ik heb eens een rekensommetje gemaakt op de website van de belastingdienst, wat het ons zou kosten als ik 4 uur per dag zou werken (dus 20 uur per week) en dus +- 25uur in de week kinderopvang nodig zou hebben voor 2 kindjes (dan ga ik uit van 25 uur omdat je natuurlijk ook de reistijd naar je werk toe hebt) aangezien ik mijn opleiding niet heb af kunnen maken door m'n zwangerschap zou ik waarschijnlijk een baan vinden met het minimumloon, of wat meer als ik geluk heb, maar als ik dan even uitga van het minimumloon, dan zou het er als volgt uitzien: 616 euro bruto per maand met 20 uur werken, ik neem aan dat daar zo'n 35% belasting vanaf gaat, dan hou ik netto over +- 400 euro 2 kindjes, ieder 25 uur in de week in de creche, kost per maand 1210 euro, dan krijg ik van de belastingdienst weer 1090 euro kinderopvangtoeslag terug, en hou ik dus netto van mijn salaris over: 400 euro - 120 euro kinderopvangbijdrage = 280 euro nu vraag ik me af.... hoe doen andere mama's dit die niet veel meer verdienen dan het minimumloon? je bent je kinderen het grootste deel van de week kwijt, en als 'beloning' hou je er wel eventjes 280 euro in de maand aan over nu begrijp ik wel dat als je een goeie studie gedaan hebt, je zoooveel meer verdient dan het minimumloon dat het al snel loont om wel te werken, maar ik vraag me serieus af hoe de mama's met het minimumloon of net even erboven dit doen?
Ik deed productiewerk maar ik verdiende toen al gauw netto 850 e per maand met 24 uur per week werken. Ik weet ook niet hoe oud je bent? Maar n evt opa of oma die 1 dag kunnen oppassen? Wij hoeven trouwens voor 8 dagen in de maand (2 dagen in de week) zelf 85 e te betalen aan kinderopvang voor 1 kind. T is voor ons dus (nog) wel rendabel zo.
Of het rendabel is om te werken hangt denk ik van meerdere dingen af. Je hebt je salaris en hetgeen je overhoudt na vast lasten, maar je hebt ook dingen die het prettig maken om te gaan werken. Contacten met collega's, dingen die je kunt leren etc. Ik zou het geld voor kdv trouwens ook niet alleen verrekenen met hetgeen jij gaat verdienen. Je partner werkt ook en heeft er ook profijt van. Je kunt ook zeggen: we verdienen samen een bepaald bedrag en daar gaan een aantal zaken vanaf, daarna houd je samen een bedrag over waar je dingen van kunt doen. Uit jouw berichtje krijg ik trouwens wel het gevoel dat je het eigenlijk niet zo ziet zitten om te gaan werken. Of zie ik dat verkeerd? Je zou er misschien (als dat financieel kan) ook voor kunnen kiezen je opleiding af te maken en dan later iets te gaan doen wat je wel leuk vindt om te doen. Groetjes Rosa
ik zie het niet zitten om te gaan werken nee, maar de kans bestaat dat we in de situatie komen dat ik wel zal moeten. dan vind ik het wel heel erg balen als ik er maar zo weinig aan over houd en dan ook nog eens mn kids zoveel uren bij een ander moet brengen. als we nou lieve oppas opa's & oma's hadden maar dat is niet het geval. het liefst zou ik idd mn studie afmaken en daar een baan in vinden tzt maar dat is helaas niet haalbaar financieel
T ís zwaar maar is t niet mogelijk om s avonds te studeren/naar school te gaan? Of voor 1 dag in de week? Bruto is trouwens dan ong 1200 e meen ik..
Tja, het is wel lastig he, zeker als je eigenlijk niet wil werken. Ik wil nu eigenlijk ook niet zo graag werken, maar het moet wel, en uiteindelijk vind ik het voor Eva ook beter om ook naar de opvang te gaan en dan kan ze beter vanaf nu gaan. Maar ze is nog zo klein en loslaten is sowieso moeilijk... Ik heb absoluut geen wereldbaan, wel een goede vooropleiding (gymnasium) en wat werkervaring. Ik verdien met 24 uur ongeveer 1000 euro netto en de opvang kost dan netto 80 euro. We hebben nu alleen een dagdeel minder, dus kost de opvang 60 euro en wat ik nu precies verdien weet ik eigenlijk niet , maar zal wel rond de 850 euro zijn met 20 uur. Ik vind de verhouding loon/kdv kosten niet tegenvallen. Succes!
met 24 uur 1000 euro netto verdienen wil ik ook wel maar euh, mag ik vragen wat voor baan je hebt? 'k zit wel na te denken over een avondstudie idd, ik heb er eentje gevonden die enigzins aansluit op wat ik deed maar wel een niveau lager, tis n hbo avondstudie maar wel eventueel met een academische route waardoor ik met ik geloof 1,5 jaar extra alsnog mn master kan halen in wat ik deed. alles bij elkaar is dat dus 4 jaar avondstudie + 1,5 jaar voltijd master dus 5,5 jaar, als ik mijn voltijd wo-studie weer op zou pakken dan hoef ik nog 'maar' iets meer dan 3 jaar. nouja.. dat zeg ik nu wel maar hoe ik dat zou moeten inpassen weet ik dus niet, want daarbij ontkom ik er niet aan om soms toch overdag naar de uni te moeten, en die avondstudie is 3 jaar lang 3 avonden in de week, en pas het 4e jaar stage e.d. en ik neem aan dat je niet zit met allerlei gedoe om groepsopdrachten te maken, want ze gaan er vanuit dat iedereen overdag al bezigheden heeft. Overigens is de studielast wel 40 uur per week, maar omdat het 's avonds is zou ik in theorie wel alle colleges kunnen volgen. bij een voltijdsopleiding zit je dan steeds met 'mag ik je aantekeningen overnemen' wat ik wel een pluspunt vind, is dat de docenten van de hbo-variant ook bijna allemaal werkzaam zijn (geweest) bij de universiteit, en dat dat de overgang beter maakt. puntje blijft echter, dat ook die avondstudie zo'n 200 euro per maand zal kosten, en ik op dit moment niet weet hoe we dat zouden kunnen missen. maar jullie hebben me wel aan het denken gezet, misschien is die avondstudie zo gek nog niet als ik dat op een of andere manier betalen kan, het heeft eigenlijk bij nader inzien bestwel grote pluspunten dat het een niveau lager is de eerste 2 jaar, is ook net ff iets minder op je tenen lopen. en niet afhankelijk van anderen omdat je zelf de college's volgen kan... m'n man is 's avonds wel thuis en zo niet misschien kan opa dan oppassen suggesties voor een redelijk salaris zonder verdere diploma's enkel vooropleidingen zijn welkom (havo + hbo P + bijna-wo-P)
In welke richting zoek je iets? In detachering vind je wel vaak instapbanen en kun je doorstromen naar een bedrijf. En daar maakt het ze verder niet zo heel veel uit dat je je opleiding niet hebt afgemaakt.
nou om het maar moeilijk te maken, het liefst richting jeugdzorg geloof dat er niet veel lastigere richtingen te vinden zijn om iets in te vinden zonder diploma (mijn beide niet afgemaakte opleidingen zijn ook in die richting)
Maar je hebt wel het voordeel dat ze veel mensen willen in die richting. Misschien willen ze je wel een baan bieden waarin je je opleiding kunt afmaken. Ik zou het niet zomaar afschrijven! Motivatie is ook heel wat waard! Je zou een open sollicitatie kunnen doen om te kijken of ze er wat mee kunnen.
Ik studeer nog (HBO maatschappelijk werk in deeltijd) en mijn grote motivatie om deze studie af te maken ook al is hij niet leuk en is de investering groot, een baan waar ik plezier in heb en een beetje leuk verdienen. Ik zie het niet zitten om in een winkel te staan of productiewerk te doen, dat hou ik niet vol. Dus ik zeg: aan de studie! En ik ga ws ook in de jeugzorg werken, leuk!
Mijn ervaring is wel, dat hoe minder je werkt, hoe meer je overhoud, naar verhouding dan hè? Voorbeeldje: Ik werkte voordat Jelle er was 32 uur, en verdiende 1100 euro netto (incl ORT, Ik zit in de zorg) en na het verlof werkte ik 18 uur, en verdiende ik ruim 800 euro... Ik weet niet precies hoe het zit met de belasting enzo... Daar heb ik geen verstand van,,... Wat ik wel weet is dat als je ene opleiding wil gaan doen in de (jeugd)zorg je hier toch vaak minstens 30 uur voor moet werken. Dat is dan wel inclusief een opleiding, maar je moet vaak een bepaald aantal uren op de werkvloer staan om praktijkopdrachten te kunnen doen... Ik zou het nu niet willen... Ik werk nu inmiddels 16 uur, en dat is meer dan genoeg... In de toekomst wil ik mijn erpleegkundige opleiding nog eens afmaken...
Ik ben secretaresse dus ook niet heel hoog opgeleid (havo+mbo) en verdien voor 24 uur 1200 netto, dus jouw rekensommetje lijkt me nogal krap hoor. Er zijn ook maar weinig bedrijven waar je echt het minimumloon krijgt volgens mij.
Waarom heb je je opleiding niet af kunnen maken? Ik ben echt niet meer dan 20 uur per week kwijt aan mijn opleiding en ik krijg ook nog eens meer geld binnen dan jij als je zou werken (basisbeurs, maar ook aan lening). Overigens moet je er niet vanuit gaan dat je het minimum gaat verdienen. Tenzij je met opleiding een mbo opleiding bedoelde. Maar over het algemeen verdient iemand met een hbo/universitaire achtergrond wel meer dan het minimum, ook zonder diploma.
ik heb m'n opleiding niet af kunnen maken omdat het te zwaar was in combinatie met zwanger zijn (niet zo'n fijne zwangerschap) mijn opleiding is wel echt een 40-urige, tis n pittige wo-studie. punt is dat ik wel weer zou willen studeren nu maar het financieel niet rond te krijgen is, ik heb geen recht meer op stufi e.d. als ik m'n vorige studie weer oppak, heb ik geen puf om ook nog te gaan werken(ben chronisch ziek) wat toch echt nodig is om de studie, kinderopvang en zowieso het salaris van m'n man aan te vullen. vandaar dat ik flink aan het brainstormen ben wat er wel mogelijk zou zijn, ik wil echt wel uiteindelijk een diploma (liefst wo maar indien onmogelijk hbo) hebben en een leuke bijpassende baan.
maja82, heb jij een betaalde stage? en hoe lang duurt jouw deeltijd opleiding, is dat deeltijd maar wel in 4 jaar afstuderen, of deeltijd en er 7 of 8 jaar over doen?
Welke opleiding dan want volgens mij is het dezelfde als de mijne Geen recht op stufi is inderdaad vervelend... Misschien onbeleefd hoor , maar wat verdient je man als ik vragen mag?
als ik me goed herinner heb ik kort geleden voorbij zien komen dat je psychologie studeert? in dat geval ist niet dezelfde studie. m'n recht op stufi is voorbij omdat ik wegens ziekte al een hele tijd bezig ben met studeren en dat dus allemaal nogal traaaaag verliep. ik dacht dat ik nog wel een studiejaar zou halen, zwanger. maar dat bleek allemaal anders te lopen, na 16wk zwangerschap heb ik me maar uitgeschreven omdat het totaal niet meer ging. erg jammer, anders had ik er nu nog heel wat ec's bij gehad. maar ik probeer me ook wel voor te houden dat je nooit te oud bent om weer te gaan studeren, ben nu halverwege de 20, en desnoods start ik op mn 30e wel weer als de kids naar school zijn oid. maar liever eerder