Zoals de topic titel het al zegt hebben we poep problemen met onze peuter van 2 jaar en 3 maanden. Het begon al maanden geleden (nog voor de zomer) dat het 5 dagen duurde voordat er gepoept werd. Dit ging dan gepaard met een hoop onrust. Toendertijd dacht ik dat dit door zijn slechte drinkgedrag kwam. Na contact met de huisarts had hij forlax gekregen. Dit leek even iets beter te gaan, maar perfect ging het niet. Aan het begin van de zomer werden de 'klachten' weer erger, het duurde lang voor hij ging poepen en het ging gepaard met een zeer slecht humeur. Wederom contact met de huisarts: forlax ophogen. Dit had echter tot gevolg dan hij de hele dag door hele kleine beetjes poepte (ik denk ik dat het er gewoon uitliep) en we 25x per dag zijn luier konden verschonen. Zijn billen raakten hier helemaal van geïrriteerd en we konden hem in de hitte niet goed in zijn blootje laten lopen (om bijv met water te spelen in de tuin) omdat alles onder de poep kwam te zitten. Daarom hebben we inmiddels de forlax weer afgebouwd en krijgt hij op het moment niks. Inmiddels is het poepen nog steeds een probleem. de ene keer poept hij 2 dagen achter elkaar en daarna duurt het weer dagen. Dit gaat ook gepaard met onrust, jammeren, huilen, slecht humeur iedere keer als hij aandrang krijgt, meerdere keren per dag. Ik weet werkelijk niet meer hoe we hem kunnen helpen om 'normaal' te gaan poepen. Dingen waar we op letten/proberen: Hij krijgt volkoren brood, fruit en groente. heel af en toe een koekje of stukje chocolade. Avondeten gaat iets minder, hij hoeft van ons niet zijn bord leeg te eten maar moet wel proeven. Drinken is wisselend, ene dag heel erg goed en andere dag wat te min. Dit heeft geen effect op wel of niet poepen. Hij krijgt regelmatig een zakje met pruimen. Hij is van zichzelf erg beweeglijk, dus hij beweegt genoeg. We hebben een potje en kinder wc bril aangeschaft. Hij gaat er wel op zitten, maar er gebeurd nog niks. Hij is er ook wel snel klaar mee. We lezen hem ondertussen een boekje voor over zindelijk worden. De luier daarna weer aan is een drama. We hebben hem heel vaak uitgelegd dat hij gewoon mag poepen, dat hij dan van de aandrang af is. Uitgelegd dat van eten in zijn buik poep wordt gemaakt. Een 'poepluier' verschonen bij zijn knuffel. Zelf meenemen naar het toilet. Laten kiezen in zijn luier of op het potje poepen. Negeren. Helpt tot nu toe niet. Hij vind verschonen verschrikkelijk, maar het moet toch gebeuren. Is er iemand die dit herkent en nog ideeën heeft? Moet ik gewoon geduld hebben en gaat het vanzelf over? Moet ik opnieuw de huisarts benaderen (voor de 4e keer)? Ben eigenlijk wel klaar met de forlax.
Misschien kun je in overleg met de huisarts een microlax geven als er 3 dagen geen ontlasting is gekomen? Maar zoiets moet je echt wel overleggen met de huisarts.
De ontlasting is niet echt hard of droog als het eruit komt. Lijkt gewoon soepel te zijn. Heeft microlax dan wel zin?
Ja dan word de darm even geprikkeld tot ontlasten. Dus zal hij moeten poepen, dat kan ie dan niet tegen houden. En anders een bezoek aan de poep poli in het ziekenhuis?
Als hij weer zo'n lastige dag heeft, helpt het dan als je 'm in een warm bad zet? Bij onze dochter hielp dat soms net een tikje om te ontspannen en het makkelijker te laten komen / niet meer zo krampachtig tegen te houden. Verder kregen wij lactulose in een periode dat 't echt niet goed ging. Ik weet niet of dat nog beter kan werken dan forlax?
Hier 2 lastige poeperds (gehad). De jongste hield het gewoon op. Het begon bij niet bij de go poepen en eindigde gewoon met een week niet poepen. Op een gegeven moment was ik het zat en heb ik dr na het avondeten, toen ik dacht te zien dat ze moest, op de wc gezet en dr vastgehouden tot er iets uit kwam.. korte afloop; uiteindelijk heeft ze toen gepoept, was ze super trots en poepzindelijk.