Mijn zoontje is ziek en ik moet morgen werken. Nou hoef ik morgen maar 3,5 uur ongeveer, dus ik zat er aan te denken om dan aanspraak te maken op calamiteitenverlof, als hij dan nog steeds ziek is en niet in staat is om naar het kdv te gaan. Zoals ik heb begrepen, is de 1e dag calamiteitenverlof en daarna wordt het kortdurend zorgverlof. Heeft iemand daar ooit gebruik van gemaakt? Kan een werkgever daar moeilijk over doen? De vorige keer heb ik gewoon mijn vakantiedagen opgenomen, maar dat is dus eigenlijk helemaal niet nodig. Ze kunnen dit toch eigenlijk niet weigeren, aangezien dit wettelijk is?
Hoi, Heel verstandig om hier gebruik van te maken! Las toevallig vanmorgen in de Metro nog een artikel dat er zo weinig gebruik van wordt gemaakt! Je baas kan (en mag) moeilijk doen, maar dan moet er geloof ik wel zwaarwegend belang meespelen.......... Als hij wel bereid zou zijn om je verlof te geven dan zou hij in principe ook akkoord moeten gaan met calamiteiten cq. zorgverlof. Zorgverlof is vaak wel maar 70% loondoorbetaling, tenzij je daarover andere afspraken hebt met je werkgever.... Beterschap voor je zoontje!!
Oke, bedankt voor je reactie. Ik weet dat ze bij ons altijd moeilijk doen over ziekmeldingen, maar ja... kan er niks aan doen. Ze zullen heus wel akkoord gaan als ik vakantiedagen opneem, maar ze hebben de vorige keer ook niet zelf voorgesteld om dan calamiteitenverlof op te nemen. Had er zelf ook niet aan gedacht, maar dacht er net aan Dus zal het morgen zelf voorstellen, als het nog nodig is.
Calamiteitenverlof kan niet voor een gebeurtenis waarvan je vandaag al weet, dat hij zich morgen zal voordoen. Dat soort verlof is nl voor onvoorziene gebeurtenissen, waar je acuut een oplossing voor moet regelen. Bijvoorbeeld een ziek kind, waarvoor je dán een oppas moet organiseren. Voor de tijd die je nodig hebt om die oppas te regelen (of de tijd die je nodig hebt om naar een spoedafspraak bij een arts te gaan) mag je calamiteitenverlof opnemen. Besluit je vandaag om morgen zélf voor je kind te zorgen, of heb je geen oppas, dan kun je hooguit aanspraak maken op zorgverlof, maar niet op calamiteitenverlof. Of en hoeveel je doorbetaald krijgt tijdens zorgverlof, moet je nazoeken in je CAO of arbeidsvoorwaardenreglement als je niet onder een CAO valt. Beterschap gewenst, in elk geval.
Ik heb vorig jaar 1 of 2 keer calamiteitenverlof op genomen, omdat mijn zoon 's nachts ziek werd en niet naar het kdv kon. Ik weet alleen de precieze regels niet...
Oke, eigenlijk wel logisch.. Maar mijn werkgever weet natuurlijk niet dat ik vandaag al weet dat mijn zoontje ziek is. Dus ga ik toch voor het calamiteitenverlof. Dan hou ik nog wat extra zorgverlof over. Foei, wat stout. Normaal zou ik het ook niet doen, maar heb de vorige keer vakantiedagen opgenomen.
Zorgverlof heb je vaak een doktersverklaring nodig manlief werkt bij DAF en als hij zorgverlof op wil nemen moet hij een doktersverklaring laten zien dat diegene die ziek is echt zorg nodig heeft die alleen mijn man dan kan verlenen voor een simpel griepje krijgt hij echt never nooit zorgverlof. De doktersverklaring stuurt DAF zelfs op naar het UWV, want hun betalen alles. Dus grote kans dat je een doktersverklaring nodig hebt omdat het UWV dit tegenwoordig eist vd werkgever. Krijgt het UWV geen doktersverklaring, dan betalen ze de werkgever niet en draait je werkgever voor alle kosten op ipv het UWV calamiteitenverlof is verlof van iets wat je juist niet vantevoren weet, zoals dat je op je werk bent en je gebeld word omdat je zoon plotseling ziek is, of omdat ineens de waterleiding springt, of dat je man ineens in het ziekenhuis ligt,etc
Misschien heb je hier ook nog wat aan: Calamiteitenverlof Het is minder zwart-wit dan ik het voorstelde, lees ik hier.
Ja, maar het is meer dat ik mijn zoontje niet naar het kdv mag brengen en wil brengen. Dus kan best een doktersverklaring gaan vragen, maar het gaat hier maar om 3,5 uur. Mocht ik zorgverlof moeten opnemen, zal de dokter hier toch niet moeilijk om gaan doen neem ik aan. En eigenlijk ben ik de enige die voor mijn zoontje kan zorgen, op mijn man na. Maar die kan moeilijker vrij krijgen dan ik en die zou dan meteen een volledige dag op moeten nemen. Bri, bedankt voor de link, heel toevallig had ik hem net open staan haha.
Hier kreeg ik zelfs geen doktersverklaring toen ik mijn benen in het gips had, en ook niet toen ik in het ziekenhuis lag en niemand voor onze zoon kon zorgen. De dokter schrijft dit normaal nooit uit met een handtekening. Man heeft toen dus geen zorgverlof op kunnen nemen omdat het UWV een getekende verklaring eiste van de dokter persoonlijk zou ik voor die 3,5 uur gewoon vakantie opnemen. Als het nu een paar hele dagen waren dan wel, maar voor die 3,5 uur zou ik het niet doen. Daarbij krijg je maar 70% betaald bij zorgverlof.
Maar calamiteitenverlof, daar hoef je neem ik aan geen doktersklaring voor te hebben. Dus als ik dat nou eerst opneem morgen, hoop ik dat het vrijdag weer beter gaat en hij vrijdag naar het kdv kan. Heb niet veel vakantiedagen meer en dan heb ik dus ook geen kerstvakantie. Dus dan kan ik beter 70% uit laten betalen met zorgverlof, dan vakantiedagen opnemen en met Kerst niks meer over hebben. Denk trouwens dat onze dokter er niet zo moeilijk over doet. Wij hebben een superlieve huisarts.
Dus jouw werkgever is de klos omdat je man moeilijker vrij kan krijgen? Dat vind ik persoonlijk een beetje krom. Zorgverlof opnemen omdat je anders geen kerstvakantie hebt vind ik ook een beetje de de verkeerde kant op redeneren. Kan je geen oppas regelen? Je weet nu al dat hij morgen ziek is, dus je hebt tijd om iets te kunnen regelen. Is er geen vriendin die thuis is, waar die 4 uurtjes op de bank kan liggen? Maar misschien redeneer ik teveel vanuit de werkgever en als je het voor jezelf kan verantwoorden moet je het gewoon lekker doen.
Ik denk dat je idd teveel vanuit de werkgever redeneert. Mijn man moet meteen een hele dag opnemen, omdat hij ver weg zit en afhankelijk is van een andere collega. Dus kan ik namelijk beter 3,5 uur vrij nemen, dan dat hij een hele dag moet pakken. Zorgverlof is hiervoor gemaakt, waarom zou ik er dan geen gebruik van maken? En nee, ik kan geen oppas regelen want iedereen die hier in de buurt woont en eventueel op zou passen, werkt fulltime of gaat naar school. Daarbij is het een baby en hij heeft koorts en diarree, dus beter af bij zijn mama, dus mocht er iemand op kunnen en willen passen, dan heb ik hem liever bij me.
Maar je wilde toch calamiteitenverlof opnemen? En juist geen zorgverlof? Bel gewoon morgen je baas en overleg even, is misschien het makkelijkste?
maar het is geen calamiteit. Als iedereen calamiteitenverlof zou krijgen bij het ziek zij van hun kind ( wat je nu vooraf weet en in deze tijd een oplossing voor kan zoeken) dan was elke baas ermee aan kinderen zijn over het algemeen wel een dag of 10 per jaar ziek, als iedereen 10 dagen in het jaar hier calamiteitenverlof voor zou krijgen was het hek van de Dam calamiteitenverlof is echt voor onvoorziene dingen. Bijv jij gaat morgen om 8.00 werken en het KDV belt dat je zoontje doodziek is. Dan mag je calamiteitenverlof opnemen als niemand anders op dat moment beschikbaar is. Of stel je huis loopt onder water omdat een leiding springt, of je hoort dat je vader ineens in het ziekenhuis os beland, dat zijn onvoorziene dingen en die vallen onder een calamiteit ( vaak krijg je daarvoor ook maar max 2 dagen per jaar, ligt aan je cao) maar jij weet vandaag al dat je kindje ziek is als je morgen moet werken en dan is het geen calamiteit meer en dien je gewoon vakantie op te nemen. ( of zorgverlof met een hoop moeite) voor de 3,5 uur zou ik niet zo moeilijk doen, als het nu om en paar hele dagen ging dan zou ik het me nog kunnen voorstellen om zorgverlof te pakken
Ja, je hebt gelijk. Alleen je kan neem ik aan niet iedere keer calamiteitenverlof opnemen. Ik ga het nu wel gewoon doen ook al is men het er niet mee eens. De vorige keer heb ik wel gewoon vakantie opgenomen, terwijl dit eigenlijk onder het calamiteitenverlof zou vallen. Dus ik kies nu voor mezelf en niet voor mijn werkgever.
Ik neem morgenochtend calamiteitenverlof op als mijn zoontje nog ziek is. Mocht hij vrijdag nog ziek zijn, (dan moet ik weer werken) neem ik zorgverlof op.
mijn dochtertje is een paar weken geleden toen we klaar waren om op weg te gaan naar het KDV vanaf de triptrap op haar hoofd op de tegels gevallen. we moesten gelijk naar het ziekenhuis. ik kreeg de uren in het ziekenhuis vergoed als calimiteitenverlof, de middag heb ik vrij genomen dit zijn mijn werkgever en ik samen overeen gekomen en ik denk dat dat het belangrijkste is in deze zaak, dat je er allebei met een goed gevoel over kunt hebben de reden van geen kerstvakantie hebben of mijn man werkt te ver weg....daar heeft jou werkgever toch helemaal niks mee te maken. ik vind dat als je nog dagen hebt (en die heb je blijkbaar) dat je best zo coulant kan zijn om 3,5 uur op te nemen