Dochter is 2,5 jaar. Sinds 3 dagen, voor de zoveelste keer, nog eens met zindelijkheidstraining begonnen en eindelijk gaat het eens goed, vanaf de 1ste dag al, dus ze heeft haar klik gemaakt. Ze zegt wanneer ze pipi moet doen, dan gaat ze naar het potje, we trekken haar broek af en ze gaat erop zitten. (Ze kan haar broek nog niet zelf omlaag doen). Als ze in blote billen rondloopt, gaat ze er uit zichzelf op zitten. Enkel als ze buiten aan 't spelen is, heeft ze wel eens een ongelukje omdat ze dan te druk aan het spelen is. Kaka durft ze nog niet goed te doen op het potje, maar dat lijkt me normaal? Dan doen we haar even een pamper aan. Of ze doet het stiekem als we het niet zien, op de grond Maar wat doe ik best als we weggaan? Gisteren en eergisteren telkens een 2-tal uur weggeweest, ik heb haar een luierbroekje aangedaan. Dat was vrij nat bij thuiskomst. Of had ik best thuis gebleven? Vanaf wanneer kan ik bij uitstapjes de luier uitlaten?
Heb je haar voor het weggaan ook nog extra laten plassen?? In principe hebben wij het ook steeds zo gedaan hoor, als we weg moesten dan kregen ze voor alle zekerheid een luier aan, om te voorkomen dat ze onderweg alsnog een ongelukje hadden. En inderdaad voor de "kaka" moet je echt even de tijd nemen, onze jongste had er echt meer tijd voor nodig, ook zij deed pas iets met een luier. Oh ja, ieder kind heeft natuurlijk zijn eigen leeftijd daarin. De oudste was met 2,5 schoon en droog overdag, snachts duurde tot ze dik 4,5 was. De jongste kregen we pas schoon en droog tegen de tijd dat ze dik 3,5 was volgens mij, maar zij was wel in drie weken "klaar" mbt plassen. Poepen duurde wat langer maar je bent echt op de goede weg hoor.
Kaka en pipi...serieus? Wij laten ons zoontje eerst plassen voor we weggaan en onderweg vragen we eigenlijk elke 10 minuten of hij moet plassen. Poepen doet hij alleen op rustige momenten (en in een luier omdat hij dit nog steeds niet anders "durft") dus dat is meestal niet als we op pad zijn. Plassen kan op die leeftijd eigenlijk nog overal; tussen de geparkeerde auto's, langs de bosjes, bij de hema of een snackbar. Zou er dus niet voor thuisblijven. Succes!
In België noemen we dat zo.. Poepen heeft bij ons dan weer een andere betekenis (seks) Bedankt voor de tips!
Wij namen het potje en een rol wc papier gewoon mee. Vooraf uitleggen dat we het zo deden en hup... gaan! Daar was ik zelf niet opgekomen tot ik het in de stad zag bij een andere peuter. De moeder toverde op straat het potje tevoorschijn en het ging perfect. Zo hebben wij het ook gedaan
Ik heb altijd de luier uitgelaten en nam gewoon het potje mee. Dochter heeft vaak genoeg in de koffer van de auto een plasje gedaan.
Potje ging ook overal mee naartoe, in het begin zelfs bij hele korte uitstapjes. En in de stad weet je op een gegeven moment alle wc's te vinden .
Luier altijd uit gelaten. Voordat we weggingen moest ze van mij naar de wc en onderweg vroeg ik om de zoveel tijd of ze moest plassen. Had altijd reserve kleertjes mee. Maar ik ga niet zeulen met een potje (sowieso nooit gebruikt).
Luier uit gelaten (op een keer na dat we heel lang in de auto moesten zitten). Verder voordat we weggaan plassen en als we weer naar huis gingen ook laten plassen. Zorgde dat ik een of twee schone onderbroeken/setjes kleren bij me had. Ik ga dus echt niet met een potje lopen. Zie het al voor me... midden in een winkel(straat) ze op het potje zetten. Ook nog nooit gezien dat iemand dat deed trouwens...
Midden in een winkelstraat zijn er genoeg andere opties om je kindje te laten plassen, natuurlijk. Zo maak je er bewust een karikatuur van. Potje ging mee als we in het bos gingen wandelen, of een lange autorit of zo.
Soms wel ja. Kan ook pissen en kakken zijn, maar dat is een pak boerser. Of kleine en grote boodschap. Als mijn kinderen in de buurt zijn wel pipi en kaka.
Ik wilde er ook net een topic over openen maar wij zijn hier bijna een maand op weg en gaat thuis hartstikke goed. Hij gaat zelf op t potje (wel zonder kleren aan dus lekker makkelijk). Maar als we buiten zijn moet ik hem constant vragen en ik heb nu t gevoel gekregen dat dit negatieve uitwerking heeft. Plast na een tijdje gewoon in z'n broek of houdt t in (terwijl hij in t begin wel een keer of twee in de speeltuin een plas tegen de boom heeft gedaan). Ik heb t gevoel dat ik steeds moet vragen omdat hij er zelf niet mee komt, maar merk dat dit niet echt positief werkt. Hoe doen jullie dit? Vind een ongelukje natuurlijk niet erg maar heb t idee dat t hem niet echt boeit t gewoon te laten lopen haha.. Morgen gaat ie voor t eerst naar de creche zonder luier , ben heel benieuwd.. poepen doet ie soms op t potje maar niet altijd.. was nogal een ding. Hier een zoontje van 2,5 btw
Wij nemen ook een potje en wc-rol mee. Toen we net begonnen waren, legden we in de autostoel een celstofmatje (uit je kraampakket) neer. Als ze een ongelukje had, hoefden we alleen dat matje weg te gooien en niet de hele stoel schoon te maken. We hebben vanaf de start geen luier meer omgedaan.
Merci voor alle reacties!! Gisteren weggeweest, toen plaste ze gewoon in haar luierbroekje. Vandaag 2x weggeweest. Luierbroekje bleef droog en ze heeft enkele keren op wc geplast! Ik zei dat ik moest plassen, ze ging mee en wou zelf ook. Ze heeft dus al een goede controle over haar blaas, lijkt me. We zijn wel telkens ergens geweest waar een wc vlakbij was. Hoe ik het zou doen op een plaats waar geen wc is, nog geen idee Als we hier buiten spelen plaste ze de 1ste dagen in haar broek, sinds gisteren ook mooi op het potje Ik doe nog enkele dagen het luierbroekje aan en dan probeer ik het eens uit te laten.
Ik zeg zelf 'piesen of plassen' en 'kakken of naar de grote wc gaan' Tegen dochtertje zeg ik meestal pipi of kaka ja
Wat doen jullie bijv op het strand? Wij gaan best vaak naar het strand, maar ik vind het zo raar staan om een potje mee te nemen! Hij plast gewoon in zn zwembroek, in de zee, op t zand.. Maar dat is misschien een beetje onduidelijk nu hij net een beetje leert zindelijk te worden. Hij denkt dan van ach ik laat t lekker lopen, hahah..
@Meis28 op het strand zou ik nog wel een potje durven meenemen denk ik.. Vandaag pamper eens uitgelaten toen we weggingen en ging super. Onderbroekje droog en ze plaste op de wc !