2 onder 2, is het echt zo vreselijk?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Newbie123, 17 apr 2024.

  1. juf1987

    juf1987 Fanatiek lid

    30 sep 2014
    1.841
    1.675
    113
    Leerkracht
    België
    Hier wilden we er oorspronkelijk ook minder dan 2 jaar tussen... we zijn terug begonnen toen de jongste een jaar was. Ik bleek dan zwanger opnieuw een juni, dus er ging precies 2 jaar tussen zitten... maar dat werd een miskraam... toen nogmaals een miskraam en nu zit er net geen drie jaar tussen...

    En voor ons is dat uiteindelijk beter ofzo, denk ik dan maar... ik kan op een bijzondere manier dankbaar zijn voor de miskramen want het is al wel pittig geweest vooral met de oudste... en dan denk ik wel eens, gelukkig zit er wat meer tijd tussen...

    Maar feit is dat ik nooit zal weten hoe het geweest zou zijn als er wel maar 2 jaar tussen zat, wie weet zou dat ook meegevallen zijn... :)

    Ze slapen nog steeds allebei niet zelfstandig in en worden nog bijna elke nacht wakker... dat had niemand kunnen voorspellen :o:
     
  2. toch3

    toch3 VIP lid

    28 dec 2013
    16.303
    15.485
    113
    Als he het geluk heb dat ze slapen :roflmao: hier stopten ze allemaal met 16/18 maanden. Of ik had heel de avond feestende kinderen :rolleyes: Maar hier dus geen overlappende slaapjes
     
    Dubbelgeluk vindt dit leuk.
  3. toch3

    toch3 VIP lid

    28 dec 2013
    16.303
    15.485
    113
    Ruzie zie ik hier ook niet echt terug bij de oudste 2 (18maanden verschil). Het is eerder dikke mik dan ruzie. Uiteraard is dat er ook weleens, het blijven tenslotte 2 kinderen. Maar ze trekken veel samen op. Terwijl ik nr3 er echt vaak buiten vind vallen, zowel met de oudere als de jongere. Helaas duurde ze een jaar, anders had er zo'n 2 jaar tussen gezeten en was het misschien ook wel anders geweest.

    Nr1 en nr4 met 7 jaar verschil hebben het vaakste ruzie
     
  4. Lies1611

    Lies1611 VIP lid

    3 jun 2013
    7.057
    3.128
    113
    Nou nee niet perse!
    Ik heb 4jr, 3jr en 1jr ertussen en kan zeggen, alles heeft voors en tegens!
     
    Newbie123 vindt dit leuk.
  5. Megara

    Megara Fanatiek lid

    5 feb 2023
    1.498
    1.708
    113
    Vrouw
    Het ligt sowieso aan je kind en aan de baby.

    hier 1,5 - 2,5 en 2 jaar er tussen
    Bij 1 en 2 was het appeltje eitje.. makkelijke baby en makkelijke dreumes.
    Sliepen ‘s middags tegelijk en gingen ‘s avonds tegelijk naar bed.
    Oudste werd ook nooit wakker ‘s nachts.

    tussen 2 en 3 idemdito.
    De 3e was echt de makkelijkste baby ooit en huilde nooit.
    Ging zonder problemen in het ritme mee.
    En N was een hele makkelijke peuter.

    tussen 3 en 4 was echt andere koek.
    Hoewel L een makkelijke peuter was , was D een huilbaby.
    Ik liep met de wallen onder mijn voetzolen en heb vaak mezelf afgevraagd waarom ik zo graag een 4e wilde.
    Nu zijn ze 4 handen op 1 buik en is het een stuk makkelijker.
     
  6. Fanne

    Fanne Fanatiek lid

    16 feb 2017
    2.894
    4.168
    113
    Ik vind het wel pittig, ja. Maar toch terugkijkend zou ik het toch weer doen!
    En twee in de luiers vond ik helemaal niet erg. Hoeveel werk is een luier verschonen nu eenmaal? En ja, die opvang is inderdaad duur, maar onze 2e en 3e zijn ook nog een jaar samen gegaan. Die kosten heb je toch een keer.
    Wat voor mij het zo leuk maakt: onze oudste twee zijn écht beste vrienden, spelen zó leuk met elkaar en hebben maar 1 woord nodig km elkaar te begrijpen.

    Ik las nog iets over koemelkallergie en reflux. Mijn drie jongens hebben allemaal koemelkallergie en reflux. Maar eenmaal meegemaakt te hebben, herken je het zoveel sneller en neem je meteen de juiste maatregelen. Scheelt echt veel stress. Je bent echt al een ervaring rijker.
     
  7. Newbie123

    Newbie123 Fanatiek lid

    7 jul 2021
    2.226
    1.716
    113
    Vrouw

    Dat klopt ook! Alleen weet je het niet op voorhand. Wij hadden bij nr 1 al een huilbaby met speciale noden. Dat maakt dat we extra bewust zijn van hoe moeilijk het kan zijn.
    We hebben nu een super lieve dreumes, maar alsnog heeft meneer voortdurend prikkels nodig en is hij vrij druk. :roflmao: Máár hij slaapt best oké. Dus dat doet veel!!
     
  8. Megara

    Megara Fanatiek lid

    5 feb 2023
    1.498
    1.708
    113
    Vrouw
    nee inderdaad! Had het ook bij de laatste echt niet verwacht :o:
    Ze is nu een peuter maar heeft me daar een energie waar je u tegen zegt! En slapen doet ze ook goed tegenwoordig , Gelukkig :p
     
    Newbie123 vindt dit leuk.
  9. ikkie97

    ikkie97 VIP lid

    7 mei 2011
    10.125
    3.570
    113
    Ik denk dat het echt compleet afhankelijk is van hoe je er zelf in staat. Wat vind je zelf zwaar en vreselijk? Of is het gewoon dubbel genieten?
    Daarbij zou ik niet teveel vast pinnen op een bepaald leeftijdsverschil, het leven is niet maakbaar. Als je toe bent aan een kindje erbij, dan er voor gaan.
     
    Athina, Vogelmeisje, YaelStone en 2 anderen vinden dit leuk.
  10. Snoepjes

    Snoepjes Fanatiek lid

    26 mei 2018
    4.430
    3.733
    113
    Vrouw
    Hollandia
    Tussen mijn jongste twee zit 1,5 jaar leeftijdsverschil. Pittig vind ik het wel maar dat komt ook omdat ik lichamelijke klachten heb. Verder vind ik het heerlijk, ze kunnen zo lief samen spelen en hebben echt heel veel aan elkaar. En ja, soms is het bonje maarja ook dat hoort erbij :p
     
  11. YaelStone

    YaelStone Fanatiek lid

    5 aug 2019
    2.320
    4.191
    113
    Dit zeg ik ook altijd inderdaad, het perfecte leeftijdsverschil is wanneer jij er klaar voor bent.
     
  12. Elsss

    Elsss Fanatiek lid

    26 jul 2013
    1.950
    3.139
    113
    Ik vond twee onder de twee ( mijn oudsten schelen 18 maanden) niet bijzonder zwaar, ondanks dat nr2 veel huilde en slecht sliep. MAAR ik vind nu twee pubers die elk op hun eigen manier puberen maar wel tegelijk wél heel pittig. Doordat ze qua karakter veel verschillen, vind ik het opvoeden echt een uitdaging. Wat voor de ene goed werkt, werkt voor de ander totaal niet.
     
  13. mel212

    mel212 Nieuw lid

    10 dec 2022
    4
    0
    1
    Vrouw
    Ik heb 2 kleintjes onder de 18 maanden. Zoon is 3 maanden oud. Vandaag heb ik voor het eerst een vraag gesteld op het forum. Dus nee, ik vind het niet zwaar (alleen vandaag wel ). De 2e gaat gewoon makkelijk mee in de flow.

    Je moet alleen wel veel plannen en nadenken bij wat je doet. Als je weggaat, moet je echt veel meenemen (luiers, hapjes, flesjes en alles x2) en zorgen dat iedereen gegeten, geslapen heeft en een schone luier. Dus dat is even wennen tov een eerste.
     
  14. MariekeRox

    MariekeRox Fanatiek lid

    6 nov 2015
    1.626
    796
    113
    Hier 19 maanden verschil. Ik heb de eerste 3 jaar niet gewekt. En ik heb het als een hele fijne tijd ervaren. Nu had ik ook echt wel een hele fijne oma en tante. Maar ik heb het totaal niet ervaren als zwaar
     
    Zxcvb vindt dit leuk.
  15. Chrissie1990

    Chrissie1990 Fanatiek lid

    26 aug 2016
    1.183
    1.080
    113
    Hulpverlener
    Tussen mijn meiden zit er 1 jaar en 4 maanden. Vond het een pittige tijd maar ook een hele leuke tijd. Nu ze wat ouder zijn, zijn het twee handen op 1 buik. Echt onafscheidelijk. Ze hebben heel veel aan elkaar en spelen veel samen. Tuurlijk hebben ze ook wel eens ruzie maar dat hoort erbij.

    Ze zijn heel verschillend maar daarom werkt het zo goed met elkaar.
     
  16. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    20.238
    8.946
    113
    Ligt denk ik ook enorm aan je kindje. Wij hebben 1 zoon. Met baby, dreumes, peuter was hij niet bepaald standaard en makkelijk.

    Ik heb koffie leren drinken omdat ik de dag niet meer kon redden. Hij was 90% van de nachten 1.5 tot 2.5 uur per nacht wakker om vervolgens ergens tussen 5 en 6 wakker te zijn. (Overigens vanaf de geboorte) de anderen 10% was hij wakker maar sliep sneller.

    Overdag zat hij vol energie.
     
  17. Wensvoor4

    Wensvoor4 Actief lid

    10 mrt 2019
    144
    73
    28
    Vrouw
    Hier was verschil 1jr8mnd en ik vond het heerlijk. Zou het zo weer doen. De derde kwam weer binnen 2 jaar en ook dat was prima re doen. Heb het nooit als zwaar ervaren, maar had wel het geluk dat de middelste snel door ging slapen. Denk dat dat het enige kan zijn waardoor het zwaar is, maar dat is ook zwaar als de oudste ouder is.
     

Deel Deze Pagina