Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe jullie dag eruit ziet met twee kinderen waar ongeveer 2 jaar tussen zit. Mira zal rond de 23 maanden (dus net geen 2) zijn als haar broertje of zusje geboren wordt.. Viel het tegen? Viel het reuze mee? Hoe reageerde de eerste op zijn broertje of zusje? Hoe hebben jullie de eerste voorbereid op de komst van de tweede(lijkt me zo moeilijk op een leeftijd van net geen 2, of niet?) Hoe verloopt jullie dag? Hoe verdeel je de aandacht over de kinderen? Kortom, ik wil alles weten
Hier zit twee jaar en twee maanden tussen de kindjes straks. Heb nu geen ervaring voor je als de baby er is maar dat komt vast heel snel Sinds dat we zwanger zijn,zijn we Tycho aan het vertellen over wat er straks allema gebeuren gaat en dat er een baby in mamma's buik groeit en als het genoren wordt mama naar het ziekenhuis gaat enz enz. Voor de rest heb ik wat boekjes voor hem waar ik veel met hem uit lees. Welke ik vooral erg leuk vind is een duits boekje met flapjes die ook alles voor de bevalling laat zien (echo's,dikke buik,gyn in zhuis enz) En als die mama uit het zhuis komt wat er dan allemaal thuis gebeurt en dan gaat dat kindje ook helpen enz. Boekje kreeg ik van mn schoonouders die drie weken terug uit oostenrijk kwamen en het bij een restaurant zagwn liggen. Tycho is op zn 2e verjaardag naar een andere kamer gegaan: je wordt twee dus een grote jongen dus ook een mooie grote nieuwe kamer. Die hebben we natuurlijk aangekleed met echte jongensdingen: autobehang,zo'n wegspeelkleed enz enz. Zo heeft ie de tijd om te wennen aan een andere kamer en heeft hij niet het idee op te moeten schuiven voor de baby die op zn oude kamer komt. Of hij het echt allemaal begrijpt en beseft weet ik niet maar hij geeft wel antwoord op de vragen die we stellen over de baby: waar is de baby nu,als de baby geborenis wie wonen er dan allemaal bij ons thuis,waar gaat Tycho mee helpen als de baby geboren is enz enz. We gaan het hopelijk heel snel zien
Sassie; Ja, ik dacht ook al aan boekjes.. Ik ga daar eens op google'en. Want ik neem aan dat dat boekje waar jij het over hebt hier niet te koop is, of wel? Ik probeer ook elke dag wel een keer te zeggen dat er een baby in mama's buik zit.. En dan aaien we even samen! Begrijpt ze natuurlijk niets van nog.. Maar toch! Bedankt voor jou ervaringen en ik hoor graag hoe het gaat als de kleine er is
Hier een verschil van 2 jaar. En ik vond het allemaal meevallen. In mijn hoofd was het vééél erger. Mijn zoon reageerde erg goed, is nooit echt jaloers geweest. Het besef was er ook niet echt, toen hij zijn broertje voor het eerst zag, heeft ie er 2 minuten aandacht aan gegeven en toen wou hij met zijn nieuwe kado gaan spelen Echt voorbereiden ging niet echt. We hebben een boekje bij het kraampakket gekregen, Zetje krijgt een zusje. Dat hebben we voorgelezen. En hij mocht aan mijn buik voelen, mijn buik kusjes geven. Het is sowieso erg moeilijk om voor te bereiden als je nog geen buik hebt. Er is dan nog niks tastbaars. Maar hij mocht natuurlijk wel meehelpen met de voorbereidingen, dingen uitzoeken voor de babykamer enz. Ik vond de aandacht verdelen niet zo moeilijk. Een baby slaapt tussen de voedingen door alleen maar (als je een makkelijke baby hebt, ik kan niet meepraten over huilbaby's of altijd wakkere baby's). Na een aantal maanden ging zijn broertje minder slapen, maar was hij er ook aan gewend. Mijn dag verliep in het begin niet zo heel veel anders dan met 1 kindje, op een voeding en even spelen na. Daarna had ik weer alle tijd voor mijn oudste. Als je nog vragen hebt, zie ik het wel. Weet niet of je nu alle antwoorden hebt.
Ik lees ook even mee! Hier zal er ook zo'n 20 maanden tussen zitten. Zit te twijfelen of we een dubbele kinderwagen nodig hebben en nog een andere babykamer of dat dochterlief naar een grote kamer gaat.. maar vind dat met 20 maanden nog wel erg jong.. twijfel twijfel
Heb geen dubbele kinderwagen aangeschaft. Als we naar de stad gingen, liep hij gewoon zelf. Eventueel kun je ook zo'n kiddyboard (of hoe het ook heet) aanschaffen maar dat was hier ook niet nodig. En heb hem ook niet al in een groot bed laten slapen, daar zijn we mee begonnen toen hij er aan toe was (geloof met 2,5 jaar) en niet omdat hij plaats moest maken voor zijn broertje. Maar als je denkt dat dat wel goed gaat, kun je dat gewoon doen, mijn zoon lag gewoon nog goed in zijn ledikant.
Hier is de oudste nu 2,5 dus iets ouder. Ze reageert heel goed op haar zusje, is er erg blij mee en zorgzaam. Ze had ook goed door dat er een baby ging komen. Ik vind het zelf wel erg pittig maar dat komt doordat de jongste erg onrustig is en slecht slaapt. Als dat niet zo was, zou ik het prima te doen vinden. Nu ben ik daar zoveel mee bezig en tussendoor ben ik aan't vliegen om nog iets in huis gedaan te krijgen. Oudste moet ook aandacht hebben. Vannacht hele nacht geen slaap gehad, pff... ik hoop dat het snel wat makkelijker word en alles gewoon wat rustiger en relaxter wordt.
heel eerlijk vind ik het nu met 3,5 en 1,5 heel pittig. Ik heb 2 kinderen met een behoorlijk karakter en ik kan echt op zijn om 5 uur. er zit 21 mnd tussen hun en de eerste 3 a 4 maanden was het even inkomen en meer tijd nemen bij weg kunnen maar daarna was het makkelijker . zodra shannon ging lopen en dus ook haar sterke karakter makkelijker in de praktijk kon laten zien werd het zwaarder en nu is het simpelweg aftellen tot colin naar school mag Hij is daar aan toe, shannon begint met peuterpubertijd ( is snel) en dat is niet altijd leuk. Wel is het nu regelmatig lachen omdat ze elkaar na praten en echt proberen ons samen te bespelen..
Hier een verschil van 22 maanden. Voorbereiden niet heel bewust gedaan, gewoon de spullen van de baby benoemen als ze die zag, in mijn buik zat 'baby' (in haar eigen buik ook ), dat was het wel. Het is zo abstract, dat kun je niet echt uitleggen. De eerste weken na de geboorte was het erg aftasten en wennen. Het is me wat de oudste betreft heel erg meegevallen. Ze is bijna nooit jaloers, is superlief voor haar zusje, heel voorzichtig, geeft haar altijd speelgoed wat is gevallen, wil met alles helpen....Super! Het is wel veel drukker en de eerste maanden vond ik het vaak echt moeilijk (jongste was ook erg onrustig) maar nu alles een beetje gesetteld is wordt het steeds makkelijker. We hebben nu ook echt een ritme waar ze allebei in 'passen'. Enige wat echt moeilijk is zijn de gebroken nachten omdat je overdag niet kan bijslapen...Dat blijft zwaar! Maar het is zoooooooo bijzonder om te zien hoe ze steeds meer op elkaar gaan reageren, ze zijn echt dol op elkaar, als de jongste de oudste maar kan zien is het goed
Wat fijn in al die reacties te lezen!! Het hangt natuurlijk ook erg van je kindje af hoe het gaat met twee kindjes. Ik stel me in op dat het druk wordt en aanpoten, in ieder geval in het begin en dan kan het alleen maar meevallen hopelijk Hier noem ik ook geregeld dat er een baby in mamas buik groeit en nu die buik zichtbaar wordt geeft mn zoon er ook aandacht aan. Aaien, kusjes, maar begrijpen zal hij het vast nog niet doen. Hij gaat ook naar een andere kamer, ruim voor dat de baby komt. Weet nog niet of hij in zn ledikant blijft of naar een.peuterbedje gaat. Vindt hem daar nu sowieso nog te klein voor, want meneer loopt nog niet o) Duowagen hier wel aangeschaft om de reden.dat we een januari kindje krijgen en het lopen naar de winkel enkele reis 15minuten is. Beetje sneu als hij dat in de winter moet lopen en denk ook niet dat hij dat al vol houdt. We hebben geen auto, dus moet sowieso lopend alles doen u) Als wij wel een auto hadden gehad en geen winter kindje dan.had ik denk ik geen duowagen aangeschaft.
Hier gaat de jongste in een draagzak, heb een Bondolino. Heb ook nog een doek maar door haar onrust kreeg ik haar er niet goed in geknoopt, binnenkort weer eens oppakken als wij hier de rust erin hebben. Doordat wij met onze slaapkamer bezig waren en op dochter haar nieuwe kamer sliepen, kon zij er pas heen toen de baby er al was. Maar slapen in het peuterbed was nog niet zo'n succes, ze wilde liever in het ledikantje op de babykamer. Hebben nu net het ledikantje op haar nieuwe kamer erbij gezet, nu slaapt ze daar en komt vast wel een moment dat ze in haar nieuwe bed wil slapen. Jongste slaapt in een co-sleeper bij ons voor langere tijd dus heeft ook geen haast.
Hier 21 maanden verschil. Zoon vond zijn zusje gelijk prima en deed lief. Ik vond bv geven op momenten dat ik ook (zeer ondernemend) zoontje in de gaten moest houden best lastig maar afgezien daarvan hing het eigenlijk prima. Wel zou ik een twee keer een duo wagen huren (nee, niet kopen daarvoor was de periode echt te kort) zodat ik wat mobiele was en niet afhankelijk van de draagzak om naar buiten te gaan (rug trok dat slecht).
Fijn om ervaringen te lezen! Ik zie ook absoluut in dat het wennen wordt in het begin.. Wij schaffen geen duowagen aan, Mira loopt al goed en tot April denk ik niet dat ze nog in de kinderwagen wilt, wilt ze nu al nooit en met moeite Het is natuurlijk ook fijn dat het geen winterkindje wordt en we een auto hebben. Ik doe voor de zekerheid wel een meerijdplankje op de wagen. Ik wil meer ervaringen lezennnn