1e kindje, BV een paar vragen!

Discussion in 'Borstvoeding' started by mambo87, Aug 16, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. mambo87

mambo87 Lid

Jan 5, 2009
    45
    0
    0
    verpleegkundige
    katwijk
    Hoi Dames,

Mijn dochtertje is nu 16 dagen jong en ik geef haar BV op verzoek, nu zijn de tijden van vandaag 3:00, 7:00, 11:00, 15:00 nu slaapt ze nog maar worden dus wrs nog twee voedingen erbij dus 6 totaal op een dag, is dit niet te weinig? Naar mijn idee plast en poept ze goed!

Ze drinkt ongeveer 20 min per borst beide kanten, is dit niet te lang? Als ik haar eerder afhaal gaat ze huilen!

Ik heb het idee dat ze veel zuigbehoefte heeft maar helaas pakt mijn meisje geen speentje! Iemand tips?

Over een tijdje ga ik weer werken en ik wil nu gaan beginnen met kolven ook om voorraad op te bouwen, wanneer kan ik het beste kolven? Heb een keer tussen 2 voedingen in gedaan maar dat leverde niet veel op en had het idee dat ik toen niet genoeg voeding daarna had voor Anna!

Zou ik nu al kunnen beginnen met af en toe een flesje? Of is dat echt te vroeg? Want wil zo graag weer is even er tussen uit (avondje ofzo dus niet mega lang) maar kan haar natuurlijk niet zo achterlaten!

Nou ik hoop dat jullie mij kunnen helpen! Tis best lastig hoor af en toe, maar gelukkig kan ik hier terecht :)

2. Stillewens

Stillewens Actief lid

May 28, 2008
    375
    0
    0
    Er wordt geadviseerd om niet eerder met een flesje te beginnen, dan wanneer je dochter 6 weken is. Dit om speenverwarring te voorkomen. Anders drinkt ze straks niet meer goed aan de borst.

Zolang je dochter goed groeit en een vrolijke tevreden indruk maakt, lijken mij de voedingen voldoende. Al kun je dit natuurlijk ook altijd even vragen bij het CB. En 20 minuten per borst haalt mijn meisje ook nog regelmatig hoor! Dat kan dus heel goed, zeker met de zuigbehoefte. Wij geven ook geen speen.

Kolven kun je het beste 's ochtends na je voeding van 7 uur eens proberen. Aangezien je 's ochtends de meeste melkproductie hebt. Ik weet dat ik altijd meer kolf, dan dat mijn dochter drinkt. Dus probeer dat maar eens.

Succes met alles. En bovenal, nog gefeliciteerd met je dochter! En lekker genieten van de bv momenten. Heerlijk!

3. Wup

Wup Fanatiek lid

Apr 23, 2007
    4,912
    1
    36
    Volgens mij kun je nu eerst het beste kolve na dat je een voeding hebt gegeven en dat dan opsparen. Wil je haar een keer de fles proberen te geven van de afgekolvde melk dan geef je eerst de afgekolvde melk en daarna nog de borst als ze niet genoeg uit de fles gedronken heeft.

4. Ikke20

Ikke20 Actief lid

Oct 13, 2008
    379
    1
    0
    Hoi!

Schrik niet als je opbrengst in het begin met kolven minimaal is. Het duurt soms namelijk even voordat je wat gekolft krijgt. De eerste keer dat ik ging kolven had ik na een kwartier nog maar een paar druppeltjes. Dus als je wil gaan kolven dan is het verstandig om eerst te gaan "oefenen".
    Als je echt een voorraadje wil gaan opbouwen kan je het beste tussen voedingen door kolven, dan heb je de meeste opbrengst. Maar omdat je dochtertje nog maar heel jong is, heb je waarschijnlijk ook voldoende om direct na de voeding te kolven en dit op te sparen. In ieder geval veel succes!

Groetjes Mariska

5. Hanneke

Hanneke VIP lid

Jun 18, 2007
    14,894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Mijn dochtertje is nu 16 dagen jong en ik geef haar BV op verzoek, nu zijn de tijden van vandaag 3:00, 7:00, 11:00, 15:00 nu slaapt ze nog maar worden dus wrs nog twee voedingen erbij dus 6 totaal op een dag, is dit niet te weinig?
    Persoonlijk vind ik voor een kindje van 2 weken oud, 6 voedingen op een dag erg weinig. En ik zou dus proberen de kleine wat vaker op eigen verzoek aan te leggen ipv op haar verzoek ;)!

Ze drinkt ongeveer 20 min per borst beide kanten, is dit niet te lang? Als ik haar eerder afhaal gaat ze huilen!
    Zolang ze zelf niet los laat en gewoon nog drinkt (niet enkel een beetje sabbelt, dan zou ik haar gewoon laten drinken). En dat het misschien wat lang duurt, ach ja, ze is nog klein, moet het allemaal nog een beetje leren etc ;). Wat sneller komt vanzelf, hoewel we hier bij alle drie de kinderen altijd ong 30 minuten met voeden kwijt waren, dus niet veel korter.

Ik heb het idee dat ze veel zuigbehoefte heeft maar helaas pakt mijn meisje geen speentje! Iemand tips?
    Ik zou haar lekker bij je nemen en als het echt geen honger is je pink geven om te sabbelen. Hier ook nooit speentjes gebruikt, alleen de borst en af en toe een pink.

Over een tijdje ga ik weer werken en ik wil nu gaan beginnen met kolven ook om voorraad op te bouwen, wanneer kan ik het beste kolven? Heb een keer tussen 2 voedingen in gedaan maar dat leverde niet veel op en had het idee dat ik toen niet genoeg voeding daarna had voor Anna!
    Voorraad kan je wat doen, maar bedenk dat je natuurlijk op je werk gewoon kolft en dat dat dus gedronken kan worden wanneer jij er niet bent. Je kan kolven tussen 2 voedingen in maar ook bijv na elke voeding of na 2-3 voedingen per dag. Je zult zeker die eerste keren niet veel melk hebben als je kolft omdat je borsten nog signaal moeten krijgen dat er meer vraag naar melk is. Kolf je bijv 5 dagen steeds na de eerste ochtend voeding en na de voeding laat in de middag, zul je naar een paar dagen merken dat je nadat de kleine gedronken heeft en je gaat kolven, echt meer kolft omdat er een seintje is geweest dat er meer vraag is naar melk. En vraag=aanbod ;)! Je zult dan dus gewoon even door moeten kolven ook al komt er geen melk, het is dan dus stimulering, zodat er meer melk gemaakt gaat worden. Tussen de voedingen in, kan je het best 1/1.5 uur na de voeding kolven, maar ook dan zul je dus het vraag=aanbod af moeten wachten door een aantal dagen op ong hetzelfde moment te kolven. Bij de voeding die daarna komt, kan je de kleine altijd nog een 3e of 4e borst geven, je borsten zijn nooit echt leeg eigenlijk.

Zou ik nu al kunnen beginnen met af en toe een flesje? Of is dat echt te vroeg? Want wil zo graag weer is even er tussen uit (avondje ofzo dus niet mega lang) maar kan haar natuurlijk niet zo achterlaten!
    Tja je zou het kunnen doen, Benthe hier heeft vanaf het begin leren drinken uit flesjes en uit de borst. Maar het word wel afgeraden ivm tepel-speen verwarring. Ik denk dat je beter nog minstens 2 weken kan wachten, dan is ze ruim 4 weken, denk dat dat een veiligere leeftijd is. Verder altijd de kleinste speen op de fles doen.

Nou ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!
    Hoop dat je wat met mn antwoorden kan!

Share This Page