2-ling of 3-ling?

Discussion in 'Zwangerschap' started by AsenA, Jul 18, 2008.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. tiruja

tiruja VIP lid

Jul 28, 2007
    6,837
    0
    0
    iedereen heeft kans op een tweeling. Of jij een verhoofde kans hebt, hangt af of jij een 1 of 2 eiige tweeling bent.
    Maar dan nog is de kans groter dat je een eenling krijgt dan dat jij ook een tweeling krijgt.

2. Mickey06

Mickey06 Actief lid

Aug 2, 2006
    331
    0
    0
    Noord Holland
    2eiig is erfelijk eeneiig niet! Zit bij ons ook in de familie. Wij krijgen er nu maar 1 maar 2 waren ook heel erg welkom geweest!

3. Annna

Annna Fanatiek lid

Sep 20, 2007
    2,587
    0
    0
    ZUID HOLLAND
    De kans op een meerling is ook nog eens groter als de moeder ouder is.
    Ik was zelf de eeste keer zwanger van een tweeling. Het verbaasde mij echt dat het een eeneiige tweeling bleek te zijn.
    Puur toeval dus.

Tweelingen komen ook niet voor in onze familie. Het zou voor ons zeker een verhoging vd feestvreugde zijn als er deze keer weer twee kindjes in mijn buik zitten. Maar we hopen vooral op een gezond kindje, wat bij ons mag blijven.
    Woensdag de eerste echo, dan weten we meer.

4. Kiki

Kiki Fanatiek lid

Jul 8, 2005
    4,364
    1
    38
    Fulltime memmie en mod :-)
    Steenwijk
    Lijkt me helder dus...
    Oudere mama --> grotere kans op meerlingen.
    Zelf een 2,3 of meerling? (2 eiig) --> grotere kans op een meerling

Sja, ik ben een boogschutter van 30+ maar hier geen tweelingen. Wel een schorpioen, een ram en een leeuw (in uitvoering) ;) :)

5. Sara1976

Sara1976 Actief lid

Jul 11, 2006
    233
    0
    0
    Rozemarijn, wat jij zegt klopt niet!
    Ik ben zelf 1 van een 1eiige tweeling, heb meegedaan aan tweelingonderzoek bij de VU en laatst een symposium daar gehad over tweelingen.
    1eiige tweelingen zijn NIET erfelijk, puur toeval dat de bevruchte eicel zich in 2en deelt.
    2eiige tweelingen zijn WEL erfelijk, er komen dan 2 eitjes vrij die allebei worden bevrucht. Dat vrijkomen van 2 eitjes is erfelijk. Dat kun je erfen van je vader of van je moeder.
    Dus als je vriend of man er 1 van een 2eiige tweeling is, of in zijn familie veel tweelingen voorkomen heeft dat ook geen invloed!

Groetjes Sara

6. sassie1980

sassie1980 Fanatiek lid

Dec 30, 2006
    2,292
    0
    0
    Een twee-eiige tweeling is erfelijk via de vrouwelijke generatie, meestal slaat het een generatie over.

Mijn oma (de moeder van mijn moeder) heeft een twee-eiige tweeling gehad, maar 1 vruchtje is afgestorven en uiteindelijk 1 kindje geboren, mijn tante.

7. angela80

angela80 Fanatiek lid

Jan 8, 2006
    1,488
    0
    0
    dat de man geen invloed heeft op een 2 ling,dat klopt inderdaad,
    alleen als het bij de vrouw in de familie voorkomt heb je een verhoogde kans,niet als het bij de man in de familie voorkomt

8. Maaike1982

Maaike1982 Actief lid

Jul 7, 2008
    318
    0
    0
    Journaliste
    Amsterdam
    Ja 2 eiig is erfelijk: mijn oma had een 2 eiige tweeling, mijn tante ook en nu krijg ik ook een 2 eiige tweeling. En er zit nog veel meer in de familie!

Share This Page