Hier draaide de jongste vooral mee in het ritme dat we met de oudste al hadden (niet een heel vast ritme overigens hoor, maar ze ging bv naar de psz dus dan zaten we wat brengen/halen wel in een ritme), en soms moest een van de twee eventjes wachten... In het begin zorgde ik bv dat als de jongste tevreden in de box lag, ik alvast brood smeerde voor de lunch van de oudste, of fruit wassen/snijden etc. Zelfde met avondeten; overdag in een rustig moment alvast de groentes wassen etc. Dat scheelt later weer gejaag. Maar uiteindelijk waren er altijd wel momenten waarop ze allebei iets van me wilden en ik maar 1 kind per keer kon helpen Daar wennen ze ook wel aan, hoort bij niet meer enigskind zijn
De oudste iets eerder of later eten geven. Persoonlijk vond ik eerst de baby eten geven het fijnst. Dan lag die vaak te knorren met het buikje vol en had ik tijd voor de oudste. Je kan altijd een stukje korst ofzo geven aan je oudste wanneer ze echt honger heeft. Leren wachten zal ze toch moeten, een keer een boze bui of tranen is niet erg, hoort erbij. Ernaast gaan zitten terwijl je voedt. Als je de fles geeft baby beetje op de zij draaien zodat de fles op je steunt, desnoods met een doekje als ondersteuning. Zo heb je 1 hand min of meer vrij om te helpen. Ik zette de kinderwagen ook vaak naast me neer. Zo was de baby dicht bij me en konden de oudste en ik samen eten. Investeren in het zelf laten eten van je oudste zou ik doen. Kost even wat extra tijd, aandacht en energie maar in principe moeten ze op die leeftijd toch echt een stukje brood of fruit in hun mond kunnen stoppen.
Ik snap je vraag wel. Hier was het de eerste paar weken ook een gestuntel en zoekend naar een nieuw ritme, dat ik dacht hoe doen andere dit Voor nu zou ik het strakke schema dat je misschien hebt even laten vieren. Dat komt straks echt wel weer terug. Voor je oudste is dit ook een hele verandering en juist het eten wel of niet is waar zij de macht over heeft en jou aandacht positief of negatief mee kan trekken. Nu is het even overleven, maar het komt goed. Hier gaat het sinds de jongste 6 weken is weer redelijk volgens ‘schema’