Gisteren kwam onze zoon thuis van zijn school (gaat naar een sbo). Hij wist ons in eens te vertellen over eicellen en zaadcellen en dat die elkaar omhelsden en dat dit dan een baby werd (oke geen enkel probleem dat hij dit weet) Maar daarna vertelde hij over wat de man en de vrouw ervoor moesten doen en dat zijn ballen eigenlijk scrotum heet etc etc. Heel voorzichtig informeerden wij van wie hij dit geleerd had (ja een kind kan natuurlijk van alles leren op het schoolplein) en tot onze verbazing vertelde hij dat dit een leerkracht dit had voorgelezen tijdens list lezen. (hij heeft Asperger met verhoogt IQ waardoor hij nu met groep 6 mee leest). Eigenlijk zijn we nu best wel een beetje boos, ten eerste hij is 7 jaar (niet echt de leeftijd om met sexuele voorlichting te beginnen vinden wij , daarbij was dit iets geweest wat wij hem zelf hadden willen leren, vind ook eigenlijk dat dit bij het takenpakket van de ouders hoort). Teleurgesteld omdat we het gevoel hebben dat er ons iets ontnomen is. Zijn wij dan nu zo raar dat wij hiermee nog niet gestart waren vanwege zijn leeftijd en desinteresse in het onderwerp?
7-8 jaar vind ik redelijk vroeg, maar anderzijds de kinderen zijn tegenwoordig vroegwijs en ouders schrikken er vaak van hoeveel kinderen al weten. Ik zelf denk rond 9-10 jaar de eerste voorlichting te geven
Ik vind 7 er wel erg jong voor... Maar ik vind het wel een 'taak' van de school om dit soort dingen ook aan leerlingen uit te leggen, je moest eens weten hoeveel ouders het niet doen... Maar goed, dan in groep 7/8 ofzo...en als het even kan van te voren de ouders er ook van op de hoogte stellen, zeker als er hele jonge leerlingen tussen zitten. Zelf ben ik van plan vragen die komen te beantwoorden en afhankelijk van hun ontwikkeling en interesse ed, zullen we op een gegeven moment ook wel een wat 'informatiever praatje' krijgen...maar ik hoop niet al op 7-jarige leeftijd.
Het heeft waarschijnlijk hiermee te maken Week van de Lentekriebels Waarschijnlijk heeft je school je hierover geïnformeerd via de nieuwsbrief. De meeste scholen bieden ook speciale avonden voor ouders aan.
Oh vind je dat vroeg? Ik verwacht hier eigenlijk wel eerder vragen over te krijgen dan 7 jaar. En dan krijgen ze ook antwoord.
Deze school doet mee aan de week van de Lentekriebels. Kijk maar eens op http://www.weekvandelentekriebels.nl Dit zijn lessen van de GGD. Je kan op deze site zien wat er zo ongeveer besproken wordt. Zelf sta ik voor groep 7 en mocht ik gister ook haarfijn uitleggen hoe alles werkt Wij geven deze lessen van groep 1tot en met 8. Wel kijken we kritisch wat we aanbieden. Er zit toch wel een verschil in uitleg tussen groep 1 en 8... Bij je zoontje op school hadden ze misschien even moeten kijken wanneer bepaalde lessen aan bod zouden komen. Heb je van de school geen informatiebrief gehad? Deze kunnen scholen aan ouder geven, dan ben je in ieder geval op de hoogte en weet je dat dit onderwerp dus aan de keukentafel besproken kan worden.:
Als hij met groep 6 meeleest vind ik dit niet zo vreemd. De leraar heeft er waarschijnlijk niet over nagedacht dat hij veel jonger is. Maar mijn dochters wisten dit (van mij) al op hun vijfde, ze wilden graag het naadje van de kous weten. En ik vertel dan niet dat kindjes door knuffelen gemaakt worden. Begrijp je teleurstelling dat je het zelf had willen vertellen, maar je bent dus te laat. Kan jezelf beter kwalijk nemen dan een leerkracht, dit bedoel ik niet onaardig hoor. Ik denk niet dat het terecht is om dan boos op een leerkracht te zijn.
Mijn dochter van 5 vroeg vorige week 'ja maar hóe komt dat zaadje dan in mijn buik?' Oh ehh, tja.. via het babygaatje dus. Maar het hele verhaal lijkt me idd ook pas (hopelijk!) tegen een jaar of 10 nodig
Ik ben ook niet boos op de leerkracht maar meer om het feit dat dit dus niet naar ons toe is gecommuniceerd, geen briefje of weekbericht waarin dit aangekondigd stond helemaal niets. Het komt dus echt als een donderslag bij heldere hemel vooral omdat onze zoon in dit onderwerp nooit geen interesse heeft getoond tenminste niet hoe het erin komt wel hoe het eruit komt. Komt denk ik ook wel omdat hij zo vreselijk scheef loopt wat dingen betreft. Met lezen ruim twee jaar voor dan waar hij eigenlijk zou moeten zitten (M4 zit op E6) De rest gemiddeld, doordat hij een groep heeft overgeslagen (groep 2) is hij ruim 1,5 jaar jonger dan de rest van zijn klas (groep 5) en sociaal/emotioneel loopt hij ruim een jaar achter (ongeveer de leeftijd van 6 ) Schijnbaar is dit gewoon even een bijwerking ervan die wij niet ingeschat hebben.
Pluk: onpraktisch nadeel van met groep 6 meelezen denk ik. En ook nog eens een goed geheugen dus hij onthoudt het prima. Zou het zelf ook niet tof vinden... Maar ik denk dat dergelijke dingen je nog wel vaker zal gaan gebeuren.
Ik vind dat dus ook niet vroeg, ik denk eigenlijk dat de leerkracht verwacht had dat hij al het een en ander wist. Mijn oudste heeft ook al sexuele voorlichting gehad toen hij een jaar of 5/6 was, ik was zelf trouwens ook die leeftijd, dus zo raar vind ik het eigenlijk niet.
Maar wat precies heb je geleerd dan toen je 5/6 was?? Ik heb op school, toen ik in gr7 zat, geloof ik (jaar of 10 dus) een film gekeken. En daarna op de middelbare bij biologie uitgebreid. 2e klas, dus 13/14jr.
Hmm nou... Geloof niet dat ik op die leeftijd veel verder kwam dan hoe het heette. Niet wat je er mee doet en hoe alles tot in detail heet. En mijn 6-jarige krijgt dat bij mijn weten ook nog niet op school. Sterker nog.. Ze is zeeeeeer geïnteresseerd jn het menselijk lichaam maar daar hoor ik d'r maar weinig over
Zelf kreeg ik pas voorlichting toen ik op de Mavo zat (eerste klas) en op een leeftijd waarvan je zou kunnen verwachten dat kinderen hun eerste kusjes etc gaan ervaren. Ik zie de meerwaarde er niet van in om mijn kind op 7 jarige leeftijd de info te geven waar hij zijn piemel in moet stoppen om een kind te kunnen maken. Maar goed ik heb toch even de school gemaild hierover, de meester die het List lezen geeft leest altijd voor uit boeken van Meester Jaap. Leuke boeken met losse verhaaltjes, hij heeft het niet bewust gedaan maar kwam halverwege het verhaal erachter dat het misschien toch niet zo geschikt was en heeft geprobeerd het verhaal uit te lezen en de info te omzeilen. Hij schaamde zich ervoor dat dit gebeurt was en gaat nu toch eerst de verhaaltjes een keertje doorlezen voordat hij besluit om het voor te lezen aan de groep.
Nou ja.. je kunt toch stoppen en een ander verhaal kiezen dan..? Maar wel goed dat hij er eerlijk over is.
Vind het niet te vroeg. Mijn dochter kreeg vragen in groep 2 en met behulp van een boekje voor kinderen heb ik haar alles uitgelegd. Ze was toen 5. Vind er om geen draaien ook geen optie. Ze weet hoe baby's in de buik komen en hoe ze er uit gaan. Ze is wel erg wijs voor haar leeftijd. Zoontje bijna 5 heeft nog geen vragen naar zodra die vragen komen krijgt hij dezelfde uitleg. Op een kindermanier maar wel duidelijk. Baby's komen niet van de ooievaar en ook van kussen en knuffelen krijg je geen baby's. Allereerste infoboek - seksuele opvoeding heb ik gebruikt voor de uitleg
Het 'probleem' vind ik een beetje, dat ik vind dat ze nog niet hoeft te weten dat 'een jongenspiemel in een meisjesplasser' kan/hoort.. Straks gaat ze t uitproberen..? Ik heb haar toen ze 3 was ofzo wel verteld over waar baby's uit komen later, hoe de baarmoeder werkt (ongesteld) en dat vond ze bijzonder interessant. Ze heeft best wel een lange periode steeds 'baby's in haar buik' gehad en dan vertelde ze steeds dat er zojuist weer een baby uit haar buik was gekomen. En nog heeft ze t geregeld over haar kinderen en baby's en soms speelt ze er ook mee. Best grappig en onschuldig. Ook zat ze geregeld wijdbeens voor de spiegel om zichzelf te bekijken. En pas kwam dus de vraag hoe dat zaadje dan in haar buik komt? Ik heb dr verteld dat dat via het babygaatje gaat, waar de baby ook uit komt. Ze weet dat het zaadje van 'de papa' komt. Verder zegt ze ook dat ze 'verliefd' is op 1, soms 2 jongens uit haar klas. Maar ze heeft geen idee wat dat gevoel betekent . Ze geeft ook wel eens kusjes aan die jongens, omdat ze weet dat dat erbij hoort. (Ze is sowieso een enorme klefbek en knuffelkont, maar ook dat vind ik nog onschuldig) Een vriendinnetje van haar heeft een oudere broer en bovendien is dat meisje ook best wel gek op oudere jongens. Dat komt wel echt in de buurt van een soort verliefd gedrag (bv mooi willen aankleden als er zo'n jongen komt, giechelen etc). Af en toe komt er via dat meisje ook wel aparte praat, maar ja, zij heeft een oudere broer dus (verder prima gezin). Dus, gezien de enorme fantasie van mijn dochter én haar interesse en 'uitvoering' op dit gebied, twijfel ik in hoeverre ik haar dat wil vertellen.. Bovendien is ze ook nog behoorlijk spontaan, dus ze kan het dan zomaar uitgebreid in de klas gaan vertellen.
Ik begrijp het probleem niet zo hoor.... Mijn oudste vroeg rond 5/6 waar de kindertjes vandaan komen, dat leg je dan dus gewoon in kindertaal uit, boekje erbij, klaar! En zo is het mij ook uitgelegd, boekje wat mijn moeder daarvoor gebruikt heeft heeft ze nog. Ik heb zelf trouwens het boek sex en zo gebruikt hiervoor. Waarom ben je bang dat kinderen dat gaan uitproberen? Je legt ze nl uit dat sex voor volwassenen is etc? En daarbij, ik heb mijn oudste en probeer nu aan de middelste uit te leggen: je lichaam is van jou, niemand mag daar aankomen als jij dat niet wilt. Doet iemand dat wel, moet je daar over praten met mama, of de juf etc. Juist doordat je uitleg geeft over sexualiteit en je kind leert dat dat iets van zichzelf en ook voor later is, kun je ook sexueel misbruik sneller voorkomen doordat een kind weet dat dit niet de bedoeling is. Oh en trouwens, mijn nichtje was 8 toen ze voor het eerst ongesteld werd, nu was ook zij al voorgelicht dus wist ze wel wat het was, maar als dit niet zo was geweest was het arme kind vast compleet in paniek geraakt, net zoals mijn vriendinnetje van 12 die nog nooit sexuele voorlichting had gehad.