Hi, Ik beval in Duitsland en hier is geen kraamzorg. Mijn moeder heeft aangeboden om te komen helpen, zo lang als ik wil. Mijn man zal ook vrij nemen van zijn werk. Het lijkt me handig dit niet tegelijk te doen maar na elkaar. Wat denken jullie dat een betere volgorde is? De eerste week man thuis en daarna een weekje mn moeder of andersom? Het lijkt me leuk om met mijn man gezellig wat aan te klooien in de eerste dagen, maar eerst mijn moeder is misschien praktischer/leerzamer, zodat ik de week erna lekker met mijn man ervan kan genieten en al wat wijzer wat betreft de baby en wat beter hersteld ben?
Ik begrijp dat het de eerste is? Dan juist zou ik tegelijk doen. Zodat je man ook dezelfde dingen kan leren. Eventueel kan je je moeder na een aantal dagen laten komen.
Hey wat leuk. Ik beval ook in duitsland. Je weet dat het hier normaal is wat langer in het ziekenhuis te blijven? Ik heb nog geen ervaring maar dat zal vast niet heel lang meer duren. Ik neem ook aan dat je een hebamme geregeld hebt? Ik heb het voordeel genoeg hulp te hebben in de eerste twee weken. Ik zou denk ik ook de eerste week doen! En dan zowel je man als moeder erbij!
Man. Hij is namelijk ook een nieuwe papa. Hier in België ook geen kraamzorg, maar ik heb het echt niet gemist.
Vriend was 2 wrken vrij. Heerlijk, want ik leefde vooral in bed of op een stoel. We hadden voor 3 uur per dag een kraamhulp, die legde ons dingen uit mbt verzorging vd kleine enz. Heel veel zelf uitgevogeld en zij keek mee en corrigeerde als nodif was. Was voor ons genoeg, dochter is de eerste en vooral vriend was onervaren en ik had niet de kracht om het hem te leren. Dus vanuit ervaring zeg ik: Vriend week (of 2) thuis en dan moeder die elke dag even uurtje of wat langs komt voor feedback en tips.
Weet je heel zeker dat kraamzorg niet bestaat? Hier in Belgie had ik er ook nog nooit van gehoord. (Werk toch met 30 vrouwelijke collega's waarvan denk wel 25 moeder zijn.) Maar het bestaat wel en krijg zelfs 60u een tegemoetkoming vanuit het ziekenfonds. Heb zelf geen ervaring met kraamperiode, maar deze laatste weken van m'n zwangerschap ben ik toch heel blij met m'n rust. M'n vriend hoort bij mij, dus mag er altijd zijn. Maar mijn moeder kwam vorige week (door omstandigheden) 3 dagen niet, toen 3 dagen wel op visite, toen kon ze weer enkele dagen niet. En die 3e keer dat ze appte dacht ik eigenlijk 'niet weer hè'. Hoe veel ik ook van haar hou hoor.
Nee voor zover ik weet bestaat het echt niet. Geen kraamzorg hier. Maar wel een hebamme die voor moeder en kind komt zorgen thuis. Je blijft hier gemiddeld maar dat kan van het gebied afhangen waar je woont 3 tot 5 dagen in het ziekenhuis. Je mag echter na 4 tot 6 uur als alles goed is met moeder en kind om eerder ontslag vragen. Eventueel heb je misschien wel recht op huishoudelijke hulp via de Krankenkasse
Ik zou moeder en papa allebei tezamen laten komen. Als je moeder toch zo lang kan blijven als ze wil... Het is toch erg handig je moeder erbij te hebben hoor. Niet alleen voor kraamzorg te vervangen maar gewoon omdat het vertrouwd aanvoelt.
Ja ik weet dat het bestaat in België. Maar de meeste mensen doen het gewoon zonder kraamhulp. En dat lukt.
Ik zou het af laten hangen van het gegeven of ze je in het ziekenhuis de basis leren. Als je daar een paar dagen moet verblijven, net als in België, ben je al een heel stuk wijzer en kunnen jullie het samen wel af. Voor de gezelligheid en het gemak zou ik daarna je moeder laten komen. Of een paar dagen overlap.
Inderdaad zeker geen kraamhulp, wel een Hebamme die in het begin elke dag even langs komt om te checken of alles goed gaat en evt te helpen bij borstvoeding. Maar ze doet helaas geen was, maakt geen lunch etc etc...en ik kan inderdaad de eerste dagen in het ziekenhuis blijven, weet alleen niet hoe snel ik het daar zat ben... Ik denk nu dat ik 2 a 3 dagen in het zkh blijf, maar weet nog niet of ik full time met mn man en moeder thuis wil zijn, dat wil ik mn man niet aandoen (ondanks dat ze het prima kunnen vinden) Mn moeder kan niet zomaar even een uurtje langskomen vanuit NL, dus die blijft dan ook echt slapen... Ik vind het verder allemaal wel goed geregeld hier Marloes, wat vind jij? Merk wel dat andere dingen hier gebruikelijker zijn, zoals bijv. accupunctuur vanaf week 36...doe jij dat? Ik overweeg het...ben normaal niet zo van dit soort dingen, maar als het daadwerkelijk 2 uur van de ontsluiting afsnoept...
mijn man wil juist echt niks missen van die eerste week!! Nu bij de derde neemt hij zelfs twee weken vrij. Kan me ook echt niet voorstellen dat je als nieuwbakken papa al meteen weer gaat werken, alhoewel ik natuurlijk weet dat veel vaders dat wel doen. Wat iemand hierboven al oppert lijkt me n goed idee; man en moeder allebei de eerste week. Lekker gezellig en praktisch, en als je moeder daarna wat langer blijft is dat alleen maar meegenomen
Wat wil jouw man zelf? Niet geheel onbelangrijk, hij krijgt ook een kind Ik vind het persoonlijk wel een beetje raar als de man de eerste week wel gewoon gaat werken, alsof hij alleen maar goed is voor het huishouden of om jou te helpen, ipv dat hij ook een gewoon een trotse papa is geworden.. Als beide ouders dat wel een goede oplossing vinden is dat uiteraard prima, maar ik zou er zelf niet zo snel voor kiezen.