Ik ben voor! Maar dan wel in alle klassen van de basisschool. Niet alleen klas 1/2.. Als ik zie hoe mijn dochtertje het Engels van Dora oppakt, en hoe leuk ze het vind.. Tijdens spelen hoor ik haar regelmatig dingen zeggen als.. Stay there, please open, moon, enz. ze gebruikt de woorden van Dora gewoon door haar Nederlands heen op de goede momenten! Ik zou het echt heel erg goed vinden als ze dit deden op scholen!
Persoonlijk heb ik liever excellente juffen en meesters voor de klas die zeer correct Nederlands spreken en schrijven. Een examen wiskunde vwo probleemloos kunnen maken. Kennis hebben van flora en fauna. Van topografie. Van politiek en maatschappij. Etc. Dikke kans dat die ook heel wel in staat zijn om Engels oid te geven. Laat kleuters verder maar lekker spelen
Ja maar dit lijkt mij wel logisch toch.. Dat dit het beste zou zijn. (maar helaas is dit niet het geval)
Tja, met het wegvallen van het leren van feitenkennis op de opleiding en het invoeren van 'competenties' in de jaren 90, met het verdwijnen van goed grammatica-onderwijs in het middelbaar onderwijs, met de instroom van veel MBO-ers op de PABO, en dat gecombineerd met de relatief lage beloning en weinig carrierekansen en daarom een laag imago van het beroep...gaat hard zoeken worden. De echte keien zijn al weg.
Helemaal eens. Aan de ene kant denk ik ook: ja, Engels leren, goed plan! Maar aan de andere kant: ik kreeg Engels in groep 8, dat was het. Op de middelbare school was het steevast mijn beste vak, en nu lul ik de hele dag Engels met collega's, schrijf ik in het Engels, denk ik in het Engels. Ik zal de eerste zijn die zegt dat je een voorbeeld niet kan generaliseren naar een hele generatie, maar het zegt mij dat het wel goed komt met het Engels van mijn boys. No doubt about it.
Hmm tja het is niet alsof kleuters niet spelenderwijs Engels leren... Ze doen spelletjes, kijken een filmpje... Leren leuke liedjes en daarna is het klaar met de Engelse les. Hier vonden alle kinderen in de klas (geen uitzonderingen) het hartstikke leuk.
De meeste kleuters kennen dankzij Dora al meer Engels dan je denkt. Engels in de kleuterklas zou daar denk ik vooral op voortborduren.
Dat geloof ik graag! (Al heb ik een zeer grondige afkeer van Dora en kijken wij het thuis dus echt niet) En bovendien.. Spreken een aantal kinderen in onze klas van huis uit ook Engels. Dat zal ook schelen. (Plus vele een andere vreemde taal...) Bij ins is het dus verre van vreemd om verschillende talen te spreken. Eerder als je er slechts 1 spreekt (Net als dat 2 Nederlandse ouders hier eerder uitzondering dan regel is.) Toch... Spreekt in ieder geval mijn kind sinds de Engelse les een flink woordje Engels. En dat in een jaar tijd.. Elke week een halfuur slechts. Kan moeilijk spreken voor de rest... Maar ik vind dit eigenlijk vooral positief. A zou ik daar wellicht anders over denken als het een taal was geweest die ik zelf niet spreek... Maar dat lijkt me niet meer dan logisch
Tsja ik vind het erg overdreven. Zorg er nou maar eerst is voor dat alle kinderen goed les krijgen in hun eigen taal (nederlands bedoel ik dan natuurlijk) nog even en we gaan baby's naar school brengen. Nee ik zie er het nut niet van in...
babies???nee; al in je buik moet je je baby 'blootstellen' aan de vreemdetalen zodat ze in het engels kunnen huilen bij hun geboorte!!
Ik zou het toejuichen. We hadden het er toevallig hier thuis over van de week, maar als ik in de keuzes van de school van mijn dochter zit en er wordt op een van de scholen al meer talen onderwezen, dan zal die school absoluut onze voorkeur hebben. Ik zie het alleen maar als een voordeel. Je moet kinderen niet aan het blokken zetten en rijtjes uit hun kop leren, maar dat gaat vooral spelenderwijs (zeg maar de "Hello, I'm Muzzy" manier). Overigens ben ik het niet eens met het verhaal over dominante taal e.d. Kinderen zijn sowieso sterren om geheimtaal te ontwikkelen ... is dat dan ook zo vreselijk slecht? Ik had vroeger met mijn zusje een geheimtaal, inclusief geheimschrift. Kinderen zien een vreemde taal gewoon als geheimtaal denk ik.
Het lesprogramma van kleuters zit al zo enorm vol met alles wat er gedaan moet worden! Dat je dat al bijna niet in de schoolweken gedaan krijgt. Als er iets bijgevoegd wordt qua Engels, dan moet er ook wat af, want er is gewoon geen tijd voor. Als je wat wilt schrappen zou het moeilijk worden wat. Want alles wat ze nu krijgen is ook al zo belangrijk. Ik snap het wel, maar het is wel makkelijk gedacht om dit er zo even in te passen.
Dat is het leuke van vreemde taal bij jonge kinderen, het is spelen, spelletjes doen, liedjes zingen, inderdaad zoals Muzzy en Dora ook doen. Niks engs, met een half uurtje pikken ze al veel op en het gaat echt niet snel de echt belangrijke dingen verdringen.
Hmm hier is dat dus geen probleem. En ze krijgen ook nog extra kunstzinnig onderwijs EN 3x per week gym. En nee, dat gaat niet ten koste van het buitenspelen.. Dat doen ze ook 2x per dag.
O, dat zou mijn zoontje hartstikke leuk vinden! Maar het mag van mij niet gaan ten kostte van ander onderwijs. Als je de inspectierapporten leest van menig basisschool schort het aan technisch lezen in groep 3 en begrijpend lezen in groep 6. First things first. Het zou leuk zijn als extra taakje voor kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong, maar dan wel vanaf groep 2 of 1,5 (zeg ik nu; mijn zoontje gaat naar groep 1), want er komt al heel veel af op die kleintjes en dan heb ik het niet over leren, maar puur over het naar school gaan op zich.
Jouw dochter zit op een school waar ze veel aan kunstzinnige vorming doen begrijp ik? Als je de eisen ziet waar kinderen aan moeten voldoen en waar kleuterjuffen aan moeten voldoen is dat echt al heel veel. Persoonlijk vind ik het te veel. Natuurlijk is Engels (of een andere taal) goed, maar eerst maar eens de basis. Er moet al genoeg, spelen moet ook nog wel eens kunnen en dat is al te weinig.