Spijlen verplicht?

Discussie in 'De babyuitzet' gestart door Catje86, 13 apr 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Catje86

Catje86 Bekend lid

1 sep 2008
    602
    0
    0
    Ik zie overal alleen maar ledikantjes met spijlen aan de zijkant. Ik vraag mij af of je ook een ledikant mag hebben met aan de zijkant gewoon (dichte) planken? Of ervaren baby's dit als vervelend? Ik hoop dat julle begrijpen wat ik bedoel.

2. Moesje1

Moesje1 Niet meer actief

ik begrijp wat je bedoeld! ik denk dat baby's het niet als vervelend ervaren.. dat is toch ook in een wiegje? maar misschien dat het alleen maar kan tot een bepaalde leeftijd (de leeftijd dat ze 23 uur per dag slapen ;))

3. luukske

luukske VIP lid

5 sep 2008
    6.682
    0
    0
    verpleegkundige
    limburg
    ik heb een heel oud ledikantje hier staan, ook gesloten aan de zijkant, maar ga het voor een 2e spruit echt gebruiken....

4. Merijn

Merijn Niet meer actief

Is geloof ik niet goed voor de luchtcirculatie = grote kans op wiegendood.

5. julia6

julia6 Fanatiek lid

6 feb 2008
    3.639
    0
    0
    Gelderland
    Voor die allerkleinste maakt het volgens mij niet uit, maar je ziet toch dat ze met een paar maanden al door de spijlen de wereld verkennen. Wanneer dit dicht is kan je kindje dus niet naar 'buiten' kijken. Ik zie dat mijn ukkie van 6 maanden het geweldig vindt om door de spijlen zijn grote broer te zien, en dat is al een paar zo :)
    Wat luchtcirculatie betreft, ik heb daar ook eens iets over gelezen, kan het nu 1,2,3 niet terug vinden, maar zeker de moeite waard om eens op te zoeken.

6. Majel24

Majel24 Fanatiek lid

21 mei 2007
    2.779
    0
    0
    pedagogisch medewerker
    Bemmel
  7. Catje86

Catje86 Bekend lid

1 sep 2008
    602
    0
    0
    Bedankt voor jullie reacties. Dat stukje tekst is inderdaad niet echt positief. Dus een schommel wieg of een hangend wiegje mag eigenlijk ook al niet. Pff

8. Gentle

Gentle VIP lid

10 okt 2007
    6.979
    1
    36
    Overijssel
    En toch worden ze verkocht hoor, ook zonder al te grote waarschuwingsborden er aan. Ik zou er gewoon op letten dat je het bijvoorbeeld op een andere manier laat circuleren? Of stof aan de zijkant ipv planken. Ik denk dat ook een rieten wiegje al anders is.

In Nederland is kindersterfte door wiegendood trouwens al erg minimaal hoor, vanwege alle goede voorzorgen. Ik denk niet dat de kans zo veel groter is met een wiegje, anders had je kraamverzorgster dat echt niet toegelaten.

9. Robin77

Robin77 Fanatiek lid

12 apr 2008
    1.194
    1
    0
    Venray
    Waarom zou je het risico willen lopen? Er zijn richtlijnen die heel anders zijn als een paar jaar geleden. Zelf zou ik het ook niet heel fijn vinden om in een dichte doos te moeten slapen met alleen uitzicht op het plafond ;)

10. angelbaby

angelbaby Fanatiek lid

Wiegedood is in Nederland inderdaad een stuk lager door al die voorschriften! Ze verkopen ook nog steeds dekbedjes en plastic matrashoezen. Toch hoor je die echt niet te gebruiken hoor.

Stof aan de zijkant wordt ook afgeraden. De zijkanten open is gewoon het allerbeste.

11. Gentle

Gentle VIP lid

10 okt 2007
    6.979
    1
    36
    Overijssel

Bij dekbedjes, plastic matrashoezen en ook babykussens staat eigenlijk altijd aangegeven dat het door de EU afgeraden wordt om dit voor 2 jaar te gebruiken. Het wordt verkocht, maar er staat dan ook zeker bij dat het gevaarlijk is. Dat heb ik bij wiegjes nog nooit gezien.

Is het dan echt zo onbekend voor mensen, dat een wiegje zo gevaarlijk is, of (in mijn idee) is het niet zooo gevaarlijk als het lijkt. Er zijn toch echt nog onwijs veel mensen met een wieg!

12. Juli2009

Juli2009 Niet meer actief

Klopt, zo staat het inderdaad ook in mijn "9 maanden boek".

13. Merijn

Merijn Niet meer actief

Dit wilde ik inderdaad net zeggen. Het aantal gevallen wiegendood is de laatste jaren (ik weet niet meer sinds wanneer...) gehalveerd! Ik geloof dat het vooral te maken heeft met het afraden van buikslapen, maar alle beetjes helpen natuurlijk.

Ik bedoelde overigens natuurlijk "grotere kans op wiegendood" ipv "grote kans op wiegendood" :oops:

Deel Deze Pagina