Schadelijke E-nummers, wie vermijdt deze en waarom?

Discussie in 'De lounge' gestart door PJO1983, 22 mrt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. PJO1983

PJO1983 Actief lid

27 okt 2011
    437
    0
    0
    Noord Holland
    In voeding zitten heel veel hulpstoffen verwerkt om de eigenschappen te veranderen. Deze e-nummers kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid. Ik vind dit best interressant en wil er graag op gaan letten tijdens de boodschapjes maar er zijn er zoveel!
    Zo las ik ergens dat er heel veel hulpstoffen zijn goedgekeurd binnen Europa maar bijvoorbeeld in de VS verboden zijn.

Ik heb ergens gelezen dat E621 echt schadelijk is, maar dat dat zo ongeveer overal in zit!

Zijn er meiden die er op letten en bepaalde producten echt niet kopen door bepaalde e-nummers, en zo ja, welke e-nummers? Hebben jullie tips en hoe gaan jullie hiermee om?

2. MamavanEL

MamavanEL Niet meer actief

Ik zou hier ook wel meer over willen weten, ik lees mee.

3. Buikje0

Buikje0 Fanatiek lid

24 nov 2011
    1.095
    1
    0
    NULL
    NULL
    Als je via de zoekmachine zoekt, kom je hier nog wel veel over tegen;).

Ik ben wel van mening dat veel dingen die je niet begrijpt, zoals E nummers, vaak gewoon schadelijk zijn. Voor E621, maar veel E nummers staan ook verkapt op de verpakking. Ik zou er best op willen letten, maar sociaal vind ik dat aardig moeilijk en ik houd stiekem ook wel erg van bijv. paprikachips, waar dat wel in zit. De afweging voor mij is dan, ga ik voor gezond of lekker. Dus ik wissel beide af. (Gezond kan ook best lekker zijn, maar soms verlang ik naar specifieke ongezonde dingen).

4. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.176
    16.511
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Ik let er nooit op.
    Ik ben van mening als je alles met mate doet dat het allemaal wel mee zal vallen met schadelijkheid.
    Je kunt je overal wel druk over maken.
    Chips eet ik zelden dus dat scheelt haha.

5. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Ik probeer wel E621 gistextract te mijden en alle zoetstof. En broodverbeteraar - ivm koemelkallergie vd jongste. Nadeel van 621 is dat 't idd in heel veel zit. Heel soms kopen we een zak chips met een smaakjee. En soep; ik gebruik wel boullionblokjes. Vriezer is te klein om zelf boullion in te vriezen of veel vlees etc.

6. Hopefultimes

Hopefultimes Fanatiek lid

5 sep 2012
    2.209
    1
    0
    NULL
    NULL
    Ik moet zeggen, afgezien van de hele E-nummer toestand, ik kook al jaren zonder zakjes en pakjes.
    Waarom?:
    Lekkerder
    Goedkoper
    Gezonder
    Creatiever in de keuken
    Veel allergie en overgevoeligheid hier en daarom bewust met voeding bezig

En hoe langer iets houdbaar is (en dan heb ik het even niet over producten als zeep, rijst en bloem), hoe minder gezond het vaak is.
    Dus het vermijden van E-nummers gaat hier relatief makkelijk.

Ik bak zelf, kook zonder zakjes en pakjes en dan kom je al een heel eind.

Maar als er ééns een keer iets gekocht wordt door manlief ofzo waar het wel in zit, maak ik er ook geen drama van.
    Nu ben ik bv door de zwangerschap al maanden lang tamelijk "beperkt" en "uitgeschakeld" en manlief doet de boodschappen en het hele huishouden.
    Nou die heeft niet zoveel tijd tot zijn beschikking als ik, dus dingen die ik voorheen zelf maakte, worden nu even "kant en klaar" gekocht.
    Ik vind het jammer, maar het is niet anders.

7. PJO1983

PJO1983 Actief lid

27 okt 2011
    437
    0
    0
    Noord Holland
    @Anouk dat is ook zo hoor! Ik zou ook echt niet alles willen vermijden. Ik eet ook weinig chips maar als ik chips eet dan is het wel gelijk een zak leeg haha!

Maar ik ben wel benieuwd ernaar omdat ik gezonde voeding wel belangrijk vind (zegt zij nippend aan een kopje koffie) :)

8. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Hmm koffie heeft ook goede kanten :)

Maar hier inderdaad ook zo min mogelijk pakjes en zakjes.
    Dat scheelt al heeeeeeel veel e-nummers.

En e621 heeft als levensgroot nadeel dat je er vooral steeds meer van wil. 1 van de oorzaken (er zijn er vast meer) dat je nooit een handje chips neemt maar dat voordat je het weet de hele zak leeg is :)
    Of dat als je eenmaal begint.. Je snaai-trek blijft houden :)
    Datzelfde geld voor glucose-fructose stroop.
    Wil je ze beiden vermijden.. Dan eet je voortaan enkel nog verse groenten...

Maar goed.. Wat ik vaak doe is kijken naar de ingredientenlijstjes.
    Hoe korter, hoe beter vaak.
    (Ongetwijfeld uitzonderingen op.. Maar het is makkelijker da alle enummers uit je hoofd leren incl voor- en nadelen)

9. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Koffie is niet ongezond hoor ;)

10. FEE88

FEE88 Niet meer actief

Jep hier koop ik bepaalde E-nummers niet maar dat is omdat ik er al van kleins af aan allergisch voor ben... ik krijg migraineaanvallen en zweetaanvallen maar ook eczeem... vooral 621 is erg bij mij... maar het valt wel mee hoor als je eenmaal weet waar je op moet letten, vlees moet je goed op letten en frisdranken etc. een leuk boekje is

bol.com | Wat zit er in uw eten?, Corinne Gouget & W.R.S.M. Jansen | Boeken

Daarin staan ook de verborgen namen etc...

11. Chaii

Chaii Niet meer actief

Ik let er wel een beetje op ja, ik krijg namelijk hoofd en kiespijn (ja heel gek) van E nummers.
    Bij mijn oudste vermijd ik het zoveel mogelijk, wat wel vaak inhoud dat ik wat duurdere producten moet kopen voor haar.

12. Saskia78

Mja maar voor sommige dingen is "met mate" maar heel weinig.
    En je kunt onmogelijk inschatten hoeveel je binnen krijgt.

Veel mensen met onverklaarbare maagklachten, hoofdpijn, moeheidsverschijnselen etc.. Hebben daar minder last van als ze op e-nummers gaan letten.
    Blijkbaar is voor die mensen "met mate" minder dan voor andere mensen.
    Dat niet iedereen er last van heeft is alleen maar fijn maar dat maakt het niet automatisch gezond ondanks dat je er geen last van hebt.

Maar ik ben ook niet zo fanatiek dat ik alle enummers wil vermijden (en zout heeft bijv ook een e-nummer, dat heb je toch echt wel nodig)
    Alleen als ik een keuze heb.. Dan kies ik vaak voor de variant met minder e-nummers. Gewoon omdat ik me daar beter bij voel.

13. Islah

Islah Niet meer actief

Dat van dat snaaien geloof ik niet zo (dat je door de MSG steeds meer neemt). Dat komt eerder omdat het éénhapsdingetjes zijn. Net zoals met nootjes; daar zit echt geen MSG in hoor... Al zal het best ongezond zijn, daar niet van, maar met dát argument kan ik niet zoveel. Ik houd niet zo van chips en als ik een MSG-rijk chipje pak dan is het echt niet ineens zo dat ik er dan wel meer trek in heb. Ook het feit dat je er zogenaamd dik van zou worden. Waarom zijn er in China dan zo weinig dikkerds? In China wordt er veel gebruikt gemaakt van MSG in het eten, naar het schijnt.
    MSG ben ik niet zo'n fan van, helemaal vermijden doe ik niet. Af en toe kan geen kwaad denk ik. Ik vermijd wel die troep met luizenbloed en varkenshaar...

14. Islah

Islah Niet meer actief

Precies. Veel 'onschuldige' etenswaren hebben gewoon een e-nummer, net zoals karamel (= suiker) om het brood bruin te kleuren. Maar nu veel mensen op e-nummers zijn gaan letten zijn fabrikanten het nummer door een naam gaan vervangen, waardoor mensen soms niet in de gaten hebben dat ze eigenlijk e-nummers eten die ze hadden willen vermijden. Zoals 'aroma's' i.p.v e621.

15. Saskia78

Hmm ook Chinezen worden steeds dikker..
    Maar het ligt geloof ik wel een beetje aan de regio.
    Blijkbaar is het in de grote stad nu wel een probleem aan het worden.

Ben wel benieuwd waar dat varkenshaar in zit trouwens
    Gemalen tor en luizenbloed heeft overigens net zo min mijn voorkeur als msg :)

16. Islah

Islah Niet meer actief

O.a in brood, vaak de goedkopere broodsoorten...

17. Saskia78

Vandaar dat ik bij voorkeur gewoon dingen koop met zo min mogelijk ingrediënten
    En natuurlijk krijg je dan evengoed best nog wat enummertjes binnen.
    Goede en slechte.
    Maar het voelt wat meer als echt eten :)

18. Leenislief

Leenislief Fanatiek lid

30 sep 2011
    1.765
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier net zo. Let ook nooit op calloriën enzo. Ik denk dat als ik er op ga letten ik helemaal niet meer kan genieten van eten.

Mijn moeder zegt altijd zo mooi: in Nederland bestaat geen ongezond voedsel, maar wel ongezonde voeding.

19. Doodah

Doodah Lid

27 jul 2010
    72
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb dat boekje ook; wat zit er in uw eten?

Neem dat boekje ook mee naar de supermarkt om te kijken watvoor E nummers erin zitten. Ik let er dus wel degelijk op en maak (bijna) alles zelf.

Je hebt maar 1 lichaam en daar mag je je hele leven mee doen.

20. mart

mart Fanatiek lid

2 jun 2012
    2.201
    0
    36
    NULL
    NULL
    Hier mijden we het ook. Vooral e621 maar ook e951 (aspartaam). En we gebruiken ook zo min mogelijk suiker en eten zoveel mogelijk biologisch.

Waarom? Sinds we dit doen voelen we ons veel fitter en gezonder.
    En we eten ook nog eens veel lekkerder! Het is soms wel even schakelen want ie pakjes zijn zooo makkelijk. Maar je wordt er vanzelf handig in.

Ik vind het ook niet moeilijk om het te mijden. En natuurlijk eten we het nog wel eens, maar zo min mogelijk.

Ik heb bijvoorbeeld toen we starten ook niet mijn voorraadje soep, tussendoortjes, wereldgerechten, nasi mix etc weggegooid. Dit maken we langzaam op, maar ik zal het nooit meer in huis halen.

Deel Deze Pagina