2 jaar, wat eten en drinken als tussendoortje?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door sweetchocolate, 14 jan 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sweetchocolate

sweetchocolate Niet meer actief

Hallo,

Onze zoon is inmiddels een Peuter geworden en nu vroeg ik mij af: Wat geven jullie je 2-jarige te eten en te drinken? Kan bijvoorbeeld ananassap of andere vruchtensappen?

Mijn schoonouders, mijn ouders, mijn zwager en een oom van mijn vriend hebben allemaal overgewicht of zelfs obesitas. Waarvan oom al een maagbandje heeft gehad, wat niet heeft geholpen. Zwager en schoonmoeder hebben al een maagverkleining gehad en dat werkt bij zwager erg goed. Schoonvader steekt liever zijn kop in het zand, dan dat hij af gaat vallen en heeft diabetes type 2. Dit wil ik graag bij mijn kinderen voorkomen!

Groetjes

2. Meisje89

Meisje89 VIP lid

9 jun 2009
    7.162
    1.395
    113
    Vrouw
    België
    Gezonde voeding, verse groenten, vers fruit, niet te veel room/vet in bereidingen. Geen snoep (of zeer beperkt, vb. enkel als er een verjaardag is of zo, en dan niet een halve zak natuurlijk)

Geen frisdranken (of weer zoals vorige, enkel op feesten; zo was dat bij mij vroeger thuis ook, heb het nooit gemist en heb me ook nooit zielig gevonden omdat anderen dat wel mochten en wij niet)

Niet te veel, genoeg is genoeg. Mijn zoontje kan op momenten ook blijven eten lijkt wel. Dan is het als ouder je taak om in te zien wanneer het voor zo'n jong kind wel genoeg is, en het niet overeten wordt. Hoe meer je elke keer eet, en je elke keer nog nèt wat meer eet als je eigenlijk al vol zit, dan kan je maag meegroeien en wordt zo steeds groter en groter, en ga je dus meer en meer moeten eten eer je maag zegt dat ie vol zit. Daarom doen ze maagring ed, om de maag terug op een normale grootte te krijgen, en je dus weer na een normale portie "vol" te voelen. Maar dat wist je misschien wel al :)

3. moniponi

moniponi Fanatiek lid

21 sep 2012
    3.167
    0
    0
    NULL
    NULL
    Goed dat je je hierom zorgen maakt!

Afwisseling is goed voor plezier in het eten, dus andere vruchtensappen, prima. Wij lengen wel alle vruchtensappen (behalve vers geperste) aan met water, minimaal de helft is water, meestal eigenlijk tweederde. Zo went ze niet aan te zoete smaken, EN zo krijgt ze gelijk niet teveel suiker binnen (want dat zit natuurlijk wel veel in vruchtensap). Maar ze drinkt ook met plezier van (zoetige) slappe kruidenthee (liever geen caffeine/theine) en krijgt vaak gewoon water, zodat ze niet maar per se altijd iets met een smaakje wil. Nooit prik, soms chocomelk, nooit fristi of andere drank met toegevoegde suikers.

Qua tussendoortjes, we geven twee x fruit op een dag meestal. In de ochtend "moet" ze wel behoorlijk van haar fruit eten (nooit met dwang, maar we bieden het aan of geven haar hapjes of stukjes als ze er zelf niet naar omkijkt), maar na het slaapje krijgt ze gewoon wat aangeboven en mag ze zelf maar zien of ze ervan neemt - anders eet ze 's avonds niet meer zo goed. Als de middag erg lang duurt krijgt ze rond een uur of half vijf/vijf uur nog eens een stukje knackebrot of ander soort cracker, soms met een verdund klein bekertje cup a soup. Of een worteltje of stukjes komkommer oid tijdens het koken.

Ze krijgt vaak wel de helft van mijn koekje als ik ergens koffie drink en er zit wat bij. Als we taart eten (zelden) krijgt ze een heel klein eigen stukje. Op feestjes krijgt ze geen chips/zoutjes maar wat nootjes of rauwkost. Chocola, snoep, erg zoete koek etc krijgt ze eigenlijk nooit.

4. Juudje81

Juudje81 Fanatiek lid

14 mei 2010
    1.216
    0
    36
    NULL
    NULL
    Hier hadden we het er laatst met vrienden over dat wanneer je op jezelf gaat wonen (duurt dus nog even bij de kids ;) ) je toch wel veel gewoontes van je ouders overneemt. En dat het dus belangrijk isdat je als ouders de goede basis legt en het goede voorbeeld geeft.

Qua drinken dinken we hier overdag water en thee en bij de boterham melk. 1x per dag krijgt zoon een bekertje diksap en heel af en toe eens chocolademelk/fristi oid maar dat is uitzonderlijk en vaak ook in het weekend.

Qua eten krijgt hij volkorenboterhammen met roomboter en beleg. Meestal eerst een bterham met hartig beleg en daarna evt nog met zoet beleg. En dun besmeerd met beleg, is vaak ook goed voor zoon.
    Wj eten hier vrij veel aardappelen, groente en vlees. Op allerlei manieren klaargemaakt. Iig veel groenten. Ook al eet zoon dit nu niet, leert hij al wel wat het beste is. E we varieren ook veel in wat we eten en hier gebruiken we zo min mogelijk pakjes en zout.

Tussendoor is het nog veelal fruit, soepstengels, goodies koekjes, rozijntjes e.d. Soms een cracker of plak ontbijtkoek. En in het weekend ook best eens chips of een koekje van ons. 'Bijzondere' dingen doen we uberhaupt alleen in het weekend. Zoals chocoladehagel op brood, dat mag alleen op zndag. Wj mochten vroeger frisdrank ook alleen in het weekend en dat gaan we tzt hier ook weer invoeren.

Ik heb zeker nie alle wijsheid in pacht. Heb zelf lich overgewicht dus ben ook zelf met voeding in de weer en eens kritisch aan hetkijken naar ns eetpatroon. Zeker ook met wat jij noemt over je familie e.d. beter voorkomen dan genezen.

Lees dan ook graag mee hier

5. moniponi

moniponi Fanatiek lid

21 sep 2012
    3.167
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik ga zelf weer eens alle fruitmomenten meedoen met dl als ik iets wil afvallen. En ze krijgt 2x per dag fruit, dus dan ben ik zelf ook snel weer wat kwijt als ik mijn trek al gestild heb met een paar mandarijnen of appel. In plaats van dat ik ongemerkt naar de koek- of snoeptrommel grijp.

En eigenlijk vind ik dat ik altijd fruit mee moet eten, omdat je idd het voorbeeld geeft dat dat gewoon is voor iedereen, niet alleen voor kindjes! Maar het schiet er toch best vaak bij in.

6. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Het goede voorbeeld geven en leer een kind genieten van eten (neem de tijd, eet aan tafel zonder tv etc, maak veel vers en maak samen eten), leer omgaan met snoepen en het onderscheid tussen gezond en ongezond.
    Pure smaken waarderen.

Hier in huis is er één snoep moment op de dag (namiddag) en dan wisselen we het af: soms een (chocolade)koekje maar ook rozijntjes, volkoren koekje, muffin maar zelden 'snoep' als in van dat gekleurde spul (ik heb het wel in huis van St Maarten maar we kopen zelf niet). Hooguit een spekje.
    De kids drinken hier sterk aangelengde diksap, water en melk (soms thee) en af en toe chocomel of appelsap.

Ik snoep zelf zelden (en nu zeker niet want ik heb overgewicht en ik wil voor mezelf EN mijn kinderen afvallen) en eet gewoon mee in de fruitmomenten (1-2 x per dag).

Het is belangrijk dat kinderen leren dat gezonde voeding lekker is.. daar zit naar mijn idee de kern van alles. En dit samen met een evenwichtig patroon. Drie maal daags een gezonde, lekker maaltijd en tussendoor gezonde (en soms een wat minder gezond) tussendoortje(s)

7. Eylem

Eylem Niet meer actief

Eens met Cygnet :) . Gezond eten is heel belangrijk maar goed om leren gaan met lekkere dingen ook en dat hoort ook gewoon bij een gezond voedingspatroon, voor mij persoonlijk dan.

Hier eet de oudste zo ongeveer;
    ontbijt; een boterham of 2 crackers (naar keuze maar ik wissel wel af) met beleg, meestal zoet (pindakaas, chocopasta, jam). Hartig beleg is niet perse gezonder dan zoet. Hagelslag alleen op zondag want dat is zo'n geklieder :D. Af en toe een keer een krentenbol, stukje ontbijtkoek, broodje uit de oven, croissantje etc.

tussendoor: fruit naar keuze

lunch: weer brood, dan met hartig beleg; roomkaas, 30+ kaas, rookvlees, roomboter...Soms omelet, gekookt eitje, tosti etc

tussendoor: fruit en daarna wat lekkers. Dat kan van alles zijn. Soepstengels zijn hier favoriet :D, ik heb ook Goodies koekjes maar ook gewoon een lekker chocoladekoekje of mini-stroopwafel, of een stukje chocola. Géén winegums, spekjes, zuurtjes en meer van die kleurstoffen en smaakstoffen dingen.

avondeten: gewoon met de pot mee en daarna voortoe meestal Turkse yoghurt, soms iets anders; vla, chocolademousse, ijs....dat meestal in het weekend dan

Drinken is hier altijd water, soms thee, bij hoge uitzondering een keer wat vruchtensap of chocomel maar als het één keer in de week is, is het vaak.

Als we ergens op bezoek zijn of als we zelf een feestje hebben doe ik nergens moeilijk over en mijn oudste mag alles proeven, alleen vanzelfsprekend niets met alcohol of cafeine (koffie en cola). Ze heeft nu ook echt al wel een tijdje de leeftijd dat ze het niet meer pikt als wij taart eten en zij een stukje komkommer krijgt, bij wijze van spreken. En terecht. Wij genieten af en toe van wat lekkers en dat mag zij net zo goed.

8. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Oja.. van gewoon eten word je niet dik.. dus gewoon een boterham met pindakaas of kaas

Je wordt dik van:
    - overmatig veel eten
    - veel snoepen
    - veel vet
    - weinig beweging

Dus.. gewoon leren eten... dat is het belangrijkste

En oja, mocht je het willen weten... ik ben te dik geworden omdat ik graag snoep (chocolade) niet omdat ik niet goed eet.. Stoppen met snoepen is dus voor mij het devies.. En dat gaat goed.

Deel Deze Pagina