Hoi allemaal, Alvast mijn excuses als dit niet in de juiste categorie staat, maar ik wist écht niet waar ik het moest zetten... Mijn dochtertje is 6 maanden nu en ik ben er onlangs achter gekomen dat ik intussen alweer 3 maanden zwanger ben van nummer 2. Dit was absoluut niet gepland en hoewel ik er voor later blij mee ben dat ze maar een jaartje zullen verschillen, maak ik me erg zorgen over hoe ik de eerste jaren moet doorkomen. Heeft er hier iemand ervaring met 2 kindjes kort op elkaar en wil je die ervaringen delen? Hoe heb je dit financieel gedaan? En praktisch? Welke spullen moet je dubbel hebben? Vanaf wanneer kunnen ze samen op 1 kamertje slapen? .... En natuurlijk alle honderden dingen waar ik nog niet aan heb gedacht! Alvast bedankt!
Hier niet zo kort op elkaar maar scheelt 21 maanden. Wat wij dubbel doen is de kamer natuurlijk, babyfoon, flessen, kinderwagen twijfelen we nog over om een dubbele te kopen Verder ben ik me ook nog overal in aan het verdiepen Op 1 kamer slapen ben ik geen voorstander van dus kan ik geen antwoord op geven... Hier alle 2 lekker hun eigen kamer Succes en gefeliciteerd!
Wow, wat een rijkdom. De dingen die jij noemt waren voor mij (ons) de redenen om voor een wat groter leeftijdsverschil te kiezen. Dus ik kan me voorstellen dat je enigszins in paniek schiet. De eerste jaren zullen echt wel tropenjaren worden, maar het is natuurlijk super om te zien hoe kindjes samen opgroeien. In mijn omgeving zijn veel gezinnen met kindjes kort op elkaar en dat gaat ook allemaal vanzelf. Qua dingen dubbel hebben lijken mij een dubbele kinderwagen (marktplaats!) en 2 ledikantjes wel voldoende. En samen slapen gaat vanaf dat de jongste een beetje doorslaapt lijkt me. Gefeliciteerd! En probeer ook een beetje te genieten van wat komen gaat. Alles komt vanzelf goed!
Hier 13 maanden ertussen. Het is druk en zwaar maar dat is omdat de jongste een huilbaby is die zo'n 16 uur per dag krijsde. Nu krijst ze nog maar zo'n 6 uur per dag ontroostbaar. Zoon is echt superlief voor zijn zusje en kan heel goed alleen spelen. Ik denk trouwens niet dat je 2 kinderen die zo dicht op elkaar zitten alleen kunt opvoeden, je moet het echt met zijn 2-en doen want het is wel heftig maar god wat een rijkdom is het toch! Ik kon niet gelukkiger zijn (alhoewel als mijn popje zich beter gaat voelen natuurlijk wel maar dat komt wel....) Aanrader: Duowagen, tweede ledikantje en tweede commode. Wij wilden ze op een kamer laten slapen maargoed door het huilen lukte dit niet. Wij hebben gelukkig 3 slaapkamers dus dat scheelt. Financieel? Ja dat doe je gewoon haha. Ik ben na de bevalling met onbetaald ouderschapsverlof gegaan en blijf thuis tot de kindjes 5 zijn en ze naar de basisschool gaan. Kleren etc heb ik allemaal nieuw gekocht maar kun je natuurlijk ook tweedehands kopen.... Bij ons was het trouwens wel gepland! We hadden wel verwacht dat het weer snel raak zou zijn haha.
Tja, wij zijn dus ook zo'n supervruchtbaar koppel he Mag ik vragen hoe je er lichamelijk bent doorgekomen, zo 2 zwangerschappen kort na elkaar? Mag ook in pb hoor. Bedankt voor jullie reacties trouwens, het zal hier nog eventjes duren voor het helemaal doordringt denk ik.
Eigenlijk prima.... Alhoewel ik nog wat extra kilootjes van de eerste zwangerschap eraan had hehe, maar ben de tweede zwangerschap maar 6 kilo aangekomen. Ik heb zelfs bij beide bevallingen een keizersnede gehad (eerste spoed, 2e gepland). Eigenlijk vind ik het verbazingwekkend hoe goed ik het ben doorgekomen, lichamelijk gezien.... Geniet ervan, het wordt pittig dat wel, maar het lijkt mij zo leuk als ze straks echt iets aan elkaar hebben !
Hoihoi Gefeliciteerd met je zwangerschap.. Onze dochter is straks 1jr en 3mnd als haar zusje komt. Wij hebben maar 2 slaapkamers dus tot baby doorslaapt lekker bij ons op de kamer.. Wij hebben alle kleertjes nog van grote zus en hebben een tandemwagen gekocht. Alleen nog n ledikantje en matras erbij en we zijn er klaar voor..
Gefeliciteerd! Mijn zoon en dochter schelen 14 maanden, wel gepland. Zwangerschap vond ik niet echt zwaarder. Ik heb ook een keizersnede gehad bij de tweede en daardoor was het in het begin wel even lastig omdat mijn dochter nog niet liep, maar wel van slag was en aandacht wilde. Inmiddels zijn ze 19mnd en 5mnd en het is echt heel erg leuk. Ik vind het helemaal niet zwaar, de tweede gaat er echt in een moeite achteraan, je zit nog zo in het babyritme. Nu heb ik wel twee makkelijke kinderen, slapen beide 12 uur per nacht en altijd door. Dus dat scheelt een hoop. Mijn man is altijd 2 weken in het buitenland en dan 1 week thuis, en zo verder, dus ik doe de opvoeding eigenlijk alleen. Dat gaat prima hoor. Heb wel hulp voor de huishouding maar verder is het goed te doen. En vooral erg gezellig Zoon slaapt nog bij ons op de kamer maar heeft ook gewoon een eigen kamer. Vind ik zelf fijner. Ik heb wel een duowagen gekocht en in het begin de draagdoek gebruikt. Verder een volledig extra kamertje voor zoon omdat dochter nog niet in een groter bed kon.
Hier 12 maandjes verschil. Niet bewust. 2 keizersnee in 1 jaar. Vrij heftig, veel last gehad van bekkenklachten helaas. Zoontje is nu 5 maandjes, dochter is 17 maanden. Echt hartstikke gezellig! Aanrader is echt een duowagen!
hier een wat groter verschil, 19mnd. aangeschaft voor de komst van de 2e: - duowagen -"grote jongenskamer" voor de oudste (wel nog met ledikant, commode en luieremmer) - wat kleertjes (ander seizoen dan bij de 1e) - 2 extra omslagdoeken/handdoeken (gebruik ik ook nog voor de oudste) - paar extra hydrofiele doeken (gebruik ik ook nog veel voor de oudste) - extra thermometer - speentjes Onze oudste liep pas 4 weken voor de bevalling. Ik vond de zwangerschap, na de 30wk, erg zwaar! Oudste vroeg nog veel aandacht en moest nog gedragen/getild worden. Ik heb met 38wk, toen zoontje al wel kon lopen, eigenlijk iedere dag hulp (opa/oma) in huis gehad, of oudste zoontje naar opvang/oppas gebracht. Ik trok het alleen echt niet meer om hem te vermaken en te verzorgen. Maar dat is denk ik per zwangerschap voor iedereen anders.. Nu de jongste geboren is gaat het erg goed. Moet wel zeggen dat ons 2e kindje veel makkelijker en rustiger is dan onze eerste destijds. Had het me drukker en meer vermoeiend voorgesteld..
Hier schelen ze 16 maanden. Eigenlijk hebben we niet heel veel extra's aangeschaft. - extra hydrofielen - extra spuugdoekjes - extra ledikantje - tweede commode - draagdoeken (superhandig!! Toch je handen even vrij als de oudste ook aandacht wil) Duowagen hebben we hier niet gedaan. Ze gaan wel samen op een kamer zometeen. De jongste slaapt nu nog bij ons. Ben benieuwd hoe het gaat, maar denk dat het wel zal lukken. Nichtjes van ons schelen 14 maanden en slapen ook samen. Dat gaat prima!
Hier slapen ze vanaf 4 maand bij elkaar. Daarvoor bij ons op kamer. Wij hebben alleen een ledikant aan geschaft. Ze schelen bijna 16 mnd Ik ben erg blij met mijn phil en teds duo wagen. We hebben 1 auto en ik moet alle boodschappen doen. Er zit zoveel ruimte in de wagen en toch licht om te duwen denk ook even na over een extra maxi cosi. Toen ik 38 weken zwanger was hebben we de oudste pas over gegaan naar een andere stoel verder vond ik de zwangerschap verschrikkelijk. Maar dat lag vond ik bij de eerste ook. Dus het leeftijd verschil had daarin niet uit gemaakt de eerste drie maanden vond ik zwaar maar ik genoot ook heel erg. Vooral als grote broer mega veel kusjes kwam geven
Hoi hoi, Hier een verschil van nog geen 10 maanden. Haha nee dat was niet echt bewust, maar ik zou het voor geen goud willen missen. De zwangerschap was erg zwaar moet ik zeggen. Dat was ook, omdat ik zwangerschapssuiker had en ik nog 10 kilo af moest vallen van de vorige zwangerschap. Verder liep de eerste natuurlijk nog niet en dat maakte het af en toe wel lastig. Daarom een draagdoek! Echt heel erg fijn. En een duowagen! Daar heb ik zooo veel plezier van. Verder hebben we eigenlijk niet veel andere dingen aan hoeven schaffen. Maxi cosi had de eerste niet meer nodig en we hebben het met 1 commode gedaan. We hebben voor de oudste meteen een groter bedje gekocht een peuter bed, zodat mijn dochtertje in het ledikantje kon en mijn zoon sliep toch graag in een groter bed. Verder bergen geduld aanschaffen opzich komt het allemaal zoals het komt en je dealt er gewoon mee. Het wordt steeds leuker en het enige echte zware vind ik het schuldgevoel als ik met 1 van de 2 bezig ben naar de andere toe. Ze waren ook allebei nog babietjes ik denk dat het daar vandaan kwam. Het is wel echt PRACHTIG om te zien als ze lekker samen liggen op een kleed en elkaar steeds interessanter vinden. Ik wens je echt heel veel plezier en dat ga je ook echt krijgen! Ik denk niet verder na dan de volgende dag, dat werkt ook haha. groetjes
Hier zit er 14 maanden tussen. Begin was het pittig omdat de oudste net een reeks tanden kreeg waardoor erg aanhankelijk was wat logisch was en de jongeste had het rsvirus. Maar nu vind ik het heerlijk. Het is soms druk maar het is ook genieten als je ze samen ziet. Hier een duowagen en complete babykamer aangeschaft. Wat ik wel heel fijn vind is dat ze smiddags tegelijk in bed liggen en dan ook 2 uurtjes slapen zo heb ik tijd voor het huishouden.