Saywhat?! Ik zou jouw kind maar niet alleen met zijn/haar vader, opa, oom of neef laten hoor... Zijn wel allemaal mannen! *sarcasme uit* Die school moet zich schamen dat ze die meneer niet even de waarheid verteld hebben. Wat een kortzichtige vent zeg..
oef wat ben ik blij met jullie reacties en ik voel mij ook erg gezegend dat ze in de kleuterklas al 2 meneren heeft...hier wordt immers de basis gelegd. En de juffen van vorig jaar waren ook fantastisch hoor, maar vind dit gewoon heel leuk. Gelukkig lopen er meer ouders op school rond die er zo over denken. En werd ik eerder al door een moeder van een ex klasgenootje van dochter aangesproken over het feit dat ze "jaloers" was dat haar dochter niet in deze klas zat. Over waarom de school er uiteindelijk toch in meegaat zal nooit echt duidelijk worden...ik hoor alleen de schoolplein roddel dat de familie van dit meisje niet helemaal op het rechte pad zijn zeg maar en dat ze een beetje bang zijn haha. Maar daarvan hou ik mij afzijdig want dit is puur roddel natuurlijk. Maar echt zonde dat er nog steeds zo gedacht wordt, ik ben echt van mening dat mannen een waardevolle aanvulling hebben op de basis van onze kinderen. Zeker in de eerste jaren. En erg dat deze vader en opa al bevooroordeeld worden voor ze überhaupt kennis gemaakt hebben.
Toevallig vandaag kennismaking gehad op de toekomstige school van onze dochter! Kreeg de schoolgids mee, waar ook foto's van de leerkrachten in stonden en er stond welgeteld 1 man bij (groep 5) en dacht meteen 'oh wat jammer!'... Vond vroeger de meneren ook altijd veel leuker dan de juffrouwen en er wordt toch anders les gegeven. Vindt het erg kort door de bocht om je kind meteen naar een andere klas over te laten plaatsen om die reden! Als je op die manier denkt kun je nergens meer komen... Erg leuk voor je dochter dat ze nu les krijgt van 2 meneren!!
Dames, jullie mogen mij bekrompen noemen maar als eeniets gebeurd zoals toen bij dat kdv in amsterdam staat wel iedereen te steigeren (helemaal logisch natuurlijk). Wat is er dan mis mee om voorzichtig te zijn? Ik zal mijn kind inderdaad niet met de "buurman" alleen laten omdat dat zo een fijne vent is. Ik ben liever voorzichtig en neem het zekere voor het onzekere. En graag het verzoek familieleden niet erbij te betrekken. We hebben het nu over vreemden (bv leerkrachten) waar je je kind achterlaat. En natuurlijk heb je vrouwelijke pedos. Ik zeg ook zeker niet dat je alles kunt voorkomen. Maar je mag best op je hoede zijn. En ik zeg ook niet dat je het vroeger niet had. Nee ik zeg juist omdat we ee nu over horen moet je alert zijn. Ik heb het ook mee gemaakt, een verre buurman (dus niet in onze directe straat) die weleens oppastte op buurtkindjes en later bleek dit niet zuiver te zijn. Iedereen heeft recht op zijn eigen mening en kiest zelf wat het beste is voor zijn of haar kinderen. Waarom moet de vader in dit geval en ik bijv van bekrompenheid worden beschuldigd? Iedereen heeft vooroordelen of een bepaalde gedachte over iets. Als het onze kinderen betreft zijn we allemaal voorzichtig en als deze vader er voor kiest om dat te zijn wat betreft wie er voor de klas staat moet hij dat zelf weten.
Wat een mafkees die vent, ik zou hem er echt op aanspreken. Arm meisje, en geen coole meneer voor de klas én een kortzichtige vader. Yek! Ik zou het fantastisch vinden als er een mannelijke leraar voor de kleuters zou staan. Hier trouwens wel veel leraren, in groep 5 6 en 7.
Een leerkracht vreemd?? Bijzonder, want hier zijn de leraren heel erg bekend bij de kinderen en bij ons. Ik vind het je taak als ouder zijnde om de leraar te leren kennen. Sterker nog, ik ga 2 x per jaar met 1 van de juffen shoppen en een andere juf is een goede vriendin waarmee ik bijna elke vrijdagavond vriendinnen avond heb!
@tuc: Bij onze school zouden we daar niet snel in meegaan, denk ik. Sterker nog, als je één van de collega's min of meer zou beschuldigen een pedofiel te zijn dat zou er toch een stevig gesprek volgen, denk ik. (Ligt er wel een beetje aan hoor, onze vorige directeur had zo iemand waarschijnlijk zonder er veel woorden vuil aan te maken een uitschrijfformulier onder de neus geschoven. Vaak binden mensen dan al wel in. De huidige directeur is iets minder van de botte bijl.) Maar er zijn wel situaties dat ik me kan voorstellen dat een school er wel in meegaat. Bijvoorbeeld als er bij het betreffende kind daadwerkelijk ooit iets is voorgevallen en de ouders daardoor echt niet hun kind met een gerust hart naar school kunnen laten gaan.
dit kindje zit pas sinds april op school, groep 1 dus dat kan het niet geweest zijn denk ik Zoiets als dat uitschrijfformulier vind ik wel een goeie ja.
deze heren hebben de afgelopen jaren ook groep 5 en 8 gehad, maar waren toe aan een nieuwe uitdaging en hebben in het vorige schooljaar een paar dagen meegedraaid om even te zien hoe het er bij de kleuters daadwerkelijk aan toegaat
Op mijn basisschool vroeger hadden we 4 ´meneren´. Ik had persoonlijk toch echt veeeeel liever een juf hoor. Die mannen moesten altijd zo nodig ´grappig´ en populair doen. Een was trouwens wel heel aardig, de rest vond ik vreselijk. Maar dat waren geen 'kleutermeneren'.. Eerlijk gezegd vind ik dat ook wel een beetje apart hoor. Ik ken wel 1 man die op een kdv werkt. Tja, dat is ook een beetje een rare, die houdt ook van opruimen enzo. Ik laat mijn dochter trouwens ook liever (nog) spelen bij een kindje thuis als de moeder erbij is.. Niet zo zeer dat een man haar iets zou aandoen ofzo, maar omdat mannen voor mijn gevoel niet zo goed opletten, beetje laks. En idd, ik laat mijn dochter ook niet zo makkelijk achter bij bijv mijn vader, schoonvader of broer. Bij mn vriend wel hoor Maar goed, zijn dan misschien ook de types hoor, niet iedere man is hetzelfde. Bij de opvang of op school, zie ik dus persoonlijk liever 'gewoon' juffen. Zeker t/m de kleuterleeftijd. Op de zwemles zag ik vandaag (1e keer) wel een paar meneren. Dat vind ik dan weer niet zo'n probleem, daar vind ik ze goed passen en is ook maar 3 kwartier per week. Ben benieuwd wat mijn dochter daar straks van gaat vinden.
De meeste misbruiken gebeuren niet door vreemden, maar juist door naasten van kinderen: meestal vaders of andere familieleden. Dus leg mij dan uit waarom je die buiten beschouwing laat in jouw angst. En ik denk eerlijk gezegd dat juist jouw zoon gebaat zou zijn bij een mannelijke leerkracht. Om meer uitgedaagd te worden en zijn horizon te verbreden. Mijn kinderen hadden op kdv 1 leider en 3 leidsters, en mijn zoontje was helemaal dol op de meneer. Die gaat heel anders om met jongens als een vrouw, gaat veel meer terug naar ' oerbehoeften' van jongens: meer fysiek bezig zijn, wild spelen, lekker ongegeneerd mogen brullen tijdens voetballen enz.
Ik denk niet dat mannen laks zijn hoor. Als ik kijk naar bijvoorbeeld mezelf en mijn schoonmoeder en dat vergelijk met mijn man en schoonvader, dan merk ik wel dat wij als dames juist veel relaxter zijn en dingen wat meer z'n beloop laten. Die mannen lopen constant achter zoonlief aan en duiken er gelijk bovenop als ze maar denken dat hij iets gaat doen wat hij misschien nog niet kan. Terwijl mijn schoonmoeder en ik hem veel meer ruimte geven en hem in bepaalde situaties even laten begaan. Laat het hem maar proberen en ervaren of het lukt of niet. Toen ik het daar laatst met een (vrouwelijk) collega over had, herkende zij dat meteen. Zij heeft (in ieder geval bij de jongere kinderen) ook vaak het idee dat mannen te voorzichtig zijn.
Ja, dat herken ik idd wel bij mijn vriend wel. Die kan ook nogal paniekerig zijn als ze capriolen uithaalt. Zal misschien ook wel aan de man liggen. Mijn vader bijvoorbeeld, die heeft nooit iets in de gaten. Zit ie wat te lezen. Huh? oh.. Mijn broer, die vindt het onzin dat mijn dochter niet alleen buiten mag spelen. Bij zijn eigen kinderen was hij toen ze klein waren wel super voorzichtig (bijv met luiers verwisselen, haha), maar nu niet meer. Zal misschien ook wel een beetje grootspraak zijn. Misschien ligt het wel aan de houding die veel mannen aannemen, waardoor ik dat gevoel heb. Mijn dochter heeft een vriendinnetje, wiens vader heel erg dik is. Die zie ik bijv echt niet snel ingrijpen als ze in haar enthousiasme opeens de straat op schiet Volgens mij kan hij niet eens op zijn knieen gaan zitten om zijn kinderen te helpen.. Wat ze dan op zich juist weer zelfstandiger zou kunnen maken, maar voelt voor mij gewoon niet zo prettig.
maar ik deze situatie gaat het dus niet om een meneer die lichamelijk niet in staat zou zijn om in te grijpen of zoiets. Maar een vader die er bijvoorbaat vanuit gaat dat mannen voor een kleuterklas slechte ideeen hebben.
Als je mijn man in een speeltuin zou zien zou je ook denken dat ie vreselijk laks is, hik heeft zo'n ongeïnteresseerde blik en praat veel met andere vaders. Maar hij houdt ondertussen alle drie kinderen constant in zijn ooghoeken en weet precies wat ze doen. Ik denk ook dat het erg verschilt per persoon.
Ja, dat snap ik. Maar je kunt bij bepaalde mensen nu eenmaal geen goed gevoel hebben.. En met kleine kinderen ben je daar wel extra voorzichtig mee dan. Ik vind het ook wel ver gaan hoor, om daar zo over op het schoolplein te gaan brullen . Mijn dochter heeft een juf, ik vind haar op zich prima hoor. Maar daar hoorde ik vooraf ook allemaal verhalen over, dat ze chagrijnig was, jongens haatte, niet invoelend genoeg. Mijn dochter vindt haar lief en ik vind haar ook ok. Ok, ze is best suf, niet zo pittig. Maar ze is goed in haar vak, ze observeert volgens ons wel goed en volgens mij is ze erg consequent. Ze kan streng zijn, maar ook lief. Prima voor kleuters. Al hoor ik van mijn dochter ook wel verhalen over 1 jongetje in de klas, die slaat en schopt nogal snel. En die staat dus héél vaak op de gang. Nu ben ik daar op zich niet tegen, maar om een kind nu dagelijks een paar keer op de gang te zetten.. dan zou ik toch naar andere manieren zoeken. (Maar goed, zijn ook maar verhalen van mijn dochter natuurlijk). Maar er zijn ook ouders die hun kind dus (liever) niet bij haar in de klas willen hebben. Tja, dat kan.
Dat je jouw kind niet bij een bepaalde leerkracht in de klas wil hebben, snap ik wel. Jammer genoeg heb ik ook wel collega's waar ik mijn zoon later liever niet bij wil hebben. Maar dat is dan niet gebaseerd op geslacht, haarkleur of andere dingen die niet ter zake doen. Maar echt inhoudelijk op hun manier van werken met de kinderen. En dat vind ik wel fout aan deze vader. Die weet niks van deze leerkrachten af, alleen dat ze man zijn en daar verbindt hij blijkbaar allerlei conclusies aan.
Als je het de kinderen vraagt hebben ze vaak graag een meneer voor de klas. Wij hebben de afgelopen 3 jaar leuke jongens als stagiair gehad en de hele klas liep met die jongens weg. Het is gewoon jammer dat er maar weinig jongens voor de Pabo kiezen. Hier heeft groep 6 een meester (en dan ook nog eens een oudere) en voor de rest allemaal juffen. Ik heb niets tegen de dames, stuk voor stuk leuke en goede juffen maar toen vorig jaar de (jonge) meester van groep 8 naar een andere school ging baalde werkelijk alle ouders.
Hmm er was toch algemeen bekend dat er te weinig mannelijke rolmodellen in het basisonderwijs zijn? Specifiek in de lagere klassen ook... (Al had ik als directeur... En ik had meer dan 1 kleuterklas gehad, denk ik de heren elk een eigen klas laten hebben.. Evt gedeeld met een juf. Dan heb je tenslotte een mannelijk EN een vrouwelijk rolmodel. Dat lijkt mij dan weer ideaal...)
precies, dit kindje zat pas van half april op school en 29 juni hadden wij al vakantie...hij kent de school nog niet eens.