2 jaar en ong. 10x per nacht wakker

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door mepeggy, 29 aug 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mepeggy

mepeggy Lid

18 okt 2008
    60
    0
    0
    Hallo,

Mijn zoontje is inmiddels bijna 2 en wordt ongeveer 10x per nacht wakker. Zijn betere nachten bij van een keer of 3 en zijn slechtere nachten bij van 20-30x.

We hebben na veel omzwerven in eerste instantie een oorzaak gevonden hiervoor, kma en verstopte darmen. Koemelk krijgt hij inmiddels niet meer, en zijn darmen zijn leeg.

Het traject vroeghulp is gestart omdat wel duidelijk was dat het manneke een gedragsaanpassing nodig had. Hij gedraagt zich af en toe nog als een klein babytje en huilt alleen heel veel. Dit traject is nu afgesloten met als conclusie dat het niet pedagogisch was (wij deden niets "fout").

We zijn nog in behandeling bij de kinderarts, maar die denkt dat het niet meer medisch is.

Dit gaat je niet in je koude kleren zitten en ikzelf ben inmiddels bij de psycholoog. Haar idee is dat het niet psychisch is.

Ik hoef jullie niet te vertellen hoe wij er zelf aan toe zijn na 2 jaar.... Maar ben inmiddels wel ten einde raad. Ik hou het niet meer vol. De nachten zijn zwaar en overdag is iedereen chagerijnig door slaapgebrek.

Iemand enig idee wat we nog kunnen proberen?

In het alternatieve circuit zijn we inmiddels bij de Osteopaat, Homeopaat, Reiki geweest, verder heeft hij nog massages gehad, is er een wichelroede loper geweest, hebben we een medium ingeschakeld. Bedje is verzet.

Hij heeft een vast bedtijd ritueel, we geven hem zo min mogelijk aandacht als hij wakker wordt snachts (niet praten, knuffelen).

Ik ben gewoon op.

2. mamavanwilliam

mamavanwilliam Actief lid

15 jun 2012
    304
    0
    0
    NULL
    goeree-overflakkee
    Geen tips, maar wat ontzettend zwaar voor je! Heel veel sterkte en ik hoop dat er hier mensen zijn die tips voor je hebben!

3. gekko

gekko VIP lid

11 okt 2010
    10.962
    0
    0
    NULL
    NULL
    Vreemde vraag, maar heeft hij een knuffel?
    Mijn jongste slaapt niet... tot hij zijn knuffel heeft.. Mijn oudste maakt het niet uit.. als hij maar iets te knuffelen heeft...

4. gekko

gekko VIP lid

11 okt 2010
    10.962
    0
    0
    NULL
    NULL
    Owh en bij de oudste liggen er drie spenen in het bed.. 1 voor de mond en 1 voor iedere hand.. Om 1 of andere manier zo gegroeid...

5. mepeggy

mepeggy Lid

18 okt 2008
    60
    0
    0
    Bedankt voor jullie reacties en steun!

Hij heeft een knuffel waar hij heel schattig mee knuffelt en echt in bed wil hebben en inderdaad ook 3 fiepjes.

6. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Heb je een idee waardoor hij wakker wordt in de nacht? Is het iets van pijn/onrust, of denk je eerder dat hij na een slaapcyclus niet weer terug in slaap kan komen?

Mijn jongste heeft een periode gehad, dat hij om de 45 minuten wakker werd, en dan moesten we hem helpen weer in slaap te komen. Soms was een aai over zijn bol genoeg, soms echt op schoot in slaap wiegen. Erg intensief in ieder geval.
    Omdat we bij hem wisten dat het niks anders was (voor de hand liggende dingen laten checken bij de huisarts) en omdat hij eerder wel goed sliep, hebben we besloten hem te laten brullen. Dat hield hij wel even vol. Geloof meer dan een uur de eerst keer, die eerste nacht was niet zo grappig.. Maar de tweede nacht was het steeds een 20-minuten, en de derde nacht af en toe was gemurmel. Daarna nooit meer last gehad.
    Als er echt iets is, dan sta ik heus wel naast zijn bed, maar als je denkt dat het daaraan kan liggen, moet je misschien eens in die hoek zoeken, evt in overleg met een arts. Misschien kan iets als melatonine helpen?

7. senna999

senna999 Fanatiek lid

11 apr 2010
    2.815
    1
    0
    en als je zijn bedje bij jullie op de slaapkamer zet? slaapt hij dan wel?

hoe wordt hij wakker? en hoe valt hij weer in slaap?
    is het echt paniek brullen?
    bedje bij hoofdeinde wat omhoog zetten?
    (ik verzin maar even iets hoor)

zitten hier met zoontje van 14 maanden die ook nog tig keer komt per nacht. vannacht weer ruim 2uur mee bezig geweest in totaal. goede nacht wordt hij 3x wakker...slechte nacht... euhh dat tellen we niet eens hoeveel keer hij wakker wordt.

laatste nachten trekken we gewoon de deur dicht (wel ff gecheckt dat hij alles heeft).

knuffel

8. raspberry

raspberry Niet meer actief

Is hij gecheckt door de KNO? Problemen met het slapen komen zeer regelmatig door problemen op dat gebied. Onze oudste is pas met 23 maanden door gaan slapen, na vergelijkbare nachten als bij jullie. Ze heeft met 19 maanden buisjes gekregen en de neusamandel eruit, terwijl de huisarts aangaf dat er op dat gebied geen probleem zou zijn... maar huisarts en kinderarts zien met hun kleine apparaatje gewoon echt te weinig om daar een sluitend oordeel over te geven.
    Maar na daarna nog een keer 6e ziekte, waterpokken en een paar kiezenrondes, is ze dus met 23 maanden door gaan slapen.

Onze jongste had ook weer forse slaapproblemen, die enorm verbeterden toen de amandelen eruit gingen. Ze slaapt nog niet structureel door, maar is momenteel ook bezig met de laatste kiezen, die danig dwars zitten.

Mijn belangrijkste tip zou zijn om een verwijzing KNO te vragen, iig.

9. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.045
    2.183
    113
    Brabant
    Idd zijn zijn oren gecheckt enzo?

Hier met slapen ook drama. Ze is nu 3,5 en staat nog regelmatig naast ons bed, huilt heel vaak snachts etc. Ze droomt ontzettend heftig, dat lijkt nu t euvel te zijn.

Sterkte hoor!

10. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

19 apr 2007
    8.914
    3
    36
    Vrouw
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Wat ongelooflijk zwaar voor jullie!! :$

Ik zeg:
    1. Slaaptrainer (kinderwekker). Slaapje slaapt? Niet roepen. Schaapje wakker? Mag je papa/mama roepen. Elke keer herhalen als hij 's nachts roept, en voor het slapen gaan ook vertellen. "Als het schaapje nog slaapt, mag je niet roepen. Het schaapje slaapt nog. Papa en mama willen nu slapen en je mag niet roepen". Etc. En prijzen als het lukt. En een sticker systeem aan koppelen. Een nacht doorslapen is een sticker. Een volle kaart (8 stickers ofzo, wordt het heel moeilijk, een kaart maken met 4 stickers) is een cadeautje. Heeft bij ons goed gewerkt vanaf 22 maanden.

2. Een eigen slaapboek maken (kartonboekje kun je online bestellen met eigen foto's erin) met jullie bedtijd ritueel erin beschreven. Precies zoals je het doet. Het boekje eindigt: "En X slaapt de hele nacht zelf door, zonder dat hij papa/mama roept. 's Morgens haalt papa/mama X uit bed. Goed gedaan, X!" Dus je beschrijft wat je doet gevolgd door een doorgeslapen nacht. Dan lees je dat boekje elke avond voor voor het slapen gaan. Op een gegeven moment willen ze er naar toe leven. Hetzelfde kun je doen met een grote poster die je in de slaapkamer hangt: het hele bedritueel + doorslapen uitgebeeld in plaatjes. En dan vaak doornemen natuurlijk.

3. Misschien ook nog tips in het boek "Lekker slapen zonder huilen".

Mijn gok is dat het een gewoonte is geworden. De oorzaak is weg (verstopping, KMA), maar het gedrag is niet veranderd.

11. mepeggy

mepeggy Lid

18 okt 2008
    60
    0
    0
    Bedankt voor alle reacties! Fijn dat er zoveel mama's meedenken!

Respect ook voor die mama's die aangeven hetzelfde mee te maken/meegemaakt te hebben. Hoewel ik het niemand gun is het fijn om te horen dat het toch wel vaker voorkomt. Overal waar ik kom hebben ze het over een extreem geval en zit iedereen met de handen in het haar.

Als hij snachts wakker wordt gaat het eigenlijk op alle denkbare manieren. Van "rustig" huilen om dat hij zijn fiep kwijt is tot compleet, blinde paniek waarbij ik hem niet rustig krijg. De laatste bui duurt ongeveer 3 kwartier en dan gaat hij weer slapen. Hij krijst dan echt op het toppen van zijn longen en gooit met alles wat hij tegenkomt en slaat heel hard tegen alles wat in zijn buurt komt.

Zijn bedje staat omhoog sinds zijn babytijd. We hebben dit ook wel eens een paar nachten naar beneden gehad, maar toen het slecht ging weer omhoog gezet om dat uit te sluiten.

Zijn bedje op een andere kamer of bij ons maakt ook geen verschil, behalve dat degene bij wie hij ligt niet aan slapen toe komt :(
    Hij wil ook niet bij ons in bed liggen wat we uit wanhoop ook wel geprobeerd hebben. Hij wil maar 1 ding en dat is slapen in zijn eigen bed (of campingbed, dat maakt geen verschil) maar dat lijkt gewoon niet te lukken.

Zijn neusamandelen zijn geknipt toen hij 14 maanden was. De KNO arts zei wel dat we waarschijnlijk nog een keer terug zouden komen voor zijn keel maar dat er op dat moment nog geen noodzaak voor was.

Laten huilen is geen optie. Het voelt niet goed om dat te doen, vanuit mijn ideeen over opvoeden maar ook omdat er het eerste jaar veel is gebeurt in zijn leven en we gewaarschuwd zijn dat het erg belangrijk is om hem een veilig gevoel te geven omdat hij medisch in de steek gelaten was (lang verhaal, gewoon een frot ziekenhuis hier in Veldhoven). In mijn achterhoofd wel jaloers op de ouders die dit doen en daarmee geholpen zijn. Natuurlijk zit dit altijd nog in je hoofd als oplossing, maar voelt gewoon niet goed.

Het boekje met het slaapritueel gaan we zeker maken, daar had ik nog niet aan gedacht! Makkelijk en goedkoop! Dat gaan we zeker doen! De slaaptrainer gaan we ook even naar kijken, had niet verwacht dat zoiets vanaf deze leeftijd al zou werken.

Het boek huilen zonder slapen heb ik gelezen, wel een goed boek wat makkelijk leest en echt lijkt te weten hoe iemand zich voelt met slaapgebrek!

Mocht iemand nog meer suggesties hebben hoor ik het graag, is zo fijn dat jullie meedenken!

12. Lovelybeeb

4 jun 2014
    36
    2
    8
    NULL
    NULL
    Hoi,

Klinkt een beetje als ons verhaal.... :( wij hebben ook een hele medische geschiedenis achter de rug.
    Nu onder behandeling bij een orthopedagoog op verwijzing van kinderarts.
    Omdat ons meisje ook veel medisch heeft meegemaakt, zijn we gestart met EMDR, voor traumaverwerking. Een snelle, effectieve methode die vanaf 2 jaar kan worden toegepast. Google maar eens als je het niet kent.
    En inderdaad, het is ook bij ons meisje gewoonte geworden en hier werkt naast de emdr de consequente aanpak. Één keer terug gaan en dan laten huilen. Als ze na een poosje slapen wakker wordt evt nog weer hetzelfde herhalen " papa en mama slapen, jij koet ook gaan slapen. Morgenvroeg komen we je weer ophalen. We komen nu niet meer terug. Zo schep je duidelijkheid maar laat je ook weten dat je er nog wel gewoon bent.... " het is zwaar, maar werpt zijn vruchten af mits je volhoud. Sterkte!!

13. Hummeltje 1

Hummeltje 1 Fanatiek lid

6 dec 2011
    1.855
    2
    38
    NULL
    Heftig zeg, heb echt respect voor de ouders met niet slapende kinderen.

Onze zoon heeft een korte periode slecht geslapen, dit duurde ongeveer een maand of 3. Iedere nacht hysterisch wakker en absoluut niet meer alleen willen zijn. Ik heb dus heel wat nachtjes doorgebracht op een matras naast zijn ledikant, en dan nog niet willen slapen.

Toen kreeg ik de gouden tip, misschien is het ook iets voor jullie.
    Ik kreeg al een paar keer de vraag of hij zich misschien niet opgesloten zou voelen in zijn ledikant met spijltjes. Mij leek het sterk omdat hij wel gewoon naar bed ging zonder moeite, en verder nooit slaap problemen had gehad. Maar goed wie niet waagt wie niet wint en we hebben de zijkant van zijn bedje eruit gehaald. Nou serieus dat is de beste beslissing die we hebben kunnen maken. We zijn ondertussen al bijna een half jaar verder, en tuurlijk wordt hij af en toe nog wel eens wakker maar over het algemeen slaapt hij als een roosje door (wel even de deur hendels omhoog zetten ;)).
    Een collega van mij heeft precies hetzelfde als jullie meegemaakt en is een maand geleden ook over gestapt naar een nieuw bed zonder spijltjes en ook zij hebben eindelijk naar ander half jaar hun nachtrust weer terug.

Ik hoop dat je wat met deze tip kan

14. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

19 apr 2007
    8.914
    3
    36
    Vrouw
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Google eens op nachtangst!

15. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.295
    10.265
    113
    Wil je e en succes wensen,hopelijk gaat het snel wat beter!

16. Marvb

Marvb Fanatiek lid

17 dec 2012
    1.518
    0
    0
    NULL
    NULL
    Onze zoon slaapt sinds 1,5 jaar door.. Wat wij hebben gedaan is troosten in de avond en weer terug leggen.. (Ik weet niet of hij al veel wakker word, ook in de avond?)

In de avond werd hij op een gegeven moment nagenoeg niet meer wakker, man trooste toen trouwens altijd... Als hij na 22.00 wakker werd gaven we een goede fles, zodat we zeker wisten dat hij niet wakker zou worden van de honger... Het wakker worden werd steeds minder en minder tot uiteindelijk t flesje van rond 23.00 bleef en hij verder door sliep.. Met 1,5 jaar sliep hij van de een op de andere dag ineens door.. Nu is hij goed te troosten of in slaap te brengen door zijn knuff weer te geven. Het is slopend, sterkte!

Wij hebben ook niet laten huilen. Wel hebben we hem soms 2 min. Even laten uitrazen, daarna weer troosten en neerleggen.. Vaak was dit 1 tot 4 keer nodig.. Met uitzonderingen natuurlijk.. Bij de uitzonderingen liet ik t weleens 3 min. Gaan.. Maar meer kon ik echt niet.

Hij zou eigenlijk moeten leren troost te vinden bij zijn knuffeltje.. Als hij verdrietig is dat jem hem troost, samen met t knuffeltje.. Zo hebben wij dat eigenlijk ook gedaan.. Pakte hem er toen altijd uit.. Nu als hij wakker is pakken we alleen t knuffeltje die hij kwijt is, geven hem en is t goed.

17. evelienharmsen

evelienharmsen Actief lid

15 jan 2013
    447
    0
    0
    NULL
    NULL
    Oke ik heb PRECIES hetzelfde meegemaakt met onze zoon van bijna 2. Ook wij wisten dat het niet aan ons lag, ons dochtertje slaapt bijv perfect. Maar wij dachten gek te worden, alleen al van schuldgevoel, waarom wisten wij niet wat er met ons kind aan de hand was??? Nou alllllles alles alles geprobeerd. Niets hielp. Op een gegeven moment kwam mijn vriend tijdens het werk een vrouw tegen die in een gezondheidswinkel werkt en zij zweerde bij het branden van salie op zijn kamertje. Die rook zou er voor zorgen dat er bepaalde negatieve energieën weg zouden gaan. Oke..... haha, mijn vriend is de nuchterste man van Nederland, en hij vertelde dit dan ook lachend. Ikzelf ben wel iets ruimdenkender (haha) en dacht, het zal mij wel goed zijn in doe er ALLES voor. Dus ik ben naar een gezondheidswinkel gegaan, heb een bosje salie gekocht, een "moor lavendel olie" en een spray die beschermend zou werken (ons zoontje zou zo zijn eigen muurtje om zich heen bouwen snachts). Ik dacht prima, ik MOET iets proberen. Gedaan dus. En na 1 nacht.... ik zweer het!!!! Sliep hij door. Hij is nog 3x in 5 weken wakker geweest en dit was voorheen 8x. Als iemand anders dit zou vertellen zou ik het eerlijk waar niet geloven, maar ik ben zoooo dankbaar voor dit advies van een vrouw die we nooit meer gesproken hebben. Als je wil kan ik alle merken etc. ook naar je doorsturen. Ik weet niet waarom of hoe dit werkt, maar het maakt mij niet uit het werkt. Proberen kan altijd, wij zijn er gelukkig van geworden haha.

heeeel veel sterkte het is echt zwaar een slechte slaper

18. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Ik begrijp dat je hem niet in de steek wilt laten door hem te laten huilen. Maar heb je ook al overwogen hem stapsgewijs te laten huilen? Dat was bij ons de oplossing na 12 maand niet doorslapen.

Dus bijvoorbeeld 1 min laten huilen, binnengaan en troosten in bed (kort zeggen dat het tijd is om te slapen, een zoen, en weer weg zelfs al huilt hij nog), 3 min laten huilen, idem troosten, 5 min laten huilen, idem troosten, 7 min laten huilen, etc.

Bij mijn dochter bleek het de voorspelbaarheid van onze acties te zijn die haar uiteindelijk liet doorslapen. Ze wist dat we altijd weer terugkwamen, maar dat ze wel zélf in slaap moest vallen. Want dat is uiteindelijk exact wat ze moeten leren: nee, ze zijn niet alleen, maar ze moeten wel zichzelf in slaap kunnen brengen.

Na 12 dramatische maanden was deze methode voor ons de oplossing. Eerste nacht was zwaar, tweede nacht is ze nog slechts enkele keren wakker geworden, en de derde nacht sliep ze door zonder een kik te geven.

Andere opties waar ik aan denk:
    - nachtlampje
    - white noise, bijvoorbeeld het constante geruis van een luchtbevochtiger
    - eenpersoonsbed ipv ledikant
    - donsdeken ipv slaapzak

Hopelijk vind je snel een oplossing!

19. evelienharmsen

evelienharmsen Actief lid

15 jan 2013
    447
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik lees mijn eigen bericht en ik kom over als een marketeer van salie haha, maar ik ben gewoon zo blij ;)

P.s. 8x per nacht bedoel ik

20. raspberry

raspberry Niet meer actief

Als hij een KNO-klantje was, zou ik absoluut even een check willen doen bij de KNO. Heb je de nacontrole alweer gehad? Anders die even inplannen. En qua ziekenhuis misschien overstappen naar het Catharina? Hebben wij goede ervaringen mee...

Deel Deze Pagina