Wat fijn dat de eerste nacht is meegevallen!! Ben heel blij voor je Op naar de tweede nacht (na opa/oma weekend)
Nachtvoedingen hebben we hier nooit gedaan/nodig gehad. Maar het avondflesje zijn we gaan afbouwen toen hij van zijn ledikant naar het grote bed ging. We hebben elke paar dagen iets minder melk in zijn bekertje gedaan en zijn toen overgestapt op water. Hij had in zijn ledikant altijd nog een flesje water liggen dat hij zelf kon pakken als hij dorst kreeg. Hier zijn we ook mee gestopt met de overgang naar zijn nieuwe bed. Mijn advies zou dus zijn: geleidelijk afbouwen van de nachtfles. Evt een flesje water neerleggen dat hij zelf kan pakken snachts. En pas als de nachtfles eruit is zou ik gaan kijken of je de avondfles eruit kan krijgen.
Goed zeg. Hier een iets andere situatie, maar wel ervaring met lang nachtvoedingen (gelukkig niet zo lang). Wij zijn op een gegeven moment ook gewoon echt gestopt. De bar was gewoon gesloten, tussen 12 en 6. Dat viel niet mee, heeft echt wel veel tranen en slapeloze nachten gekost, maar uiteindelijk na een paar nachten/weken was het wel over. Ik zorgde er wel voor dat ik echt zeker wist dat ze overdag genoeg gegeten hadden, zodat ik zeker wist dat het niet echt om honger ging.
Wij gaven ook nog best lang een fles melk 's avonds en de melk 's morgens kreeg ze ook in de fles. Toen op advies van CB overgestapt op tuitbeker ipv fles. Tuitbeker gaat goed nu en 's avonds krijgt ze nu een beetje water of diksap (rietjesbeker) voor het slapen. We hebben de melk afgebouwd 's avonds en nu dus ander drinken. Nachtvoeding hebben wij al vanaf een maand of 4 niet meer geloof ik. En avondfles hebben ze ook niet meer nodig vanaf 1 jaar. Wij zijn er nog best lang mee doorgegaan overigens, maar nu dus niet meer. Ik zou om te beginnen inderdaad de melk in de tuitbeker gaan geven. Zagen wij ook heel erg tegenop en ml was bang dat als ze geen melk meer kreeg 's nachts ging spoken maar ging prima. Hier eet ze: 1-2 bruine boterhammen met beker melk fruit met beker diksap 1 boterham met beker diksap koekje en beker diksap avondeten, yoghurt halve beker water/diksap Volgens mijn boekje van het CB zijn dit prima hoeveelheden.
Ik zou het afbouwen. Hij is groot genoeg, hij is er gewoon aan gewend. Misschien kun je proberen om 1 flesje te maken. Hij krijgt 's avonds nog, dus die laat je staan, en als hij naar bed gaat maak je 1 flesje klaar. Je laat het aan hem zien, dit is wat je krijgt, meer niet. Op is op. Hij kan dus een paar keer op een nacht nog wel drinken, maar als het op is, is het op en doen we er geen nieuwe in. De hoeveelheid kun je dan afbouwen, en eventueel kun je hem 2 flessen geven: eentje met melk en eentje met water. De hoeveelheid hou je hetzelfde, maar steeds minder in de melkfles en meer in de waterfles. Sommige kinderen willen graag veel drinken 's nachts, mijn meiden hebben ook allebei een beker water op hun nachtkastje. Dat is natuurlijk ook geen probleem. De melkfles kun je dan wel afbouwen en uiteindelijk kun je misschien de avondfles gebruiken als afbouwfles, dus als hij daar wat van overlaat kan hij dat 's nachts nog drinken, en anders is het op en heb je voor 's nachts alleen nog water. Ik zou het zo doen, en dan even goed volhouden dat je NOOIT nieuwe melk in de fles doet. Hij is groot genoeg om dat te begrijpen!
Lastig. Hier ook wel tot een maand of 14/15 nachtvoedingen gehad.. En nu met 2,5 nog steeds slecht slapen. Ik zou beginnen met overdag meer te eten geven als hij dat wil. Als het kan meer brood en meer fruit en groente als tussendoortjes. Dan zou ik op zoek gaan naar een boekje hierover. Of desnoods zelf een verhaaltje typen en wat plaatjes knippen en plakken.. Dan heel duidelijk zeggen wat je verwacht, waarom en dan kiezen voor samen de fles weggooien of weggeven. Misschien kun je een alternatief kopen als vervanging: mooie knuffel, nieuw overtrek... En dan volhouden... Je kunt ook met een beloningssysteem werken. Elke avond en nact geen fles is een sticker. Volle kaart betekend een mini kadootje, een toetje kiezen oid. Eerste keer 3 dagen, dan 4 dagen stickers plakken, dan 6 en zo door. Uiteindelijk heel duidelijk aangeven wanneer het laatste kaartje en kadootje of toetje aan bod komt. Begrijp ik het goed dat hij bij opa en oma geen flesvoeding savonds en snachts meer hoeft? Dan zou je ook kunnen vragen of zij een rol willen spelen hierin. Misschien een aantal nachten daar slapen om de gewoonte er makkelijk en subtiel uit te krijgen. Voor het gemak van jullie en van hemzelf. Overdag thuis en savonds daar. Succes...!!
Kinderen begrijpen meer dan je denkt (is mijn ervaring). Het concept tijd misschien nog niet maar het is meer opdat hij dan een paar x (maar niet te vaak) heeft gehoord dat het snel einde tijdperk flesjes is. Als het dan zo ver is kun je rustig vertellen dat het tijd is en samen de fles weggooien (misschien in combi met die leuke beker kopen). Afbouwen kan ook maar ik vergelijk het wat meer met een pleister van de huid aftrekken.... Maar uiteindelijk doe je natuurlijk wat het (naar verwachting) best past bij je kind. xxx
Het gaat nu redelijk goed, al 4 nachten zonder melk 's nachts. Hij wordt nog altijd regelmatig wakker, maar dan troosten we hem, zetten een muziekje aan en hij kan water drinken. Maar hij eet niet meer dan eerst overdag. Ik ben dus wel een beetje bang dat hij hierdoor zal afvallen, het zijn immers weer wat kcal minder per dag. En hij is al zo mager.
Wat een goed nieuws!! Goed zeg! Ik kan me voorstellen dat hij moet wennen aan de nieuwe indeling. Mss gaat hij straks meer eten. Maar ja: mss ook niet. Je zei dat hij een mager mannetje is, dus als dat zijn bouw is, heeft hij mss niet zo veel nodig. Al denk ik eerlijk gezegd wel dat hij binnen een paar dagen toch wat meer gaat eten... Maar goed: je zou hem even kunnen wegen en dat een paar weken achter elkaar als je je zorgen maakt. Dan weet je zeker of hij echt afvalt. En zo ja: dan kan je de HA of cb bellen. Zoals ik al zei: kindjes (die gewoon gezond zijn) eten echt wat ze zelf nodig hebben. Ze zullen zichzelf niet uithongeren of over eten. Vertrouw op zijn instinct, en voor je geruststelling kan je wegen. Fijn dat je steeds even laat weten hoe het gaat!