2 jarige nog steeds nachtvoedingen

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Snowball, 28 jan 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Snowball

Snowball Niet meer actief

Ik probeer nu mijn best te doen om hem zoveel mogelijk te laten eten overdag, hopelijk heeft hij dan 's nachts minder de behoefte om nog melk te drinken.

Vanmiddag heeft hij gegeten: 1 volkorenboterham met appel/peersiroop, 1 sneetje kaas, 1 sneetje kipfilet, 5 snacktomaatjes, klein beetje melk.

De rest van de melk kreeg ik er echt niet meer in. Is het een idee om hem vanmiddag bij zijn fruit nog melk te laten drinken of nu gewoon water voor de rest van de dag?

2. pardoes

pardoes VIP lid

15 apr 2009
    7.663
    1.426
    113
    Een flesje met melk voor het slapen gaan hebben we hier ook nog gedaan tot Quinten 3,5 was hij vond dat gewoon fijn, toen hij die leeftijd had heben we gezegd vanaf nu is het klaar je gaat na de vakantie naar school en dan kun je geen flesjes melk meer dinken we maken op wat in huis is en dan klaar dat werkte prima op die leeftijd ;). Dus van die fles voor het slapen gaan zou ik geen groot probleem maken die gaat vanzelf weg.

Wat ik zou doen is hem al een aantal keer vertellen dat hij een grote jongen is en midden in de nacht geen flesje met melk nodig is, dat hij als hij gaat slapen kan krijgen en het dan klaar is. Na een week met regelmaat vertellen over in de nacht is een fkesje niet nodig zou ik hem een nachtje uit logeren doen, omdat je aangeeft dat hij dan geen melk wil, de volgende ochtend de hemel in prijzen omdat hij geen flesje heeft gehad midden in de nacht en dat dat super goed is en hij al echt een grote vent is, even lansg de action voor een klein kadootje ;). En dan thuis gewoon door gaan zonder fles als hij roept in de nacht gewoon zeggen het is midden in de nacht weet je het nog dan nemen wij geen flesjes en dat kun je best want vannacht deed je het ook zo goed ga maar lekker slapen. Klaar, eventueek een sticker beloningssytseem er achter plakken maar ik zou het ongeveer op deze manier aanpakken.

3. Jessi79

Jessi79 Fanatiek lid

4 jan 2012
    4.815
    2.674
    113
    Ik sluit me aan bij de rest, per direct stoppen met de nachtvoeding, en de fles weg doen. Nachtvoedingen op deze leeftijd zijn onnodig en ontzettend slecht voor zijn tanden. Bovendien krijgt hij zo veel meer dan de max 300ml zuivel binnen. Meer eten aanbieden overdag dus, en 's avonds een klein beetje melk in een open beker.

4. fafa

fafa Niet meer actief

Ik had met de oudste ongeveer hetzelfde probleem, alleen was de fles dan een borst. Het gaat inderdaad om de gewenning van het zuigend in slaap vallen, zoals Adi al zei, en niet zozeer om honger.

Mijn dochter kreeg ook nog relatief lang een nachtvoeding. Iedere poging om die eruit te krijgen mislukte. Ze bleef dan urenlang wakker -terwijl ze écht probeerde om te gaan slapen, maar het lukte haar gewoon niet-. 2 maanden (!) geprobeerd. Dus niet na 3 nachten opgegeven. En toen waren we allebei kapot van het slaaptekort.
    Totaal gestopt met de bv, cold turkey, ook overdag. En toen sliep ze door. Het idee dat die borst er was hield haar wakker.

Dus ik sluit me aan bij Adi en Tuc: helemaal stoppen met de fles. Anders zal ie het toch blijven willen en er onbewust voor wakker worden.

5. heerenbeest

heerenbeest Actief lid

13 jan 2013
    448
    0
    0
    030
    Wat goed! Leg je het ook duidelijk erbij uit? Ik ben nu al verbaasd hoeveel mijn dames begrijpen, dus met 2 jaar begrijpt hij al best een boel. Dus: nu is het eettijd etc.
    En melk kan je best bij het fruit straks weer aanbieden. Heel veel succes. Het zal echt even wennen zijn voor iedereen, maar ik hoop dat het snel lukt!

6. S0fietje

S0fietje Fanatiek lid

4 jul 2011
    2.225
    2
    0
    Waarom drinkt een kind van 2 nog uit een fles? Dat snap ik echt ook niet. Hier word vanaf 1,5 jaar alles uit een gewone beker gedronken (daarvoor ook al veel).

Echt meteen stoppen met drinken in de nacht. Je kindje moet nu leren om zelf weer in slaap te vallen als hij wakker word. Dat zal niet binnen 1 of 2 nachten zijn maar echt tijd en consequentie kosten. Hoe ga je het anders doen met zindelijk worden. Als je kindje in de avond en nacht zoveel drinkt zal je kind ook in de nacht blijven plassen. Hier word vanaf 17 uur geen 200 cc meer gedronken of meneer word om 5 uur wakker om te plassen.

7. soefdeboef

soefdeboef Fanatiek lid

5 aug 2011
    2.049
    0
    0
    Hier hetzelfde "probleem" met ruim 1.5 jaar en nog 1 avond fles en soms een nachtfles met pap....
    Ze ligt hier dan ook te trillen van de honger, onafhankelijk van hoeveel ze eet overdag (en we proberen er ook echt veel in te stoppen overdag).
    Als ze ziek is (geweest), wil ze vaker s nachts ook drinken.
    Tsja... Iets anders als pap accepteerd ze ook niet, dan brult ze alles bij elkaar :$ en helaas... ze stopt ook niet... :(
    nou ja, ze zal het nog wel nodig hebben, maar lastig is het wel...
    Dus ik lees mee voor de tips... :)

8. Edith1987

Edith1987 Fanatiek lid

22 jun 2013
    1.507
    202
    63
    Vrouw
    Zeeland
    Alles is eigenlijk al gezegd, maar ik wil nog adviseren om niet 'cold turkey' met de avond- en nachtfles te stoppen. Wij zijn vanaf de eerste verjaardag van dl de avondfles gaan afbouwen. Dus iedere week ongeveer 20 ml minder. Dan raakt het maagje er geleidelijk aan gewend en krijgen ze overdag meer trek. Toen we flesjes van 60 ml gaven, wilde ze opeens zelf niet meer :) Nu krijgt ze een open bekertje met karnemelk. Daar drinkt ze vaak een paar slokjes uit en gaat dan naar bed.

Succes hoor!

9. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Wat maakt het nou uit....?:(
    Mijn zoontje kreeg ook tot 2,5 ongeveer een papfles savonds, gewoon omdat hij het lekker vond en een lekker momentje voor ons 2, boeie
    Kinderen die borstvoeding krijgen drinken toch ook uit de borst ipv uit een beker :(

Buiten dat drinkt mijn zoontje nu nog steeds vaak uit een rietjes beker en alleen de momenten dat we echt aan tafel
    Zitten en eten krijgt hij een gewone beker
    Hij is veel te lomp en ik heb geen zin om 3x per dag te dweilen

Daarom dus

Ik vind het pas raar om je kind vanaf 17.00 amper nog drinken te geven omdat ie anders sochtends vroeg moet plassen

10. Aislyn

Aislyn Fanatiek lid

16 feb 2011
    2.448
    1
    38
    Dordrecht
    Hij krijgt best grote hoeveelheiden 's nachts. Ik zou ook de nachtfles steeds kleiner maken en hem zichzelf niet in slaap laten drinken. Dus wakker terugleggen in bed. Het geeft hem waarschijnlijk een gevoel van geborgenheid en daar is niets mis mee, maar het moet niet om voeding gaan. Is ook niet goed voor de tandjes. Nadat je de melk langzaam hebt afgebouwd over stappen op water en hem wel de geborgenheid geven maar dus niet voeding. Makkelijk zal het niet zijn, dus bereid je wel voor op wat slapeloze nachten. Maar als hij doorheeft dat wakker worden geen nut heeft, want geen melk, gaat ie vanzelf wel doorslapen.

11. Evvie

Evvie Fanatiek lid

13 feb 2012
    1.118
    30
    48
    Volgens mij is het meeste al wel gezegd. Ik wil alleen even melden dat mijn zoontje van 2,5 net zoveel en misschien nog wel iets minder eet dan het zoontje van ts. En hij doet het prima zonder melk en pap 's avonds, dus het hoeft niet perse te weinig te zijn. Wel probeer ik de nadruk te leggen op de maaltijden, dus tussendoor niet te veel. Ook niet wanneer hij aangeeft honger te hebben. (Tenzij hij in een groeispurt zit)

12. april2012mama

april2012mama Actief lid

27 aug 2011
    345
    0
    0
    Hier ook tot 1.5 een melkfles rond een uur of 5 s ochtends. Maar wel degelijk honger, knorrende maag, en niet (alleen) gewenning. We hebben het afgebouwd door het steeds wat meer te verdunnen met water, zodat het misschien ook minder lekker en voedzaam was. Succes!

13. Caro31

Caro31 Fanatiek lid

11 nov 2007
    2.501
    2
    38
    Ik denk ook dat het niet te weinig is. Mijn zoontje eet ook ongeveer hetzelfde qua hoeveelheid. Verschil is dat hij 's ochtends met pap begint, tussen de middag 2 boterhammen eet en na het avondeten nog een bak yoghurt krijgt met wat fruit erdoor.

14. sjak

sjak Niet meer actief

Mijn dochter (2,5) begint de dag met een papfles, ze is een slechte ochtendeter, en eindigt de dag met een fles warme melk.
    Verder eet ze overdag ongeveer hetzelfde als jouw kindje, gewoon niet veel.
    Hier slaapt ze vanaf 20 weken de nachten al door, dus het probleem van de nachten ken ik niet.
    Ik zou ook niet cold turkey doen, maar afbouwen. Elke keer een beetje minder in de fles.

En waarom toch altijd dat gezeur over wel of geen fles als ze twee zijn?

En ik zag weer max 300ml melk? Er zit geen max aan melk... Het is een aanbevolen hoeveelheid. Dus kindjes mogen ook 600ml of 0 als ze het niet drinken!

15. Ikdus

Ikdus VIP lid

1 aug 2008
    10.695
    15
    38
    Ben je bang dat hij dik wordt ofzo dat hij zo weinig krijgt overdag ?

Buiten dat die grote hoeveel in de nacht niet goed is voor de maag is het ook nog slecht voor zijn tanden. Die heeft hij straks niet meer.

Hij snapt best dat flesjes voor babies zijn
    Mij dochter wilde voor ze 2 jaar was al geen baby meer genoemd worden. Dan werd ze boos

16. sydneys

sydneys Niet meer actief

#36 sydneys, 29 jan 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 29 jan 2015
    Niet alles gelezen dus misschien is het al gezegd maar ik zou kiezen voor een paar slapeloze nachten.
    Dus als hij wakker word hem troosten enz,... Maar geen flesje geven. Ook al is het meerdere keren per nacht. Blijven troosten maar niet toegeven aan het flesje. Je wil hem niet laten huilen en dat vind ik goed, flesje is heiligdom voor hem dus hij heeft wel troost nodig.
    Het zullen wel enkele slapeloze nachten worden maar na een weekje ga je hopelijk slapen zoals je al 2 jaar niet meer hebt gedaan.

Geef hem wel s'avonds nog een flesje, niet helemaal afpakken want dat vind ik ook zielig.

Zoontje hier krijgt ook nog 2 flesjes.waarom niet? Ik aan de koffie, hij aan het flesje melk. Koffie heb ik ook niet nodig maar wil de dag niet beginnen zonder koffie :p

Zoontje hier eet overdag hetzelfde als bij u. Hij wil niet meer eten en doet het er goed op. Ik denk dat hij de flesjes snachts te gewend is, hij heeft het zijn hele leven gehad dus ik denk dat het niks te maken heeft met honger hebben. Net zoals veel mensen snachts wakker worden om te gaan plassen en ook elke nacht op hetzelfde tijdstip terwijl je niet meer moet plassen dan iemand die de hele nacht doorslaapt. Het zijn puur aangeleerde gedragingen

17. Snowball

Dit vind ik wel een beetje een harde opmerking. Van mij mag hij zoveel eten als hij wil, graag zelfs. Maar hij wil niet meer. Soms eet hij zelfs nog minder. Maar ik kan het moeilijk naar binnen proppen. Het is ook gewoon een mager ventje, zijn broeken zijn altijd veel te groot en zelfs met verstelbare elastieken zakken ze af. Ik zou liever hebben dat hij wat mollig was, dan heeft hij tenminste wat reserves.

18. MamaVanAnne

MamaVanAnne Fanatiek lid

21 jul 2013
    1.164
    0
    36
    NULL
    NULL
    Tja, wil je er wel echt vanaf? Als je niet samen de flessen weg wil gooien vraag ik me dat af... Als je bang bent voor een paar weken lang gedoe..
    Dan kan je er beter nog niet aan beginnen, je moet dit echt willen. Een kind van 2 voelt het meteen als jij twijfelt en zal dan niet stoppen met zeuren om die fles vermoed ik.
    Bij oma is het duidelijk, daar doen we geen fles, punt.
    Dat standpunt moet jij ook innemen zonder twijfel, anders gaat het niet werken ben ik bang.
    Wat eet hij bij oma overdag?

19. Snowball

Bij oma mag hij gerust ook een fles als hij zou willen hoor? Daar wil hij het gewoon niet. Daar eet hij trouwens gewoon hetzelfde als thuis.

En ik wil gerust samen de flessen weggooien, maar ik denk gewoon niet dat hij zoiets al snapt.

20. MamaVanAnne

MamaVanAnne Fanatiek lid

21 jul 2013
    1.164
    0
    36
    NULL
    NULL
    Waarom zou hij het niet snappen? Snapt hij andere dingen die je uitlegt ook niet?

Deel Deze Pagina