2 of 3 kinderen? (paar vragen/ ervaringen gezocht)

Discussie in 'De lounge' gestart door JNS25, 20 okt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. penseel

penseel Niet meer actief

Mag ook met dit topic mee doen.

Twee kinderen een van 4 en een van bijna 14

Opvang niet nodig wel deze week dochter is naar mijn zusje gegaan. Oudste past op zich zelf.

Mijn lat werkt 40+ uren. En pas heel af en toe op.

Ik werk voorlopig drie uur per week. ( trots) nog steeds naar mijn zin. En wil het na het nieuw jaar gaan uitbreiden naar twee dag delen in de week. Daar naast ben ik ( hulp moeder op school).

2. EdN

EdN VIP lid

27 mei 2011
    8.830
    3.627
    113
    - Hoeveel kinderen heb je?
    Een peuter van 3 en een baby van 8 maanden.

- Hoeveel uur per week werk je?
    In principe 36 uur verdeeld over 4 dagen, maar daarbij op het moment een dag in de 2 weken ouderschapsverlof. De ene week werk ik dus 27 uur, de andere 36.

- Hoeveel uur per week werkt je partner?
    Precies hetzelfde als ik.

- Hoe is de opvang geregeld?
    Maandag: papa
    Dinsdag: opa en oma (mijn ouders)
    Woensdag: tante (mijn zus)
    Donderdag: mama
    Vrijdag: papa of mama

- Hoe bevalt het?

Op zich goed, we hebben alles goed kunnen regelen qua opvang en mbv een redelijk strak ritme 'draaien' we lekker. Wel vind ik het verschil tussen 1 en 2 kinderen levensgroot. Met 1 kind hield ik zat tijd over voor van alles, maar met 2 is dat echt wel puzzelen. Iedere minuut van de dag is wel zo'n beetje gereserveerd, en zaken als huishouden, dingetjes regelen, of simpelweg even tijd voor jezelf, moet ik echt inplannen, anders komt er niets van. Maar dat is ook tijdelijk. Nu ben ik nog erg gebonden aan slaapjes, flesjes, groente- en fruithapjes, luiers verschonen, psz, zindelijkheidstraining, peuterpuberteit, Enzv, enzv:D . Ik verwacht dat het over een jaar ook wel weer wat rustiger zal zijn.

3. margreet78

margreet78 Bekend lid

14 mrt 2008
    882
    0
    0
    Drie. Twee kleuters en een peuter.

18 uur, 2 dagen per week

27 uur, 3 dagen per week. Sinds kort werkt hij daarvan 1 dag thuis.

We werken om en om. Mijn man is thuis als ik werk, ik ben thuis als mijn man werkt.

- Hoe bevalt het?
    Uitstekend. Ik vind het héél fijn dat er altijd iemand thuis is voor de kinderen. Maar ik vind het ook heel fijn dat ik dat niet alleen ben ;) maar dat we de zorg voor onze kinderen echt samen doen. Enerzijds omdat ik het zelf fijn vind om er 2 dagen per week even "uit" te zijn, anderzijds omdat ik het minstens zo fijn voor man & kids vind dat zij ook veel tijd samen doorbrengen.
    Financieel heeft het uiteraard wel consequenties, maar daar kunnen wij ons bestedingspatroon prima op aanpassen. Life is all about priorities.

4. brabbel1988

brabbel1988 VIP lid

8 jul 2009
    7.504
    139
    63
    2, beer is 2 jaar en 4 maanden, Bloem is 3 maanden
    12
    Tussen de 40-65, excl reistijd. Wisselende diensten.....
    In de weken dat mijn man dagdienst draait komt mijn moeder de kids thuis ophalen, en thuisbrengen.
    Soms haal ik ze bij hun op, en eet dan mee.
    Als mijn man avonddienst draait, en ik moet werken, is hij gewoon bij de kids.
    Als ik op zaterdag werk, is mijn man altijd bij de kids....
    - Hoe bevalt het?

Goed, maar dat komt vooral imdat mijn moeder zo flexibel is, en altijd op de kids past.
    Merk nu dat ik met Bloem erbij wel veel meer moet plannen, omdat ik haar rond Beer heb gepland.
    Dus al Beer slaapt, heeft Bloem de fles, en als Bloem klaar is, dan heb k tijd voor Beer.
    Het valt me nu ze er eenmaal bij is heel erg mee, en een derde is een serieuze optie hier......

5. missym

missym VIP lid

14 mei 2006
    7.750
    12
    38
    3 kinderen van 7,5 en 0. Ik ben 27, partner 31.

Ik werk 32 uur, partner tussen de 40 en 50 uur (horeca)

Opvang partner overdag, mijn moeder tussendoor en ik de avonden.

Ik vind t tot nu toe goed in balans, maar wij hebben enorm veel opvang mogelijkheden en kunnen ook nog vaak dingen met zijn 2en doen.

Wellicht dat partner in de toekomst minder gaat werken, maar dan zou hij ook qua functie een stap terug moeten doen en daar moeten wij nog even overna denken..

Voorlopig is t prima zo!

6. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.204
    16.540
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    3 kinderen
    2jaar 8 jaar en 10 jaar
    Ik werk 2 hele dagen
    De jongste gaat 2 dagen naar crèche
    Dochter van 8 jaar gaat allebei de dagen naar vso/Bso
    De oudste gaat sinds het nieuwe schooljaar zelf naar school/naar huis en eet tussen de middag zelf thuis
    Man werkt zeker 50 uur per week en zit regelmatig voor een goede week in het buitenland.

7. Chocoholic

Chocoholic Fanatiek lid

25 sep 2011
    2.806
    417
    83
    2; van bijna 2jr en de jongste is bijna 5 mnd

28u, do middag en vrijdag vrij

36u, woensdag papadag

Ma, di, do ochtend naar de gastouder
    Woe is ml thuis en do middag en vrijdag ben ik thuis

- Hoe bevalt het?
    Prima. Voor de kids is er regelmaat en naast ons maar 1 vast gezicht kwa opvang. Opas en omas zien we vaak voor een kop koffie en zijn bereid om op tr passen wanneer nodig.
    Ik heb lang gezegd geen 3e te willen om het niet praktische gebeuren maar twijfel nu toch wel wat..

8. Mams136

Mams136 VIP lid

26 jun 2007
    22.837
    0
    0
    achterhoek
    2 stuks. 1 schoolgaand en 1 peuter.

Ik werk thuis, als gastouder.
    Heb vast, minimaal 15 uur per week. Daarnaast flexibel nog uren schommelend naar soms 40uur per week.

Fulltime, in de kost. Vertrekt maandagochtend om 6uur en komt vrijdag met geluk voor het avondeten thuis. Zo;n 6 keer per jaar heeft hij grotere klussen waarbij hij enkele weken weg is. (2x 2weken japan, 3 weken brazilie, 2 weken frankrijk etc etc)

Niet, ik ben gewoon thuis.

- Hoe bevalt het?
    TOP! Voor zolang als ik zelf nog kinderen thuis heb.
    Zodra de jongste naar school gaat wil ik me verdiepen in een studie of buiten de deur gaan werken. Maar voor de komende 2 jaar is dit nog prima! Ik verdien, geen vetpot maar heb tot dusver nog nooit inkomstenbelasting hoeven betalen dus een leuk vakantiezakcentje na de aangifte en de rest is gewoon om lekkerder van te kunnen leven.
    Ik ben nog maar 27 dus als ik over 2-3 jaar weer buitenshuis ga werken heb ik nog 37 jaar te gaan om pensioen op te sparen. Tijd zat...ervanuitgaande dat ik niet voor die tijd de pijp uit ga ;)

9. SuzykeQ

SuzykeQ Bekend lid

13 jan 2013
    747
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb 2 kinderen en de derde op komst (bijna 8 en 6 jaar) en in januari nog een baby erbij.

Ik werk 15 uur vast, maar er komt regelmatig een dienst van 5 uur extra bij. Vanwege langdurige ziekte van 2 collega's (nu gelukkig nog 1).

Ik vind het goed te doen, ik hoef op z'n vroegst pas om 13 uur te starten (3 keer 5 uur) en heb 1 avonddienst, die ik wat minder fijn vindt. Maarja, werk is werk, ik heb werk dus geef het niet zomaar op ook al vind ik het 's avonds werken minder leuk (ben geen avondmens :) )

10. julia80

julia80 Fanatiek lid

11 jan 2014
    4.611
    2.404
    113
    leuk topic dit!

1 van 1.5; in jan nr 2 erbij

in principe 24 uur, soms een dag meer

betaald34 uur, in praktijk 40-50

Ma, do naar de gastouder
    Di is ml thuis en woensdag en vrijdag ben ik thuis

- Hoe bevalt het?
    Heel goed! Enige lastige is dat ze op mijn werk 24 uur eigenlijk te weinig vinden, vooral nu op mijn nieuwe afdeling. Maar zelf vind ik dat -zolang je het takenpakket aanpast- het prima gaat.
    Ml werkt officieel op zijn vrijdag dag 2 uur als onze dochter slaapt, maar hij is 24/7 bereikbaar, daardoor dus veel telefoontjes op vrije dagen, weekend, avond, maar vinden we beiden geen probleem. Op zijn normale werkdagen is hij lange dagen weg en doe ik meeste aan zorg.

11. JNS25

JNS25 Niet meer actief

Ik zie dat er best veel antwoorden voorbij komen van moeders met 3 kinderen waar het leeftijdverschil tussen de middelste en jongste zo'n 4- 6 jaar is.

Wat is de reden geweest dat je +/- 5 jaar later dacht "Ja, we gaan er nog een keer voor"?

En vond je het niet zwaar om ineens weer voor een baby te zorgen?

12. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.811
    5.949
    113
    Vrouw
    #52 Zoe123, 21 okt 2014
    Laatst bewerkt: 21 okt 2014
    Hier 3 kids, 8,4 en 3
    Ik ben stewardess, dus mijn uren wisselen. Meestal ben ik 4 dagen weg, en dan tussen de 5/15 dagen vrij.
    Dit is geen fulltime basis.

Vriend werkt 40 uur pw.

Wij hebben een geweldige gastouder, die bij ons om de hoek woont.
    Dus dat is heel goed geregeld.

Ik heb 2x een miskraam gehad na de oudste.
    Vandaar dat er bijna 4 jaar tussen de meiden zit.
    Oudste ging al snel naar school, dus genoeg tijd om lekker met
    baby te rommelen. Ik vond het superleuk, weer een baby.
    7 maanden na de geboorte weer zwanger. Er kwam nog een broertje bij:p

Ik vind het best druk af en toe, denk dat als zoon naar school gaat
    het ook wat rustiger zal worden.
    Aan de andere kant ga ik het ook vreselijk missen, het is zo gezellig nog
    zo'n mensje thuis. Dat is dan echt voorbij.;)
    bij

13. IS88

IS88 Fanatiek lid

8 jul 2012
    1.133
    1
    38
    NULL
    NULL
    zie hierboven

14. Zweden

Zweden Bekend lid

14 nov 2011
    711
    79
    28
    zie quote

15. evenstar

evenstar VIP lid

22 jan 2009
    9.809
    4
    38
    postdoc/docent universiteit
    import Noorderling
    Dit lijkt mij ideaal, maar onze banen laten dat simpelweg niet toe (daarnaast zou de achteruitgang in inkomen ook niet leuk zijn, maar wel te doen, gezien we dan die giga opvangrekening niet zouden hebben).

Ik ben bij jou wel benieuwd wat voor soort sector dit soort uren heeft, en of het banen zijn waar je je wel in kunt ontplooien (dus doorgroeien in hogere functies)? Vaak zie je dat functies waarin je veel groeimogelijkheid hebt, of op kan klimmen tot een leidinggevende functie niet deeltijd bestaan. Waarom niet lijkt me deel van de patriarchale erfenis (i.e. de werkpraktijk en verdeling van uren over functies lijkt nog steeds ingericht op een maatschappij waarin de man kostwinner is en voltijds werkt, en de vrouw 'een baantje' heeft of niet, en niet dat partners de boel 50-50 verdelen en ook gelijkwaardige en volwaardige functies op de werkvloer kunnen bekleden).

16. SuzykeQ

SuzykeQ Bekend lid

13 jan 2013
    747
    0
    0
    NULL
    NULL
    JNS25: je vraag waarom een lange tijd tussen de 2e en 3e. Voor ons heel duidelijk. Onze kinderen schelen 20 maanden en dat heb ik achteraf veel te heftig gevonden. Nu fijn, maar toen echt te veel. Beiden moeilijk slapers. Ik was 25 toen de eerste kwam en heb mijn leeftijd op uiterlijk 36 gezet voor de 3e. Of die wel of niet zou komen, tot vorig jaar niet. Het was wel goed zo. Maar nu toch (ben nu 33). Mijn jongste zal 6.5 zijn als de baby komt en ze kijken er enorm naar uit. Ze snappen praktisch alles. De nu jongste is enorm geïnteresseerd, wil vaak de baby voelen schoppen. Was vanmorgen helemaal hyper toen de baby draaide en ze dat zo duidelijk voelde :) ze gaan mee naar een 3D echo, vinden alles heel leuk. :)

17. mbeekje

mbeekje Bekend lid

9 jan 2012
    725
    1
    18
    Werk als sociaal pedagogisch hulpverlener en passi
    Groningen

1 van 1,5 nu zwanger van nr 2

24 uur

40 uur

Maandag eind van de middag oma, papa eet daar en gaat daarna met zoon naar huis
    Dinsdag overgrootoma in de ochtend middag oma
    Woensdag ochtend overgrootoma middag ben ik vrij
    Donderdag zie dinsdag
    Vrijdag vrij

Het is de bedoeling dat hij donderdag naar kdv gaat.

- Hoe bevalt het?
    Prima zo, heb prima werktijden

18. JNS25

JNS25 Niet meer actief

Bedankt voor jouw reactie!

19. Aszz

Aszz Niet meer actief

Dus dat.

20. soeza

soeza Niet meer actief

Hoeveel kinderen heb je?

Wij hebben 3 kinderen, leeftijden zijn 1, 3 en 4

Hoeveel uur per week werk je?

24 uur

Hoeveel uur per week werkt je partner?

40 (meestal iets meer, overwerken in de avonden of extra werken op zaterdag)

Hoe is de opvang geregeld?

oudste 2 dagen bso
    jongste 2 gaan twee dagen naar de gastouder
    en 1 dag in de week komt oma op alle drie oppassen

Hoe bevalt het?

Goed! Man heeft geregeld op zijn werk dat hij laat begint, ik begin al vroeg (7:00, leve de flexibele werktijden :D)
    Dus man brengt de kinderen en ik haal ze op.

Deel Deze Pagina