na 12 maand geen flesvoeding meer ?

Discussie in 'Flesvoeding' gestart door Magdalena6, 5 okt 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Magdalena6

Magdalena6 Fanatiek lid

5 mrt 2008
    1.492
    0
    0
    ben voor 2 week geleden bij het CB geweest , en daar werd me verteld dat als esmee straks 1 jaar is ( is over 13 dagen ) geen flesvoeding meer hoeft te geven. maar als ik lees op nutrilon verpakking dan staat het nog : na 12 maand , 2 flessen 150 ml water...bla bla..
    maar ook , ze vindt het zo lekker ! ze kan er ook goed op slapen !
    dan zal misschien geen nutrilon meer gebruiken en alleen payamapapje geven voordat ze gaat slapen.. en de rest brood enzo..

hoe hebben jullie dat gedaan bij 1 jaar ?

thnx !

xxx trotse mama

2. MissyZuilen

MissyZuilen VIP lid

14 mei 2007
    9.519
    1
    36
    Vrouw
    Office Manager
    Nieuw-Engeland, Utrecht
    Hier hetzelfde "probleem" en de kinderarts en de huisarts hebben beide vertelt dat t een richtlijn is dat je vanaf 1 jaar moet gaan afbouwen kwa flesvoeding.
    Maar er is niet voor niks ook peutergroeimelk en nummer 3 op de markt, dus het is echt niet opeens op de dag van haar verjaardag niks meer.
    Vanaf 1 jaar mag je afbouwen, maar ik doe t alleen als me kind dat ook aangeeft en kan hebben (kwa gezondheid).

Mijn zoontje is heeeel vaak ziek geweest en nu eindelijk geopereerd aan zijn oren en neusamandelen. Maar ik mag nog gewoon 3 x 180/6 aan hem geven van de groeimelk zodat hij nog genoeg vitamines enzo binnenkrijgt.
    Ik ben nu bezig met de fles bij zijn brood afbouwen en ga ik straks geven in de tuitbeker of oefenbeker.
    Zo heeftie dan nog maar 2 flessen, s'morgens pap wilt hij echt niet van een bord dus gewoon uit de fles en voor het slapengaan een normale fles 180/6 heeftie echt nodig is een groot kind.
    Op een gegeven moment bouw ik dus die middagfles af en vervang ik die voor wat normaal drinken.
    Zo zit hij nog op 2 flessen, dan bouw ik die laatste langzaam af als hij zelf eraan toe is en steeds wat laat staan.
    En dan op een gegeven moment geef ik hem als ontbijt brood met een bekertje melk.
    Maar dat komt allemaal echt niet zo nauw als sommige beweren hoor. Als je gewoon nummer 3 groeimelk of peutermelk geeft mogen ze best meer hebben.
    Het gaat meer om de normale melk kwa eiwitten dat er niet veel gegeven mag worden.

Daarom stap ik pas over op normale melk als ik wat heb afgebouwd.

3. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    In principe hebben ze het inderdaad niet nodig, omdat ze vanaf een jaar gewoon met de pot mee kunnen eten. Ze krijgen dan alle bouwstoffen wel binnen.

Ook vult opvolgmelk wat meer, dus hoeven ze minder gewoon eten. Terwijl ze dat wel moeten leren eten.

Je kunt eventueel een poosje nr3/peutermelk geven. Mag ook best voor het slapen nog. Maar ze hebben het eigenlijk niet echt meer nodig. En een beker gewone warme melk voor het slapen werkte hier ook goed. En gewone melk/thee naast de boterham.

4. Hmm.. hier is verteld dat je met 1 jaar over kan gaan op gewone melk. Dit hebben wij ook gedaan toen Esmée 1 jaar is geworden en het ging gelijk goed. Ze vond het heerlijk en sliep er heerlijk op.

Eigenlijk is nr 3 een soort geldtrekkerij hoorde ik hier bij het cb. Daar zitten dezelfde soort dingen door als door 2, alleen het kost meer als gewone melk... Hoop dat je hier wat aan hebt..

5. MissyZuilen

MissyZuilen VIP lid

14 mei 2007
    9.519
    1
    36
    Vrouw
    Office Manager
    Nieuw-Engeland, Utrecht
    Daar ben ik t niet helemaal mee eens, want groeimelk (nr3) bevat ander soort eiwitten en vitamines dan normale melk.
    En er is wel een richtlijn met normale melk dat je incl melkPRODUCTEN maar 300ml per dag mag geven vanwege die eiwitten.
    Dus als je kindje nog aan meer flessen zit dan dat, is het verstandig om eerst nr3 te geven en daarmee afbouwen en dan pas overstappen op normale melk, aldus onze kinderarts.

Kun je eigenlijk pap uit een fles ook klaarmaken met normale melk? Vult dat net zo als pap met nr3?

6. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Ik maakte de bambix gewoon aan met halfvolle melk en uit de fles. Ging prima.

7. MissyZuilen

MissyZuilen VIP lid

14 mei 2007
    9.519
    1
    36
    Vrouw
    Office Manager
    Nieuw-Engeland, Utrecht
    Ok thnx! Ga ik morgen es halfvolle melk kopen en die geven door zijn pap en als hij de tuitbeker tussen de middag pikt in de loop van volgende week ook dat vervangen door halfvolle melk.
    Dan zit hij nog maar op 1 fles groeimelk per dag en dan dus in totaal 2 flessen, waarvan 1 met normale melk en pap.

8. MissyZuilen

MissyZuilen VIP lid

14 mei 2007
    9.519
    1
    36
    Vrouw
    Office Manager
    Nieuw-Engeland, Utrecht
    Kan t trouwens ook dat kindjes nog veel opvolgmelk/groeimelk drinken omdat ze dorst hebben ipv honger?
    Mijn zoontje eet 2 boterhammen tussen de middag en krijgt dan nog een fles 150/5 maar die gaat erin als zoete koek met als gevolg dattie de rest vd dag niks meer eet.. Zou hij dan niet gewoon dorst hebben?
    Hij krijgt zowel water/sap als melk uit een fles, dus kent daarin natuurlijk ook geen verschil wat zijn melk is en wat gewoon drinken is voor de dorst.

9. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    2 boterhammen en zo'n fles is nogal wat inderdaad. Die fles alleen kan al bijna doorgaan voor hele maaltijd ;)
    Het zou kunnen dat hij met thee/water/melk/sap net zo tevreden is als zijn poedermelk. Maar wel zijn avondeten opeet..

Kwestie van proberen..

10. happynienja

happynienja Fanatiek lid

8 aug 2007
    3.178
    0
    0
    Julianadorp
    'mijn' cb adviseerde juist om nog met nummer 3 door te gaan omdat daar alles in zit voor je kleine.
    fijn dat die cb's daar weer zo hetzelfde in zijn NOT.
    ik kijk tegen die tijd wel hoe het gaat.
    bij martijn ben ik blij als ik 3 flessen in krijg, of op 'slechte' dagen zelfs maar 2.
    en dan te bedenken dat ik ben begonnen met forte omdat hij zo'n honger had.
    de opvolgmelk is trouwens geen forte.

11. Zanoni

Zanoni Fanatiek lid

26 jun 2006
    2.646
    1
    36
    Administratief medewerkster
    Nijmegen
    Vandaag bij het CB geweest.
    Wij "moesten" ook stoppen met de fles opvolgmelk (nr3) hij mocht nu gewoon melk drinken.
    Nou mijn mannetje krijgt nog maar 1 fles, alleen voor het naar bed gaan en dat vindt hij heerlijk! Dus die blijf ik lekker geven!
    Verder drinkt hij gewoon melk/ranja/roosvicee/water uit een antilek tuitbeker en eet hij met de pot mee.

12. Magdalena6

Magdalena6 Fanatiek lid

5 mrt 2008
    1.492
    0
    0
    jeetje wel erg verschillend , kwa wat het CB zegt over flesvoeding !!

13. serena15

serena15 Bekend lid

1 okt 2009
    592
    0
    16
    NULL
    NULL
    gebruiken jullie half volle melk? of volle melk voor jullie kindjes

en heeft iemand nog tips over de anti lek beker

hier blijven de bekers juist lekken, tips zijn welkom, welke ik nu het beste kan kopen

14. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Ik gebruik halfvolle melk. Maar eigenlijk wordt volle melk aangeraden. Daar zitten belangrijke vetten in, die goed zijn voor de ontwikkeling van de hersens en andere onderdelen.
    Alleen is mijn zoontje nogal stevig, dus daarom liever halfvol..
    (halfvolle melk voor volle kindjes, volle melk voor halfvolle kindjes ;) )

Ik gebruik nu de tuitbekers van Mepal (blokker). Die hebben ze op het KDV ook. Maar die is ook niet 100% lekvrij. Kwestie van snel aanleren dat die beker niet ondersteboven hoort. Er gaat hier alleen nog maar iets uit, als mijn zoontje dat ding express ondersteboven houd :x

15. draak86

draak86 VIP lid

7 mrt 2008
    5.427
    0
    0
    Thuisblijf mama
    Noord-holland
    ik gebruik nog steeds peuter groeimelk. Kyan is een tenger poppetje die al wat kleiner is en waarbij zijn lengte en gewicht ook niet op 1 lijn staan dus die extra calorien kan hij goed gebruiken.
    Daarbij vind hij het erg lekker en als ik voor het slapen gaan niet geef slaapt hij niet, en anders word hij sowieso snachts wakker voor een flesje. S'ochtends krijgt hij ook, maar ook deels voor de makkelijk. Daarbij is het niet zo drinker en zo komt hij toch nog aan zijn ml per dag. Hij eet netjes 1-2 broodjes, zijn fruit, zijn warme hap en toetje en een koek tussendoor. Ik vind het voorlopig prima zo

16. Marijke1982

Marijke1982 Niet meer actief

Ik zou haar rustig aan gewone melk laten wennen. Probeer eerst tussen de middag bij haar broodje melk te geven, eventueel kan je het ook opwarmen. Als dat goed gaat kan je ook smorgens brood met melk geven (of pap, weet niet wat je geeft, pap kan je ook met gewone melk maken).
    En als avondfles kan je ook de melk even opwarmen, wie weet slaapt ze daar ook goed op. Wij zijn met de avondfles gestopt, geen problemen mee gehad maar dat is voor ieder kindje anders natuurlijk.

17. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Wij mochten van ons CB vanaf 11 maanden langzaam over.
    Eerst de melk bij de boterham. Daarna de melk in de ochtendpap. En als laatste de avondfles. Ik denk dat we steeds een stap van een week hebben gehouden, omdat het natuurlijk behoorlijk verschilt qua voedingswaarde. Op deze manier heeft hij na de 12 maanden geen poedermelk meer gehad.

Deel Deze Pagina