Er zijn wel degelijk scholen, waar een groter deel dan gemiddeld bestaat uit kinderen die slecht Nederlands praten. Niet voor niets dat ze daar speciale bijspijker klassen hebben en gekoppelde vve peuterspeelzalen. Lijkt me? Daar heb ik op zich helemaal niets tegen wat betreft een individu, tenzij het echt schorriemorrie is. Maar aangezien ik de keuze heb, kies ik er niet voor om mijn dochter daartussen te zetten. Heeft weinig met angst te maken overigens. Het is echt onzin dat iemand die op zijn gevoel vertrouwd, dom gedrag vertoont. Sommige mensen zijn nu eenmaal intuitiever aangelegd. (Ik niet trouwens hoor, mijn gevoel is vaak fout ) @tuc, als het echt zo is, dat die vader de leraar nog nooit gezien heeft, dan vind ik het ook wel erg voorbarig.
Dat wilde ik net typen, ik doe dat ook altijd, en krijg ook gewoon een goedendag terug. Zelfs toen ik zwanger was en met krukken liep zette een groepje van 'dit soort jongeren' de scooters uit omdat de hond er dan net van kon schrikken en tegen mij aan zou lopen, tja, je kunt generaliseren.. Over de twee mannen, ik vind het super in een kleuterklas! Ik vraag me alleen af waarom de school niet heeft gekozen om 2 kleuterklassen een leraar heeft gegeven, dus 1 juf en 1 meester? Dat lijkt mij helemaal leuk voor kinderen. Op het kdv is 1 man, hij werkt als invaller op alle groepen, maar ik hoor echt alle kinderen enthousiast over hem. En dat zal niet alleen aan het feit man liggen, maar, zoals meerdere schrijven, aan het type mens.
debbrunschot, ja geen idee waarom ze beiden in 1 klas staan. 1 meneer komt alleen op maandag de ander de andere dagen. arevinol, dat is echt waar, het bestaat niet dat hij ze al gezien heeft. Hij kreeg de brief in zn handen voor de vakantie en roept meteen: en mijn dochter komt niet bij 2 mannen in de klas, wat is dat voor raar gedoe hier op school! De heren waren zelf niet aanwezig omdat zoals ik al uitlegde, dit een dependance is, het hoofgebouw staat ergens anders. Verder helemaal eens met salapio
Ik had als kind zijnde een onwijs leuke kleutermeester. Kan mij hem nog goed goed herinneren. Ik weet nog dat veel moeders een oogje op hem hadden haha.
Hmm scholen met veel buitenlanders bestaan niet? Zeker nooit in de grote stad geweest. En voor het gemak van de situatie... Wel in NL geboren zijn maar geen woord Nederlands spreken als je 4 bent... Dan ben je statistisch gezien wel een Nederlander... Maar verder natuurlijk niet. En wij hebben dus speciaal gekozen voor een school waar niet een groot deel geen NLs spreekt op hun eerste schooldag. Dat heeft niks te maken met discrimineren of iets tegen buitenlanders hebben. Dat heeft te maken met de taalvaardigheid van MIJN kind. Dat die andere kinderen ook goed onderwijs nodig hebt lijkt me geen punt van discussie.. Maar de eerste tijd zullen ze ander onderwijs nodig hebben dan mijn kind. En als alle ouders nou kiezen wat het beste is voor hun eigen kind... Dan komt het aan het einde van de schoolloopbaan gewoon helemaal goed voor iedereen.
Op mijn basisschool vroeger hadden we al een meester bij de kleuters! En dan hebben we het over ik schat 1994-1995 (ik zat al in een hogere groep). Daar vond geen enkele ouder het raar volgens mij. Was een hartstikke leuke meester wat ik me kan herinneren.
Tsja, toen waren er nog geen sociale media waardoor half nederland een trauma oploopt van incidenten die ze zelf niet eens meegemaakt hebben.
Ik heb hier zelf 'les' gehad van een meester op de kleuterschool en dat was in 1985-1986 of zo?? Werd helemaal niet moeilijk over gedaan... Maar inderdaad met al die media en internet maken veel mensen het zichzelf ook heel moeilijk! Er is natuurlijk niks mis met oplettend zijn, maar je kunt er ook in doorslaan. Zo breng je heel wat angst ook over op je kind als je zo op alles reageert...
Leuk hoor meesters, zou ik ook echt leuk vinden voor mijn zoon. Hij had afgelopen een mannelijke stagiair, echt te gek. Zelf had ik toen ik naar de basisschool ging alleen in de kleuterklassen een juf en daarna meesters, kwam gewoon zo uit. En het gaat prima met me hoor.
Nee ben nog nooit in grote stad geweest . Buitenlanders zijn mensen die geen Nederlands paspoort hebben. Dus gewoon geen goede term die ook nog eens stigmatiserend werkt... Ik snap het trouwens heel goed dat ouders liever niet willen dat hun kind op een sxhool terecht komt waar de meerderheid 'kansarm' is (iets dat niet gelijk staat aan kleur of afkomst, kinderen die zelf of wiens ouders zijn gevluxht uit Afghanistan en Iran zijn zeer succesvol). Dan kan het ook een negatieve uitwerking hebben op kansrijke kinderen. Sommige onderzoekers stellen dat het omslagpunt (dus dat de kansarme kinderen een negatieve invloed hebben op kansrijke kinderen) ligt op 60 kansrijk : 40 kansarm. Dus ja. Ook hier is de realiteit genuanceerd...
@salapio: mja bij ons is er weinig keuze of je op een school met kansarme kinderen komt of niet. Kan wel... Maar dan zit je niet op loop- of fietsafstand Maar ik maak keuzes waar ik denk dat mijn kind het beste tot zijn of haar recht komt. En wat mensen dan van de redenen vinden... Tja.. Dat lijkt me niet zo belangrijk. En hoe ik dat omschrijf zodat een ander daar dan fijn op kan reageren.. Tja, helaas pindakaas als je het er niet mee eens bent. Ieder beslist voor z'n eigen kind en dat lijkt me toch het handigste
Heeeeelemaal mee eens!!! Ik mag hopen dat mijn zoontje straks ook eens een meester krijgt! Heel goed om een mannelijk voorbeeld voor de klas te hebben
Ik snap je berichtje niet geloof ik. Ik zeg iets over de termen die worden gebruikt (buitenlander) en verder niet zoveel over de keuze behalve dat ik die begrijpelijk vind... en ik geef wat sociaalwetenschappelijke bevindingen. Kennis is macht
Mijn zoontje gaat naar een peuterschool waar veel kindjes anderstalig zijn. Ze komen echt van over de hele wereld. Mijn zoontje had en heeft een zeer goed taalvermogen en dat groeit nog elke dag. Hij wordt in geen geval gehinderd door de kindjes met gebrekkige taalvaardigheid van de Nederlandse taal!
Wat een discussie niet alles terug gelezen. Wel een samenvatting denk ik. Bij het eerste stukje van t.s moest ik ook even goed nadenken van wat daar gebeurt is. Aan de ene kant wil je iemand niet in een bepaalde groep duwen( mannen die met jongen kinderen werken) en ouders die de laatste jaren te veel ellende gehoord hebben wat er allemaal mis kan gaan. Misschien denk ik ook een beetje de verkeerde hoek in. Van oeps een meester bij zulke jongen kinderen. Maar zou het wel laten gaan. Misschien dat ik dan toch wat meer op mijn hoeden zou zijn. Maar dat zegt toch uit eindelijk niks. Dat die ouder zo gereageerd heeft is niet ( netjes fijn) en hij/zij had het zeker een kans moeten geven. Het gros daar is niks mis mee. Zeker weten doe je het toch nooit. Mijn zoon had een meester in groep 4 en ik moest er eerst ook aan wennen. Was zelf wel meesters van school gewent die zaten vaak in hogere groepen. Aan de andere kant is het idd ook zo dat er zo weinig mannen zijn die nu nog in het basisonderwijswerken. Dat het voor kinderen ook niet goed is te veel juffen. Zou net zo als de klassen van tegenwoordig gewoon wat meer eerlijker verdeeld moeten zijn. Mijn dochter gaat na feb beginnen op een gemengde school bewust gekozen. Kon kiezen overwegend donker of overwegend blank( Nederlandse afkomst) En vind een mix denk wel het juiste mijn oudste gaat volgende week naar het vmbo. En ook deze school is overwegend gemixt. Woon in een middel grote stad. Mijn kinderen weten niet beter dan dat het zo is en zo zal blijven. En daarbij zijn ze zelf ook nog eens lekker gemixt. In mijn tijd vroeger op school was het nog zelden dat er een buitenlands/ander cultuur op school zat. Toen waren zelfs gescheiden ouders nog speciaal hihi. Heb het dan over begin jaren 80. Daarna is alles zo veranderd. Gelukkig/hopelijk ten goede.
Nee, ik ben ook niet bang dat ze erdoor gehinderd wordt in haar taalvaardigheid. Sterker nog, ze is gek op vreemde talen, dus dan zou ze vast met allerlei rare woorden thuis komen en leren tellen in het turks en afghaans Maar ik denk wel dat de aandacht van de leerkrachten dan (nog) schever komt te liggen tov het niveau van de kinderen en de stof die bijvoorbeeld klassikaal gegeven wordt.
Nou, ik vind het geen goede verandering dat gescheiden ouders tegenwoordig niet meer als iets speciaals gezien worden..