Leren lezen, maan roos vis boeken?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Frisbie, 30 jan 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Frisbie

Frisbie Bekend lid

3 apr 2015
    895
    1
    16
    NULL
    NULL
    Misschien zijn er hier ervaren "leesmoeders" die wat leuke boeken voor ons weten.

Onze dochter van net 4 jaar heeft altijd veel interesse gehad in letters en taal en kan inmiddels losse woorden lezen. Ze zit nu 3 maanden op de basisschool en ik heb het daar nog niet gevraagd, maar wat zijn leuke boeken? De woordenboekjes die we hebben zijn te makkelijk, maar een echt leesboek is nog te gek natuurlijk. Maar ze wil lezen, lezen, lezen (naast spelen natuurlijk).

Ik lees dingen over AVI, maar dat is ook nog nieuw voor mij. Als ik een AVI start boek koop van maan roos vis, zit in dan bij de goede boeken?

2. Eylem

Eylem Niet meer actief

Avi start is geschikt, dat zijn hele korte zinnetjes, leuker dan losse woordjes. Ik weet niet of ze ook al samengestelde klanken kan lezen, anders moet je daar even op letten bij het kiezen. Mijn oudste kan sinds een paar weken lezen en voor haar neem ik altijd avi start.

Als ik jou was zou ik niet kopen maar lenen bij de bieb. Daar hebben ze enorm veel en over een paar weken of maanden kijken ze die simpele boekjes toch nooit meer in.

3. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Inderdaad... Lekker naar de bieb en zelf uit laten zoeken.

Ze zijn er alleen zo snel klaar mee (omdat ze gewoon best snel leren lezen... Zeker als ze het leuk vinden)
    Dat de bieb je een hoop geld bespaard.

En... Veel meer keuze :)

(Kinderabonnement is gratis bovendien :) )

4. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.139
    8.870
    113
    Ik kies voor een mix: een paar boekjes 'van onszelf' en de rest van de bieb. Ik vind een paar boekjes in huis hebben wel zo fijn, dan hebben ze altijd wat te lezen en sommige boeken lezen ze ook gewoon meerdere keren.

Als ze net leren lezen is AVI-start prima inderdaad. Wel even goed kijken welke je neemt als je er een gaat kopen, want ze zijn lang niet allemaal even leuk (er zitten zacht gezegd ook gewoon enorm stomme tussen ;)).

5. Saskia78

Hier nog steeds in mijn hoofd...
    Geit is boos
    Geit stoot zijn kop
    De kop stoot de boom
    De kop doet pijn
    Geit is boos.
    Boos op de boom.

Zelfs voor mij traumatisch blijkt :)

6. Saskia78

Er zijn heel veel leuke boekjes van Kluitman
    En de boekenvoordeelwinkel heeft ook veel keuze voor beginnende lezers.
    (Incl een paar leuke omnibussen met steeds verhaaltjes van 1 pagina lang in een oplopende moeilijkheidsgraad. )

7. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    8.696
    2.511
    113
    Als ze alle letters kent is Avi start geschikt, anders zou ik de boekjes kern voor kern lezen. Op de website veilig leren lezen kun je allerlei info lezen over de letters per kern.

8. Frisbie

Frisbie Bekend lid

3 apr 2015
    895
    1
    16
    NULL
    NULL
    Bedankt voor de tips! Ik heb een abonnement op de bieb, maar helemaal niet aan gedacht om ze daar te lenen.

Ik ga dus op zoek naar avi start in de bieb!

9. Aliwen

Aliwen Actief lid

7 aug 2015
    394
    31
    28
    Kleuterjuf
    Gelderland
    Zwijssen heeft boekjes speciaal voor kleuters. Die heten ook "samenleesboek" ofzo. De bieb heeft ze vast ook.

Bij het aanvankelijk leesproces is het erg belangrijk dat je de letters als klank benoemt. Dus mm in plaats van em. Leren lezen is de klanken / letters leren en die vervolgens aan elkaar "plakken": mm - aa - nn maan.

Met een vierjarige zou ik er nog niet te veel mee aan de gang gaan. Af en toe eens wat letters benoemen en woordjes "hakken en plakken".

En natuurlijk gewoon lekker veel voorlezen!

10. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    8.696
    2.511
    113
    Is waar, maar als ze al wat kunnen lezen en ze willen het graag.......
    Dochter hier wilde perse een boekje. Blijkt ze al wat te kunnen lezen. Tja dat kun je echt niet tegenhouden alleen goed begeleiden.

11. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.139
    8.870
    113
    Saskia, dat soort dingen dus inderdaad. :D

Aliwen, er zijn ook kinderen die er zelf mee beginnen, waarom zou je dat moeten ontmoedigen? Ik ben voor zorgen dat dingen (speelgoed, maar ook boeken) beschikbaar zijn en dan bepalen ze zelf wel of ze er wat mee doen, daar ben je dan als ouder verder niet zo bij nodig.

12. Cin85

Cin85 VIP lid

12 jan 2010
    12.492
    13.946
    113
    Vrouw
    Avi start inderdaad! En sinds ik een boekje met 'ik eet een teen, een teen eet ik', in huis heb gehad waar zoonlief ook niets aan vond, lees ik altijd eerst zelf even vluchtig de boekjes in de bieb door. Je zal serieus versteld staan want een verschrikkelijke boekjes er bestaan! ;)

Wat betreft een 4-jarige, op het moment dat het kind er om vraagt dan ook gewoon aanbieden! Een kind vraagt er niet voor niets om. Mijn zoon is nu 5 en las in september al op avi M4 niveau, advies van school is ook juist om aan te bieden en het niet te negeren.

13. Aliwen

Aliwen Actief lid

7 aug 2015
    394
    31
    28
    Kleuterjuf
    Gelderland
    Zeker niet ontmoedigen of negeren.
    Misschien heb ik iets te veel ervaring met moeders die pushen :D

Als ze interesse heeft en letters herkent gewoon lekker aansluiten bij haar ontwikkeling.

14. Saskia78

Nou zit er natuurlijk een groot verschil tussen "weigeren je kind te laten lezen omdat het pas 4 is" of je kind elke middag een half uur letters laten oefenen omdat je kind het nou eenmaal kan.

Ergens daartussen zit ook nog aanbieden wat er wordt gevraagd en niet aanmoedigen maar ook niet ontmoedigen.. Gewoon luisteren naar het kind.

15. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Wij hebben een boekje over kaat en tom, die vindt onze jongste erg leuk. Denk dat het avi start is. We hebben ook boekjes met losse woordjes erin met tekeningen erbij, die vindt ze ook nog wel leuk en verzint er nu verhalen bij :)
    Wij stimuleren het lezen niet, maar toen ze vroeg om boekjes wel wat gekocht (avi start) en als ze 's wil lezen mag dat uiteraard. We hadden nog avi m3 boekjes liggen van de oudste en die leest ze nu.
    Wil niet teveel stimuleren omdat ik niet wil dat ze straks in groep 3 al volledig kan lezen. Maar ik heb ook gemerkt dat je het toch niet tegen kan houden. Ze leest ook de pakken hagelslag enzo ;). Ze loopt nu ongeveer gelijk met groep 3 en volgend jaar als ze zelf in groep 3 zit zien we wel.

16. Saskia78

Snoopy: is dat net zoiets als koen en lot?
    Van marianne busscher.
    Erg leuke boekjes... Wel klein... Maar refelmatig voor 1€ of 1,50 bij de kruidvat te krijgen.

17. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Nee het is deze:
    https://m.bol.com/nl/p/tijd-voor-een-boek-een-hut-in-het-bos/1001004011551440/

Ik dacht dat het boekje kaat en tom heette ofzo maar dat is dus niet zo ;). Is nog best een aardig dik boekje.

18. Polletjepiek

Polletjepiek Niet meer actief

Toen mijn dochter meer interesse kreeg in lezen, ben ik eerst even in overleg gegaan met de juf, welke methodes ze gebruiken op school.

19. Saskia78

Vrijwel elke shool gebruikt dezelfde methode....

20. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.139
    8.870
    113
    De methode maakt ook niet zo heel veel uit, denk ik, zolang je kind de letters als klanken uitspreekt en ze zelf aan elkaar kan plakken, komt het lezen vanzelf op gang.

Deel Deze Pagina