ik heb 2 2lingen en de 3e 2ling is op komst! en 3ling lijkt me heerlijk maar ben stiekem wel blij dat het er maar 2 zijn
mn man is een 2ling maar 2e vruchtjes is na 12 weken afgestoten maar z'n vader is een 2ling en heeft zelf ook 2ling en verder in de familie gaat het ook door maar meer 1 eiige maar wij spannen de kroon hahhaa
mijn oma had een tweeling, dus mijn moeder had 2ling zussen, zij zijn overleden, nooit gekend ik zelf was een drieling ... mijn moeder had een onregelmatig cyclus en kreeg hormonen toegdiend. en tadaaaaa 3ling Ik ben 6 maanden geboren, mijn ene broertje heeft het niet overleeft. Nu ben ik tweeling met mjn broertje. Ik bedoel ik ben geen natuurlijk 2ling.... het was meer door de hormonen.... als het een generatie overslaat heb toch kans?.........
zou je het erg vinden een 2ling? kan me voorstellen dat het niet in de planning ligt, maar het is wel heel speciaal ik spreek uit ervaring
Twee eiige tweelingen zijn soms wel erfelijk (want het vaak vrijkomen van 2 eitjes is dan erfelijk), maar eeneiige niet. Het splitsen van een celklompje schijnt meer te berusten op toeval en niet op erfelijke factoren. Ik ben zelf een tweeling (eeneiig) en ik krijg altijd de vraag of ik dan niet bang ben dat ik er zelf 2 krijg. Nou, nee dus. Omdat het niet erfelijk is en omdat het me juist heel leuk zou lijken! Maar wel veel werk, pffff... @ motormuisje: ik weet niet hoe je het doet meid! Petje af!
@luun gewoon doorgaan, en blijven ademen! is af en toe net z'n fabriek hier bammetjes smeren, was vouwen maar komt helemaal goed heb gelukkig hele makkelijke kids die ook weten dat ze rekening moeten houden met elkaar. echt een voorbeeld gezinnetje hahaha
Nou ik zou het wel leuk vinden.... ik vind het heel bijzonder....veel mensen om mij heen zijn al heel verbaast al ik zeg dat ik een drieling was.... ik zou het wel wllen mijn man zit dag en nacht echt te bidden om een tweeling.... Hij vind mij al heel bijzonder dt ik het heb gehaald met 6 maanden
nou ik ga voor je duimen meid! en ik duim op het moment voor 3 dus we doen ons best hahaha en ik had het 3 jr geleden wel ff zwaar dat ik hoorde dat het er 2 waren maar je rolt erin en je moet wel dus gaat dan echt vanzelf en mocht het dubbele bingo van bij je zijn dan horen we het graag!
Eeneiige tweelingen erf je over, twee-eiig niet. Werkt namelijk zo: bij een eeneiige tweeling is er gewoon een splitsing van die ene eicel+zaadcel in tweeen, (vandaar dus ook de sterke gelijkenis, omdat je dezelfde genen hebt). In die genen ligt de erfelijkheid dan gelijk weer vast, maar dat hoeft natuurlijk niet perse... Is dus ook overerfbaar via vrouwen en mannen. Twee-eiig, dan komen er twee eicellen tot rijping, die ook beiden vrijkomen en dan bevrucht worden. Daardoor lijken ze vaak wel op elkaar, maar niet meer dan gewone broers en zussen, maar dat is dus ook logisch, omdat ze beiden dan toch andere setjes genen hebben, Dit is dus niet erfelijk: berust op puur toeval en komt dus altijd bij de vrouw vandaan, omdat er dan dus twee eitjes tegelijk rijpen. Je hebt dus kans op zelf een tweeling als je er zelf eentje van een eeneiige tweeling bent of het (veel)voorkomt in je familie. Ben je tweeling door hormoonbehandeling, dan is het meestal een twee-eiige tweeling geweest en heb je dus geen grotere kans dan elk ander mens... Zelfde geldt dus voor andere twee-eiige tweelingen... (Of meerlingen, alhoewel het bij drielingen ietsje ingewikkelder wordt om uit te leggen, omdat drielingen vaak bestaan uit een eeneiige tweeling met dan nog een brusje door een extra gerijpt eitje...).
Dit inderdaad ja! Ik heb net het boek 'ik was niet meer alleen' gelezen van Edgar Schein en deze staat vol wetenschappelijke feiten over tweelingen. Heel interessant!
Bron: http://www.erfelijkheid.nl/faq/meerling.php Volgens mij is de splitsing van de cellen bij een eeneiige tweeling juist puur toeval van de natuur.
Nee, die splitsing is dus erfelijk! En het is echt niet andersom, Da's de denkfout die veel mensen maken! Klopt wel dat je als vrouw een gevoeligheid kunt erven voor rijping van meerdere eitjes tegelijk. Die splitsing is dan weer normaal overerfbaarm dus zowel vanaf de man als de vrouw, (dus zowel het eitje kan die genen in zich dragen als de spermacel waarmee het eitje bevrucht wordt. Zodoende!).
bron: http://www.gezondvgz.nl/%7B1b3758e6-6da ... 20edea2%7D Eerste pagina die ik tegen kom De pagina daaronder vertelt hetzelfde zag ik al.
Als ik goed heb, mijn beste vriendin komt uit tweeling familie dus van haar vader en ze heeft grote kans op tweeling, dus idd generatie over. Me vriend is zelf tweeling en wij hebben geen tweeling in buik maar deze baby heeft wel kans op tweeling omdat het meisje is
Ook hier 2-eiige tweelingen in de familie ! Dat is wel degelijk erfelijk, maar het is niet zo dat dat per se een generatie overslaat. Ik ben zelf in verwachting van een 2-eiige tweeling, mijn moeder is bevallen van een 2-eiige tweeling, maar haar moeder weer niet (of althans, niet bekend). Mijn oma's moeder heeft weer wel een 2-eiige tweeling gekregen. Het kan dus allemaal, overslaan, niet overslaan... ! Of een vrouw 1 of 2 eitjes "los laat" is dus wel degelijk genetisch - mijn broertje, die zelf 1 van een 2-eiige tweeling is (zijn broertje is overleden) heeft weer veel minder kans op een 2-eiige tweeling. Maf eigenlijk. Een 1-eiige tweeling (of drieling) kan in principe iedereen overkomen, dat is een splitsing van de eitjes, die ná de bevruchting gebeurd. Dat heeft niets met vaders of moeders te maken, maar met de vruchtjes. Sorry, Merleq, niet het linkje gelezen, misschien staat daar wel hetzelfde in...