Dit was gister in het nieuws toch? Ik vind het een goede ontwikkeling en zou mijn zoontje graag naar een school sturen waar tweetalig onderwijs wordt gegeven. Tweetalig onderwijs vanaf de kleuterklas | Nieuwsbericht | Rijksoverheid.nl
Ik vind dat het een keuzemogelijkheid moet zijn die voor iedereen op redelijke manier bereikbaar moet zijn. Ik vind niet dat het verplicht moet worden. En ik vind het erg jammer dat er alleen maar over Engels gepraat wordt, Engels hoor je in Nederland al zat. Ik zou het liever met Frans, Spaans of Duits zien. Of Chinees of zo.
Ook wel apart dat het Europees Platform dat het allemaal moet gaan begeleiden tegelijkertijd zo'n beetje wegbezuinigd wordt
Op onze school wordt in de kleuterklas op woensdag en op vrijdag hoofdzakelijk in het Engels les gegeven. Harstikke leuk, zoon vindt dit de leukste dagen. Altijd wat nieuws! @DM... Ik snap wat je zegt maar Engels goed beheersen is ook een kunst.. ik geloof niet dat een meerderheid van de Nederlanders dat kan. Engels, Spaans of Chinees lijken me het meest nuttig gezien de wereldbevolking en de economische groeigebieden.
Mijn grootste vrees ligt bij de kwaliteit van de lessen. Liever geen Engelse les, dan Engelse les van iemand die de taal zelf niet goed beheerst. Bij zoon op school doen ze dit (nog) niet. En bij de vraag 'welke taal' gaat mijn voorkeur dan wel naar Engels. Omdat dit toch de voertaal van de handel en de wetenschap is en dus het meeste praktisch nut heeft. En specifiek voor onze situatie: we hebben deels engelstalige familie (niet allemaal tweetalig), en ik zou het wel fijn vinden als mijn kinderen daar ook mee kunnen praten.
Bij ons op school krijgen ze Engelse les in de kleuterklas. Van een native speaker. Dochterlief vindt het hartstikke leuk en het zou je verbazen hoeveel ze er van oppikken
O leuk...ik zou alleen dan liever Chinees of Spaans willen ja en gewoon verplicht dan...waarom niet. Kinderen wennen er wel weer aan. Maar dan wel 6 jaar lang de taal leren.
als het doorgezet word is het wel prettig en idd door iemand die die taal als moedertaal heeft anders leren ze het nog niet goed. ons meisje heeft twee jaar engelse les gehad op de kindergarten (wonen in dld) daar is nu niet meer veel van blijven hangen en ze krijgen het pas weer in de 4e klas duurt dus nog 3 jaar voor ze het weer heeft dit heeft naar mijn idee niet veel zin. en is het dan dus zonde an het geld geweest. als het blijft die les is het wel fijn. en verstandig onze kids zijn dus al 2 talig , ned/duits, een derde taal zou alleen maar fijn zijn. en handig voor later. je hebt dan toch meer mogelijkheden en kids pakken het sneller op dan volwassenen
Enige nadeel wat ik wel zie... Hier gaan veel kinderen naar school zonder dat ze al Nederlands spreken. Die moeten dan tegelijkertijd Engels EN Nederlands leren. Kun je natuurlijk zeggen.. Dat is die ouders hun eigen schuld maar zo makkelijk gaat dat natuurlijk niet.
Hier doen ze dat op een basisschool. Engels vanaf de kleuterklas. Met liedjes enzo en een praatpop heel leuk. Daarna hebben ze vanaf groep 4 geloof ik een plusklas. Voor kinderen die slim zijn en het gewone werk al af hebben. Die gaan dan een keer in de week naar de plusklas. Daar leren ze ook spaans. Heel leuk! De leerkrachten krijgen allemaal om de zoveel jaar een cursus in engeland om hun engels te verbeteren. De lerares spaans, heeft spaans als moedertaal.
Vind het wel een goed idee elke taal die je rijker bent is er toch een meer dan het gemiddelde. En Engels lijkt mij ook wel de aangewezen taal het is toch de taal der talen. En wereld wijd word er in het Engels gepraat. Zelfs een derde taal op school lijkt me ideaal een kind leert toch makkelijker dan dat je als volwassen je een taal eigen moet maken. Alle beetjes zijn mooi mee genomen.
Ik zou dat echt heel graag willen als ze dat hier ook geven! Hoe kan je opzoeken welke scholen dat doen?
Het een sluit het ander niet uit. En monolinguistische scholen leveren ook geen perfecte gebruikers van Nederlands af. Lees een aantal reacties in deze draad maar eens goed.
Compleet tweetalig basisonderwijs? Nee. Engels bij de kleuters? Absoluut, mits gegeven door een bevoegd persoon of native
Als we hier over "natives" spreken, moeten we dat engelstalig onderwijs zeker nog maar even uitstellen. We gebruiken al zoveel Engelse woorden in ons dagelijks Nederlands dat we bijkans vergeten dat er mooie alternatieven bestaan.moedertaalspreker bijvoorbeeld. Ik ben soms helemaal flabbergasted als ik de mensen op TV hoor praten. Sorry, via tablet, moet nog even wennen