Mijn dochter is natuurlijk nog niet zo oud, maar volgens school werd voldoende verrijken in de kleuterklas vrijwel onmogelijk. Zij hebben na jaren bovendien juist de ervaring dat bepaalde kinderen zonder versnellen (en compacten, verdiepen en verrijken) vastlopen. Op advies van school is ze dus versneld. Tot nog toe doet ze het erg goed. Ze heeft het afgelopen jaar behoorlijk wat geleerd mbt fouten maken, doorzetten en leren leren. Wat mij betreft het doel van de versnelling en extra uitdaging. Ook haar resultaten zijn tot nog toe op alle gebieden goed. Natuurlijk weet ik niet hoe dat in de toekomst gaat zijn, maar ik weet wel dat ik anders op dit moment een volledig vastgelopen kind had gehad en dan weet ik ook niet hoe de toekomst geweest zou zijn. Vooraf was ik trouwens 'tegen', ben ook voor lekker spelen en nog even niet moeten. Maar nu zie ik dat (tot nog toe dan) voor sommige kinderen wel goed kan zijn. Mijn dochter speelt sindsdien thuis ook weer, wat in de kleuterklss juist niet goed meer lukte. Hopelijk zal de toekomst uitwijzen dat het ook daarvoor een goede beslissing is geweest.
Ik vind het heel normaal dat een kindjean december na de zomervakantie nog een jaar groep 1 doet. Een kindje kan na een half jaar zo goed mee kunnen komen, maar te vroeg in groep drie komen straks is vaak sociaal emotionele hoog gegrepen. (In de meeste gevallen)
Dat klopt, beide is niet oké. Maar ik denk dat een uitzondering meestal wel opvalt. Dat ouders hun eigen kind snel heel slim, goed, makkelijk oid vinden. Dat is goed, zeker! Maar voor schoolkeuzes en doorstroom niet altijd. Dan is een professionele mening niet onbelangrijk.