Hallo, Ik heb een vraag betreft ziektewet en zwanger? Aankomende week word ik na 2 jaar ziektewet beter gemeld. Ik heb binnen mn organisatie ander werk gevonden wat beter is met bekkenklachten. Hun gaan mij overnemen. Nu is de rust qua werk en is er een wens voor een tweede kindje. Wat als ik weer zwanger word met dezelfde klachten? Kunnen ze mij dan ontslaan? Ik word ook beter gemeld nu en heb geen recht op een wia. Hier heb ik al afspraken voor gehad. Ik ben namelijk bang mn baan te verliezen hierdoor. Ik ben op dit moment klachtenvrij.
Je wilt weten wat er gebeurt als je in de toekomst opnieuw ziek wordt. Dat hangt af onder andere af van wanneer dat zou gebeuren en wat de aard van je klachten is. Op basis daarvan zijn er enkele verschillende mogelijkheden. Je kunt opnieuw een WIA aanvragen, zonder eerst een nieuwe ziekteperiode van 104 weken te doorlopen: - als je binnen vier weken na de afwijzing van je WIA-aanvraag opnieuw ziek wordt door andere klachten; - als je WIA is afgewezen omdat je minder dan 35% arbeidsongeschikt bent, en dezelfde klachten binnen vijf jaar erger worden. In deze situaties vraag je een herbeoordeling aan. Daartoe geef je met een wijzigingsformulier aan UWV door dat je gezondheid is verslechterd. Er gaat een nieuwe ziekteperiode van 104 lopen: - als het langer dan vijf jaar geleden is dat je WIA-aanvraag is afgewezen - als je meer dan vier weken na je afwijzing opnieuw ziek wordt door een andere reden dan waarvoor je eerder WIA aanvroeg. In deze situaties meld je je opnieuw ziek bij je werkgever. Als je na twee jaar nog ziek bent, vraag je opnieuw WIA aan. Actuele informatie over de WIA vind je hier. Met vriendelijke groet, Robert UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare