Hallo meiden, Zie de titel van dit onderwerp: heeft één van jullie ervaringen met NFP (Natural Family Planning). Zie de website: Home | NFP Nederland. Ik ben voor deze zwangerschap aan de pil geweest maar het duurde vervolgens ruim twee jaar voordat ik zwanger was. Oorzaak is nooit gevonden... Omdat we toch een tweede willen en ik eigenlijk geen 'heisa' meer aan m'n lijf wil, heb ik me eens verdiept in de alternatieven. Condoom vinden niet heel fijn in gebruik D) en met deze methode zou je bijv. in de 'veilige' dagen zonder condoom kunnen vrijen. Omdat het wat langer duurde voordat ik zwanger wordt, ben ik op den duur m'n cyclus bij gaan houden via www.fertilityfriend.com. Via deze website kun je eigenlijk precies de dingen bijhouden waar het bij NFP omdraait (temperatuur, slijm etc.). NFP is dus niet alleen handig bij het tegenhouden van een zwangerschap maar ook juist als je graag zwanger wilt worden. Ben benieuwd naar jullie ervaringen en meningen! Liefs, Jiska
Erg onveilig als je echt niet zwanger wilt worden..... ikzelf heb persona gebruikt... die mn cyclussen bijhield.. en ook getemperatuurd.... Achteraf gezien ben ik op een zogenaamde "veilige dag" zwanger geworden.... (persona gaf groenlicht) Hier de bedoeling hoor.... maar heb gemiddeld een cyclus van gemiddeld 33 dagen.... en wat denk je?? deze cyclus al een eisprong gehad op cd 10!! Kan me voorstellen als je aan natural planning doet... dag 10 ook niet als onveilig wordt beschouwd.... dus tja.... er hoeft maar een keer een vroeg ei te zijn.....
Ik zou het combineren met de persona. Dit om het toch meer betrouwbaar te maken. Daarnaast moet jezelf afvragen wat jullie zouden doen als je toch zwanger raakt? De kans is toch iets groter dan bijv. de pil. Ik heb er geen ervaring mee, maar het spreekt mij overigens wel aan. Zelf zou ik na de bevalling hier ook voor willen kiezen.
Trees, mag ik ff zeggen dat ik je doorzettingsvermogen enorm vindt, las je onderschrift en nu toch weer zwanger......en de veilige zone in......*steekt een kaars op voor de rest van je zwangerschap*
Wij zijn ook begonnen met een soort van NFP. Wij hadden ook geen zin meer in de pil en condoom vind ik niet leuk... Nu gebruik ik dus ovulatietesten. Ik weet het: totaal niet 100% betrouwbaar. Maar op ons dochtertje hebben we ook 3 jaar moeten wachten (na een half jaar pilgebruik), dus zijn we niet zo heel bang dat ik gelijk weer zwanger zou zijn. (misschien een beetje naïef..., maar mocht het wel gebeuren dan zijn we daar heeeeeel blij mee hoor!!!! )
Meiden, bedankt voor jullie reacties! @ Seth: Als je NFP strikt toepast is het is een stuk veiliger dan de persona, hoor! NFP gaat niet alleen uit van de temperatuurstijging maar je kijkt ook naar het slijm (doorzichtig/troebel etc.) en de stand van de baarmoedermond. Die drie bij elkaar vormen dus een hele duidelijke indicatie. Ik begreep ook dat het de bedoeling is dat je eerst een jaar (dus ong. 12 cyclussen) deze drie dingen bijhoudt en dat je dan genoeg van je cyclus weet om hier veilig mee om te gaan. @ Trees: De combinatie met de persona zou inderdaad een goede zijn om in het begin wat meer zekerheid te hebben. Overigens heb ik ook nog een stapel ovulatietesten liggen van voor m'n zwangerschap dus die kan ik ook nog opmaken . Mocht ik nu toch onverwacht zwanger raken dan is dat absoluut geen heel groot probleem en zijn we er toch hartstikke blij mee. Jij trouwens heel veel geluk toegewenst met jullie plakwondertje!! Wat super! @ Marieke: Een beetje dezelfde situatie als bij ons dus! Ook lang(er) moeten wachten voordat je zwanger werd. Tja, zo'n condoom is inderdaad niets hè . Overigens heb ik dus al een heel aantal cyclussen getemperatuurd voordat ik zwanger werd. Altijd een regelmatige cyclus gehad van 31 dagen met een eisprong rond dag 15 (aangetoond met temperatuur, slijm én ovulatietesten). Ook van onze dochter ben ik rond die dag zwanger geraakt, bevestigde de echo's. Daarom durf ik het ook wel aan zo. Zodra m'n cyclus weer regelmatig is, durf ik hier wel mee aan de slag te gaan. Liefs, Jiska
Dus je zou het eerste jaar nog wel andere AC moeten gebruiken (condooms dan, lijkt me, om je cyclus niet te verstoren) om informatie te verzamelen? Ik wil je nog wel ff meegeven: ik heb altijd een regelmatige cyclus gehad (27 of 28 dagen), tot de eerste zwangerschap. Na de bevalling varieerde mijn cyclus meestal van 26 tot 35 dagen, met een uitschieter van 42 dagen. Ik zou er zelf absoluut niet op durven vertrouwen, en het alleen doen als we eigenlijk allebei een volgende zw zouden willen...