Vanmiddag moest mijn zoon naar het consultatiebureau. Qua ontwikkeling gaat het super, ook eten en drinken. Alleen, hij komt zowat niets aan, en in lengte groeien doet hij ook nu niet goed, het lijkt zelfs te zakken in grafiek. Nu wil de arts dat ik over 3 maanden weer kom wegen en meten, en vanuit daar doorgestuurd word naar de kinderarts. Maak me best zorgen...hij is verder gewoon vrolijk, doet alles alleen groeien niet. Wie herkent dit? Even erbij vermelden, mijn zoon is met 40+4 geboren met 45cm en 2600gr. Na 2 dagen uitdrogingsverschijnselen opgenomen in zh, waar hij 8 dagen heeft gelegen. Vanaf 2/3 maanden ging drinken heel slecht, tot aan 9mnd dronk hij niet goed, aankomen deed hij wel, groeien ook. Maar hij liet vaak 20, 50, 80cc staan. Sinds 9 maanden gaat het goed.
Als hij naar jouw mening goed ontwikkelt en actief is zou ik mij niet zo'n zorgen maken hoor. Ze gaan op een gegeven moment minder hard groeien. Moet eerlijk zeggen, dat wij die groeispurt nooit gehad hebben en het ook even stil gestaan heeft. Ik moest toen ook terugkomen (totaal nutteloos, want had toen iemand anders en die zei: 'tja mevrouw als ze actief is en goed eet dan hoef je je geen zorgen te maken hoor." Waarom moest ik van die andere muts dan terugkomen. Hier ook een lilli hoor.
Bedankt voor je reactie! Stelt me zeker wat gerust! Ik ben zoiezo al wat paniekerig als het om de kids gaat hihi Moet nu in oktober weer terug voor controle. Hij doet verder alles prima
Hoe oud issie? Bij de 14 maanden afspraak op het CB was mijn zoontje ook heel minimaal gegroeid terwijl hij voorheen altijd aan de bovenkant van het gemiddelde zat en de lijn boog toen ook wat af. Er werd toen niks van gezegd, zolang de ontwikkeling goed gaat en hij vrolijk en actief is...?! Eet en drinkt hij verder goed? dan zal ik me weinig zorgen maken hoor! die van mij was ook geen iniminie hoor, maar stond "gewoon' even wat stil. Nu laatst was hij voor zn lengte iets licht maar is de lengte wel weer bijgetrokken. Ik ben zelf ook niet groot dus als hij straks weer eens minder hard groeit maak ik me geen zorgen!
graag gedaan, ik ken het hoor, dat mensen zeggen: oei wat is ze klein. Ik zeg toch ook niet over een ander kindje: oei wat is tie dik. O hier trouwens geboren met 2500 gram en 46cm, na 38+3.
Hoe oud is je kleine nu en wat weegt ie ? Mijn kleine mannetje (ook dysmatuur) heeft ook sinds hij 6 weken is erg slecht gedronken. Nu gaat het eten ook moeizaam. Mijn knulletje groeit ook niet hard kwa gewicht maar wel kwa lengte. Als ze eenmaal een jaar zijn groeien ze toch ook niet zo hard meer (even van uitgaande dat hij al een jaar is) Laat je niet gek maken hoor als ze zich echt zorgen maakt was je nu al doorgestuurd.
Mijn zoontje is 17 maanden en is tussen 27 mei en vandaag 290gr aangekomen en nog geen 2cm gegroeid. 27 mei 2010 9270gr 78,5cm 26 aug 2010 9560gr 80cm Ik ben zelf geen stevige, ik ben volslank, maar t probleem is is dat de grafiek een beetje lijkt af te buigen, want voorheen groeide hij wel prima. Hij dreigt stil te gaan staan vandaar in okt weer even kijken, staat hij stil dan naar kinderarts. Misschien heeft hij dan wel een speurtje gehad. Bedankt voor jullie lieve reacties, doet me echt goed!
hier ook een dysmatuurtje onze dochter was alleen ook prematuur. ze heeft altijd onder de onderste lijn in de groeicurver gegroeit bij het cb hebben ze ook altijd moeilijk gedaan het enige voordeel wat ik heb is dat ik ook nog bij de kinderarts in het ziekenhuis loop en daar valt veel beter mee te praten dus je hoeft echt niet meteen te schrikken als je naar de kinderarts moet misschien steld het je juist wat meer gerust. wij zijn vandaag weer voor controle in het ziekenhuis geweest ze is nu 1 jaar en weegt 7320 gram en is 70 cm lang dus denk dat onze dochter het niet eens red om met 17 maanden te wegen wat jou kindje weegt. wij moeten haar nu volle producten geven volle melk en zo. van het cb mocht ze ook geen danoontje en nijntje koekje meer van het ziekenhuis wel die zei juist als ze het lekker vind gewoon geven zit ook weer extra in. onze dochter is ook geen hele goeie eter ze zit alleen wel echt vol met een kleine hoeveelheid in het begin zei ik nog wel eens kom op nog een paar hapjes maar het kwam er toch allemaal weer uit. moet over een half jaar weer terug ben ook erg benieuwd wat ze gaan doen als je nog niet goed gegroeid is. een heel verhaal hihi maar wat ik wil zeggen misschien is een kinderarts niet verkeerd mijn ervaring is dat ze je daar veel meer gerust stelt en ook verder kijken naar bijvoorbeeld zijn geboorte gewicht je begint gewoon al lager.
Ik zou mij er niet te druk om maken. Kindjes hebben wel eens periodes waar ze minder groeien. Mijn zoontje heeft dat geregeld. Wij zijn toen ook door gestuurd naar de ka omdat hij van helemaal boven in de curve zakte naar onder het gemiddelde. Maar meestal als hij minder gegroeid is, maakt hij daarna een spurt.
Mimi, ik geef mijn zoon idd halfvolle melk enzo, dat heb ik bij de oudste ook eigenlijk gedaan, bij de 2e werd weer volle melk aangeraden (zij was ook een slechte groeier alleen in lengte groeide ze als een speer haha). Dus ik zou hem gewoon volle producten kunnen geven? Het CB raadde mij juist aan lekkere tussendoortjes te geven die wel verantwoord zijn (soms geef ik wel eens een paar chippies). Mijn tweede heeft ook onder de KA gelopen maar dat stopte al vrij snel omdat ze haar eigen lijn wel volgde. Het is even afwachten want het kleine ventje gaat doen verder. Antje, ik hoop het! Het geeft nu een beetje een knoop in de maag, het gesprek. Al was het niet overbezorgd oid, maar het zit je als moeder zijnde toch niet helemaal lekker. Ik vind het in ieder geval fijn om de positieve opbeurende reacties te lezen! Bedankt!
Ik vind hem echt niet klein ofzo hoor ... Of nou ja niet ernstig .. Onze dochter was met 19 maand 78 cm en nog net geen 10 kilo ..
Voor alle kleine kinderen is het beter om volle producten te krijgen, want daar zitten goede vetten in die belangrijk zijn voor kinderen. Halfvolle producten zijn gewoon dieetproducten, en tenzij je kind aan dieet moet is het juist niet goed om die te geven. Dat geldt voor alles: (volle) melk, margarine of boter ipv halvarine, volle yoghurt/kwark enz.
Het zou zo het verhaal van Lisa kunnen zijn. Zij is ook dysmatuur geboren en zat ook altijd op de onderste lijn. De laatste keer bij het bureau kwamen ze er achter dat ze in een half jaar tijd niet aangekomen was. Ze was wel 4 cm gegroeid maar niet aangekomen. We zijn doorgestuurd naar het ziekenhuis (ook omdat ze bijna elke avond koorts heeft) nu blijkt het zo te zijn dat het vaker voorkomt bij dysmatuur baby's. Ze legde me uit dat de baby's in het begin heel hard groeien om de schade in te halen en dat dat op een gegeven moment stopt omdat het voldoende is. Bij Lisa is het ook omdat zij veel en vaak koorts heeft, al haar energie daar in gaat ipv in het gewicht. Nu zijn we doorgestuurd naar de kno arts en worden haar amandelen hoogstwaarschijnlijk geknipt waardoor de koorts weg moet gaan.
Conny wat spannend zeg voor je meisje! Ik hoop, dat als dr amandelen geknipt moeten, het allemaal voorspoedig mag gaan! En bedankt voor je uitleg! Adi, ik ga dan idd maar gewoon volle producten geven. Moet zeggen dat alle adviezen soms zo verschillend zijn. Mijn oudste word 8 en de middelste word 6 en er is in die tijd zoveel veranderd alweer
ik kan me voorstellen dat de grafiek je zorgen baart... Wij hebben zelf op advies/in overleg met (van) het cb van 14 tot 18 maanden peutermelk gegeven. Ik vond dat zelf ook wel een prettig idee, dan wist ik zeker dat ze alles binnenkreeg. Wat conny zegt klinkt ook heel aannemelijk moet ik zeggen... Onze dochter was overigens geen kleintje bij geboorte, maar is ziek geweest met 7 maanden. Verder was het gewoon een tevreden kindje wat gewoon niet veel honger had. Met 16 maanden woog ze bijna 9700 gram bij een lengte van 78 cm. Ik had overigens hier wel het idee dat de peutermelk écht verschil maakte, maar het kan natuurlijk net zo goed toeval geweest zijn. Maar oke: je kindje ligt trouwens qua lengte zeker wel goed op de curve of niet? oh en nog iets: Tussen de 19 maanden en haar 2 jaar is onze dochter 1 kilo aangekomen en 5 cm gegroeid. Dus ik vind dat ze al met al toen een behoorlijke spurt gemaakt heeft. Terwijl ik juist hoor, dat het nu vrij langzaam gaat. Maar ik was hier dus wel érg blij mee.. succes in elk geval met je kindje, ik kan me voorstellen dat je snel wat zorgen maakt in deze situatie.