We hebben 3 heerlijke en gezonde kinderen van bijna 7, 5 en 2.5 De kriebels voor een 4e zijn er erg sterk. Manlief zegt ene keer het is goed zo en de andere keer zullen we voor een 4e gaan Auto is vol en huis ook. Dwz alle kids hebben een eigen ruime kamer en onze kamer kunnen we evt splitsen maar dan is er dus altijd 1 met een mini kamer. We hebben een tussenwoning dus weinig ruimte tot uitbouwen. Verhuizen zit er niet in want hier willen we eigenlijk oud worden Maar in ons vorige huis hadden we 2 slaapkamers en waren we ook dolgelukkig met 3 kids. nu we hier wonen zijn de kids gewend aan hun eigen kamer en wij ook.. jongste sliep voorheen bij ons. Twijfels twijfels twijfels dus... Hier zijn vast wel mama's met 4 of meer kids.. hoe gaat het? Wat is er tegengevallen en hoe gaat het praktisch, dus met auto/huis/pendelen naar school e.d. ??
Hier 4 kids en hier slapen de oudste 2 op de grootste slaapkamer. Voorheen hadden ze een eigen kamer, maar ze vinden het heel gezellig. Nu ze 15 en 13 zijn, hebben we al meerdere keren geopperd om weer te wisselen met de kamers, zodat zij ieder een eigen kamer hebben, maar ze willen niet We hebben een grotere auto gekocht en de woonkamer beneden wel 3 meter uitgebouwd, want anders werd het wel krap. Het eerste jaar heeft de jongste veel in de maxi cosi doorgebracht. de oudsten moesten naar school, zwemles, voetbal, enz. En daar moest hij natuurlijk wel mee naartoe. Ach, hij weet vanaf het begin niet beter dan dat hij zich weleens moet schikken naar de oudsten. Ik zag er ( zeker in praktisch opzicht) erg tegenop, maar het is me 100% meegevallen. Het is een heerlijk ventje die ons gezin jog meer vreugde en gezelligheid heeft gebracht!
Hier 4 kinderen. We hebben een Espace. Ze zijn nu 9,8,4 en 2. In het begin sliepen nr 2 en 3 samen. Vond ik fijner voor de baby. Nu 3 en 4. Die hebben de grootste kamer met stapelbed. 1 en 2 hebben een eigen kamer en wij ook. De jongste draaide vanaf het begin gewoon mee met zwemlessen, school, clubjes enz. Hij weet niet beter. Het is er vooral gezelliger op geworden, niet veel drukker. Met 3 kinderen heb je ook altijd wat te doen dat is met 4 niet anders. De kelder hebben we omgebouwd tot speelkelder. We gebruiken de vierkante meters in huis gewoon optimaal.
Het hangt ook wel van het geslacht af.. als nr 4 een jongen is kan hij wat lastiger bij nr 3 (meisje) en nr 2 zit dan 6 jaar tussen dus dat wordt ook lastig.. Aan de ene kant denk ik laten we wachten tot de jongste ook richting basisschool gaat.. aan de andere kant zitten we nu toch nog in de luiers, slaapjes en buggy fase
Ik heb 4 kids en de jongste 2 liggen bij mij op de slaapkamer Vroeger lagen ze toch ook allemaal bij elkaar, zie er zelf geen probleem in. Oudste 2 hebben een eigen kamer, maar dat komt ook ivm school en puberen Auto heb ik niet. Mijn kids zijn 12, 10, 6 en 2.
Ja dat is zo. Wij hebben jarenlang klein gewoond en iedereen verklaarde ons voor gek toen nr 3 eraan kwam. Wij dachten zo; als ons hart maar genoeg plek heeft. Maar goed toen hadden we ook het vooruitzicht op een groter huis en nu we daar zitten is het ook weer vol haha. Mijn vader zat met 11 broers en zussen in een flat, en das pas 50 jaar geleden.. kan je nagaan hoe verwend we zijn inmiddels.
Ja klopt, maar helaas zijn mensen niet meer gewend aan een groot gezin. Ik heb er 4 en ja die hoor je spelen, rennen soms, lopen etc. En mijn buren vonden dat echt niet leuk. Tja, ik ga mijn wens voor een ander niet opzij zetten haha maar een groot huis is in mijn woonplaats niet mogelijk voor een groot gezin (alleen vrije sector en koop).
Ja maar dat hou je altijd.. wij woonden eerst naast een alleenstaande oudere man. Lekker rustig zou je denken maar die was dus doof én een beetje de weg kwijt nu naast 2 grotere kinderen.. die komen 's nachts op de brommer thuis, lopen als olifanten de trap op en draaien graag muziek. Ik twijfel nog steeds hoor.. ik ben pas 30 dus ik heb nog even hopelijk.
Hier 5 kids en een huis met 3 slaapkamers. De oudste 3 liggen nu samen in een stapelbed met 3 verdiepingen. Als de jongste 2 straks uit de ledikantjes zijn is het de bedoeling dat de 3 jongens straks op 1 slaapkamer slapen en de meiden op een slaapkamer. We hebben wel een grote tuin en willen als de oudste de leeftijd er voor heeft een blokhut in de tuin zetten en isoleren zodat hij daar zijn plekje heeft met eventueel later zijn broertje. Maar dan moet hij wel een stuk ouder zijn.
Hmmm, misschien moet ik dit topic maar eens aan mijn man laten lezen . Ik wil heeeeeeeel graag een 3e, maar mijn man is nog (lang) niet overtuigd. Ten eerste omdat hij 2 kinderen wel prima zat vindt, maar vooral omdat hij praktische problemen ziet qua slaapruimte etc. We hebben nu 2 slaapkamers op de 1e verdieping en een grote zolder, waar wij slapen, waarvan met gemak 2 kamers gemaakt kunnen worden. Of de oudste kunnen een kamer delen. Hij vindt dat "zielig" , maar ik lees hier dat er genoeg zijn die dat doen . Nou ja, volledig off topic. Sorry TS. Overigens TS, wij kennen elkaar van de april 2010 mama's. Toen heette ik anders. Superleuk dat er misschien een 4e komt!
Hee Sunbeam, wat grappig! Ik ben gelijk benieuwd wie je dan bent hihi. Manlief zegt nu weer nee hij denkt dat die kriebels bij mij nooit ophouden dat kan wel kloppen. Ik vind samen op een kamer absoluut niet zielig.. wij hebben jarenlamg te klein gewoond en nu we eindelijk ruimte hebben willen ze continue bij elkaar 'logeren'. En het liefst terug naar hun oude huisje. Wat ik wel merk is dat ze het fijn vinden om zich even terug te trekken, en dat zal naarmate ze ouder worden alleen maar meer zijn. En dat vind ik wel zielig om ze weer af te moeten nemen. Huiswerk maken, vrienden en vriendinnen mee naar huis, even boos kunnen zijn, allemaal ideaal met een eigen kamer. Plus dat de leeftijden en geslachten lastig te combineren worden. Ach wie weet winnen we de lotto en kunnen we een huis met 8 slaapkamers kopen
Ah wat heerlijk dat jullie er zo over kunnen kletsen... Ik wil zo graag nog een kindje maar mijn man niet. Hier ook eigenlijk geen plek meer kwa slaapkamers en auto maar mijn wens is zo groot. Hoop dat ik ook nog eens ooit zo mag kletsen op het forum.
Ik heb nu nog 3 kinderen maar de vierde is onderweg Wij hebben een hoekhuis met drie slaapkamers, grote tuin dat is heerlijk maar de woonkamer echt te klein voor drie kinderen laat staan vier, ons huis staat dus al een tijdje te koop, ( nu een jaar ) Oudste is een jongen 6 jaar, middelste meisje 4,5 jaar en jongste meisje 1,5 jaar wij hadden eigenlijk in de planning de dames samen op 1 kamer te doen, maar onze jongste slaapt nog niet door dus die heeft toen een eigen kamer gekregen waardoor de oudste twee samen slapen Wij gaan nu onze zolder verbouwen tot slaapkamer zodat we Vier slaapkamers hebben Als dit kleintje een meisje is hopen wij dat de derde wel doorslaapt wanneer de baby ook door slaapt zodat die twee samen kunnen slapen en de oudste twee een eigen kamer hebben Is het een jongen komt het misschien ook wel bij de jongste op de kamer zodat de oudste twee een kamer hebben maar als de jongste dan nog hele nachten aan het spoken is zullen de oudste twee samen blijven op 1 kamer Is nog even puzzelen dus maar komen we wel uit, de eerste tijd slaapt de baby waarschijnlijk toch bij ons op de kamer Auto hebben wij een mazda 5, die hadden we al met drie kinderen aangeschaft omdat ik vaak mee ga met de kinderen hun school uitjes voetbal uitjes vriendjes mee nemen van en naar school en sport en dan met mijn eigen kinderen de auto al vol heb en dus fijn vond als ik 2 stoelen uit kan klappen zodat er gewoon twee meer mee kunnen Nu is er straks een extra plekje bezet . Wij zelf hebben er niets op tegen dat kinderen samen slapen maar wij vinden het ook belangrijk dat als ze ouder worden ze een eigen plek hebben om zich terug te trekken, iets dat alleen van hun is, en als de 1 verdriet heeft en de ander is boos en ze willen zich beide terug trekken in hun stekkie ..... Is dat nogal lastig als ze samen een kamer delen en dus niet alleen kunnen zijn en daarom Misschien een plek buiten de deur zoeken, ik vond een eigen plekje fijn en wil dit voor de kinderen ook, wij zoeken dus wel een groter huis, met 5 slaapkamers Hoe het straks in de praktijk werkt kan ik je nog niet vertellen, zover ben ik nog niet ik kan alleen nog maar uitdenken hoe of wat en 9 van de 10 keer gaat het toch anders
Ik ben nu zwanger van de 4e. Onverwachts. En vind het allemaal heel spannend! Leuk om hier herkenning te lezen. Zo naar de gynaecoloog. Ik reageer straks weer.
Wat leuk deze reacties! Het kriebelt als een idioot haha en soms denk ik weer ach het is goed zo. Een mazda 5 zat ik ook al naar te kijken, of een c4 grand picasso. Wat ik jammer vind is dat er dan weinig kofferbak ruimte overblijft want de kinderwagen moet ook mee kunnen.. maar we hebben onze auto's nog niet zo lang en ze zijn heerlijk dus ik had bedacht om niks nieuws te kopen en als we weggaan met zijn allen om dan met 2 auto's te gaan dat komt niet vaak voor namelijk.. Gisteren heb ik even voor gedaan hoe we onze slaapkamer kunnen opdelen in 2 hihi En manlief zei toen de jongste met buikpijn op schoot zat... is toch nog wel leuk een kleintje erbij maar als de oudstem straks uit school komen met allebei een vriendje mee krabbelt hij wel weer terug jaha
Hier ook kriebels voor een 4e!! Zelfs nog een 5e... Ik heb ook niet echt het idee dat het bij mij zal ophouden.... Bij mij komt dat denk ik omdat we een dochter zijn verloren. Doet zo'n zeer. Tuurlijk, een ander kind zal haar nooit vervangen. Maar het geeft mij zoveel vreugde en voldoening! Lijkt mij heerlijk een groot gezin. Manlief vind het leuk een 4e, 5e ook nog wel. Hij heeft een mooie Opel Zafira opc op het oog... 7 zitter. Een familievriend van ons is in de beginfase om eengezinswoningen voor grote gezinnen, wat ook betaalbaar is voor grote gezinnen te bouwen. Zijn nu met gemeente bezig. Huizen met 5 tot 6 slaapkamers (hebben er nu 4) Dit jaar dus ons huidige huis nog wat opknappen voor de verkoop. Ben erg benieuwd hoe/wat/wanneer. Aangezien de gemeentelijke goedkeuringen lang kan duren. Oudste is 5, (daarna meisje* bijna 3 jaar geleden) daarna een dochter van nu 21mnd en 'n heerlijk jochie van 8mnd. Snel op elkaar allemaal. (Laatste 3) dus had me voorgenomen een jaar rust in te lassen voor mijzelf. Maar ik vind dat best lastig.... De drang naar 4e is vrij heftig! Dus ben blij dat ik voor nu even een spiraal heb. Anders was nr 4 vast al onderweg
Risu; wat verschrikkelijk voor jullie.. tuurlijk kan niemand haar vervangen, maar ik kan mij voorstellen dat de warmte en liefde van een groot gezin voor jullie extra bijzonder is. Vandaag de meest vruchtbare dag zie ik in mijn banner hihi. Is manlief weg, morgen logé dus dat wordt een proefronde denk ik. Vandaag liep ik weer te peinzen.. wel / niet / wel / niet... was er maar een test voor Mijn oudste gaf aan dat ze geen broertje of zusje meer wil, ben er nog niet op doorgegaan maar ik ben wel benieuwd waarom niet. nr 2 en 3 zijn dikke mik samen en nr 1 valt altijd buiten de boot met spelen e.d. pas als 2 of 3 er niet is kunnen ze rustig spelen zonder ruzie.. dat is de enige reden die ik kan bedenken dat ze het niet ziet zitten..
Wij hebben vier kinderen: 4 jongens. We hebben vier slaapkamers. De oudste twee slapen samen. De jongste twee hebben een eigen kamer. Ik kan me voorstellen dat de oudsten op een gegeven moment meer privacy wilen. Dan kunnen de jongste twee samen. Toen de derde kwam hebben we een Renault Grand Scenic (7 zitter) gekocht. De vierde was niet gepland, dus we hadden geluk dat we al een grote auto hadden. Alleen als we op vakantie gaan (in NL) dan hebben we te weinig ruimte voor alle spullen. Dan rijden we met twee auto's. Ik vind het overigens wel druk met 4 kinderen. Het is een hoop geregel om alles voor elkaar te krijgen. Maar het geeft ook wel veel gezelligheid. Het is nooit rustig in huis. Ik kan me voorstellen dat je het lastig vindt om een keuze te maken. Ik had zelf nooit bewust voor een vierde gekozen, maar de keuze werd voor mij gemaakt. Uiteraard ben ik nu erg blij met ons lieve jochie.