Huis schoonmaken na Corona

Discussion in 'Gezondheid algemeen' started by Willemijntje19, Jan 4, 2022.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Willemijntje19

Willemijntje19 Fanatiek lid

Apr 26, 2016
    2,394
    1,205
    113
    Female
    Hier ben ik weer met mijn smetvrees. We zijn eindelijk uit quarantaine. Heb gisteren de vloer lekker gedweild en natuurlijk het toilet steeds goed bijgehouden. Nu wil er vanmiddag een vriendinnetje van de oudste komen spelen. Ze willen knutselen. Onze kinderen hebben tijdens hun quarantaine ook erg veel geknutseld. Ik kan moeilijk alle knutselspullen schoonmaken en ook ons houten speelgoed wil ik niet nat maken. Iemand een idee hoe lang het virus intact blijft op spullen? En kunnen onze kinderen vanmiddag met dat vriendinnetje gewoon gaan knutselen? Sorry ik schaam mij wel een beetje voor deze vraag dus liever geen antwoorden als ik zou in therapie gaan oid, want dat ben ik al :)

hoe deden jullie dit na de quarantaine? Bedankt!!

2. Disneyfan

Disneyfan Fanatiek lid

Oct 14, 2013
    1,036
    158
    63
    Ik vind het helemaal geen gekke vraag. Ik heb geen smet vrees maar wel enorme angst om iemand aan te steken.
    Ik volg even want vraag mij dit ook af.

Willemijntje19 likes this.
  3. Sopje1234

Sopje1234 Bekend lid

Oct 30, 2018
    828
    534
    93
    Ik snap je angst, had ik ook. Ik zou knutselgereedschap (scharen, potloden/stiften/kwasten, etc.) even afwassen of afnemen met zo'n hygienisch doekje of een microvezeldoekje en verder ze gewoon hun gang laten gaan. Raampje open en er voor zorgen dat ze niet p.o. uit elkaars glas drinken. Neem aan dat de ouders van het vriendinnetje ook weten dat jullie in quarantaine zat.

4. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

Apr 13, 2008
    23,134
    8,867
    113
    Blijft het meer aan spullen kleven dan dat het in de lucht blijft hangen? Je woonkamer kun je luchten, je toilet wordt lastiger (hoewel daar de afvoer wellicht beter is?)… Als het nog niet goed voelt, dan zou ik gewoon nog even wachten. En sowieso met de ouders van het vriendinnetje overleggen, neem inderdaad aan dat zij weten dat jullie in quarantaine zaten.

5. Septembre

Septembre Bekend lid

Jan 19, 2021
    973
    1,324
    93
    Helemaal aan het begin van de crisis is dit uitgezocht en werd op z'n langst na 17 dagen nog iets van Jet virus terug gevonden op een oppervlak. Na begin van de uitbraak. Of je hier ziek van kunt worden vraag ik me overigens af. Ik denk dat huis luchten vooral belangrijk is. Verder misschien even overleggen met de moeder van het vriendinnetje? Ik zou je energie sparen aangezien je net ziek bent geweest en het voor jullie zelf geen kwaad meer kan. Die moeder kan kiezen wat ze doet. Misschien kan jouw kind even naar haar toe?

6. Willemijntje19

Apr 26, 2016
    2,394
    1,205
    113
    Female
    Heb inmiddels de moeder even een bericht gestuurd. Ze vond het geen probleem. Haar hele gezin heeft begin november Corona gehad, alleen hun oudste dochter die nu hier wil komen spelen was negatief gebleven. Ik stelde voor om daar te spelen, maar het meisje wil erg graag hier haha.

7. Willemijntje19

Apr 26, 2016
    2,394
    1,205
    113
    Female
    Bedankt voor je reactie. De moeder weet inderdaad dat we net uit quarantaine zijn. Ik ben als enige negatief gebleven dus ik hou sowieso nog even wat afstand.

8. Willemijntje19

Apr 26, 2016
    2,394
    1,205
    113
    Female
    Dat zijn goede tips dank je! De moeder weet idd dat wij net uit quarantaine zijn.

9. Willemijntje19

Apr 26, 2016
    2,394
    1,205
    113
    Female
    Herkenbaar, bij mij is het vooral ook “besmetvrees” Ipv smetvrees. Lastig hè! De ggd zei dat het 24 uur intact kan blijven op bijv een deurklink, maar als ik Google kom ik weer hele andere info tegen.

10. Theezeefje

Theezeefje Fanatiek lid

Oct 13, 2014
    3,709
    4,026
    113
    Overijssel
    Misschien een aantal knutselspullen selecteren en die toch met een doekje afnemen? Vriendinnetje handen goed laten wassen en daarna ook weer.
    Als jou dat een beter gevoel geeft gewoon doen, verder zou ik me daar niet te druk over maken maar in jouw geval kun je dat natuurlijk niet helpen dat je het toch doet.

11. Inge1984

Inge1984 Fanatiek lid

Sep 10, 2015
    1,800
    1,618
    113
    Zou me hier niet te druk over maken hoor. Uit onderzoeken is gebleken dat de kans op overdracht via oppervlakte echt heel klein is. Vooral lekker het huis luchten dan moet het helemaal goed komen.

Sado, olleke, nizzie86 and 3 others like this.
  12. Bloempjelief

Bloempjelief VIP lid

Mar 28, 2020
    9,462
    8,611
    113
    Female
    De kans is heel klein dat dit kan gebeuren, zeker na zoveel dagen. Probeer je over je angst heen te zetten, zeker ook voor je kinderen. Laat ze lekker met elkaar knutselen en heb het er vooral niet over. Veel plezier!

Sado, Anouk2005, olleke and 2 others like this.
  13. Liliane92

Liliane92 Fanatiek lid

Sep 7, 2020
    2,083
    3,164
    113
    Female
    Geen tips maar vooral een geruststelling. Corona overdracht gaat voornamelijk via aerosolen in de lucht en niet via aanraking van spullen oid. Dat is vooral interessant voor bijvoorbeeld het norovirus, die komt wel via aanraking.

olleke, SAARC and Willemijntje19 like this.
  14. Willemijntje19

Apr 26, 2016
    2,394
    1,205
    113
    Female
    fijn te horen, dank je!

15. Willemijntje19

Apr 26, 2016
    2,394
    1,205
    113
    Female
    Dank voor je reactie, ja dat is idd heel belangrijk voor de kinderen. Wil ook niet dat ze dezelfde angst krijgen als ik.

16. Willemijntje19

Apr 26, 2016
    2,394
    1,205
    113
    Female
    Dank voor je reactie!

17. Willemijntje19

Apr 26, 2016
    2,394
    1,205
    113
    Female
    Ja precies, dat zou ik ook nog kunnen doen. Dank je!

Theezeefje likes this.
  18. olleke

olleke Fanatiek lid

Mar 8, 2012
    4,843
    4,103
    113
    Die kans op besmetting via een schaar oid is nagenoeg nihil na zoveel tijd, misschien zelfs wel onmogelijk.
    Probeer te ontspannen en genieten dat het weer kan.
    Stel hè, dan moet er dus een flinke hoeveelheid actief virus op je schaar komen (denk aan niezen in je hand of zo en dan de schaar pakken), dan moet een ander dat vastpakken en dan ook nog zijn hand in zijn mond stoppen om het virus binnen te krijgen. En dat alles in korte tijd, anders is het virus al dood.
    En dit bij een virus wat voornamelijk via aërosolen in de lucht verspreidt.

Die kans is echt zeer minimaal hoor dat je nu nog iemand daarmee zou kunnen besmetten. En je hebt de rest (wc, klinken etc) goed bijgehouden, dus daar zit ook eigenlijk geen risico meer.

Geniet van het plezier van de knutselende kinderen! En ik hoop oprecht dat je je angsten een beetje kan laten varen. Het is echt niet nodig.
    Succes en een gezellige middag gewenst!

19. Malbec

Malbec VIP lid

Apr 5, 2020
    5,755
    7,854
    113
    Female
    Ik snap je wel hoor. Hier ook alles heel grondig afgenomen en gewassen toen ik uit isolatie mocht. Wc, badkamer continu gepoetst. Alle deurklinken en noem maar op.
    Ik zou zelf de scharen en lijm ect wel met een doekje afnemen ja. Hout kun je prima met een vochtig doekje gewoon schoonmaken ( ik gebruik dettol)

ik vind het helemaal geen gekke vraag en vind het eigenlijk alleen maar een hele mooie eigenschap dat je hier over na denkt.

20. Willemijntje19

Apr 26, 2016
    2,394
    1,205
    113
    Female
    Dank je wel, dit klinkt geruststellend. Mijn dochters waren begin december ziek en mijn man en zoontje zijn ook al 6 dagen uit quarantaine. Dus dat is idd ook al weer een tijdje. Ik ben sinds vandaag uit quarantaine, maar al die tijd negatief gebleven.

olleke likes this.

Share This Page