2 talig onderwijs beginnen in groep 1/2 verplicht stellen of niet ??

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door jmm, 11 jul 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    NT2 kinderen gaan al een 2e taal aan ... Nederlands. Ik ben van mening dat kinderen die NL als moedertaal hebben, best in staat kunnen zijn om een tweede taal te "leren".

2. puzzelstukje

puzzelstukje VIP lid

13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
    Ja, maar als je klas al volzit met kinderen die thuis bijvoorbeeld Turks praten en ze moeten op school ook Nederlands leren vind ik niet dat je ook nog aan Engels moet beginnen.

3. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Ik woon in een Rotterdamse achterstandswijk... Daar is Nederlands zelfs niet de meest gesproken taal qua ouders.
    Je hoort echt vanalles in onze klas... Nederlands is echt in de minderheid.

Toch vinden de ouders EN kinderen het hier geen probleem.

@umm: ik begreep van onze juf dat dochterlief in een groep 3 klas komt waar ALLE kinderen al lezen.... Nog voordat het schooljaar begonnen is dus. Ben wel benieuwd hoe dat gaat lopen dit jaar.

4. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    Dan zal het voor die klas of kinderen misschien niet werken, maar voor de overige kinderen wss wel. Ik zou dan niet kiezen voor die school omdat het de ontwikkeling van mijn kind zou kunnen beperken.

5. Ikapika

Ikapika VIP lid

21 okt 2012
    5.073
    0
    0
    omgeving Haarlem
    Ik denk dat dit concept ook niet voor elke school werkbaar is. De school waar ik werk is weer totaal anders. Wij hebben een zeer grote uitstroom richting het vwo en tweetalig onderwijs zou zeker voor deze kinderen een meerwaarde hebben.

6. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

@ikapika: dat is het voordeel weer van jouw lokatie :)

Dat is hier absoluut anders...
    Al hebben we wel 1 van de "wittere" scholen in de wijk gekozen uiteindelijk.
    Niet perse qua huidskleur maar er lopen relatief veel hogeropgeleiden.
    Plus dat ze kinderen die geen Nederlands spreken niet toelaten.
    Hoeft niet perfect te zijn.. Maar je moet wel de juf snappen.

Voor ons een goede reden om voor deze school te kiezen overigens.
    Onze dochter is zeer taalvaardig maar niet zo goed in staat om voor zichzelf op te komen.
    Dus als de juf groot deel van de dag bezig is om kinderen goed NLs te leren en dergelijke... Is dat voor ONZE dochter wellicht niet ideaal.
    Voor mijn Turkse buren daarentegen is het heel fijn.. Zij spreken thuis namelijk nauwelijks Nederlands. (En het NLs wat ze wel spreken is aardig slecht voor mensen die gewoon in nl zijn geboren!)
    Kinderen gaan wel naar psz dus ze spreken wel Nederlands... Maar ze zijn daar toch paar jaar later mee begonnen dan "wij".

7. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    De ervaring op meerdere plekken in de wereld is ook dat het in de praktijk niet echt een probleem is.
    Sociaal-emotioneel kan het juist een voordeel zijn om als verschillende moedertaalsprekers (landstaal en thuistaal) samen met een vreemde taal geconfronteerd te worden. Dan hebben de landstaalsprekers namelijk even niet het voordeel op thuistaalsprekers dat ze bij andere vakken wel hebben.

Deel Deze Pagina