 11, 2017
    Mijn dochter van bijna 3 begreep op die leeftijd al vrij veel, maar kon zichzelf nog niet heel verstaanbaar maken. Ze kende wel veel dieren, voedsel, voorwerpen, maar dat was het. Verder begreep ze korte opdrachtjes wel. 'Ga je schoenen maar opruimen. Kom je aan tafel? Pak maar een boek. Ga je jas maar halen.' Etc.

Is een peuterbed niet iets voor je kind? Wij zijn een jaar geleden verhuisd en alle kinderen reageerden daar prima op. Eerste nacht was spannend, lampje moest aan blijven, maar daarna ging het vanzelf.

3. Modra

Modra Fanatiek lid

Jul 24, 2014
    1,656
    445
    83
    Groningen
    Bedankt voor je reactie! :) Leuk om te lezen!

Ja, hebben een peuterbed ook wel overwogen maar willen op zich wel een bed waarbij we niet over een paar jaar weer een nieuw bed hoeven te kopen. https://steigerhouttrend.nl/steigerhouten-kajuitbed-stockton/?gclid=COKctub3h9ICFcQV0wod5cEAIA Deze denken we aan, maar dan laten we zo'n plank toevoegen aan de zijkant zodat hij er niet uitvalt...
    Heeft een peuterbed naast dat het kleiner is dan echt toegevoegde waarde tov een normaal bed met uitvalplank?

Het is met hem wel echt ingewikkeld wbt slapen, dus ik denk een beetje dat hij het ledikant nog wel een tijd nodig zal hebben tzt. Al zullen we waarschijnlijk wel een poging doen, you never know... ;)

4. riean

riean VIP lid

Apr 21, 2014
    5,779
    7,367
    113
    hier is het verschil echt enorm.
    Zoontje is net 2, maar wat een verschil met 1,5 jaar. Hij was niet zo'n vlotte prater (tenminste, in vergelijking met zijn broer en zus, maar die gingen wel aardig snel), nu zegt hij zo'n beetje alles (nog bijna geen 2 of 3 woorden achter elkaar, maar losse woorden wel, dat is al zoveel makkelijker).
    Met 1,5 sliep hij ook nog regelmatig slecht, sinds kort hebben we een 1 persoonsbed neergezet voor hem, omdat we gek werden van de gebroken nachten. Al was ik er nog niet zo aan toe, dat slapen in het grote bed, maar hij blijkbaar wel. Sinsdien slaapt hij door :)
    Eten deed hij met 1,5 ook nog niet helemaal zelf, wel brood en groenten en vlees met zijn handen, nu eet hij keurig met zijn vork en vla of yoghurt met een lepel, bijna zonder knoeien.
    Hij helpt steeds meer met aankleden, dat gebeurde met 1,5 ook nog niet.

Kortom, ik vind dit véél makkelijker geworden :) (maar ik ben ook echt niet zo geschikt voor baby's heb ik gemerkt, ik vind het pas echt helemaal op en top genieten na 1,5 jaar ;) )

5. Jackie87

Jackie87 VIP lid

Aug 6, 2013
    5,495
    2,948
    113
    Zo oud was mijn dochter ook toen ons zoontje werd geboren :D

Het ging verassend goed. Ze wilde constant helpen met verzorgen. Luier aangeven, zij mocht de beentjes wassen in het badje etc. Als de baby huilde zei ze: baby dinke? Baby doek?
    Heel lief was ze.
    Tijdens het voeden lazen we samen een boekje of deden we een puzzel.
    Soms was ze hem wel beu en zei dan baby moet in de box, haha.
    Er zit ook echt een groot verschil tussen 1.5 en 2 jaar.

6. owly

owly VIP lid

Aug 19, 2013
    22,301
    10,271
    113
    Met 1.5 kon hij wat woordjes zeggen. Met 2 zei hij al behoorlijk veel. Ondertussen bijna 3 en snapt super veel en kletst de oren van je hoofd.

Hij kan tellen tot 10 en ook aanwijzend, kent wat letters en slaapt nog in zijn ledikant met de zijkant er af sinds hij 2 is. Met zijn 3de verjaardag gaat hij over naar een groot bed.(klimt er nog niet uit!)
    Aangezien je die nodig hebt zou ik denk ik ook voor een peuterbed of meegroeibed kiezen.

7. Modra

Modra Fanatiek lid

Jul 24, 2014
    1,656
    445
    83
    Groningen
    Bedankt dames voor jullie reacties! Mooi om te lezen dat jullie kindjes wel sprongen maken tussen 1,5 en 2 jaar!

Wbt bed... Bijzonder dat jouw kindje in een eenpersoonsbed ineens door ging slapen. We gaan het hier wel gewoon proberen een keer, wie weet gebeurt er een wonder haha. :p En kopen dan denk ik een eenpersoonsbed... Eventueel kan hij het ledikant eerst wel houden als het niet gaat, de baby zal toch in de co-sleeper slapen eerst...

Share This Page