2 moeders in huis tijdens kraamtijd?!!

Discussie in 'Kraamtijd' gestart door SaVi, 8 feb 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. dds

dds Fanatiek lid

1 jan 2009
    3.936
    752
    113
    Leerkracht
    Drenthe
    Ga voor je eigen geluk! Wat wil jij?
    En geef dit ruim van te voren aan, zodat beide grootouders zich kunnen wennen….

2. Joycey

Joycey Niet meer actief

Ik zou gewoon maximaal 2 uur per dag visite willen hebben en meer niet. De rest moet maar wijken. Ik vond het al druk genoeg in die 2 uur. Niks 2 weken; 2 uur :p Mogen ze het zelf uitvechten wie het eerste en wie het tweede uur komt.

3. Vlinder84

Vlinder84 Niet meer actief

Ik had al gereageerd, maar even wat uitgebreider nog. Bij mijn oudste zoon woonden we bij mijn ouders in. Ik had een rotzwangerschap gehad, echt heel erg rot, dus toen ik eenmaal bevallen was, was ik volledig uitgeput. Daarna werd ons zoontje ziek en moest hij weer het zkh in. Precies in die dagen kwam mijn schoonmoeder dus ook logeren. Mijn ouders vonden dat het meest eerlijk, omdat zij er al dag en nacht waren. Achteraf had ik meer op mijn strepen moeten staan! Mijn kraamtijd was echt vervelend, het was veel te druk en zoontje en ik waren allebei gewoon te ziek voor bezoek. Gelukkig hield mijn familie zich aardig op de achtergrond, maar mijn schoonmoeder dus echt niet. En ipv dat ze meehielp, maakte ze alleen maar meer rommel. Bovendien kwam ze onze slaapkamer ingelopen toen de vk net mijn hechtingen aan het verwijderen was en bleef nog even staan kijken ook :$:x Ik was echt te verbaasd en belabberd om iets te zeggen, gelukkig vroeg de vk haar weg te gaan. Mijn schoonmoeder woont ook in het buitenland en logeren is hier altijd de meest logische stap. Maar ik begon er steeds meer van te balen.

Iedereen kent de beruchte kraamtranen, nou ik kreeg en kraamhysterie! De buren kwamen langs, we hebben een grote familie, stonden ook allemaal op de stoep, vrienden, vage kennissen, iedereen wilde zsm komen kijken. Ik werd gek! Achteraf had ik een dijk van een pnd natuurlijk, maar destijds had niemand dat door, zelfs de ha niet ;) Bij de jongste heb ik daarom iedereen op afstand gehouden: ik wilde de eerste week geen bezoek! Behalve mijn ouders en zusjes, maar die kwamen maar een paar minuten elke keer en draaiden dan een wasje of deden de keuken even goed. Mijn schoonmoeder kwam toen hij 6 weken oud was en ik me iets beter voelde. Ze was in eerste instantie boos, maar dat is dan jammer voor haar. We hebben helaas geen goede band en haar gedrag maakte het er niet beter op zeg maar. Nu zien we hen zelden gelukkig, maar dan wel altijd bij ons logeren. Tja voor die paar dagen vind ik het niet erg, maar never nooit meer in mijn kraamtijd!

4. Brynn

Brynn Actief lid

15 jun 2012
    188
    0
    0
    NULL
    NULL
    3 uur reizen is te overzien lijkt me! Ze hoeft toch niet elke dag te komen? Voor je eigen moeder zou ik adviseren haar een hotel te laten nemen. Ik ben gek op mijn moeder, maar 2 weken in mijn huis, met partner, baby, kraamzorg en je eigen hormonen die je heen en weer slingeren, dat gaat echt niet goed. Ik had bij mijn eerste de afspraak met alle ouders gemaakt (allemaal gescheiden, dus vier stellen :)), dat ze allemaal welkom waren wanneer ze even wilden. Dat zorgde voor korte bezoekjes, uurtje na werk etc. Maar was allemaal reuze gezellig! Maak het de moeders nu al gewoon duidelijk! En je partner mag je hierin best iets meer steunen. Jij bent per slot van rekening dan net bevallen, krijgt controles, voedingen noem maar op! Hij mag zich lekker met de visite bezighouden! Succes!

5. Amberxx

Amberxx VIP lid

6 nov 2013
    5.019
    5.228
    113
    TO ik heb maar een advies: maak iedereen nu al heel erg duidelijk wat JIJ wilt!

Ga absoluut niet wachten tot het straks zo ver is (zoals je vriend nu aangeeft). Als jij immers nu geen grens stelt stem je toe! De (schoon)moeders gaan plannen maken en verheugen zich er al op. En dan kom jij achteraf met de mededeling dat je dat niet wilt.

Hoe op te lossen?

-Er komt een kraamzorg de eerste week. Die is speciaal getraind voor de verzorging van moeder en baby. Ze geeft professioneel advies dat hoort bij deze tijd. Dat is heel wat anders dan 2 moeders die met oude (goedbedoelde) adviezen komen.
    - Je moeder komt 2 weken langs. Die kan prima in een hotel. Er is geen enkele reden dat ze de hele dag bij jullie in huis moet zijn. Voor haarzelf en voor jullie is het erg fijn dat zij zich kan terugtrekken. Daarnaast neem ik aan dat ze ook wel andere mensen hier gaat opzoeken aangezien ze van ver komt.
    - Jouw schoonmoeder hoeft toch niet bij jullie te slapen? En helpen wat wil ze komen doen? Je hebt voor de hulp al een kraamzorg. Dit is je eerste kind. Dus de oma's hebben ook geen ouder kind om voor te zorgen.

Laat de oma's gewoon oma zijn. Voor de hulp heb je de kraamzorg. En daarnaast is jouw vriend er ook nog. Laat ze langskomen maar dit vooraf eerst aankondigen!

Bedenk je heel goed dat jullie ook rust nodig hebben! En hygiëne is ook heel belangrijk als kraamvrouw. Je wilt niet dat iedereen de hele tijd naar de wc gaan als jij daar vaak gebruik van moet maken. Ook komt de huisarts, de verloskundige en iemand van de gehoortest nog langs. En dan nog 2 oma's. Echt veel te veel drukte.

Geef nu je grenzen aan anders heb jij straks een probleem...

6. Skippy87

Skippy87 Actief lid

22 mrt 2013
    438
    1
    0
    Mijn advies is vooral "doe wat goed voelt voor jou!"
    Je moeder, schoonmoeder enz zijn niet belangrijk in deze..
    Jij bent kraamvrouw, onder de hormonen en herstellende van een zwangerschap.. het is een leuke maar soms ook eeg heftige periode..
    Het is belangrijk dat jij de rust krijgt om te wennen aan je kindje en ook om te herstellen..
    Persoonlijk ben ik het niet eens met alle mensen die zeggen dat smoeder en moeder gelijk zijn in deze..
    Dat zijn ze nl niet..
    Je moeder staat meestal dichter bij je, en je bent als net bevallen vrouw vaak emotioneel en onzeker..
    Het is fijn als je dan jezelf kan zijn en niet alles op een "weegschaal" hoeft te leggen..
    Ik heb dat gedaan bij mijn eerste.. ik probeerde alles gelijk te houden, tegen mijn gevoel in.. heb een zware kraamtijd gehad door omstandigheden, en probeerde desondanks iedereen te pleasen..
    Ik vind smoeder heel aardig, maar ik ga dat nu niet meer doen..
    Bij mijn moeder voel ik me oke.. het is een kwetsbare periode.. jammer dan voor schoonmoeder.. die krijgt haar kans na een paar weken ruimschoots, maar die eerste weken gaan vooral om mijn herstel..
    Zo denk ik er over..

7. soovi

soovi Fanatiek lid

1 nov 2007
    2.465
    582
    113
    Ik heb mijn schoonouders 3 weken na de bevalling 8 dagen in huis gehad. Ik vond het echt vreselijk.
    Ik was nog extra gevoelig, de borstvoeding liep nog niet helemaal super en iedereen bemoeide zich overal mee. En alles werd onder een vergrootglas gelegd.
    Ik was kapot toen ze weer weg gingen..

8. Mythique

Mythique Fanatiek lid

3 apr 2015
    4.778
    3.907
    113
    Ik zou zeggen: doe het niet. Allebei niet, je moeder ook niet. Na de bevalling heb je (waarschijnlijk) vooral behoefte aan rust en ruimte voor jezelf.

Ik had een topkraamhulp, ze maakte het huis schoon, waste elke dag, deed de boodschappen en bereidde het eten voor. Het was absoluut niet nodig dat er nog iemand rondliep om te 'helpen'...

9. ellessinia

ellessinia Actief lid

13 nov 2014
    499
    477
    63
    Hier ben ik het helemaal mee eens.

10. Lisa2005

Lisa2005 Actief lid

14 apr 2012
    474
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ik blijf het ook wonderlijk vinden dat de schoonmoeders zo weggehouden worden. Ook zij is oma geworden, haar zoon is vader geworden. Is net zo bijzonder als moeder worden. Beide schoonmoeders hebben dus gelijke rechten, je eigen moeder is tenslotte de schoonmoeder van je partner.

11. Caithy

Caithy Fanatiek lid

8 feb 2013
    3.713
    1.060
    113
    Er is voor de kraamvrouw wel degelijk een verschil, namelijk je moeder is eigen en je sm niet. Je moeder weet op 1 oog opslag hoe je je voelt en wat je nodig hebt.
    Je sm niet.

Mijn moeder heb ik niet in huis gehad, maar dat had prima gegaan maar mijn sm echt niet. Die doet namelijk niets in huis en wil vermaakt worden. Nou dat gaat hem echt niet worden...
    Ookal is het de moeder van je vriend, jij bent degene die het kind baart..

Ik zou mijn moeder die speciaal voor mij uit Amerika komt echt niet in een hotel stoppen, maar ik zou wel duidelijke afspraken maken.
    En laat haar na 1 wk pas komen en je sm zou ik eerder langs laten komen, maar zeker niet logeren.
    Ook zou ik vragen wat ze dat willen doen in die 2 weken dat ze langs komen. Vragen dan weet je het pas, als ze alles willen meemaken van die kleine dan zou dat echt een nogo zijn. Willen ze je helpen met bv wassen en huishouden/ koken etc dan vind ik dat alweer anders.

12. Lieke84

Lieke84 Fanatiek lid

1 jun 2011
    3.016
    2
    38
    Zou de kraamweek helemaal geen moeders in huis nemen. Jullie kersverse gezin met begeleiding van de kraamzorg. Na die week zou ik ze dan misschien afwisselen. Anders veel te druk. Er komt nogal wat op je af en je moet je wel thuis blijven voelen in eigen huis zonder dat moeders de boel overnemen.

13. Merlijn1983

Merlijn1983 Bekend lid

4 mrt 2013
    999
    0
    16
    Ik hou echt van mijn moeder, en ze is bij alle 3 de kindjes 3/4 dagen geweest om mee te "kramen", het is toch vaak anders gelopen, ze wilde veel meehelpen in het huis, achteraf deed ze dit weinig tot niet, dus toch een klein beetje irritatie daardoor gehad!
    Gelukkig had ik een telkens een fijne hulp die veel deed, anders was mn huis een zooi.

Achteraf had ik het misschien dus niet moeten doen, maar vond het dus ook een moeiljjke keuze omdat ze dus ver weg woont en niet zomaar kan komen.

14. whuz

whuz Bekend lid

20 okt 2015
    995
    1
    0
    NULL
    NULL
    Het lijkt me echt een verschrikking om beide moeders in huis te hebben tijdens je kraamweek. Geniet lekker samen van jullie kleintje.

Wat iemand eerder al voorstelde: laat ze na een tijdje een weekje komen als jij nog in je kraamtijd zit, maar al wat meer gewend bent. Dan heb je veel meer energie en kun je het inmiddels wel gebruiken dat er iemand is die overdag de zorg af en toe een beetje uit handen neemt.

Al kan ik me goed voorstellen dat je het leuk vindt als je eigen moeder er is. Maar het is een bijzondere en heftige periode. Maak die niet nog heftiger door gedoe in je huis te halen.

En als je echt je eigen moeder erbij wilt hebben, maak dan een duidelijk afspraak met je schoonmoeder voor een andere periode. Leg ook gewoon uit dat je het heel druk vindt om twee moeders over de vloer te hebben en vraag haar een ander weekje.

15. soovi

soovi Fanatiek lid

1 nov 2007
    2.465
    582
    113
    Wie zegt dat schoonouders weggehouden worden? Maar vader worden is dan misschien wel net zo bijzonder als moeder worden. Maar toch totaal iets anders.. Wie is er net bevallen en nog herstellend? Niet de vader.. Wie zit er tjokvol hormon? Ja inderdaad.. Wie loopt te klooien met de borstvoeding? Ja de moeder dus..
    Ik kan er best mijn moeder bij hebben. Als ik daar een keer boos op wordt om niks dan kan dat, bij mijn schoonouders niet. Met probleempjes ga ik toch eerder naar mijn moeder toe. Dus ja het is gewoon anders.
    Schoonmoeder is inderdaad oma, maar niet de moeder van de kraamvrouw.

16. RoIn

RoIn VIP lid

3 feb 2014
    5.918
    595
    113
    Vrouw
    Ik vind dit echt een hele goede!
    Je moeder kan niet even op en neer. Je schoonmoeder toch makkelijker ivm de afstand.

17. Lisa2005

Lisa2005 Actief lid

14 apr 2012
    474
    0
    16
    NULL
    NULL
    Er wordt regelmatig gezegd dat schoonmoeder maar moet wachten totdat het uitkomt voor de kraamvrouw. Dat vind ik toch hetzelfde als weggehouden worden.
    En ik weet zelf ook hoe het is als kraamvrouw maar ik vond dat mijn schoonmoeder net zoveel recht had om te komen als mijn eigen moeder, dat is bij ons dus ook gebeurd en dat was erg prettig. Fijn om beide trotse liefhebbende oma's in de buurt te hebben.
    Ook een vader heeft zijn moeder nodig ook al is hij niet bevallen, je bent wel beide ouders geworden.
    Dus ik vind dat beide even welkom horen te zijn, ook al is de kraamvrouw net bevallen.

Deel Deze Pagina