Hi allemaal, Ik ga straks bloedprikken voor de combinatietest (en ook nog meteen voor het algemene bloedonderzoek voor de screening van de verloskundige). Nu ben ik vrij panisch voor injecties, bloedprikken etc. Wie kan mij vertellen hoeveel bloed ze 'aftappen'? Is het voor de combinatietest bv 'gewoon' 1 buisje, of nemen ze veel meer af? En voor de gewone zwangerschaps bloedscreening? Ik zie allemaal codes op dat formulier staan, waar volgens mij elke code een nieuw buisje is :/. Wie heeft hier ervaring mee, en viel het mee? Bedankt!
Volgens mij had ik 6 buisjes. Weet alleen niet meer of het alleen de combinatietest was of ook wat anders gelujk. Vermoed het laatste, dus gelijk wat anders. ging hier via de arm
Niet elke code is een nieuw buisje Ze nemen vaak wel een paar buisjes af maar ze hoeven maar 1 keer te prikken. Ze prikken in de holte van je arm. Daar kan je zelf ook de aders zien lopen. De hoeveelheid bloed in 1 buisje varieert tussen de 3ml en 6ml. (afhankelijk van de kleur van de dop) Het lijkt heel veel maar dat valt dus erg mee. Even van te voren aangeven dat je er bang bent ervoor en dat je het nog nooit gedaan hebt. Dan leggen ze uit wat ze doen. Het is echt met paar tellen gebeurd. No worries
Bij mij waren het volgens mij zes of zeven buisjes. Algemeen onderzoek en bloedgroepbepaling etc en bloedafname voor de combinatie test. Mijn tip is het valt reuze mee als je bang bent niet kijken maar er komt een klein prikje die je voelt en meer niet. De mannen en vrouwen die bloed bij je afnemen doen dit elke dag de hele dag door en die mogen niet zo maar prikken.
Je hebt sowieso maar 1 prikje. De naald blijft dan in je ader, terwijl de buisjes er 1 voor 1 tegen aan gaan waardoor er bloed in gaat. Daar voel je echt niks van. Je lichaam kan ook best wat bloed missen, dus de hoeveelheid buisjes is hierbij niet zo van belang, behalve dan hoe lang het duurt. Geef aan dat je er bang voor bent!!!
Niet iedere code is een nieuw buisje. Het gaat als volgt: Je gaat zitten en steekt je arm uit. De vpk bindt je bovenarm af en je maakt een vuist met je hand. Zij gaat kloppen om te voelen waar de beste ader zit en brengt een dunne naald een stukje in. Bij een goede prikker is dit pijnloos, meestal voel je een korte scherpe pijn, is niet zo erg! Je laat dan je vuist weer los en zij koppelt buisjes af en aan, daar voel je helemaal niks van. Daarna haalt ze de naald eruit (pijnloos) en drukt ze er een gaasje op waar een pleister overheen gaat. Daar moet je even op drukken en dan is het klaar. 1 of 15 buisjes maakt voor jou ook niet uit! En geef aan dat je bang bent!
Bedankt voor jullie uitgebreide reacties! Heb er nu een beter beeld van, toch kijk ik er nog wel tegenop , maar het zal vast meevallen!
Ik ben ook geen held en ik vraag altijd of ik liggend geprikt mag worden. Ik kan me dan beter ontspannen. Idd, aangeven dat je bang bent, ze stellen je dan extra op je gemak.
Ik ben inmiddels geweest en het was precies zoals jullie beschreven. Het viel me 100% mee. Een klein prikje, en daarna inderdaad bleef ze buisjes af- en aankoppelen. Ik heb maar de andere kant uit gekeken de hele tijd en ze leidde me af met een gesprekje over de zwangerschap, omdat ik al aangaf dat ik nogal panisch ben met injecties. Wel vond ik het een beetje gek dat je 5 andere mensen tegelijk zag zitten waarbij ook bloed werd afgenomen.. Ik moest dus even een punt zoeken waarbij ik niemand anders zag . Nogmaals bedankt voor jullie geruststellingen!
Hartstikke fijn dat het is meegevallen voor je! Hoef je je daar de volgende keer geen zorgen meer om te maken