Hoi allemaal, Ik heb een hele leuke dame van 2 jaar hier rond lopen. en nu er een 2e op komst is, zou ik haar graag willen leren om op het potje gaan. Maar ze loopt wat achter in haar ontwikkeling, praat nog niet, begrijpt wel en ze doet dingen wel na. Maar hoe kan ik haar het beste leren dat plassen en poepen op het potje moet. Ik doe sinds een week of 2 haar zeggen mama plassen, en dan laat ik de deur open zodat ze kan meekijken, zelf heb ik een pot verkleiner en dan laat ik op even daar op zitten. Ze begrijpt het nog niet en moet alleen maar lachen. Heeft iemand tips?
Even wachten inderdaad. Vooral met een kleine op komst, vaak zie je dan weer een terugval omdat het erg wennen is voor een peuter. Als het al moeilijk is om iets duidelijk te maken aan haar en voor haar om iets duidelijk te maken aan jullie omdat ze nog niet zo goed praat, is het extra lastig. Mocht ze zelf op het potje willen dan zou ik dat zeker toestaan maar verder niks extra stimuleren. Misschien gewoon neerzetten zodat de mogelijkheid er is maar ik zou nog niet echt met zindelijkheidstraining beginnen. 2 jaar is sowieso nog wel jong vind ik.
Als ze het nog niet begrijpt, is ze er gewoon nog niet aan toe. Dat is een stukje ontwikkeling, dat ze leren de link te leggen tussen het gevoel van plassen en hoe dat dan moet. Er zijn kinderen die dat echt al op jonge leeftijd doorhebben, maar de meeste kinderen van 2 nog niet. Dus voor nu lekker mee laten kijken en mocht ze er behoefte aan krijgen om op een potje te gaan, dan geeft ze dat echt wel vanzelf aan
Ik zou ook nog wachten. Gewoon doorgaan zoals je nu doet, zo gaat het hier nu ook. Als hij wil mag hij op de wc (met verkleiner, potje wil hij niet) en anders laat ik het gewoon. Ik zou in jullie situatie er volgens mij eerder voor kiezen om het gewoon nog een klein jaartje te laten rusten tot de baby er is en ze gewend is aan die situatie. Dan is ze hopelijk ook wat verder in haar ontwikkeling. Tenzij ze natuurlijk zelf eerder al aangeeft dat ze door heeft wat ze doet of moet doen.
Klinkt idd alsof ze er nog niet aan toe is. Maar gewoon doorgaan met wat je doet! Af en toe erop zetten. Meenemen als jij naar de toilet gaat, dan ziet ze wat daar gebeurt. Misschien valt dan het kwartje. Hier was het ook niet gelukt om voor de geboorte van haar broertje zindelijk te worden. Dus erna, toen ze helemaal gewend was nog een keer geprobeerd. En nu gaat het goed
Als je tips wil zou ik je het boekje aanraden 'zindelijk maken is kinderspel' mijn zoontje is van nov 2013 en ik wilde hem ook zindelijk hebben voor de kleine komt. Mij is het gelukt, hij doet nu nagenoeg alles op het potje en de laatste tijd op de wc, behalve poepen dat nog niet op wc. Als je er de tijd voor neemt kan het best zijn dat het lukt. Ik heb het boekje ook gelezen en gebruikt. Het belangrijkste idd is dat je het leuk moet houden. Vaak na het slapen of na het eten of drinken heb je de meeste kans op 'succes' dus ik begon met die momenten en na 3 weken begon hij het zelf aan te geven.
mijn dochter loopt behoorlijk achter en omdat communicatie nog niet echt mogelijk is wacht ik nog zeker een jaar.
Mijn dochter loopt ook achter (zowel motorisch als gedrag en spraak). Zij kan nog geen enkel woord. Communiceren kan ze juist wel heel goed. Dit doet ze door middel van gezichtsuitdrukkingen en zelf aangeleerde gebaren en geluidjes. Dit wil ik even vooraf zeggen omdat niemand moet denken dat zindelijk maken niet kan omdat een kind achterloopt qua taal. Dat gezegd hebbende, TS, denk ik niet dat jouw dochter er al klaar voor is. Ik zou je dochter gewoon steeds meenemen naar de wc. Laten zien wat erin ligt en samen doorspoelen zodat ze dat ook gaat zien en begrijpen. Wij hebben een potje en een wc verkleiner. Mijn dochter geeft de laatste dagen aan dat ze graag op de wc wil. Vanaf morgen ga ik haar er weer meerdere keren per dag op zetten. Ik heb dit al eerder gedaan maar toen viel het kwartje niet bij haar. Nu ze zelf echt interesse heeft probeer ik het gewoon opnieuw. Je merkt snel genoeg wanneer de interesse er is
Dank jullie wel voor jullie feedback Ik zal er extra opletten, want ook mijn dochter praat niet maar communiceert ook zo, met gezicht uitdrukkingen, gebaren ect
Niet forceren en het zal vanzelf wel komen als ze er klaar voor is. Je kan ze wel eventueel op vaste tijden eens op het potje plaatsen en zien he. Als ze dan plast haar enthousiast belonen. Dochter heeft even als ze 2 was een aantal keer op het potje gegaan (in de crèche, niet thuis). Plots was het gedaan en nu gaat ze erop zitten maar doet nooit iets in het potje. Ik laat ze ook soms rondlopen zonder pamper maar met een onderbroekje aan. Dan voelt ze het langs haar beentjes lopen, schrikt ze, en loopt als een gek naar het potje. Maar helaas nog niets in het potje gehad is 2,5 jaar bijna en moet bijna naar school (9mei). Gelukkig maken ze hier niets van en mag ze gewoon nog pampers aan. Ik zie wel wanneer het komt.
Mijn advies is wachten. Als ik het zo zie is ze pas net 2 dus nog erg jong. Natuurlijk zijn er kinderen die wel op die leeftijd zindelijk zijn, maar het grote deel is toch wat ouder. Dus als je ziet dat ze het echt niet begrijpt zou ik nog zeker een hele tijd wachten tot ze er wel zelf aan toe is. Moet wel leuk blijven en geen 'moeten', waardoor het juist averechts zou kunnen werken.