Adi, het zijn bekenden vaak indd waaronder ook dus lerarne vallen en sportinstructeirs etc. Van mijn mannelijke familieleden weet ik 10000% zeker dat ik niets hoef te vrezen. Ik kan het niet uitleggen maar dat staat vast voor mij. Mijn zoon heeft ook genoeg mannelijke rolmodellen, dat hoeft niet een man voor de klas te zijn en mijn man denkt er net zo over. Nogmaals, je beschuldigt ze niet van iets doen maar de kans is er. Dus die vader begrijp ik gewoon helemaal. Het verbaasd me juist hoeveel mensen hier daar geen begrip voor kunnen opbrengen. Net zoals sommige een groep jongeren liever ontloopt dan erlangs loopt (puur gebaseerd op een vooroordeel maar ook hier weer gezien de verhalen begrijpelijk). En begrijpelijk wil niet zeggen gegrond.
Ja ik meen het. En nogmaals er zijn ook vrouwen maar merendeels is mannelijk. Begrijp niet dat iedereen doet alsof dit fantasie is. Hebben jullie werkelijk niet stilgestaan bij die Robert m gevallen in Amsterdam bijvoorbeeld? En nogmaals ik zeg niet iedereen is zo. Maar ik begrijp gewoon wat die vader voelde.
Fantasie? Tuurlijk is het vreselijk wat er gebeurd is in Amsterdam, maar om vervolgens alle mannen in het onderwijs/kinderopvang over 1 kam te scheren, kom op zeg!! Wat lijkt het mij erg als je voor de klas staat en hoort dat een ouder jou niet als juf of meester wil hebben voor zijn kind, omdat hij vermoed dat je zijn kind gaat misbruiken! Omgekeerde wereld! En ik zeg niet dat je niet alert mag zijn, juist wel, maar direct iemand al beschuldigen vanwege geslacht?!
All mine, maar da zeg ik toh? Het is gebaseerd op een vooroordeel maar ga me nu niet zggen dat niemand vooroordelen heeft. Het is wellicht niet netjes, niet eerlijk of gegrond maar dus wel (in mijn ogen) heel begrijpelijk wat de vader heeft gedaan.
Nou, ik vat hem niet. Ik kan er niet bij dat iemand zo bekrompen kan denken. Ik neem aan dat die beste man zijn dochter dan ook niet naar zwemles laat gaan als er een badmeester is, niet laat deelnemen aan wat voor sport dan ook wanneer de trainer een man is. Robert M. was een geval. Wat die gast gedaan heeft was ziek, maar dat wil niet zeggen dat alle mannen potentieel misbruikers zijn. Als 1 hond bijt, bijten alle honden? Of nog even zo'n over een kam scheerdertje: als 1 buitenlander een misdaad begaat, is er geen een meer te vertrouwen. Ja, ik vind dat die vader vreselijk bekrompen geest heeft.
Goh, had het hartstikke leuk gevonden twee meesters! (Al had ik het nog beter gevonden als het een combi was van meester/juf in beide klassen) Eigenlijk te gek voor woorden dat mensen zo reageren. Snap dat het tegenwoordig moeilijker kan lijken om je kind toe te vertrouwen aan anderen, maar zo een man veroordelen bij voorbaat.. Bah! Misselijkmakend vind ik dat.
Tja, maar dan nog kan die man een slecht gevoel erbij hebben.. Ook al is het discriminatie..? Dat ie het dan hard gaat lopen brullen op het schoolplein, daar vormt iedereen hier dan weer vooroordelen over (hij is bekrompen) Als ik een groepje 'buitenlandse' jongeren met scooters op een afgelegen plek tegenkom, voel ik me ook minder op mijn gemak. En ga ik er misschien met een omweg omheen.. Dan wanneer het een groep blanke nordic walkers zijn.. Met mijn kind ga ik bij een slecht onderbuikgevoel iemand toch wat minder snel het voordeel van de twijfel geven. Bij het voorbeeld met de juf van mijn dochter, kan ik me ook best voorstellen dat sommige ouders zoiets hebben van 'tjonge, wat is dat nou voor suf mens? Die wil ik niet als voorbeeld voor mijn kind hebben'. Maar in dat geval ga je haar nog wel sneller het voordeel van de twijfel geven, door het een paar maanden uit te proberen. Er kan immers voor je gevoel ook niet zo heel veel direct écht fout gaan. Het is allemaal best triest.. Maar ik kan me er best iets bij voorstellen. Al denk ik er misschien heel anders over als ik een beter beeld heb van de kleutermeneer en de vader. Misschien vind ik de kleutermeneer dan ook wel een beetje verdacht overkomen, of die vader juist een aansteller We gaan nu af op de beschrijving van TS.
Arevinol, dat is wat ik bedoel te zeggen. Het is voor te stellen gezien de berichten in de media. En ieder mens heeft vooroordelen al is dat niet juist. Denk maar aan een slachtoffer van misbruik die haar belager besluit te vermoorden. Die mag geen eigen rechter spelen, het is onjuist maar we zullen wel kunnen begrijpen waarom tot die daad wordt gekomen.
Ieder mens heeft inderdaad een zekere vorm van beeldvorming. Dat is je primaire reactie. Daar kun je aan toegeven met alle gevolgen van dien (van discriminatie tot zelfs conflict, oorlog en genocide aa toe). Je kunt ook je verstand gebruiken en je realiseren dat je angstige gevoel is gebaseerd op een incident. Dat incident kan dan feitelijk waar zijn (maar hoeft niet). De daaropvolgende generalisatie of zogenaamd statistische analyse (het gebeurt heel vaak... euh not) is kullekoek. Mijn zoon is tijdens een wandeling wel eens omver gelopen door een troepje nordic walkers... dus ook die zou ik maar uit de weg gaan....
Goh, weer een groep medemensen die niet te vertrouwen is. Ik weiger om een hele groep prima verzorgers/begeleiders/leraren af te schrijven vanwege incidenten. Natuurlijk is elke keer dat zo iets gebeurt verschrikkelijk en niet goed te praten, maar het blijven wel de uitzonderingen.
ow ik zou willen dat er meer kleutermeesters waren!!! Zijn er echt veel te weinig!! En dan maar te zwijgen over speciale opvang en onderwijs. Allemaal vrouwen. Terwijl daar juist een man erg veel positieve uitstraling kan hebben naar de kids toe. Zo op het kdc van onze jongste was wel een stageloper bewegingsleer. Onze zoon was helemaal weg van die knul!! Echt jammer dat zn stage ten einde liep.
Hoe vaak mag je niet kiezen of kies je onbewust? Wil je geknipt worden door een man of een vrouw? Wil je een vrouwelijke of mannelijke (huis)arts? Of een buitenlandse? Een met een vies baardje..? Als je de keuze hebt, dan kies je toch voor eentje waar je op het eerste gezicht het beste gevoel bij hebt? En als je er één keer naartoe gaat en het is helemaal niets, dan ga je op zoek naar een andere. Als je een jaar lang je kind moet brengen naar iemand, waar je je niet prettig bij voelt? Dan kies je toch een andere. Je kiest toch ook een school uit, voor een groot deel qua gevoel/sfeer. Ik ga mijn kind niet op de dichtbijzijnde school zetten, want daar zitten veel buitenlanders op, speciale groepjes om achterstanden weg te werken enzo. Discriminerend he! Misschien gaat het die vader niet puur om het feit dat het een man is, maar bij deze kleutermeneer specifiek heeft hij gewoon geen goed gevoel. Neem daarbij zijn onderbuikgevoel voor mannen en kleuters en zijn vooroordeel wordt weer versterkt. De meeste mensen maken geen keuzes, puur obv statistische feiten. Bij de een weegt het gevoel zwaarder mee dan bij de ander.
Ik wil geknipt worden door een kapper die zijn of haar vak goed verstaat. Dan maakt het mij echt niet uit of dit een man is of een vrouw. Ik wil naar de (huis)arts bij wie ik het snelste terecht kan. In onze praktijk is dat meestal een Belgische mevrouw. Wel vrouwelijk, maar ook buitenlandse dus Zou één van haar mannelijke collega's eerder tijd hebben om mij of mijn kinderen te zien, prima. Zo is mijn dochter eens door een arts-in-opleiding geholpen, nadat ze een flinke hoofdwond had opgelopen. Een man, ja. En de leukste arts die ik in mijn leven meegemaakt heb! Hij voelde feiloos aan hoe hij m'n dochter het beste op haar gemak kon krijgen. Natuurlijk heeft iedereen op bepaalde gebieden zo zijn/haar voorkeuren en heeft ook iedereen wel vooroordelen. Maar het gaat erom hoe je daar mee omgaat. Dat gezien de recente media-aandacht voor met name de zaak van Robert M., maar ook andere pedofilie-zaken, veel mensen met meer argwaan kijken naar mannen die werken met (jonge) kinderen, dat snap ik nog wel. Ik praat het niet goed, maar ik snap het wel. Dat je argwaan/vooroordelen kennelijk zo groot zijn geworden dat de meester in dit geval nog niet eens de kans heeft gekregen zich zelfs maar voor te stellen aan de betreffende ouders, vind ik ronduit kwalijk te noemen. Er zullen in de klas van TS' dochter beslist wel meer ouders zijn die iets terughoudender reageren nu en de meesters wat meer in de gaten houden dan ze zouden doen bij de juffen. Maar deze ouders geven de meesters in elk geval wél een kans en schrijven ze niet meteen af, alleen maar omdat zij toevallig als man geboren zijn. Arevinol, in het voorbeeld van de juf van jouw dochter. Ik gok toch dat jij of andere ouders hun oordeel over de juf vooral baseren/gaan baseren over hoe ze als juf is, niet puur op uiterlijkheden? Er zal waarschijnlijk tenminste niemand ook maar op het idee zijn gekomen om te vragen of zijn/haar kind naar een andere klas kan, alleen maar omdat de juf er als een "suffe muts" uit ziet.
Het gaat er toch niet om wat jij of ik zou doen? Ik ken die hele kleutermeneer niet, heb m nog nooit gezien of gesproken. De vader in dit verhaal (denk ik?) wel. Ik heb wel zeker voor- of afkeuren voor huisartsen obv 1 afspraak. Ik ga persoonlijk niet naar een kapperszaak, waar ze ontzettend goed kunnen knippen, maar waar ik denk dat ik me niet prettig voel. En zoals ik al zei, wat je dóet met het gevoel dat een juf suf is wel wat anders dan wat je doet met het gevoel dat je een kleutermeneer niet kunt vertrouwen.
Slaapgebrek, ik vind dat jij hele rare uitspraken doet. arevinol, ik ken de meneren in kwestie wel en daar is helemaal niks verdachts aan. Het zijn gewoon 13 in een dozijn mannen. Zoals je er 100en op straat tegenkomt. de vader daarentegen......... ik blijf het bezopen vinden dat mensen puur vanwege sekse beoordeeld worden en de school is hierin helemaal fout vind ik. o en de vader in dit geval kende beide meneren niet, hij had hen nog nooit gezien. De kleuters zitten nl in een aparte dependance en deze heren zaten afgelopen jaar in midden en bovenbouw. Deze brief was ee eerder dan het kennismaken van de nieuwe leerkracht...waar ze overigens ook niet heen zijn geweest, hij heeft het dus nooit 1 kans gegeven.
Mag je vinden tuc. Maar blijkbaar denken meer mensen zo. En al ben ik de enige, ik heb recht op mijn eigen mening en je hoeft het er zeker niet mee eens te zijn. We kunnen zeggen wat politiek correcr is of wat ewoon je werkelijke mening is. Nogmaals denk dat de meeste een rondje omlopen als ze een groep hangjongeren ziet. Corrdct? Nee. Begrijpelijk? Ja hoor.
Iedereen heeft recht op een eigen mening. Discrimineren mag echter niet. Ik loop niet om bij een groepje hangjongeren. Ik loop langs en groet. Weet je wat er dan gebeurt......... ze groeten terug! Ja. Echt. Met politiek correct heeft dit geen drol te maken. Wel met het gebruike van je grijze massa ipv je primaire angstreactie lafjes te volgen. Dat je misschien alerter bent bij situaties of mensen die je niet kent, dat is begrijpelijk. Dat je mensen bij voorbaat afschrijft als pedofiel niet. En scholen met 'buitenlanders' zijn er niet zo heel veel. Het merendeel is geboren en getogen in Nederland