Twijfels over school

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Blommetje, 5 mrt 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Blommetje

    Blommetje Nieuw lid

    5 mrt 2010
    3
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi Allemaal,

    Ik ben al eerder op het forum geweest en nu met een nieuw account weer terug. Ik was meer een meelezer dan een ctief lid, maar nu wil ik graag meningen horen van mensen die objectief tegen mijn verhaal aankijken.

    Mijn zoon, ik zal hem X noemen, gaat va november naar school.
    Is de eerste dag 2x naar huis gelopen, waarvan ze hem 1x niet gemist hebben. Om het verhaal in te korten, we hebben hier een gesprek over gehad, er zijn maatregelen getroffen en het is niet weer voor gekomen. Neemt niet wag, dat mijn gevoel bij school een behoorlijke deuk heeft opgelopen.

    Tussendoor zijn er ook nog wat akkefietjes geweest, fouten in de communicatie, die ik school meld en "vergeten " worden.

    X zit in een klas 0-1-2 Jenaplanonderwijs, een klein knus klaslokaal, met nu 27 kinderen, 2 juffen, een oude juf met ruim 30 jaar ervaring en een jonge juf, net begonnen dit schooljaar.

    Ons gezin heeft veel te verduren gehad met onze jongste, veel in het zkh gelegen oa heel ver weg van hier en net aan de dood ontsnapt. X heeft het daar heel moeilijk mee gehad en destijds verlatingsangst ontwikkeld.

    Ik onschrijf X als een heerlijk aanwezig, impulsief en snel afgeleid ventje, met het hart op de goede plaats. Nu vinden ze op school dat hij in bepaalde gedragingen afwijkt van de andere kinderen. Ten goede trouw heb ik ons verhaal gemeld van het afgelopen jaar en ik krijg nu de indruk dat dat "tegen" ons gebruikt word.

    In het oudergesprek eind januari, werd ons gevraagd of ze hem mochten observeren, hier hebben wij toestemming voor gegeven.

    Niet svan weer gehoord en afgelopen dinsdag werd ons mede gedeeld dat X ge-observeerd werd en de betreffende juf die dta ging doen stond al achter mij, dit gebeurde terwijl er nog ouders in deklas waren en met deze gang van zaken wa sik niet zo blij. Tevens werd mij een briefje in de handen gedrukt met het tel nr van een kinderpsycholoog ivm een evt traumatische ervaring gezien de feiten om de jongste, terwijl dit ook al besproken was geweest in het oudergesprek en ik te kennen heb gegeven dat ik X nog even de tijd wilde geven temeer het pas een half jaar rustig en stabiel is bij ons thuis.

    Ik was dan ook best overompeld en vroeg of ze het nodig achtte, dan krijg ik 2 antwoorden in 1 zin: Hij heeft wel bepaalde gedragingen die anders zijn dan andere kinderen, maar hij is ook nog heel jong.

    Ik heb deze week een gesprek gehad met mijn ha en de oude groepsleidster van het kdv waar X heeft gezeten. Groepsleidster is ook op leeftijd en ruim 25 jaar in het vak. Geeft aan dat X een ondernemdn en vindingrijk mannetje is, maar dat er verder in haar ogen niets "mis" met hem is en dat wij ons niets aan moeten laten praten.

    Ik werk zelf met kinderen en probleemkinderen in de leeftijd van 1-4 en voor zowel ik X kan beoordelen zie ik een kleuter die net 3 maanden op school is, waarvan 3 weken vakantie, dus in totaal net 2 maanden. Die overal enthousiast in is, nog moet wennen aan de regels van school en ik ben de mening toe gedaan dat hij nu ook nog steeds in de periode zit dat hij nog aan het wennen is en ook de tijd en ruimte moet kunnen krijgen daarvoor. Ik krijg het gevoel dat school (juf) een klas met kleutertjes heeft, 27 stuks, die ze in "het gareel" moet houden en ik kan mij best voorstellen dat mijn sping-in-het-veld behoorlijk storend kan zijn als ze bv in de kring zitten. Het gevoel wat ik nu begin te krijgen is dat hun een probleem hebben qua kindaantal en de juiste begeleiding per individu en dat dat nu een beetje naar mijn kind geprojecteerd word.

    Waar is de tijd dat kleuters ook nog kleuters kunnen zijn?

    Vanaf de eerste dag is het tussen school en ons als ouders dus al misgelopen en tel dara alle akkefietjes tussendoor bij op en dan dit nu, dat maakt dat ik daar erg over aan het piekeren ben en toch eigenlijk geen vertrouwen heb ik school. Ik overweeg al heel lang (voor dit laatste deel van mijn verhaal) om X naar een andere school te doen (kleinere klassen, overblijf in eigen klas --> hier zijn op school ook veel dingen misgelopen, en een juf die de kinderen bij zich houd totdat de ouders het kind bij haar op komen haleb ---> op X zijn school, stormen de kinderen naar buiten en is er in mijn ogen geen overzicht of de ouder er ook daadwerkelijk staat)

    Maar...... mijn zoon vind het leuk op deze school, gaat er met heel veel plezier naar toe, heeft er zijn vriendjes, ik hoor nooit van hem dat de juf boos op hem is geweest, dus in dat opzicht pakken ze hem op de juiste methode aan en ik weet dat het voor hem niet goed zal zijn om wederom een grote verandering te ondergaan gezien het afgelopen jaar.

    Wat ik wil bereiken met dit verhaal is simpelweg even mijn hart luchten, want ik pieker hier al de hele week over, ik ben de laatste die wil dat ik mijn kind belemmer in zijn ontwikkeling en daarmee bedoel ik evt hulp van buitenaf, maar wij en meerdere met ons waarmee ik gesproken heb en X kennen achten het niet nodig.

    Ik zou graag jullie mening willen horen over mijn verhaal, wat zou jij doen als je in onze schoenen stond? Hoofdvraag is, wisselen van school (en dan natuurlijk altijd afwachten wat je weer krijgt) of toch in het belang NU voor X blijven. Uiteraard ga ik weer in gesprek met juf, want met de gang van zaken nu kan ik mij er niet in vinden. Ik wil dat X de tijd en ruimte krijgt om zich aan te kunnen passen en ik wil niet dat hij nu al "bestempeld" word. Verder acties wijzen wij dan ook vanaf nu accuut van de hand, omdat wij denk en dat dat op dit moment het beste is voor ons kind. Rust en ruimte om te zijn wie hij is, duidelijkheid en consequent zijn, dat is de manier waarop je hem moet benaderen en zeg nou eens eerlijk: Geld dat bijna niet voor elke 4-jarige?

    Groetjes Blommetje
     
  2. vosje2000

    vosje2000 Fanatiek lid

    28 mei 2007
    3.777
    1
    0
    Thuismama en vrijwilligster voor diverse organisat
    Waarschijnlijk (als ik het zo hoor) reageren ze zo gepikeerd vanwege de dingen die er allemaal voorgevallen zijn en belemmert dat hun zicht op je Xje een beetje.
    Ik zou samen met mijn man een gesprek aangaan met de juffen en eerlijk zeggen wat je dwars zit, want het zit je echt dwars (zou mij ook dwarszitten).
    School wisselen zou echt de laatste optie zijn die ik aan grijp.
    Hoe lang zit hij nog bij die juffen in de klas?
     
  3. Blommetje

    Blommetje Nieuw lid

    5 mrt 2010
    3
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hij mag in principe 3 jaar kleuteren omdat hij van november is en daar g aik ook vanuit. Dat zou dus betekenen dat hij na dit schooljaar nog 2 jaar in de kleuters zit en deze juffen heeft.
     
  4. mama van 2 meiden

    mama van 2 meiden Niet meer actief

    Wat vervelend zeg. Ik zou toch wel neigen naar wisseling van school. Ik werk zelf in de jeugdzorg en vind de zaken die jij beschrijft wel erg vreemd. Jullie hebben er een slecht gevoel bij. Tegelijkertijd is t natuurlijk wel moeilijk omdat hij t naar zijn zin hebt.
    Misschien kan je ter oriëntatie een kijkje nemen bij een andere school en een gesprek daar hebben?
     
  5. Salapio

    Salapio VIP lid

    15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    Ik zou niet direct wisselen van school, dat is alleen maar meer spanning voor X.

    Ik zou wel een goed gesprek hebben met school en precies vertellen wat je dwars zit. Eventueel met directeur/trice erbij!
     
  6. Blommetje

    Blommetje Nieuw lid

    5 mrt 2010
    3
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb het inmiddels allemaal een beetje kunnen laten bezinken. Hij ligt lekker in de groep, heeft veel vriendjes en vriendinnetjes dus in dat opzicht hoef ik mij geen zorgen te maken dat de andere kindjes hem niet leuk vinden. Volgende week wil ik met de juf om tafel. Bedankt dusver voor jullie reacties.
     

Deel Deze Pagina